Announcement

Collapse
No announcement yet.

ADVARSEL: Skrekk og gru...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Halvskummelt med Lipo, men det er ingen håndgranat heller. Kortsluttet et 3sellers 2200 mah ute en gang bare for å se og den røyken som blir er virkelig ikke noe å ha inne i huset. Trodde ikke det var så ille. Tar det fyr i alt sammen så går det fort helt skeis. Etter det lader jeg som regel ute og er nøye med laderen. Batteriene er nok temmelig sikre så lenge de får riktig input fra laderen. Streiker den så er det skumle greier. Lagringen av batteriene kan umuig vare store risikoen. Lipo bags burde gjøre susen og ikke er de så dyre heller.

    Comment


    • #47
      En ting som er på mange ladere er en temperatursensor som man legger oppå batteriet som en andre barriere på at laderen kutter dersom batteriet kommer over en viss temperatur. Kanskje det hadde hindret dette tilfellet?

      Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

      Comment


      • #48
        Nå er det ikke bare under ladning at batteriene kan ta fyr. Jeg opplevse at et 2c 2200mAt radiobatteri tok fyr mens jeg fløy. Det ble den modellens siste tur. Det eneste jeg berget var motoren en ASP 120 4t. Etter det er det kun til små innendørsmodeller og på noen seilfly jeg bruker LiPo batterier.

        Comment


        • #49
          Originally posted by bardp View Post
          Nå er det ikke bare under ladning at batteriene kan ta fyr. Jeg opplevse at et 2c 2200mAt radiobatteri tok fyr mens jeg fløy. Det ble den modellens siste tur. Det eneste jeg berget var motoren en ASP 120 4t. Etter det er det kun til små innendørsmodeller og på noen seilfly jeg bruker LiPo batterier.
          Det er greit nok. Men du flyr tross alt ikke inne på stua eller på hobbyrommet. Om en modell tar fyr i lufta er det selvsagt kjipt, men hva betyr vell det når det kun blir materielle skader. Bittelitt værre om huset brenner ned.

          Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

          Comment


          • #50
            Originally posted by bardp View Post
            Nå er det ikke bare under ladning at batteriene kan ta fyr. Jeg opplevse at et 2c 2200mAt radiobatteri tok fyr mens jeg fløy. Det ble den modellens siste tur. Det eneste jeg berget var motoren en ASP 120 4t. Etter det er det kun til små innendørsmodeller og på noen seilfly jeg bruker LiPo batterier.
            Skulle jeg kuttet ut LiPo om bord kunne jeg lagt hobbyen på hylla. Hadde ikke blitt mye futt i heliene mine da gitt. Tar man forholdsreglene ved lading og lagring innendørs, samt kasserer tvilsomme batterier så er ikke LiPo noe større problem enn noe annet.
            arhennie

            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

            Comment


            • #51
              Originally posted by Trulsen View Post
              En ting som er på mange ladere er en temperatursensor som man legger oppå batteriet som en andre barriere på at laderen kutter dersom batteriet kommer over en viss temperatur. Kanskje det hadde hindret dette tilfellet?
              Tror at tempsensoren er beregnet på hurtiglading av NiCD- og NiMH-batterier.
              Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
              Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

              Comment


              • #52
                Her er bilde av hobbyrommet mitt og hvordan flyet stod når jeg ladet. Det er ikke langt til gardinene og annet matriale som nok brenner godt. Det er litt sot\svart i takt 1,5m over flyet. Regner med flammen var mye høyere i det det eksploderte enn da jeg oppdaget det. Da var flammene litt under lysrøret der. grøss!
                Attached Files
                Ole Kr Follstad

                BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                EF Extra 300 60"
                EF Extra 300 104" Eme120
                GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                ESM Bearcat, NGH 38cc
                Phoenix p51D Mustang, Dle55
                Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                Hangar 9 Piper cub 1\4
                Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                Comment


                • #53
                  Hvordan gikk det med parketten ?


                  ---
                  I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.428535,5.278354
                  Sent from my iPhone using Tapatalk
                  Min Hjemmeside..

                  http://sveininge.iflogg.com

                  Her skriver jeg om mine prosjekter, og andre ting

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by sveininge View Post
                    Hvordan gikk det med parketten ?


                    ---
                    I am here: Google Maps
                    Sent from my iPhone using Tapatalk
                    Parketten er fortsatt feiende flott heldigvis=)
                    Ole Kr Follstad

                    BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                    PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                    EF Extra 300 60"
                    EF Extra 300 104" Eme120
                    GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                    ESM Bearcat, NGH 38cc
                    Phoenix p51D Mustang, Dle55
                    Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                    Hangar 9 Piper cub 1\4
                    Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                    Comment


                    • #55
                      Dette kunne gått galt ja, og bra å lese at ingen ble skadet. Veldig fint at du deler dette med andre også. Jeg har lest litt hurtig gjennom tråden her, og kan ikke se hvilken produsent det var på batteriet? Om batteriet ligger festet i flyet hele tiden, så kan det hende at noe ligger og presser på loddepunkt eller lignende. Har sett batterier som er festet stramt med strips eller borrelåsbånd som har fått problemer etter litt tid, da vibrasjoner har ført til at ting går galt inni batteriet.

                      Og som du sier, batterier skal ikke lades i modellen, det er som å kaste bensin på bålet. Det finnes forøvrig flere produsenter som har skikkelige ladekofferter. Jeg har hatt en koffert fra Robbe (R6999) i butikken som var en skikkelig solid sak, veier 7kg og tåler 1400 grader, koster en tusenlapp. Jeg har lenge hatt veldig lyst til å spandere på meg en slik både for oppbevaring og lading av lipo, og har ikke fått mindre lyst etter å ha lest dette innlegget.
                      Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-Trex 250/500/600E/600N/700-Outrage G5-Outrage Velocity 50-MSH protos-DX3R-DX7-JR PC9X2-33% extra 330S-Ultimate 40-+++

                      www.skala1.no - www.sunnfjordrc.no

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by stressballen View Post
                        Dette kunne gått galt ja, og bra å lese at ingen ble skadet. Veldig fint at du deler dette med andre også. Jeg har lest litt hurtig gjennom tråden her, og kan ikke se hvilken produsent det var på batteriet? Om batteriet ligger festet i flyet hele tiden, så kan det hende at noe ligger og presser på loddepunkt eller lignende. Har sett batterier som er festet stramt med strips eller borrelåsbånd som har fått problemer etter litt tid, da vibrasjoner har ført til at ting går galt inni batteriet.

                        Og som du sier, batterier skal ikke lades i modellen, det er som å kaste bensin på bålet. Det finnes forøvrig flere produsenter som har skikkelige ladekofferter. Jeg har hatt en koffert fra Robbe (R6999) i butikken som var en skikkelig solid sak, veier 7kg og tåler 1400 grader, koster en tusenlapp. Jeg har lenge hatt veldig lyst til å spandere på meg en slik både for oppbevaring og lading av lipo, og har ikke fått mindre lyst etter å ha lest dette innlegget.
                        Batteriet jeg brukte var ett flightmax 2cellers 2100mah lipo. Batteriet har ligget litt trangt mellom tanken og sideveggen i flyet, men med loddingene vendt oppover. Ikke vært noe som har presset på loddingene. Vibrasjoner er vanskelig å unnga i en bensinmodell, men fint du nevner det så vi får igang litt idemyldring=)
                        Ole Kr Follstad

                        BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                        PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                        EF Extra 300 60"
                        EF Extra 300 104" Eme120
                        GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                        ESM Bearcat, NGH 38cc
                        Phoenix p51D Mustang, Dle55
                        Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                        Hangar 9 Piper cub 1\4
                        Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                        Comment


                        • #57
                          Fant en video som viser en explosjon av små lipobatterier. Ser det hjelper med lipo poser ja. Kan jo bare tenke seg hva som ville skjedd med ett 10-12 cellers batteri.

                          Ole Kr Follstad

                          BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                          PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                          EF Extra 300 60"
                          EF Extra 300 104" Eme120
                          GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                          ESM Bearcat, NGH 38cc
                          Phoenix p51D Mustang, Dle55
                          Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                          Hangar 9 Piper cub 1\4
                          Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                          Comment


                          • #58
                            Dette tilfellet har satt igang en liten diskusjon på vårt eget lokale forum også, The page is temporarily unavailable. Det viser bare hvor viktig det er å dele slike hendelser, så nå har du sikkert fått flere til å tenke seg om

                            Når det gjelder vibrasjoner, så er det fremdeles en mulighet at det er den opprinnelige grunnen selv om batteriet ikke hadde press på loddepunktene. Hvis ledningene som går ut av batteriet får vibrere også, så vil dette belaste videre inn i batteriet. Bensinfly er vel noe av det som har mest vibrasjon, så muligheten er der. Det er absolutt lurt å feste batteriene på en måte som også verner dem fra vibrasjon. Gjerne på samme måte som gjøres med mottakere.

                            Det har forøvrig dukket opp spørsmål om du lader batteriene i et rom som ikke er oppvarmet, da dette endrer på ladekarakteristikken. Kan du utdype ladeforholdene?
                            Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-Trex 250/500/600E/600N/700-Outrage G5-Outrage Velocity 50-MSH protos-DX3R-DX7-JR PC9X2-33% extra 330S-Ultimate 40-+++

                            www.skala1.no - www.sunnfjordrc.no

                            Comment


                            • #59
                              Originally posted by stressballen View Post
                              Dette tilfellet har satt igang en liten diskusjon på vårt eget lokale forum også, The page is temporarily unavailable. Det viser bare hvor viktig det er å dele slike hendelser, så nå har du sikkert fått flere til å tenke seg om

                              Når det gjelder vibrasjoner, så er det fremdeles en mulighet at det er den opprinnelige grunnen selv om batteriet ikke hadde press på loddepunktene. Hvis ledningene som går ut av batteriet får vibrere også, så vil dette belaste videre inn i batteriet. Bensinfly er vel noe av det som har mest vibrasjon, så muligheten er der. Det er absolutt lurt å feste batteriene på en måte som også verner dem fra vibrasjon. Gjerne på samme måte som gjøres med mottakere.

                              Det har forøvrig dukket opp spørsmål om du lader batteriene i et rom som ikke er oppvarmet, da dette endrer på ladekarakteristikken. Kan du utdype ladeforholdene?
                              Godt å høre at denne tråden har laget litt blest rundt dette temaet. Tror alle har noe å lære ang sikkerhet ved lading\oppbevaring av batterier. Jeg skummet igjennom diskusjonen deres på sunnfjordrc.no, og når det gjelder hobbyrommet mitt så er temperatur sjelden under 20grader der. Det er kaldere enn resten av huset riktignok, men ikke kaldt nok til at batterier skulle tatt skade av det. Jeg har også ett rom til hvor jeg lagrer batterier og fly, der er det vanlig hus\romtemperatur. Batteriet jeg brukte var ett flightmax lipo batteri som nevnt tidligere. Har ikke hørt noe negativt om dette, men jeg vurderer selv å bytte til ett annet merke neste gang naturlignok. Laderen var en Hyperion computerlader med innebygd balanserer. Batteriet er alldri vært ladet på mer enn litt over 1c, og det skal tåle mye mer. Brukt kun en sesong. Når det kommer til festing av betterier i flyet, tror jeg ikke jeg kunne gjort det på noen bedre måte egentlig. Jeg bruker alltid litt skummgummi rundt batteriene for å unngå støt pluss at jeg stripser det fast inne i flyet. Ikke vært noe press på loddepunkt. Har vært inne på tanken om at det var ladern som startet det hele, men vanskelig å si. Det er iallfall en meget anerkjent lader og jeg har brukt den på riktig måte hele tiden ifølge manualen.. Laderen piper hvis man setter den på feil, og har sikring slik at den skal kutte ut under overspenning.. Men ikke umulig det var den som var syndern alikevel.
                              Last edited by ole.foll; 18-12-11, 12:30.
                              Ole Kr Follstad

                              BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                              PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                              EF Extra 300 60"
                              EF Extra 300 104" Eme120
                              GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                              ESM Bearcat, NGH 38cc
                              Phoenix p51D Mustang, Dle55
                              Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                              Hangar 9 Piper cub 1\4
                              Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                              Comment


                              • #60
                                Ekstra kjipt å ikke finne ut hva det er egentlig. Men i ditt tilfelle så høres jo det meste greit ut, så teknisk svikt et sted i laderen kan jo være årsaken, bare litt rart at den da har fungert lenge, og at starten av ladinga gikk bra. Men sett fra den lyse siden så har jo en eventuell feilkilde også brent opp, så problemet skal vel teoretisk sett være borte selv om du ikke vet helt hva som skjedde
                                Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-Trex 250/500/600E/600N/700-Outrage G5-Outrage Velocity 50-MSH protos-DX3R-DX7-JR PC9X2-33% extra 330S-Ultimate 40-+++

                                www.skala1.no - www.sunnfjordrc.no

                                Comment

                                Working...
                                X