Unconfigured Ad

Collapse

Vurderer å starte med RC-fly

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Larzei
    • Dec 2006
    • 50

Vurderer å starte med RC-fly

Har spekulert en stund nå om jeg skal ta å kaste meg inn i den godt beryktede RC-modell hobbyen for fult. Har fløyet litt fra før med et 3 kanals fly (mer et leke fly), og et dragonfly 4 helikopter. Begge er nå ''ute av drift,'' ettersom deler mangler og ting og tang ikke fungerer som det skal.

Men denne gannen tenke jeg å begynne med noe større og mest sannsynlig dyrere;ja, rett og slett virkelig starte med dette. Nå er det snart jul også, så der er annledningen for å ønske seg noe god. Planen min for starten, eller det jeg tenker, går som følger:

1: Skaffe meg flysimulator som realflight G.(nyeste versjon)
    2: Kjøpe meg et fly som er enten med elektro eller fuel motor.
    3: Skaffe meg litt teknisk innsikt, for eks visst noe får i stykker så har jeg litt peiling og kan reparere det, eller i alle fall, vite hva feilen er.
    4: Bli med i tilgjenngelige klubber.

Flysimulatoren jeg har sett på er denne:

Siden realflight har et så godt rykte på seg, rekner jeg med at denne simulatoren er toppers.

Så er det flyvalg, noe som skaper en del spørsmål fra meg
    De flyene jeg til nå har sett på, er disse:

1:
    http://www.throttlestore.com/fly/nyb...2.aspx?lang=NO

2:
    http://www.rcmodeller.net/ (Se under ''Fly/nesten uknuselige/ready S''

3:

Det siste er et elektro, som noen i en annen link her på siden anbefalte.

Visst dere har noen forslag til et fint begynner fly (trainer), gjerne med elektro eller fuel motor, hadde det vore fint om dere kunne poste de. En ting som er litt viktig er at pakkene er komplette, på grunn av at jeg er en del fersk.

Men så over til mine spørsmål anngående flyvalg:

Hva er best å starte med? Fuel eller elektro.
    Har sett på begge typene, og sett litt rundt på forumet etter fordeler/ulemper

Elektro er vell kanskje det enkleste, ikke nødvendigvis å fly, men det å bare ladde opp bateriet og så ta av straks. Man trenger ikke fuel eller noe ''field utstyr (som gløder og starter)'', og man trener ikke samme vedlikehold som med fuel (er ikke helt sikker på det siste, så si fra vists det er feil). Har på alle mine forje rc modeller(biler, båter,fly og heli) hatt elektro, så kanskje jeg kan utforske litt modeller med fuel nå?

Uansett, over til fuel:
    Her trenger man vedlikehold etter flyging(ikke noen problem egentlig visst jeg
    har lært det) Så må man ha en del ekstrautsyr som starter, glower (vet ikke helt hva det brukes til, men finner ut av det) Men så har jo man mer kraft i motorene, mer flytid (man slipper i alle fall å vente 90 min mellom hver tur med el...) og tror for å vere ærlig at fuel er mest innstresant. Litt dyrere er det sikkert og.

Område å fly på er ikke noe problem, siden jeg bur på landet (vestlandet , og har masse av store marker å bli ''airborne'' på. Jeg har en hobbybutikk ca en time fra meg om noen ''basic greier'' skulle mangle, og nå skal noen jeg kjenner kanskje starte en RC hobby klubb i mitt lokale miljø også, som jeg har planer om å melde meg inn i.

Så hva synest dere jeg bør gjøre? Kjøpe fuel eller elektro.
    Hva startet dere med?
    Hvilen erfraringer har dere gjort med de forsjellige typene?
    Hvilket fly annbefaler dere til en som meg?

Har dere gode råd så er jeg takknemmelig for det.
    Faktisk så er jeg bare 15år, men alderen trenger vell ikke å vere noe hinder
    Visst dette blir bra kan det hende at flere i bygda mi vil også prøve denne hobbyen.
    Last edited by Larzei; 16-12-07, 15:43.
  • Java
    • Jun 2004
    • 168

Da jeg skulle begynne med skikkelig modellfly, (da var jeg 14 år) ville jeg kjøpe en elektro modell, men fikk ikke lov av fattern. Han syntes det var best å hive seg på fuel fly, og det har jeg ikke angret på.. Det er som du sier at man slipper dette med lang ladetid og kort flytid, men det er mere vedlikehold noe som jeg ikke har vært så veldig flink til.. I sommer kjøpte jeg Ready MK2 med flottører, siden jeg hadde en motor til overs. Dette er et knall fly altså. Lett å bygge, og lett å fly hvis en har en lang stripe å lande på. Flyet er ganske rask på innflyging, og jeg har ikke flaps på det så det gjelder å komme så lavt inn så mulig slik at man slipper denne stupen ned på stripa som øker farta noe voldsomt. Flyr nå med flottører på snøen, og det er kjempe kult å se det ta av. Den har en slank kropp og relativ bred vinge, så den tar av ganske kjapt. Har også prøvd den på vann, og synes dette flyet har stor fordel siden det er laget av plast og avstøter dermed vann enn et balsa fly som kan fort trekke til seg vann. Du gjør nok ikke et dumt kjøp av dette flyet, men du kan kanskje trenge litt hjelp første turen hvis du aldri har flydd fuel før. Men det er lettere enn du trur. Jeg fikk hjelp èn dag av en erfaren pilot. Han sa at han skulle komme igjen dagen etterpå, men han kom ikke. Det ente med at jeg prøvde alene. Skalv så det rant av meg. Var så redd for å kræsje, men etter par runder i lufta, oppdager man at det er drit kult og lett å fly modellfly.

Comment

• cessna46
      • Jul 2007
      • 221

Er relativt fersk med fly jeg også, så noen råd om flyvalg skal jeg ikke gi meg ut på. Bra du har bestemt deg for simulator. Det sparer deg for mange krasj!! Det har jeg erfart.. Jeg kræsja mange ganger før jeg fant ut at det ville være lurt å øve på sim først.
      Jeg starta med fuelfly og syns det var greit. Man trenger som du nevnte en gløder, fuel, og evt en starter(anbefalt). Når du kjøper ny motor, så må den kjøres inn før du monterer den i flyet, og justeres så den går fint. Deretter er det stort sett bare en liten finjustering før 1. flight når du er ute og flyr. Du får helt sikkert mange gode råd her, med tanke på valg av fly, og elektro eller fuel osv. Lykke til. Det er bare å trå til
      Mvh Steffen Sund.

Flyr bare rolige turer med en .40 size CUB fra Greatplanes

Comment

• Superstar40
        • Dec 2002
        • 1667

Jeg ville ha valgt begge deler. Et lite elektrofly som man kan fly med nesten over alt og gjerne i nabolaget og så et fuelfly i 40 - 46 størrelse men hvor man må dra til nærmeste flystripe/klubb. Kostnaden blir ca 1500 dyrere men så har man langt flere muligheter.

Kjøp en computerradio så kan du legge inn begge modellene med en gang. Av egen erfaring vet jeg at det å dra 40 - 45 minutter til nærmeste klubb for å få flydd fuel gir mindre muligheter til å fly mens det å ha en elektrosak som kan flyes i nærområdet gir deg anledning til å fly ofte.

Uansett velkommen til en morsom og veldig avhengighetskapende hobby.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Larzei
          • Dec 2006
          • 50

Ja det å få hjelp av en erfaren pilot er nok det beste før man tar av. Det som var litt dumt var at i mi bygd er det ikke noe særlig rc fly miljø. Men forhåpentligvis klarer jeg og klubben å skape ei større inntresse for det.

Men hva betyr det at (for eks. Ready Mk2'en) kommer som ARC?

Må man bygge, sette inn, lime/klistre eller; Hva må man gjøre for å få et ARC fly i lufta?

Comment

• Futaba4ever
            • Sep 2007
            • 252

ARC er navnet på firmaet som lager flyet.. Flyet kommer ARF (Almost-Ready-To-Fly), med andre ord: enkel montering før det er flyklart
            Øyvind Kveen Fagervold

-Graupner Club Star

For tiden få fly

Comment

• Kingfisher
              • Feb 2006
              • 833

Kjøp en variant av fly som gjør at du kan fly så ofte som mulig og hvor du trenger et minimum av planlegging for å dra ut å fly. Gjerne i nærområdet, og da er det kanskje elektro som er greia pga. støy.

Det er ingenting som kan erstatte mengdetrening og med "the real thing".
              Medfører det for mye planlegging, lang reisevei etc, ja så blir det ikke mye mengdetrening og dermed lite progressjon i flygingen.

Simulator er helt ok, men det erstatter ikke på noen måte virkeligheten.
              Vet ikke om jeg har hatt adrenalinkick foran skjermen noen gang, men det har jeg definitivt hatt en rekke ganger i virkeligheten, og spesiellt i "på hekta"-situasjoner.
              Men i bruk av simulator, nei.

Så kjøp noe du får flydd så ofte du kan.

Stein

Comment

• Larzei
                • Dec 2006
                • 50

Kankje jeg har uttalt meg litt feil i min første post på det med området, klubb og butikk. Saken er den at jeg bor i en liten bygd med 1000 menesker og store marker rett utenfor døra. Visst jeg vil fly, er det mer været det går på. Ellers går jeg 10m ut fra huset og flyr på et stort område. På en vei midt i det området går en asfaltvei der det passerer en bil iblandt. Det tenkte jeg kunne være en flystripe siden det ikke akkurat er en trafikert vei. Klubben som skal kanskje starte er ikke en time fra meg, det var butikken som selte rc utstyr til fly, bil, båt visst jeg for.eks skulle trenge fuel, starter, glower eller kanskje eg trengte hjelp med noe på flyet. Klubben blir i samme bygd der det ikke er blir problem for meg å komme til. Vet ikke helt hvor den skal være, men er nok ikke mer enn 5 min med bil siden byda er lita..

Comment

• Kingfisher
                  • Feb 2006
                  • 833

Heldig er du, som kan stikke nesa rett utenfor døren å fly.
                  Elektro eller fuel? Hva har du selv mest lyst til, og finnes det personer med erfaring på det ene eller andre, avgjør valget ditt. Å kunne støtte seg på noen med erfaring enten på det er det ene eller det andre kan være greit når du er i en oppstart.

S

Comment

• Larzei
                    • Dec 2006
                    • 50

Men noe har jeg funnet ut så langt.

Flysimulator skal jeg kjøpe.

Om flyet skal vere med fuel eller elektro vet jeg ikke enda.

Flyet må vere litt stort, som kan passe som en trainer. Se den siste linken min om det elektroflyet. Kunne det vært noe da visst jeg velger elektro? Forresten: Er børsteløs noe å satse på?

Skal snakke litt med de fra klubben og høre hva de har, eller har planer om å kjøpe. Har de fuel, er sjansen større for at jeg velger det. Kanskje starter jeg med elektro, og så går over til fuel?

Mange fine svar her som gir greie meninger om hva jeg kan velge.
                    Fortsett slik om hva du mener

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Readyen er helt Ok å begynne med, hvis du har stripe og noen til å hjelpe deg de første gangene. Mange som har lært på den. Er et par gode konkurrenter til den, men ikke bomskudd uansett.

Skal du fly hjemme på markene, uten stripe og hjelp, så anbefaler jeg en MiniMag fra MPX. Gjerne med børsteløs motor. Fly gjerne uten understell.

Om børsteløs er noe å satse på...? Tja, etter nærmere 30 år med glow slutta jeg med det til fordel for elektro for noen år siden (Jada, har et par glowmodeller, men dem utgjør bare 5% av hangaren min i dag)
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• RogerFly
                        • Jul 2007
                        • 101

Hei!
                        Ser du har fått mange gode råd, og siden de her forskjellige, har det vel også med at vi som flyr er forskjellig, og reagerer forskjellig.
                        Slik startet jeg:
                        1. Lite 3 kanals elektro, 1m høyvinget.
                        2. 4 kanals elektro, 1 m høyvinget.
                        3. 4 kanals 46 glow 1,60 m høyvinget.
                        Trente så litt på simulator.
                        Fordeler med lite elektro: Mindre sjansje for "havari" ved "ukontrollert" landing.
                        Ulempe: Påvirkes lett av vind.
                        Fordeler med glow: Bedre stabilitet/kontroll = mindre avhengig av stille vær.
                        Oppsummert blir mitt råd slik:
                        Start med ikke mindre enn 4 kanals. Det vil være smak og behag om du skal starte med
                        elektor eller glow eller begge deler. El og glow kan begge fås i store utgaver.
                        Tren gjerne BÅDE med fly og simulator.
                        Personlig liker jeg både lyd og lukt av glow og har i dag flere fly både høy-og lavvinget.
                        Min erfaring er at typiske trainermodeller ikke nødvendigvis er lettere å fly enn lavvingete
                        for litt viderekomne, men trainere er gjerne litt mer solide, og enklere å reparere.
                        Kjøp deg et fly som er stødig også i sakte fart, eventuelt med flapsmulighet på balanseror. Du trenger da 5 kanaler. Velger du 6 kanaler kan balanserorene brukes både til å svinge, og samtidig senke farten ved landing. For meg var det å kunne lande sakte, det viktigste i den første fasen.
                        Et siste tips: For meg funket det fint å ha et ekstra fly, slik at jeg hurtig kunne fortsette
                        når jeg krasjet, og nok reputstyr til å fikse det som krasjet.
                        Lykke til, det er en kjempeartig hobby!
                        FlyRoger
                        Spacewalker II

Comment

• Larzei
                          • Dec 2006
                          • 50

Er det noen her som har erfaring med denne modellen:

http://www.throttlestore.com/cessna_...f.aspx?lang=NO

Tror du det kunne vært en grei begynnermodell? Den er høyvinget, ca 1m vingespenn, noe som er bra stort. Børsteløs, forsterket utgave og RTF.
                          Tror du vinden hadde enkelt dratt med seg dette flyet? Vekten er på 560g.

Comment

• walker76
                            • Nov 2005
                            • 472

Hei. Har ingen erfaringer med nevnte fly, men ser at det får skryt på diverse andre fora.
                            At vinden kan gjera litt med flyet trur eg heilt sikkert sida vekta ikkje er meir enn 1/2 kilo.
                            Ein kamerat av meg har nett bestillt eitt slikt fly so eg kan sikkert seia meir om det når han får prøvt sitt neste helg.
                            Mvh:
                            Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
                            www.folgefonnrc.ning.com

MA X-Cell Fury Extreme 90
                            Raptor 90 3D
                            Raptor 50 Titan SE
                            T-Rex500GF
                            T-Rex450SE V1
                            JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

Comment

• Larzei
                              • Dec 2006
                              • 50

Har sett litt på den MiniMagister'en. Det virker som flyet er:

-Solid
                              -Enkel konstuksjon, enklelt å reparere
                              -Stødig og fin som en elektrotrainer til en nybegynner
                              -Det har en bra pris

Etter å ha ''studert'' dette flyet litt nå, så tror jeg at visst jeg skulle valgt elektro, så ville jeg satt MiniMaggen før Cessna'en.

Men hvem er det som seller MiniMagister flyene?
                              Ser at de er utsolgt på elefun.
                              Ser helst også at forhandleren er i norge.

Comment

Working...