Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bør nybegynnere starte å fly UTEN balanseror?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    I dagens simulatorer kan man stille inn sidevind, om man ønsker det.

    Jeg vet vel ikke hvordan det er best og lære seg å fly her... (Kan jo ikke ulære det man har lært å gjøre en test på det, hehe...)

    Men min egen mening er at balror kan like gjerne innføres fra første tur.

    Og sterkeste anmodning om noen lærer opp noen med side-høyderor oppsett...:
    Sett Sideroret til venstrestikka !!! (Sikkert vanlig praksis, men jeg påpeker det fordet.) Om ikke legger man til seg uvaner som hjemsøker enn senere (Fordi man ikke har lært seg å bruke sideroret riktig.)
    Ønsker dere en god dag på feltet !
    Birger Mork

    Mine besittelser :
    Flygreier (Massevis)
    Heligreier (En Mini Titan)
    Bilgreier (Et par stk.)

    Comment


    • #32
      Originally posted by TheBirg
      Sett Sideroret til venstrestikka !!! (Sikkert vanlig praksis, men jeg påpeker det fordet.) Om ikke legger man til seg uvaner som hjemsøker enn senere (Fordi man ikke har lært seg å bruke sideroret riktig.)
      Tx Mode 1 - mest brukt i Europa og Fjern Østen

      Tx Mode 2 - mest brukt i USA og Kanada (og Skandinavia?)

      Jeg har brukt Mode 1 og 'Single Stick' sendere i mange år og synes 'Single Stick' er best (for meg). Mit råd er bruk den Tx mode some passer deg best.
      Attached Files
      Last edited by leglessken; 30-06-07, 23:53.

      Comment


      • #33
        Her var det mye meninger Og her kommer det noen til...hehe...

        Jeg har holdt på noen år nå med denne hobbyen (ca 27 år) og i likhet med mange andre så har jeg lært dette uten simulator, det fantes jo ikke da. Jeg må si at det er en ganske tøff påstand å si at simulatoren ikke har så mye å si, det er helt klart at en simulator ikke har mulighet til å lære deg (alt) Det klarer man heller ikke med å fly på stripa, dette kommer med erfaring.

        Jeg holder nå på å lære opp en 10åring, vi har tatt det veldig pent og pyntelig. Han lærer utrolig fort, fjerde gangen på stripa så skulle han få lov til å styre begge stikkene. Jeg vil at han skal lære seg å fly med sideror og som jeg sa til han så er det mange som har flydd i mange år som ikke rører sideroret fordi de syns det blir for vanskelig. Jeg sa dette til han pga. 2 to ting, første fordi jeg mener at han skal få greie på at det faktisk er vanskelig, og rent psykologisk fordi da tenker han (åhh da skal jeg ihvertfall få det til) Vi er fremdeles under 10 turer sammenlagt og han fløy "nesten" åttetall med å svinge med sideroret. Han kommer til å få så mye bedre forutsetninger til å få til fine landinger hvis han kan å bruke sideroret.

        Når det kommer til det som er "on topic" her så er jeg helt klart en forkjemper for at en skikkelig trainer skal ha balanseror, dette er det kun en grunn til. Nettopp fordi at det holder å lære seg dette en gang.

        Litt tilbake til skolingen min, sist jeg og eleven min fløy så begynte jeg med litt sånn "reaksjon = riktig rorbruk" Altså, imens han fløy så holdt jeg en av stikkene på fullt utslag for så å slippe trainerbryteren ett sekund og tilbake, han ble litt skremt første gangen og lurte fælt på hva som skjedde. Jeg sa at det er bare jeg som er i et litt lurt hjørne i dag, så fortalte jeg hvorfor jeg gjorde det da og vi hadde det egentlig litt gøy jeg hadde ikke fått til dette med bare sideror. Vi har nå begynt på landingsinnlegg, tatt av har han allerede gjort. Når jeg var på stadiet hans så hadde jeg allerede vraket fire trainere....grrr!

        Seilfly ble nevnt her som trainer og jeg er helt enig! det er helt knall som første fly, men da med balanseror. Det blir slowmotion og det er bra når man skal lære dette.

        Folk skal få lov til å gjøre som dem vil men jeg syns ikke det er så bra å stokke om på stikkeplasseringene Mode 2 er jo mode 2 og ikke mode1 1/2
        Christen
        http://jetsofnorway.com/

        Comment


        • #34
          Originally posted by Christen
          Folk skal få lov til å gjøre som dem vil men jeg syns ikke det er så bra å stokke om på stikkeplasseringene Mode 2 er jo mode 2 og ikke mode1 1/2
          Det er jeg enig i. Mye enklere å få hjelp også, for neggu f### om jeg tar i en radio hvor noe er stokket om, i den hensikt å hjelpe (om jeg skal hjelpe noen med å kræsje så er det jo ikke noe problem)... Det som er greia er jo at mode 2 bruke på både fly og helikopter. Funker dårlig å drive å bytte om ut i fra hva en flyr tror jeg... Som sagt lærer en seg da "uvaner", til vanlig kan det kanskje fungere men om det skulle oppstå en situasjon som kommer litt brått på så er vi mennesker laget slik at vi luker ut tenkinga og gjør det vi "alltid" har gjort, slik er det bare.

          Når det gjelder simulator så kan det meste læres der. Jeg fløy litt for 13-14 år siden, sammen med fatter'n. Jeg må opplyse om at jeg da ble i stand til å ta av lande, loope og rolle på egenhånd. Så startet jeg opp igjen for en stund siden, da med simulator. Jeg visste jo hvordan stikkene fungerte men ut over det hendte det stadig vekk at jeg svingte feil vei på simulatoren. Etter noen timer på simulatoren var jeg klar for første takeoff siden barndommen. Alt forløp uten stor dramatikk, med er ARC Cessna 177 på flottører, på vann. Bortsett fra den vanlige skjelvinga i knea og fingrene så gikk det altså bra. Jeg fly konstant med vind og turbulens på simulatoren for å gjøre det mer realistisk/uforutsigbart. I det siste har jeg faktisk flydd veldig mye helikopter på simulator og jeg er helt sikker på at jeg skal klare å gjennskape mye av de når jeg kommer meg på stripa. Men det er jo ikke noe som slår å stå å skravle på stripa, få i gang blodpumpa osv. Det er der erfaringa kommer. Men å lære å fly på simulator, ja det kan du.

          Lånte forøvrig bort simulatoren min til en kompis som hadde skjøpt seg en slik f-27 stryker. Dagen etter var vi å fløy og det gikk ganske bra i grunn etter en kveld med simulator, til tross for at det ikke er noe direkte godt nybegynnerfly (nei han har ikke flydd før). Problemet hans kom når det begynte å blåse og han hadde for lav fart i medvind når han skulle svinge, vingen flikket selvfølgelig og fant åkeren.
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • #35
            Originally posted by leglessken
            Å styre et fly igjennom luften med refleks stikk bevegelser er greit men ikke hva jeg vil kalle flygning. Å styre en Army Cub i stille luft er en ting, å lande i sterk side wind er flygning som kan neppe simuleres.
            Høres mest ut som om du ikke har forsøkt å fly noe særlig på simulator, dvs har ikke prøvd alle mulighetene for å lage det vanskelig.

            Selv FMS tilbyr vind og vindkast.

            Jeg har flydd min fleksible 3D trainer i så mye vind at jeg fløy baklengs relativt bakken og i kastevinder som slenger den flere meter opp/ned på et øyeblikk.
            Dette har jeg trent på i FMS......

            Høres ut som du trenger litt tid på simulator

            Comment


            • #36
              Må si meg enig i at balanseror er tingen, men en skal selvfølgelig ikke "glemme" sideroret.
              Jeg er av de som lærte meg å fly etter "prøve og feile" metoden på åtti-tallet. Hadde fått tak i en godt brukt Pilot Junior 200 med høyde og sideror. Det blei mye liming Etter en stund fikk jeg kjøpt en vinge med balanseror fra en som "grusa" kroppen. Først da ble det greie på det. Flyet var som nytt. Både takoff og landing gikk mye bedre (og ja, jeg brukte faktisk sideroret) + at en faktisk kunne ta en roll .

              Når det gjelder simulatorer, støtter jeg disse fullhjerta. Grafikken har jo blitt helt fantastisk og en har jo innstillinger til "alt". Har selv sett i klubben at noen faktisk har lært å fly på simulator og deretter gått over til "live" flyging på stripa med stor suksess. At en ikke lærer all teorien før en begynner med hobbien spiller vel ingen rolle. Den kommer etterhvert som interssen stiger. Hvis en ikke får "stikkefølelsen" gir vel de fleste opp og finner seg en annen hobby.
              Mvh
              Jan Ove

              Comment


              • #37
                Jeg har akkurat så smått begynt i denne fantastiske hobbyen.
                litt om min bakgrunn: har konkurrert i r/c buggy for mange år siden, men la det på hylla når moped alderen kom. (nå er det cirka 10 år siden...)
                alt begynte med at to av mine venner hadde kjøpt seg wingdragon og dynam focus 400. jeg fikk prøve wingdragonen en gang og selvfølgelig tok en buklanding da jeg hadde glemt hvilken vei på stikka som var hva da jeg skulle fly mot meg... (typisk nybegynner feil) etter dette var liksom en gnist tent, men jeg ville ikke fly flyene dems, fordi jeg var redd for å ødelegge noe som ikke var mitt.
                bestillte meg ett Carl Goldberg surge 400 mot alle råd og hint jeg leste meg til på rcuniverse.
                dagen etter jeg bestillte flyet dro jeg og en av kompisene til Elefun og skulle kjøpe nytt fly til han, (dynam focusen gikk av med døden) og der plukket jeg opp realflight G3,5. to dager senere tok jeg med meg spillet på jobb i hammerfest rotasjon... og satt på rommet og fløy konstant i 14 dager utenom jobbinga.
                når jeg kom hjem fra jobb fikk jeg tollet inn flyet og bygde dette på 3 kvelder.
                så kom den store dagen, jeg hadde egentlig avtalt med en kyndig pilot at han skulle ta det opp for meg og stille inn kontrollen slik at det fløy sånn nogenlunde rett... så fikk ikke jeg tid til å møte han.. annet som hastet...
                dagen etter hadde ikke han tid, men det var komplett vindstille. jeg tok en sjangs og sendte flyet til himmels. flyet sjente til en side, og kompisen som sto ved siden av meg flyttet trimmen på balanseroret noen knepp til siden, mens jeg konsentrerte meg om flyet. deretter fløy jeg noen sirkler og ett par åttetall før jeg landet flyet selv uten skade. sendte flyet opp igjen og landet det ennå en gang. dagen etter hadde jeg min første take off fra asfalt og litt akro førsøk, loop og roll...
                dag tre var vi på flystripa i kjose, litt seint på kvelden... var desverre ingen der, så vi fikk ikke snakket med noen. men vi testet stripa litt alikavell..... der hadde jeg mitt første møte med moder jord etter å ha blitt litt cocky prøvde jeg meg på litt mere akro, og feilberegnet høyden... ble en litt hard landing i utgangen av en loop... eneste ødeleggelsen var en brukket propell.
                jeg vil tørre å påstå at dette flyet mitt som har både balanseror og flaps hadde vært pinneved om jeg ikke hadde trent på simulatoren først. Mener også at jeg sansynligvis hadde blitt lei av en 3ch trainer på noen uker...
                men det viktigste jeg har lært er: ikke fly ett fly du ikke har råd til å kræsje... da er liksom ikke nærvene like vanskelig å kontrolere.

                Comment


                • #38
                  Vel, har nå flydd aktivt i 1mnd, å kan vel trygt kalles nybegynner? - Er også ny på forumet btw

                  Har flydd uten opplæring (ca 30min på simulator) på et jorde med en 3-kanalers Wing Dragon m/ høyde- og sideror. Kan ikke si annet en at jeg er redd hva som kommer til å skje den dagen jeg beveger meg opp ett nivå for å kjøpe meg et fly med balanseror, da jeg plutselig manøvrerer flyet med venstrestikka - som i dag ikke brukes til annet en throttle.

                  Hadde jeg visst hvor annerledes det kommer til å bli med 4chl, kontra 3chl - og hvor vant jeg nå er til å ikke bruke venstrestikka, hadde jeg gått for en trainer med balanseror.
                  Det er jo bare amerikanerne som øvelseskjører bil med automatgir. Am I right?

                  Ord fra en trainee
                  mvh
                  Henrik Andreassen, Alta.

                  // 3x Victory 700 EP (båt - hysterisk på tung sjø! )
                  // Graupner Piper J-3 Cub (1,5m v.s.-OS FS-30 4-stroke)
                  // Focus 400EP
                  // PicooZ
                  // Wing Dragon
                  // Kyosho Sandmaster ST-2 (GT12-SCR) R.I.P.

                  Hjemmeside

                  Comment


                  • #39
                    når du tar steget opp til et fly med balanseror flyttes sideroret over på venstrestikken, og balanseroret blir på høyrestikken. Dette gjør at du egentlig ikke merker noe spesiell forskjell på å fly 3 kanals kontra 4 kanals. Du styrer fortsatt flyet med høyrestikken uansett om du flyr med 3 eller 4 kanaler
                    William Jul Ringkjøb
                    Bodø MFK

                    If it doesn't work, it doesn't matter what it costs...

                    Comment


                    • #40
                      Originally posted by william123
                      når du tar steget opp til et fly med balanseror flyttes sideroret over på venstrestikken, og balanseroret blir på høyrestikken. Dette gjør at du egentlig ikke merker noe spesiell forskjell på å fly 3 kanals kontra 4 kanals. Du styrer fortsatt flyet med høyrestikken uansett om du flyr med 3 eller 4 kanaler
                      Jepp Jeg leste at man alså bruker balanserorene til å styre flyet. Blir siderorene å spille en mindre rolle på 4-kanalers fly da, eller vil de ha like stor respons som på et 3-kanalers fly?
                      mvh
                      Henrik Andreassen, Alta.

                      // 3x Victory 700 EP (båt - hysterisk på tung sjø! )
                      // Graupner Piper J-3 Cub (1,5m v.s.-OS FS-30 4-stroke)
                      // Focus 400EP
                      // PicooZ
                      // Wing Dragon
                      // Kyosho Sandmaster ST-2 (GT12-SCR) R.I.P.

                      Hjemmeside

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by davidsen
                        Var i en hobbybutikk for et par dager siden hvor ekspeditøren anbefalte en kunde å starte med et fly uten balanseror. Jeg personlig synes dette høres helt feil ut, og kunne aldri tenkt meg å fly et fly uten dette. Hva hvis et vindkast slenger flyet i knife-edge? Er det ikke like greit at nybegynneren lærer seg å svinge korrekt med én gang, med både side-, høyde- og balanseror?

                        Uansett, så klarte jeg ikke å dy meg, så jeg sa hva jeg mente, men ekspeditøren sa da at "alle" erfarne RC-piloter anbefaler nybegynnere dette.

                        Jeg klarer ikke i mine villeste fantasier forstå at det skal være lettere å fly uten balanseror, er nesten like dumt som å lære og kjøre bil uten bremser.
                        Han som skulle få meg til å kjøpe riktig fly sa også dette. og han har drevet emd dette i over 50 år, men jeg ga blaffen og kjøpte med haleror og balanseror.
                        han så også at balanseror var viktig.
                        14 år
                        Helikopter: Falcon 3D
                        Fly: Wing Dragon 4
                        Nitrobil: D10

                        Comment

                        Working...
                        X