Unconfigured Ad

Collapse

propellvalg og andre 3D relaterte spørsmål for bensinfly-50cc klassen.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bjørnar V
    • Mar 2011
    • 388

propellvalg og andre 3D relaterte spørsmål for bensinfly-50cc klassen.

Lurer på tips til riktig propell.
    Har en EF edge 88" med en DA-60 på canister som jeg holder på å kjøre inn. Pr i dag står det en vess 23B på. Planlegger å gå over til en 24 propell fra vess om en stund.
    Skal jeg gå for en A eller B pitch? ELLER er det andre gode alternativer for 3D flyging?
    flyet er jo småtungt ca 8.3kg

Hadde programmert inn såkalte "ailevators" inntil nylig. Dvs. at elevatorene følger aileron sine bevegelser. Dette har jeg tatt bort nå. Noen av dere som har erfaring med dette? Mener det er bra med ailevators i forhold til å motstå torque roll i hover, men mister litt utslag fordi jeg må begrense det så ikke servo butter i mot når det gis høyde/dykk signal i tillegg til balanseror signal... hvis dere skjønner?
    Tenker at en større propell gir enda mer torque twist, så her er dilemmaet; beholde max høyde/dykk utslag på elevator eller begrense dette litt og legge inn ailevator funksjon..

Så over til throttle kurve. jeg kan desverre ikke legge inn throttle kurve på min DX7, så jeg sliter med mye gassrespons allerede etter bare litt stikkebevegelse. målet er jo selvfølgelig å få en mer lineær throttle kurve. er kjent med at jeg må koble throttle link nærmest mulig center på servo og langt ut på forgasser armen. men går det å lage noen form for offsett også som vil hjelpe?
    om noen av dere sitter på fine "3D" tips så mottas de med stor takk.
    Er nok 3D delen av flyginga som har bitt meg sterkest og egentlig den som har fått meg interessert i flyging, litt i strid med normal tilnærming og læringskurve hva modellflyging angår, men jeg får heller tåle kritikken fra de som virkelig kan modellfly
    AW Extra 260 42% - 3W 170xi b2
    EF Extra 300 91" - DA-60-Carbon pipe
    EF Edge 540 48" - Hacker A30-14L
    RC-F RC352 48" - Hacker A30-28S

+++
  • GTI20
    Moderator
    • Jul 2008
    • 1426

ikke kjøp vess.. for mye støy fra propell.. vurder heller andre merker.. jeg bruker selv 23b på 55cc og den skal byttes.
    syntes det er like gøy å se på som det er å fly
    carl goldberg ultimate
    DJI S900
    piper pawnie el kjærre

Futaba 14SG
    diverse epp tjafs
    Per-Egil Furuseth

Comment

• Bjørnar V
      • Mar 2011
      • 388

ja vess bråker mye. har hatt jxf, xoar 3d prop og meizjlik carbon i 23 size...
      til 3d syns jeg vess var best...

+++

Comment

• Guest

#4 Unapproved
        Du kan vel legge expo på trottle? Jeg har gjort det, men på futaba da.

Jeg bruker stort sett mejzlik, men det er smak og behag. Vess er vel sikkert den beste til 3d, men syns det er for mye bråk og lite kraft i dem.

Comment

• Bjørnar V
          • Mar 2011
          • 388

har ikke mulighet til expo på throttle heller. alternativt får jeg vurdere radiobytte..

+++

Comment

• xilian
            Chief Executive Officer
            • Feb 2009
            • 6522

Hm. For det første må jeg bare bemerke at du har et fantastisk bra fly

Men ang. butting av servoer, rar gasskurve etc.
            Hvordan er det med EPA hos deg? Høres ikke ut til at dette er satt opp riktig?
            Uansett hva du programmerer på radioen, så skal den ta hensyn til EPA og
            aldri butte noe som helst.
            Og hvis du sliter med mye throttle med en gang så kan du kanskje se
            på tomgang/justering?

Hvor i verden flyr du? er mye flotte folk som helt sikkert kan bidra med innspill på stripa,
            særlig på østlandet

PS: Dette er skrevet uten å ha noe som helst peil på nivået ditt... bare brainstorming fra min side.
            Tom I. Arntsen

Comment

• joo
              MFN Skribent
              • Nov 2002
              • 6936

Sett servohornet offset du. Så det blir bare 1/4 vandring på throttle-spjeldet på 1/2 gass.
              Syntes det er lite som er i nærheten av Mejzlic på bensinmotorer, men alt blir en smakssak. Som det meste er

Radiobytte er en svært god idè siden du har Dx7.
              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Bjørnar V
                • Mar 2011
                • 388

Det jeg mener skjer når jeg har programert inn ailevator mix i min DX7, er at når jeg gir fullt høyderor utslag OG fullt aileron utslag så vil servo gå lengre enn det den har mulighet til fordi roret går helt inn til staben...

+++

Comment

• Bjørnar V
                  • Mar 2011
                  • 388

Originally posted by joo
                  Sett servohornet offset du. Så det blir bare 1/4 vandring på throttle-spjeldet på 1/2 gass.
                  Syntes det er lite som er i nærheten av Mejzlic på bensinmotorer, men alt blir en smakssak. Som det meste er

Radiobytte er en svært god idè siden du har Dx7.
                  ja jeg er vel egentlig på jakt etter en JR DX 9 eller 11. holder meg til JR/spektrum, så slipper jeg å bytte en haug med mottakere.
                  skal forske på offset

+++

Comment

• Bjørnar V
                    • Mar 2011
                    • 388

Originally posted by xilian
                    Hm. For det første må jeg bare bemerke at du har et fantastisk bra fly

Men ang. butting av servoer, rar gasskurve etc.
                    Hvordan er det med EPA hos deg? Høres ikke ut til at dette er satt opp riktig?
                    Uansett hva du programmerer på radioen, så skal den ta hensyn til EPA og
                    aldri butte noe som helst.
                    Og hvis du sliter med mye throttle med en gang så kan du kanskje se
                    på tomgang/justering?

Hvor i verden flyr du? er mye flotte folk som helt sikkert kan bidra med innspill på stripa,
                    særlig på østlandet

PS: Dette er skrevet uten å ha noe som helst peil på nivået ditt... bare brainstorming fra min side.
                    Click image for larger version

Name:	edgehover.jpg
Views:	1
Size:	53.6 KB
ID:	577835

et lite bilde fra lørdagens koseflyging
                    Last edited by GTI20; 14-03-11, 22:09.

+++

Comment

• Larsern
                      • Sep 2007
                      • 756

Kjøp vess hvis du liker dem. Jeg synes ikke vess propeller i disse str er ille, kommer vel an på smak og behag. Hvordan liker du farten på flyet med 23b? 24" vil dra turtallet endel ned og hvis du samtidig går ned til a pitch vil flyfarten reduseres betydelig. Post stall 3D kontroll vil sikkert bli bedre, men litt vridning gir ett større flyregister.

Jeg ville ikke brukt ailevators eller noe sånn fancy-schmancy mix. Makse utslagene og det holder for de fleste.
                      En større prop gir ikke nødvendigvis mere torq. Den økte luftstrømmen over rorene kompanserer den økte vridningen.

Man kan få til en slags "throttlekurve" med DX7. Jeg husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men hvis man roter litt rundt med "travel adjust" så kan man få gassen til og gå sakte fra 0 til halv og raskere fra halv til full.
                      Setter du opp servoarmen slik at den står nesten rett bakover, eller nesten rett forover på tomgang (avhengig av om gassen dras eller dyttes på) så vil gassen bli mere lineær.

Comment

• Bjørnar V
                        • Mar 2011
                        • 388

Takk for tipsene. Satt nettopp å funderte på om ikke det ville hjelpe å sette hornet nesten rett bakover. Skal teste det
                        Hørtes logisk ut det med prop size. Får legge inn bestilling på både A og B pitch. Og spare til en carbon meisel til senere.

+++

Comment

• Jostein
                          • Jan 2008
                          • 1161

Finnes det et diagram som illustrerer hvordan RPM oppfører seg i forhold til gasspjeldets posisjon?
                          Hadde vært fint, med tanke på oppsett av throttlekurve.
                          Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

Comment

• Larsern
                            • Sep 2007
                            • 756

Nei, vil jeg tro uten å ha sjekket det. Rpm er avhengig av så mange faktorer at et diagram bare vil stemme for en bestemt motor med en bestemt propell osv, osv.
                            Man kan kanskje si noe om hvor mange % power man har tilgjengelig etter spjeldåpning.
                            Skal jeg tippe så har man bortimot 50% power allerede ved kvart åpning, og 70-80% ved halv åpning.
                            En throttlekurve må uansett skreddersys etter fly, prop, egne preferanser osv.

Comment

• Bjørnar V
                              • Mar 2011
                              • 388

Originally posted by Larsern
                              Nei, vil jeg tro uten å ha sjekket det. Rpm er avhengig av så mange faktorer at et diagram bare vil stemme for en bestemt motor med en bestemt propell osv, osv.
                              Man kan kanskje si noe om hvor mange % power man har tilgjengelig etter spjeldåpning.
                              Skal jeg tippe så har man bortimot 50% power allerede ved kvart åpning, og 70-80% ved halv åpning.
                              En throttlekurve må uansett skreddersys etter fly, prop, egne preferanser osv.
                              Mitt mål er jo litt bedre kontroll og "feeling" på flyet under lav hastighet, så her er throttle kurve og rett propell viktige faktorer..

+++

Comment

Working...