Unconfigured Ad

Collapse

Problemer med DLE 55 i 30% Pilot Extra 300

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arhennie
    • Mar 2008
    • 4316

Problemer med DLE 55 i 30% Pilot Extra 300

Jeg har litt problemer med motoren i min 30% Pilot Extra som jeg håpet noen kunne hjelpe meg med. Jeg hadde maiden på lørdag og hadde problemer med at motoren (DLE 55) ikke orker å dra seg opp i turtall. Tomgang er veldig fin på bakken men jeg føler at toppeffekten ikke er helt der den burde være. Oppe i luften er det ingen power. Jeg kan hente litt fart og turtall i stup, men ellers er det ikke mulig å få opp turtallet og den stiger veeeldig seint. Det virker og som turtallet henger veldig både ved throttling opp og ned. Det merkes stort sett bare i lufta.

Etter 7 min flyging har jeg brukte nesten hele tanken. Jeg tenker det er nesten som å fly med choken på. Prøver å tune litt men det blir bare verre. Magrer jeg H-nåla så mye som et 15 min på bakken så får den tydelig for lite. Innstillingen av gasser var i utgangspunktet default innstilling.

Motoren har sittet i en SD Yak tidligere. Med samme stand offs og samme cannister. Kun header er ny. Jeg la merke til den hadde lekket litt i eksosflensen. Det var litt grisete rundt der etter to flighter. Men jeg tror ikke det er problemet.

Jeg lurer på om det er luft tilførselen som er for dårlig. Gasseren sitter veldig nær brannveggen og åpningen er liten. Skulle kanskje åpningen vært like stor som markeringen i bilde #2 der? Er det det som er hele cluet? Ellers er det og en stor åpning til dette "rommet" i underkant, som vist i bilde #4.

PS!
    For de som tror jeg fløy med choke spjeld som vist i bilde #2 så gjorde jeg ikke det
    Attached Files
    arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne
  • Kenolang
    • Jul 2010
    • 2530

Hei!
    Ser ut til at åpningen er stor nok den, den er større enn jeg har på Yaken min...
    Tenkte med en gang på reed-ventilen din, kanskje den henger åpen. Denne sitter mellom motor og forgasser(den sorte delen).
    Greit å sjekke den uansett
    EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
    EF Yak-54. 110"
    EF MXS 83"
    GB Yak-55 2,2m

Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
    Takk til:
    Autopartner.se
    http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

Comment

• arhennie
      • Mar 2008
      • 4316

Takk, skal sjekke den. Hadde du omtrent samme avstand til brannvegg også?
      Lurer på om det er stor forskjell i trykket i cowling på Yak og Extra, og om det har noe å si??
      arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• kjetilmh
        • Jun 2006
        • 990

Har du prøvd og gi den mer på H nåla ?
        Den trenger vel litt mer suppe i lufta enn på bakken.
        Men det stemmer jo ikke med forbruket du registrerte, da . .
        Kjetil
        oops: . . ! . .

http://www.vingmfk.com

Comment

• Kenolang
          • Jul 2010
          • 2530

Originally posted by arhennie
          Takk, skal sjekke den. Hadde du omtrent samme avstand til brannvegg også?
          Lurer på om det er stor forskjell i trykket i cowling på Yak og Extra, og om det har noe å si??
          Er nok ikke ulik avstand, skruene som fester gasseren ligger ikke langt fra fw..
          Trykket vet jeg ikke om blir feil, men ser det er åpning bak fw i plata som tanken ligger på. Vil tro det blir bra sirkulasjon bak der...?
          Men prøv uten covling, kanskje det er noe i det..
          EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
          EF Yak-54. 110"
          EF MXS 83"
          GB Yak-55 2,2m

Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
          Takk til:
          Autopartner.se
          http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

Comment

• arhennie
            • Mar 2008
            • 4316

@kjetilmh
            Ja, mener det var det jeg prøvde på flight nr 2. Litt mer på H og litt mindre på L. Hørtes bedre ut på bakken, men ble verre følte jeg i lufta.

@Kenolang
            Ja, har fått tips om å prøve uten cowling. Skal se om jeg får testet litt på bakken her hjemme og se om jeg kan høre noe endring. Kanskje også å ta av lokket på oversiden av motordomen. Det er store hull i den, men kan se om det hjelper med enda større hull. Ellers blir det ikke mer flight tester før tidligst neste helg.
            arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• arhennie
              • Mar 2008
              • 4316

Har og fått tips om å prøve trakt på gasser. I tilfelle det er noe turbulens rett i gasseråpningen. Noen som vet hvor man får trakt til DLE 55? Det er vel standard feste til slikt på de fleste 50cc går jeg ut fra?
              arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• Tom Kammer
                • Dec 2007
                • 1

Plugg ?

Dersom du fortsatt bruker pluggen som fulgte med motoren, ville jeg skiftet ut denne.Det er mange som har hatt problemer med disse.

Comment

• arhennie
                  • Mar 2008
                  • 4316

Tror ikke det er orginal plugg i den nei. Er vel NGK som sitter i denne.
                  arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• trowin
                    • Nov 2009
                    • 1100

Vet du hvordan den er justert ifht grunninnstillingene? Brukte nesten hele tanken på 7 min hørtes veldig mye ut..
                    Trond Winger, søndagsflyger

EG MX2 106"
                    Ultimate 71"/DLE55
                    GB Yak55 2.2M/DLE55

Comment

• Larsern
                      • Sep 2007
                      • 756

Kan kanskje være noe turbulens/trykkforhold som spiller motorn ett puss, ja. Sjekk også reedventilene om de er sprukket eller ødelagte som nevnt tidligere.

Jeg har en trakt liggende som passer DLE30. Jeg tror den passer DLE55 også. Send PM om det skulle være interessant, så skal jeg ta noen mål.

Comment

• yak
                        • Mar 2008
                        • 302

ta av lokket på forgasser som har et lite hull,under lokket fins en liten sil ta den ut å rens den
                        hvis den er skitten så får ikke motoren nok bensin

Comment

• Larsern
                          • Sep 2007
                          • 756

Sila sitter under det andre lokket.
                          Og sila slipper gjennom nok bensin til at motoren bruker minst dobbelt så mye som den trenger.

Comment

• yak
                            • Mar 2008
                            • 302

kan motoren være for sein på tenninga??

Comment

• arhennie
                              • Mar 2008
                              • 4316

Masse tips her nå. Bra det
                              Motoren gikk som en kule sist den var i bruk. Dvs is høst. Da satt den i en Yak og med samme stand-offs og cannister.
                              Om det er turbulens el. foran gasseren vil det bli som å ha choken på og jeg synes det virker fornuftig på mange av symptomene her. Har fått mye tips i kveld, også utenfor forumet, og alle peker på lufttilførselen. Selv om jeg vil nok løfte på lokket å titte når motoren allikevel må av en tur.

@Trowin
                              Første flight var nøyaktig på fabrikk innstilling. Dvs om oppgitt var korrekt da. Det var 1.25 og 1.5 runder for hhv. L og H. Men det funket som sagt i Yak'en. Jeg tunet litt frem og tilbake på bakken. Merket vel liten forskjell. Ikke før jeg kom til ca 1.25 på H fikk den helt klart for lite. Da dauet den etter ett sekund eller to på full gass. Andre flight var marginalt mer på H. Da boblet den litt på tomgang så jeg gav den litt mindre på L. Det virket ok på bakken. Kanskje ørlite bedre på topp nå. Men i luften ble den enda latere. Og det rimer vel bra om den fikk for lite luft der opp så ble vel ikke det noe bedre når jeg gir den mer enda bensin.

@Larsern
                              PM er sendt
                              Last edited by arhennie; 27-03-11, 22:29.
                              arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

Working...