Halvskummelt med Lipo, men det er ingen håndgranat heller. Kortsluttet et 3sellers 2200 mah ute en gang bare for å se og den røyken som blir er virkelig ikke noe å ha inne i huset. Trodde ikke det var så ille. Tar det fyr i alt sammen så går det fort helt skeis. Etter det lader jeg som regel ute og er nøye med laderen. Batteriene er nok temmelig sikre så lenge de får riktig input fra laderen. Streiker den så er det skumle greier. Lagringen av batteriene kan umuig vare store risikoen. Lipo bags burde gjøre susen og ikke er de så dyre heller.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
ADVARSEL: Skrekk og gru...
Collapse
X
-
En ting som er på mange ladere er en temperatursensor som man legger oppå batteriet som en andre barriere på at laderen kutter dersom batteriet kommer over en viss temperatur. Kanskje det hadde hindret dette tilfellet?
Sent from my GT-I9000 using TapatalkInteressert i CNC? Join CNC Norge på Facebook
www.skalamodellflyklubb.no
Comment
-
Nå er det ikke bare under ladning at batteriene kan ta fyr. Jeg opplevse at et 2c 2200mAt radiobatteri tok fyr mens jeg fløy. Det ble den modellens siste tur. Det eneste jeg berget var motoren en ASP 120 4t. Etter det er det kun til små innendørsmodeller og på noen seilfly jeg bruker LiPo batterier.
Comment
-
Originally posted by bardp View PostNå er det ikke bare under ladning at batteriene kan ta fyr. Jeg opplevse at et 2c 2200mAt radiobatteri tok fyr mens jeg fløy. Det ble den modellens siste tur. Det eneste jeg berget var motoren en ASP 120 4t. Etter det er det kun til små innendørsmodeller og på noen seilfly jeg bruker LiPo batterier.
Sent from my GT-I9000 using TapatalkInteressert i CNC? Join CNC Norge på Facebook
www.skalamodellflyklubb.no
Comment
-
Originally posted by bardp View PostNå er det ikke bare under ladning at batteriene kan ta fyr. Jeg opplevse at et 2c 2200mAt radiobatteri tok fyr mens jeg fløy. Det ble den modellens siste tur. Det eneste jeg berget var motoren en ASP 120 4t. Etter det er det kun til små innendørsmodeller og på noen seilfly jeg bruker LiPo batterier.arhennie
MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
http://hadelandmfk.no/
www.henniehobby.no/arne
Comment
-
Originally posted by Trulsen View PostEn ting som er på mange ladere er en temperatursensor som man legger oppå batteriet som en andre barriere på at laderen kutter dersom batteriet kommer over en viss temperatur. Kanskje det hadde hindret dette tilfellet?Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Comment
-
Her er bilde av hobbyrommet mitt og hvordan flyet stod når jeg ladet. Det er ikke langt til gardinene og annet matriale som nok brenner godt. Det er litt sot\svart i takt 1,5m over flyet. Regner med flammen var mye høyere i det det eksploderte enn da jeg oppdaget det. Da var flammene litt under lysrøret der. grøss!Ole Kr Follstad
BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
EF Extra 300 60"
EF Extra 300 104" Eme120
GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
ESM Bearcat, NGH 38cc
Phoenix p51D Mustang, Dle55
Phoenix K8b, 1:2,5 6m
Hangar 9 Piper cub 1\4
Ask 21 1:3 5,7m helkompositt
Comment
-
Hvordan gikk det med parketten ?
---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.428535,5.278354
Sent from my iPhone using Tapatalk
Comment
-
Originally posted by sveininge View PostOle Kr Follstad
BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
EF Extra 300 60"
EF Extra 300 104" Eme120
GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
ESM Bearcat, NGH 38cc
Phoenix p51D Mustang, Dle55
Phoenix K8b, 1:2,5 6m
Hangar 9 Piper cub 1\4
Ask 21 1:3 5,7m helkompositt
Comment
-
Dette kunne gått galt ja, og bra å lese at ingen ble skadet. Veldig fint at du deler dette med andre også. Jeg har lest litt hurtig gjennom tråden her, og kan ikke se hvilken produsent det var på batteriet? Om batteriet ligger festet i flyet hele tiden, så kan det hende at noe ligger og presser på loddepunkt eller lignende. Har sett batterier som er festet stramt med strips eller borrelåsbånd som har fått problemer etter litt tid, da vibrasjoner har ført til at ting går galt inni batteriet.
Og som du sier, batterier skal ikke lades i modellen, det er som å kaste bensin på bålet. Det finnes forøvrig flere produsenter som har skikkelige ladekofferter. Jeg har hatt en koffert fra Robbe (R6999) i butikken som var en skikkelig solid sak, veier 7kg og tåler 1400 grader, koster en tusenlapp. Jeg har lenge hatt veldig lyst til å spandere på meg en slik både for oppbevaring og lading av lipo, og har ikke fått mindre lyst etter å ha lest dette innlegget.Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-Trex 250/500/600E/600N/700-Outrage G5-Outrage Velocity 50-MSH protos-DX3R-DX7-JR PC9X2-33% extra 330S-Ultimate 40-+++
www.skala1.no - www.sunnfjordrc.no
Comment
-
Originally posted by stressballen View PostDette kunne gått galt ja, og bra å lese at ingen ble skadet. Veldig fint at du deler dette med andre også. Jeg har lest litt hurtig gjennom tråden her, og kan ikke se hvilken produsent det var på batteriet? Om batteriet ligger festet i flyet hele tiden, så kan det hende at noe ligger og presser på loddepunkt eller lignende. Har sett batterier som er festet stramt med strips eller borrelåsbånd som har fått problemer etter litt tid, da vibrasjoner har ført til at ting går galt inni batteriet.
Og som du sier, batterier skal ikke lades i modellen, det er som å kaste bensin på bålet. Det finnes forøvrig flere produsenter som har skikkelige ladekofferter. Jeg har hatt en koffert fra Robbe (R6999) i butikken som var en skikkelig solid sak, veier 7kg og tåler 1400 grader, koster en tusenlapp. Jeg har lenge hatt veldig lyst til å spandere på meg en slik både for oppbevaring og lading av lipo, og har ikke fått mindre lyst etter å ha lest dette innlegget.Ole Kr Follstad
BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
EF Extra 300 60"
EF Extra 300 104" Eme120
GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
ESM Bearcat, NGH 38cc
Phoenix p51D Mustang, Dle55
Phoenix K8b, 1:2,5 6m
Hangar 9 Piper cub 1\4
Ask 21 1:3 5,7m helkompositt
Comment
-
Ole Kr Follstad
BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
EF Extra 300 60"
EF Extra 300 104" Eme120
GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
ESM Bearcat, NGH 38cc
Phoenix p51D Mustang, Dle55
Phoenix K8b, 1:2,5 6m
Hangar 9 Piper cub 1\4
Ask 21 1:3 5,7m helkompositt
Comment
-
Dette tilfellet har satt igang en liten diskusjon på vårt eget lokale forum også, The page is temporarily unavailable. Det viser bare hvor viktig det er å dele slike hendelser, så nå har du sikkert fått flere til å tenke seg om
Når det gjelder vibrasjoner, så er det fremdeles en mulighet at det er den opprinnelige grunnen selv om batteriet ikke hadde press på loddepunktene. Hvis ledningene som går ut av batteriet får vibrere også, så vil dette belaste videre inn i batteriet. Bensinfly er vel noe av det som har mest vibrasjon, så muligheten er der. Det er absolutt lurt å feste batteriene på en måte som også verner dem fra vibrasjon. Gjerne på samme måte som gjøres med mottakere.
Det har forøvrig dukket opp spørsmål om du lader batteriene i et rom som ikke er oppvarmet, da dette endrer på ladekarakteristikken. Kan du utdype ladeforholdene?Baja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-Trex 250/500/600E/600N/700-Outrage G5-Outrage Velocity 50-MSH protos-DX3R-DX7-JR PC9X2-33% extra 330S-Ultimate 40-+++
www.skala1.no - www.sunnfjordrc.no
Comment
-
Originally posted by stressballen View PostDette tilfellet har satt igang en liten diskusjon på vårt eget lokale forum også, The page is temporarily unavailable. Det viser bare hvor viktig det er å dele slike hendelser, så nå har du sikkert fått flere til å tenke seg om
Når det gjelder vibrasjoner, så er det fremdeles en mulighet at det er den opprinnelige grunnen selv om batteriet ikke hadde press på loddepunktene. Hvis ledningene som går ut av batteriet får vibrere også, så vil dette belaste videre inn i batteriet. Bensinfly er vel noe av det som har mest vibrasjon, så muligheten er der. Det er absolutt lurt å feste batteriene på en måte som også verner dem fra vibrasjon. Gjerne på samme måte som gjøres med mottakere.
Det har forøvrig dukket opp spørsmål om du lader batteriene i et rom som ikke er oppvarmet, da dette endrer på ladekarakteristikken. Kan du utdype ladeforholdene?Last edited by ole.foll; 18-12-11, 12:30.Ole Kr Follstad
BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
EF Extra 300 60"
EF Extra 300 104" Eme120
GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
ESM Bearcat, NGH 38cc
Phoenix p51D Mustang, Dle55
Phoenix K8b, 1:2,5 6m
Hangar 9 Piper cub 1\4
Ask 21 1:3 5,7m helkompositt
Comment
-
Ekstra kjipt å ikke finne ut hva det er egentlig. Men i ditt tilfelle så høres jo det meste greit ut, så teknisk svikt et sted i laderen kan jo være årsaken, bare litt rart at den da har fungert lenge, og at starten av ladinga gikk bra. Men sett fra den lyse siden så har jo en eventuell feilkilde også brent opp, så problemet skal vel teoretisk sett være borte selv om du ikke vet helt hva som skjeddeBaja 5T-LST2-8ight-EK4-EB4-TA05MS-TA05ifs-Trex 250/500/600E/600N/700-Outrage G5-Outrage Velocity 50-MSH protos-DX3R-DX7-JR PC9X2-33% extra 330S-Ultimate 40-+++
www.skala1.no - www.sunnfjordrc.no
Comment
Comment