Announcement

Collapse
No announcement yet.

ADVARSEL: Skrekk og gru...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by stressballen View Post
    Ekstra kjipt å ikke finne ut hva det er egentlig. Men i ditt tilfelle så høres jo det meste greit ut, så teknisk svikt et sted i laderen kan jo være årsaken, bare litt rart at den da har fungert lenge, og at starten av ladinga gikk bra. Men sett fra den lyse siden så har jo en eventuell feilkilde også brent opp, så problemet skal vel teoretisk sett være borte selv om du ikke vet helt hva som skjedde
    Ja, sant det. Jeg hadde ladet i ca 20 min + da det skjedde. Var innom å sjekket noen ganger og alt så ok ut helt til jeg hørte the big bang=) Alt brant opp, så her er det bare å kjøpe nytt. Dyr erfaring, men nå har jeg iallfall lært =) All elekronikk kan feil fra tid til annen, ikke noe er idiotsikkert selv om man er veldig nøye også. Håper de som har lest tråden ikke opplever samme skjebne.
    Ole Kr Follstad

    BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
    PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
    EF Extra 300 60"
    EF Extra 300 104" Eme120
    GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
    ESM Bearcat, NGH 38cc
    Phoenix p51D Mustang, Dle55
    Phoenix K8b, 1:2,5 6m
    Hangar 9 Piper cub 1\4
    Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

    Comment


    • #62
      Jeg pleier følge med på spenningen når det nærmer seg slutten, og sitter alltid 1 m fra batteriet, men som med alle regler finnes det unntak. Det er kanskje en idé å kjøre på Jernia og kjøpe et brannteppe som man henger på veggen over ladestasjonen også. Jeg har ett teppe i skapdøra over komfyren.

      Comment


      • #63
        Her er to kofferter som trolig fungerer noe bedre enn den stålkassa jeg bruker idag da..
        Ser ut som Robbe sin er tett, mens Graupner sin har trykkventilering..? Ikke overaskende er Graupner sin mye dyrere.

        Robbe Lipo koffert - - Norwegian Modellers

        Graupner LiPo security bag 400x300x140
        Ola G Bråten -77
        Sunndal flyklubb avd. Modellfly
        Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
        3DHS Slick 89" Q80-8m
        Jeti DS-16

        Comment


        • #64
          Originally posted by OlaGB View Post
          Her er to kofferter som trolig fungerer noe bedre enn den stålkassa jeg bruker idag da..
          Ser ut som Robbe sin er tett, mens Graupner sin har trykkventilering..? Ikke overaskende er Graupner sin mye dyrere.

          Robbe Lipo koffert - - Norwegian Modellers

          Graupner LiPo security bag 400x300x140
          Den kofferten til graupner ligner veldig på den jeg har og som jeg kjøpte på Clas Ohlson for en del år siden....mangler bare ventelering , får borre noen hull
          Øyvind

          www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

          Comment


          • #65
            Originally posted by Litespeed View Post
            Den kofferten til graupner ligner veldig på den jeg har og som jeg kjøpte på Clas Ohlson for en del år siden....mangler bare ventelering , får borre noen hull
            Er nok viktig at ladekofferten har ventilasjon ja, ifølge tidligere innlegg her. Trykkbølgen fra en evt eksplosjon må jo få noe å ekspandere i, hvis ikke kan de bli enda farligere med ladekoffert enn uten... Den kofferten til graupner så lekker ut.
            Ole Kr Follstad

            BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
            PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
            EF Extra 300 60"
            EF Extra 300 104" Eme120
            GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
            ESM Bearcat, NGH 38cc
            Phoenix p51D Mustang, Dle55
            Phoenix K8b, 1:2,5 6m
            Hangar 9 Piper cub 1\4
            Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

            Comment


            • #66
              Det som bekymrer er hvor mye røyk ei sånn lita fille pakke på bare 2500mah 3s kan produsere ...hva da med de 6 cells 5000mah som man har en del av ?? eget avsug når man lader i tilfelle bang...
              Øyvind

              www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

              Comment


              • #67
                Den Robbe-kofferten så intresang ut for min del..
                ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                Comment


                • #68
                  Ser ikke akkurat ut som den rommer så jævlig mange batteri den robbe sin egentlig..Regner med de koffertene på biltema,de du får i tre pak.duger i massevis hvis man går etter den regelen ahrienne skriver lengre opp..Personlige erfaringer tilsier for det meste bruker feil v lipobrann,kortslutning.Ikke sant Spaprollman ?
                  Ronny Andreassen
                  Sunndal/Vinnu
                  Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                  3DHs 33" EPP
                  JR 9303 2,4

                  Comment


                  • #69
                    Vi bruker gjerne 20-100k på et fly, men synes 1-2000kr for brannsikring av en haug Lipo er grisedyrt.. Ironisk, men sant hehe.

                    Jeg blir nok å bestille Graupner sin etterhvert. Den ser ut til å romme 8-9stk store 5-6s batteri, mens Robbe sin trolig er nokså full med 6stk..
                    Ola G Bråten -77
                    Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                    Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                    3DHS Slick 89" Q80-8m
                    Jeti DS-16

                    Comment


                    • #70
                      Hehe sant det..

                      Men den Robbe-saken passer fint for min del, har stort sett bare en liten haug med 4s batterier til EF 48" min, samt noen RX batterier.. Burde nok gå akuratt!
                      ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                      Comment


                      • #71
                        Jeg driver utelukkende med elektro nå da interessen for lite effektive vibratorer med dårlig throttle-respons har forsvunnet.

                        Når det kommer til lading er en ladekoffert eller Lipo bag noe jeg er skeptisk til. Jeg synes det gir falsk trygghet. Når jeg lader, lader jeg tre stk 10S (2x5S) 5000mAh samtidig ved hjelp av tre ladere. Det blir gjort på gnistfangeren foran vedovnen. Jeg er alltid i nærheten og følger med. I tillegg kjenner jeg på batteriene og laderne at de ikke bli varme under lading flere ganger i løpet av ladeprosessen. Gnistfangeren er av stå, men burde ideelt sett vært i glass da det ikke leder strøm. Hvis jeg skulle puttet alle Lipo-pakkene oppi en koffert og en pakke feiler eller tar fyr vil det kunne sette av de andre pakkene også. Røykutviklingen fra alle de pakkene til sammen blir ganske formidabel. Dvs rommet jeg lader i vil fylles med giftig røyk relativt fort. Selv kommer jeg til å fortsette med å lade med oppsyn av batteriene. Et batteri går ikke fra normal tilstand til eksplosjon som en kinaputt. De begynner å ese ut først og det tar litt tid før det skjer noe. Skulle noe feile har man tid til å redde situasjonen før det tar fyr. Uten å kunne se batteriet til en vær tid under lading vet man ikke hva som skjer før rommet eventuelt er fult av røyk.


                        Henning

                        Comment


                        • #72
                          Ang. kofferten tenkte jeg for min del kun til oppbevaring..
                          ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

                          Comment


                          • #73
                            Selv bruker jeg en verktøykasse av stål. Den kan låses med en hengelås eller bolt el. Den er ikke tett og vil slippe ut røyk, men jeg tror den vil holde greit nok på flammene. Den kan jo plasseres med omhu. Den inneholder også flere rom slik at man kan redusere antall batterier som ligger sammen. Den er ikke så fet å se på, men jeg tror den gjør jobben. Man kan jo enkelt kle rommene også om man isolerende materiale
                            Verktøykasse - Biltema

                            De har et alternativ i form av noen store alu kasser. Vet ikke åssen alu er med tanke på eventuell temperatur i tilfelle noe skulle skje. Disse er ikke ventilerte, men det kan man enkelt lage til selv.
                            Verktøykasse, aluminium - Biltema
                            arhennie

                            MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                            http://hadelandmfk.no/
                            www.henniehobby.no/arne

                            Comment


                            • #74
                              Enig i at ladekofferter og lipo poser kan gi falsk trygghet, men det bidrar alikevel til økt sikkerhet som kan være avgjørende i en farlig situasjon. En tusenlapp eller 2 er ingen ting sammenlignet med å miste hele hangaren og huset. Det tryggeste er å følge batteriet under lading iallfall. Batteriet vil ikke eksplodere asap som "balsahøvel" sier, man har litt tid på seg. dvs iallfall noen sekunder..kremt. Det må vel være en slags forsvarlig grense for hvor mange batterier man kan ha i en slik koffert\pose også. Sier seg selv at det går gæli uansett hvis ett batteri eksploderer og antenner resten av flokken... Hadde vært ett fint oppdrag for mythbusters det her, hvis de allerede ikke har testa det=)
                              Last edited by ole.foll; 19-12-11, 14:53.
                              Ole Kr Follstad

                              BVM T33 Thunderbird, Jetcat 80se med kerostart
                              PilotRc Sbach 342 40%, DA170, Proflow canistere
                              EF Extra 300 60"
                              EF Extra 300 104" Eme120
                              GB Yak 55 2,2m, Dle55RA
                              ESM Bearcat, NGH 38cc
                              Phoenix p51D Mustang, Dle55
                              Phoenix K8b, 1:2,5 6m
                              Hangar 9 Piper cub 1\4
                              Ask 21 1:3 5,7m helkompositt

                              Comment


                              • #75
                                Originally posted by alflovvold View Post
                                Hehe sant det..

                                Men den Robbe-saken passer fint for min del, har stort sett bare en liten haug med 4s batterier til EF 48" min, samt noen RX batterier.. Burde nok gå akuratt!
                                Misforstå meg rett.. Robbe kofferten ser bra nok ut.. Jeg må enten ha 2 slike, eller en graupner for å få plass..

                                Lading er en ting, men oppbevaring mens jeg er bortreist på jobb og fruen/ungene er hjemme, er helt klart det viktigste.
                                Ola G Bråten -77
                                Sunndal flyklubb avd. Modellfly
                                Extreme Flight Yak 91" Q80-8M
                                3DHS Slick 89" Q80-8m
                                Jeti DS-16

                                Comment

                                Working...
                                X