Announcement

Collapse
No announcement yet.

ADVARSEL: Skrekk og gru...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ADVARSEL: Skrekk og gru...

    ......... har hatt en traumatisk opplevelse ikveld. Mens jeg satt i ro og mak i stua og så på nissene over skog og hei, hørte jeg plutselig ett smell og fresing fra hobbyrommet der jeg holdt på å lade min EF extra 78" til i morra. Jeg løp inn i rommet og der stod til min store forskrekkelse flyet i fyr og flamme nesten opp til taket. Fikk panikk og klarte tilslutt å få flyet ut, hvor hele skiten brant opp. Dette ble dyrt, men får se det positive i det at ikke hele huset følgte med. Jeg vet ikke hva som har skjedd, men tror lipo batteriet eksploderte. Jeg ladet lipo batteriet på litt under 1c noe jeg har gjort helt siden det var nytt, og jeg bruker alltid balanserer. Batteriene har vært riktig oppbevart og har kanskje hatt 20-30 ladinger.Ladern min kortsluttet\smeltet også. Alt av servoer, tenningsanlegg, brytere,regulatorer, mottaker, batterier brant opp dvs untatt vingene og vingeservoene. Tror det har gått bra med motoren, men mulig jeg må bytte forgasseren hvis kanskje membraen er brent opp=(
    Dette ble en dyr opplevelse og en kraftig vekker. Moralen er: Ta alltid lipo batterier ut av flyet når man lader og ha det alltid under oppsyn!!!!!
    Jeg har alltid hatt resepekt for Lipo batterier, men nå er jeg livredd!!!
    Attached Files
    Last edited by ole.foll; 16-12-11, 13:36.
    Ole Kr Follstad

    BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
    PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
    EF Extra 300 60"
    EF Extra 300 104" Eme120
    GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
    ESM Bearcat, NGH 38cc
    Phoenix p51D Mustang, Dle55
    Phoenix K8b, 1:2,5 6m
    Hangar 9 Piper cub 1\4
    Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

  • #2
    oj-oj-oj. Sørgelig syn
    Godt det gikk bra tross alt. Tenker på kåken din selvsagt.
    Jeg har alltid vært redd for å lade LiPo i fly/heli og derfor alltid tatt de ut for å lade.
    Ser et som det er noe jeg bør fortsette med også...
    arhennie

    MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
    http://hadelandmfk.no/
    www.henniehobby.no/arne

    Comment


    • #3
      Jeg tar aldri ut batteriene. men dette gjør jo at man begynner å tenke litt.
      Jeg bruker samme lader som deg også, av det jeg kan se av bildene.

      Føler med deg, ble dårlig "julegave" det her. Men positivt att du oppdaget det i tide og berget huset.
      Terje Egeberg
      "Opp ska det og det får bare virke"


      38% Carf Sukhoi ZDZ 180
      40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
      35% Pilot Extra 330 DLE 120.
      3DHS slick 89" EME 60.
      3DHS Slick 71"

      Comment


      • #4
        Skikkelig synd det her Ole, føler med deg....
        Se det positive, du berget huset....
        Lader alltid med batteriene i flyet, men ble skeptisk nå.... Vet hvor nøye du er, så dette kan skje den beste..
        EF Extra 300.48", 78", 91", 104",125"
        EF Yak-54. 110"
        EF MXS 83"
        GB Yak-55 2,2m

        Indoor: Donatas Arrow5, AP Sueleven, AP Sbach EPP
        Takk til:
        Autopartner.se
        http://www.youtube.com/my_videos?feature=mhee

        Comment


        • #5
          God damn.. Takker for at du delte den.. Er nok greit med en vekker for de fleste av oss, så vi ikke glemmer å ta dette på alvor.
          Ola G Bråten -77
          Sunndal flyklubb avd. Modellfly
          Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
          3DHS Slick 89" Q80-8m
          Jeti DS-16

          Comment


          • #6
            Satan.................Noe å tenke på.
            Glad du berget huset.

            Comment


            • #7
              Bruker man LiFe celler på Rx/Tx, så slipper man slikt. Det er desverre en kjennsgjerning at all elektronikk kan feile, også ladere.
              Fred Larssen

              Comment


              • #8
                Takk for litt sympati folks=) Tror alle har noe å lære av dette, derfor jeg legger det ut. Jeg kommer iallfall alltid til å ta ut lipo batteriene fra flyet heretter når jeg skal lade. Mange har jo batterier inærheten av bensintanken også, og ikke alle er like flinke til å tømme den etter hver gang de har flydd. Min var helt tom heldigvis, men hvis den hadde vært halvfull hadde det nok gått enda verre. Jeg oppdaget det kanskje 5-10sek etter det begynte å brenne og da stod halve flyet i brann på hobbybenken, halv meter flamme med ca 50cm klaring til gardiner og diverse andre ting. Bare tilfeldig at jeg var i nærheten, så jeg hadde tross alt flaks. Kjipt å miste flyet og alt utstyr som satt i, men jeg skal ha ny!!! Var liksom go-flyet mitt dette.

                Hva er best når det gjelder oppbevaring av lipo batterier? Mitt har stått med ca 50-60% strøm i romtempratur når det ikke er i bruk.
                Dette var ett 2cellers flightmax batteri, som kun er brukt en sesong. Mulig det var ladern som startet det hele også, men vanskelig å si. Lipoen hadde i allfall forduftet, fant ikke igjen en smule av batteriet...
                Ole Kr Follstad

                BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                EF Extra 300 60"
                EF Extra 300 104" Eme120
                GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                ESM Bearcat, NGH 38cc
                Phoenix p51D Mustang, Dle55
                Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                Hangar 9 Piper cub 1\4
                Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                Comment


                • #9
                  Originally posted by flarssen View Post
                  Bruker man LiFe celler på Rx/Tx, så slipper man slikt. Det er desverre en kjennsgjerning at all elektronikk kan feile, også ladere.
                  Skal vurdere LIFe neste gang! ja, mulig det var ladern også. Den stod iallfall å "pep" når jeg oppdaget det. Ladern jeg bruker er en Hyperion EOS0606i computerlader. Hadde ett problem med denne for en stund tilbake også da powerdisplayet gikk i svart under lading. Sendte den inn og fikk bytta dette. Har fungert bra siden.
                  Ole Kr Follstad

                  BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                  PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                  EF Extra 300 60"
                  EF Extra 300 104" Eme120
                  GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                  ESM Bearcat, NGH 38cc
                  Phoenix p51D Mustang, Dle55
                  Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                  Hangar 9 Piper cub 1\4
                  Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                  Comment


                  • #10
                    Fy f, det der var utrolig sure greier. Eller kanskje, flaks i uflaks.

                    Jeg er også en av de som lader rett i modellen, sitter bestandig å passer på om det er snakk om LiPo lading - men det hjelper jo nødvendigvis ikke når ting skjer såpass fort som du beskriver. Tror jeg må lage til slik at batteriene mine er enklere å ta ut ved lading, så jeg gidder å gjøre det. Hmm..

                    Men bra du har pågangsmot til å investere i en ny 78"! Det er en knallbra modell!

                    Hva oppbevarer dere andre folk her LiPo batteriene dere i når de ikke er i bruk btw? Jeg bruker en type verktøy-alu-koffert med et par LiPo poser for de minste batteriene.. Kunne egentlig tenkt meg en brannsikker, billig safe samt noen ekstra poser for å stykke opp batteriene, nå ligger de jo alle sammen..hmm..

                    Uææææ.. skumle saker!
                    ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                    Comment


                    • #11
                      OI! :O Det var hvertfall siste gang jeg ladær lipo på gutterommet!! :O Synd me den flotte modellen

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by alflovvold View Post
                        Fy f, det der var utrolig sure greier. Eller kanskje, flaks i uflaks.

                        Jeg er også en av de som lader rett i modellen, sitter bestandig å passer på om det er snakk om LiPo lading - men det hjelper jo nødvendigvis ikke når ting skjer såpass fort som du beskriver. Tror jeg må lage til slik at batteriene mine er enklere å ta ut ved lading, så jeg gidder å gjøre det. Hmm..

                        Men bra du har pågangsmot til å investere i en ny 78"! Det er en knallbra modell!

                        Hva oppbevarer dere andre folk her LiPo batteriene dere i når de ikke er i bruk btw? Jeg bruker en type verktøy-alu-koffert med et par LiPo poser for de minste batteriene.. Kunne egentlig tenkt meg en brannsikker, billig safe samt noen ekstra poser for å stykke opp batteriene, nå ligger de jo alle sammen..hmm..

                        Uææææ.. skumle saker!

                        .......Var noen hektiske sekunder igår ja for å få galskapen ut av huset=) Jeg har også vurdert brannsikker safe nå faktisk. Iallfall lipo poser. Dette var skumle greier!! haff.... Skal kaste alle mine gamle batteriene nå som ligger strødd på hobbyrommet,hm dette er stort sett gamle nimh men alikevel...... safety first!! Det blir ialfall en ny 78". Har vinger, understell og canopy som reservedeler nå=)
                        Ole Kr Follstad

                        BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                        PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                        EF Extra 300 60"
                        EF Extra 300 104" Eme120
                        GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                        ESM Bearcat, NGH 38cc
                        Phoenix p51D Mustang, Dle55
                        Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                        Hangar 9 Piper cub 1\4
                        Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Flyfreaken View Post
                          OI! :O Det var hvertfall siste gang jeg ladær lipo på gutterommet!! :O Synd me den flotte modellen
                          Bra at andre tar lærdom av dette! Kjipt å miste modellen og alt utstyret i den, men det var en ARF så man får tak i ny... men det ble alikevel en dyr lærepenge!
                          Ole Kr Follstad

                          BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                          PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                          EF Extra 300 60"
                          EF Extra 300 104" Eme120
                          GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                          ESM Bearcat, NGH 38cc
                          Phoenix p51D Mustang, Dle55
                          Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                          Hangar 9 Piper cub 1\4
                          Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by alflovvold View Post
                            Hva oppbevarer dere andre folk her LiPo batteriene dere i når de ikke er i bruk btw? Jeg bruker en type verktøy-alu-koffert med et par LiPo poser for de minste batteriene.. Kunne egentlig tenkt meg en brannsikker, billig safe samt noen ekstra poser for å stykke opp batteriene, nå ligger de jo alle sammen..hmm..
                            Jeg har de fleste i en verktøykasse av stål fra Biltema. Aner ikke om den vil tåle LiPo brann, for ligger mye store LiPo i den. De ligger i forskjellige rom da dette er av den gode gamle typen man folder opp om du skjønner. Men har ikke lås på den, så kan godt hende den spretter opp av trykk om noe går galt. Men jeg har ikke noe godt alternativ. Ammo kasser bruker vel mange, men det har ikke jeg tilgang på.
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #15
                              Vil sterkt advare mot og fruke en safe til oppbevaring av batterier. Om et batteri skuklle ta fyr inni safen vil den bli omgjort til en bombe. oppbevar batteriene i noe som er bransikkert men som ikke muligjør oppbyging av trykk. Aller helst bør en vel ungå og bruke LiPo batterier til annet en mikrofly. Jeg har byttet ut alle mine LoPo radiobatterier med enten NiMh eller PiFe batterier for en tid siden. Dette etter at et LiPo batteri tok fyr mens jeg fløy.

                              Comment

                              Working...
                              X