Announcement

Collapse
No announcement yet.

Phoenix Model Tiger 3 .40 Sport trainer - hjelp - motor/esc valg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Phoenix Model Tiger 3 .40 Sport trainer - hjelp - motor/esc valg

    Hei
    Kan noen erfarne flyvere hjelpe meg med motor/esc valg til min Phoenix Model Tiger 3 .40 Sport Trainer?
    (Phoenix Model Tiger 3 .40 Sport Trainer ARF)

    Jeg har en slik: The resource cannot be found.

    og en slik: The resource cannot be found.

    Men er dette for svakt?
    Det skal sies at jeg er rimelig fersk ennå, så jeg trenger ingen real kraftpakke

    Håper på svar :=)
    Cessna Cardinal - Bellanca Citabria balsa kit (under construction) - Great Planes Super Sportster .40 ARF - 2 stk Phoenix model Tiger 3 .40 ARF - FMS 300 extra - Great Planes Yak54e

  • #2
    Motoren er nok altfor liten, den er for lett (80 gram) og flyet vil bli haletungt. Og du må kunne trekke mer strøm enn 30 ampere som den motoren er oppgitt til å tåle som maks. Men regulatoren tror jeg skal gå med f.eks. denne motoren, som vil være riktig størrelse til det flyet:
    The resource cannot be found.

    Optimalt sett burde du hatt denne regulatoren
    The resource cannot be found.

    Men om du bruker 6-cellers batteri på 3-4000 mAh kapasitet og en 13x8 propell så bør regulatoren gjøre jobben dersom du ikke flyr så mye på full gass.

    O.S' elektromotorer og regulatorer har jeg god erfaring med selv, god kvalitet til lav pris.

    Edit: Ser du bor i Tønsberg, ta med flykroppen til Norwegian Modellers og snakk med dem så får du hjelp til å velge rett motor og batteri som passer. Du skal jo ha plass til alt uten å måtte modifisere flyet for mye også.
    MVH

    Jon Gunnar Wold

    Comment


    • #3
      Takk for svar. Det var det jeg regnet med
      Tror jeg må gå til innkjøp av både motor og regulator.
      Motoren som du linker til (The resource cannot be found.)
      og denne regulatoren: The resource cannot be found.

      Jeg holder en knapp på OS, men ser Elefun har alternativer til en litt rimeligere penge.
      Er OS så mye bedre, at det er verd de ekstra kr'ene?
      Last edited by Anfinn; 22-08-14, 10:54.
      Cessna Cardinal - Bellanca Citabria balsa kit (under construction) - Great Planes Super Sportster .40 ARF - 2 stk Phoenix model Tiger 3 .40 ARF - FMS 300 extra - Great Planes Yak54e

      Comment


      • #4
        Her er en motor som ikke trenger regulator å som vil være perfekt til det flyet.
        404 - Siden finnes ikke - T K TRADING Torbjørn Kristensen

        Comment


        • #5
          Ønsker elektro oppsett
          Har en OS 46 liggende sprell ny, men som sagt, har lyst på en modell med børsteløst oppsett
          Cessna Cardinal - Bellanca Citabria balsa kit (under construction) - Great Planes Super Sportster .40 ARF - 2 stk Phoenix model Tiger 3 .40 ARF - FMS 300 extra - Great Planes Yak54e

          Comment


          • #6
            Forskjellen på billig og mindre billig er i noen tilfeller bare merkelappen på pakka, O.S tar selvsagt litt betalt for merkevaren selv om jeg synes elektro-serien er veldig hyggelig priset. Men det kan selvsagt også være kvalitetsforskjeller. De billigste har ofte litt mindre ytelse og litt mer vekt (motorer altså) men om du ikke har så høye krav til ytelse, så er det som Elefun selger neppe dårlig kvalitet.
            MVH

            Jon Gunnar Wold

            Comment


            • #7
              enig med deg, men tror jeg går for OS, det ser rett og slett bedre ut
              Cessna Cardinal - Bellanca Citabria balsa kit (under construction) - Great Planes Super Sportster .40 ARF - 2 stk Phoenix model Tiger 3 .40 ARF - FMS 300 extra - Great Planes Yak54e

              Comment


              • #8
                Som det meste annet her i verden så får man det man betaler for. Egne erfaringer er at man ofte greier seg med billige ting når ikke kravene er store. Etterhvert som ferdigheter og behov øker så ønsker man mer effekt, stabilitet og ikke minst mulighet for service på utstyret man har kjøpt. I 2002/2003 kranglet jeg så busta føyk om at SC motoren var mer enn bra nok i forhold til OS her på forumet og jeg må medgi i dag at de som holdt en knapp på OS hadde rett
                Espen Kvien
                Gruppeleder F3A
                Vingtor RC Club
                f3a.norge@gmail.com

                Mange fly og mye moro

                Comment


                • #9
                  Ser i tabellen at de har testet opp til 38 Amp med 11*7 SF som trakk 479 watt og trekker 1,76 kg.
                  Burde klare seg i massevis for ditt fly.

                  Vet ikke hvor stor 3 cellers Li-Po pakke du har,(minimun 2200 mAh) men ta den så langt frem som mulig, og legg på litt tyngde i nesa så CG havner rett.

                  Som et eksempel kan du se på min Twin Mustang som er beregnet for 2 stk 40 motorer.
                  Trekker rundt 40 Amp per motor, og vekt rundt 3 kg. Så mye effekt pr kg trengs ikke på en trainer.

                  Bfight 210
                  De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
                  De Havilland DH 2 skala 1/5,3
                  Phoenix RC Club

                  Comment


                  • #10
                    Jeg fløy lillebroren Phoenix 25 (1,3M) med 600 watt og nesten 2 kg trekk (4 celler), og syntes det var akkurat passe. Så jeg mener at man må ha mye mer enn 3 celler på Tigeren. Dessuten vil du aldri klare å balansere den med et 2200 batteri, det blir altfor lett. Disse Phoenix modellene er først og fremst laget for glow, de er solide og tungt bygget, og er ganske tunge bak. Jeg har en Tiger selv, og om jeg noen gang får ut fingeren så tenkte jeg å kjøre nettopp 3 cellers 2200, men i serie for å få seks celler. Og så tenkte jeg å bruke en motor lik denne for et strøm trekk på ca 40A eller en effekt rundt 1000 watt. Det er faktisk det Phoenix selv anbefaler på sine fly i denne størrelsen.
                    Last edited by Kyrre; 22-08-14, 14:42.

                    Comment


                    • #11
                      3s 2200 blir for lite på en 40-modell. Doble pakker derimot, dvs. 6S
                      MVH

                      Jon Gunnar Wold

                      Comment


                      • #12
                        Kyrre: Ja, jeg ser at Elefun skriver en effekt på ihvertfall 700 watt, så at det OS oppsettet jeg har liggende blir for lite, det har jeg slått meg til ro med. Forrsten, linken til motoren du nevner er død...
                        Cessna Cardinal - Bellanca Citabria balsa kit (under construction) - Great Planes Super Sportster .40 ARF - 2 stk Phoenix model Tiger 3 .40 ARF - FMS 300 extra - Great Planes Yak54e

                        Comment


                        • #13
                          Jeg kommer til og gå for dette;
                          Motor: The resource cannot be found.
                          Regulator: The resource cannot be found.
                          og 6 cellers pakke på rundt 4000mah (eller 2 x 3)

                          Må bare selge unna en bil for og finansiere
                          (om noen her trenger bil, så selger jeg en Team Ass. RC82.e med 6-cellers kombo for 3500,- (brukt 4 ganger))
                          Cessna Cardinal - Bellanca Citabria balsa kit (under construction) - Great Planes Super Sportster .40 ARF - 2 stk Phoenix model Tiger 3 .40 ARF - FMS 300 extra - Great Planes Yak54e

                          Comment


                          • #14
                            Min post var svar på innlegget til bth som i mine øyne anbefaler altfor svakt oppsett, som du selv har innsett. Hvis du derimot handler motoren jeg prøvde å linke til (har redigert posten nå) og denne escen så havner du på ca halvparten av hva oppsettet du selv lister, bare for å nevne det. Elefun tar også bare 800 for samme motoren som Modellers skal ha 1000 for, bare for å ha nevnt det også.

                            Comment


                            • #15
                              Ja, jeg har sett denne pakken hos Elefun, og det er helt sikkert et ok oppsett,
                              men som nevnt, så synes jeg OS sine produkter ser langt bedre ut, og jeg føler
                              at OS står for kvalitet. Jeg vil være trygg på at ting fungerer når jeg er der oppe
                              Cessna Cardinal - Bellanca Citabria balsa kit (under construction) - Great Planes Super Sportster .40 ARF - 2 stk Phoenix model Tiger 3 .40 ARF - FMS 300 extra - Great Planes Yak54e

                              Comment

                              Working...
                              X