Unconfigured Ad

Collapse

Tips ang mulig stalling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • R/C Addict
    • Oct 2004
    • 17

Sikkert ikke noe stor sjanse for det, men du er sikker på at du har stillt DualRate riktig vei? Hehe... Jeg kan på min radio stille den både i pluss, og i minus slik at den enten får små utslag som blir større, eller store utslag som blir mindre. Bare tenkte på det...

Jeg har hatt en Cap fra Kyosho som egentlig var helt nydelig å fly, men hadde da hørt flere historier fra andre som hadde bommet litt på tyngdepunk, både fremtungt, og baktungt, og da hadde flyet blitt veldig utilgivende.

Ellers må jeg si at det hele virker litt merkelig...

Comment

• BARDUBOY
      • Mar 2006
      • 249

Originally posted by Tom Erik
      Har du ikke en vekt og ett målebånd så man en gang for alle kan slå fast hva som er problemet? Mål så vekta i gram og divider på vingeflate i kvadrat-desimeter. På ett fly i den størrelsen så bør det ikke noe særlig over 50g/dm2 før stallproblemene kommer på rekke og rad! Hvem har produsert flyet?
      Black Horse Ekstra 300 S

Skal måle senere,mye å gjøre no.
      Regner med det holder å måle fra vingetipp til flykropp og gange med 2?!(bare den ene siden)
      Skal balanseror regnes med eller??
      Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
      Optic6
      C17E
      Dassler
      T-Rex
      T-Rex 600 N Pro
      U-CAN-DO 46
      Cessna Cardinal
      Cessna 182 skyline
      cap 232 27% alitalia
      edge 540 vince

Comment

• BARDUBOY
        • Mar 2006
        • 249

Originally posted by R/C Addict
        Sikkert ikke noe stor sjanse for det, men du er sikker på at du har stillt DualRate riktig vei? Hehe... Jeg kan på min radio stille den både i pluss, og i minus slik at den enten får små utslag som blir større, eller store utslag som blir mindre. Bare tenkte på det...

Jeg har hatt en Cap fra Kyosho som egentlig var helt nydelig å fly, men hadde da hørt flere historier fra andre som hadde bommet litt på tyngdepunk, både fremtungt, og baktungt, og da hadde flyet blitt veldig utilgivende.

Ellers må jeg si at det hele virker litt merkelig...
        Jo den går rett vei,ellers så hadde eg ikke reagert på så liten høyderorsbevegelse.

Er en cap fra kyosho 40 size, og den har mye større ror, men er likens. No vet eg ikke hva anbefalt rorbevegelse er, men med slike ror trodde eg de tålte litt.
        Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
        Optic6
        C17E
        Dassler
        T-Rex
        T-Rex 600 N Pro
        U-CAN-DO 46
        Cessna Cardinal
        Cessna 182 skyline
        cap 232 27% alitalia
        edge 540 vince

Comment

• Tom Erik
          • Feb 2004
          • 1601

Ett kjapt søk på nettet gir følgende informasjon om Black Horse Ekstra 300 S:
          Wing area 651 square inch = 42 dm2
          Approx. Weight = 8.1 lbs. = ca. 3670g

Om dette stemmer så gir det en vingebelastning på skremmende høye 87dm2!!!!
          For en 2,5m bensinkjerre er det ok med vingebelastning i denne størrelsen, men for en 60-size acromaskin er det alt for høyt! Tips: Lakker Extra`n i militærfarger og kall den en stup-bomber, det er ett mer dekkende utrykk for dette flyet enn en acromodell....
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

Comment

• BARDUBOY
            • Mar 2006
            • 249

Originally posted by Tom Erik
            Ett kjapt søk på nettet gir følgende informasjon om Black Horse Ekstra 300 S:
            Wing area 651 square inch = 42 dm2
            Approx. Weight = 8.1 lbs. = ca. 3670g

Om dette stemmer så gir det en vingebelastning på skremmende høye 87dm2!!!!
            For en 2,5m bensinkjerre er det ok med vingebelastning i denne størrelsen, men for en 60-size acromaskin er det alt for høyt! Tips: Lakker Extra`n i militærfarger og kall den en stup-bomber, det er ett mer dekkende utrykk for dette flyet enn en acromodell....
            Når eg måler vingen minus dær flykroppen ligger over(hel vinge) får eg ca 40dm2, og vekta på flyet er ca 2800g med vel halv tank blirfortsatt høye 70 g pr dm2 og det er vel mye for en 40 size???
            Er det noen måter å vinne over denne stallingen?,mere fart eller?,er ikke så mye å hente på vekta(klarer ikke å redusere 800gram!

De er vel klar over det siden de har satt sååååå lavt utslag på rorene.
            Vel da er det bare å justere ned på utslagene og arkivere det under søndagsfly!

Skal capen og ha et gram pr dm2 nærmere 50??

Er det noen tommelregel for hvilke gram pr dm2 som er på de forskjellige flyene???
            Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
            Optic6
            C17E
            Dassler
            T-Rex
            T-Rex 600 N Pro
            U-CAN-DO 46
            Cessna Cardinal
            Cessna 182 skyline
            cap 232 27% alitalia
            edge 540 vince

Comment

• Tom Erik
              • Feb 2004
              • 1601

For å få litt gode egenskaper kan man si noe slik:

50-size 3D: mindre enn 50g/dm2
              50-size acro: mindre enn 60 g/dm2

Her blir det sikkert mange innspill!
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

Comment

• bad scientist
                • Oct 2006
                • 1506

Å høvle av 800 gram blir nok vanskelig ja. Gå over flyet og se hva som kan fjernes. Alle gram hjelper. Var borti en 60 size Cap fra Vmar for en stund siden, husker at jeg syntes den var litt vel godt over på den tunge siden. Flikket på siste sving inn mot stripa, gadd ikke å prøve å sette den sammen igjen. Min erfaring er at en del ARFer er bygd Alt for tungt. Har produsenten brukt betong i stedet for CA, er det lite man kan gjøre med det. Bygger man selv, har man litt mer kontroll på sluttvekta.
                Mulig du kan få ned vekta med litt "uvettig" bruk av dremel, men er den for tung, så er den for tung, og da er den for tung...
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

Comment

• jab
                  • May 2007
                  • 407

Sett i elektro, så blir den lettere..

Comment

• BARDUBOY
                    • Mar 2006
                    • 249

OK prøve elektro

Originally posted by jab
                    Sett i elektro, så blir den lettere..
                    Er det noen som kan hjelpe meg med rimelig utstyr til å elektrifisere denne klompen?

Skal prøve å få det ned mot 2 kg, men er redd eg vil få cg for langt bak.

Er det noen "lister" hvor man kan lese seg inn hvor mye man trenger av en motor til dette?

Tenker da hvor stort batteri, volt/watt motor må trekke ect?

Er passe grønn dær, går bedre med feilsøk og kopling med elektro!
                    Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
                    Optic6
                    C17E
                    Dassler
                    T-Rex
                    T-Rex 600 N Pro
                    U-CAN-DO 46
                    Cessna Cardinal
                    Cessna 182 skyline
                    cap 232 27% alitalia
                    edge 540 vince

Comment

• bad scientist
                      • Oct 2006
                      • 1506

Også nyskjerrig på hvor mye vekt det er å spare på elektro os46 veier i underkant av 450 gr, throttleservo rundt 50.. Elektrooppsett tilsvarende en 46 på under en halv kilo?
                      Hvor mye vekt er det egentlig å spare her? Kommer uansett ikke ned til 2kilo uten å fjerne noe dødvekt.

Steinar B Johansen
                      Lillehammer mfk

Comment

• Aviator
                        • Mar 2005
                        • 601

Originally posted by BARDUBOY
                        Var og blåste støv fra byggemanualen og dær anbefaler de følgende utslag:

sideror 30mm

høyderor 15mm

balanseror 10mm

dette er beregnet til å være et rolig fly i lufta da!
                        Hei Barduboy,

Har du prøvd de utslagene som du nevner over....?
                        Forstår d slik at du har flydd modellen med mye mere en dette.

Du kan jo høre med han Tor Arne om han kan hjelpe deg...
                        Svein Roe
                        ----------------
                        Skymaster F-15 - Nexus Mk II
                        Boomerang Sprint - Simjet 2250
                        Starfire II P-60
                        C-arf Extra 2,3 - DA 50
                        EF Extra 91" - DA 60
                        EF Edge 48"
                        Ventus 4m
                        Mini Nyx

Comment

• esmel
                          • Dec 2004
                          • 2830

Glem elektro på en modell som er tung i utgangspunktet!!
                          For å få en god elektromodell kreves et fly som er lett og som således krever små batterier og liten motor for å få bruktbart med ytelse/flytid. Det meste med 1.2-1.4 meter og oppover i vingespenn veier like mye som fuel.

Det med at elektro er lett gjelder hovedsaklig i 1meters klassen og nedover. Ting som er større enn det kommer ganske likt ut med fuel når det er snakk om normale oppsett. Mulig du kan kutte litt vekt med elektro men da vil du få enten liten flytid eller lav ytelse.
                          Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• BARDUBOY
                            • Mar 2006
                            • 249

Originally posted by Aviator
                            Hei Barduboy,

Har du prøvd de utslagene som du nevner over....?
                            Forstår d slik at du har flydd modellen med mye mere en dette.

Du kan jo høre med han Tor Arne om han kan hjelpe deg...
                            Hei, var og målte igår kveld, og med 50%dualrate har eg 1cm bevegelse på roret, og det er for mye enda! Slik har eg flydd ede siste 5-6 turene og testet forskjellige proppeller, blir det samme uansett.(får ikke mere enn 2cm på maks utslag)
                            Og hvis det er som nevnt tidligere mye med 70g pr dm2, så er det ikke noe mere å hente utenom å ta av trekk og fjærne mye balsa!(og det tror eg ikke eg orker)Bare vingen veier 600 gram, og fly med motor og knapt 1/2 tank er på 2200 gram.

Trur utstyret blir tatt ut og flyet lagret til noen trør på det
                            Børge G Hansen

Futaba 10C 2.4FASST
                            Optic6
                            C17E
                            Dassler
                            T-Rex
                            T-Rex 600 N Pro
                            U-CAN-DO 46
                            Cessna Cardinal
                            Cessna 182 skyline
                            cap 232 27% alitalia
                            edge 540 vince

Comment

• jab
                              • May 2007
                              • 407

Slengte sammen to typiske elektro oppsett for akrobat i 2 - 3kg klassen for vekt sammenligning.

Økonomisk og lett (647g):

- TR 35-48-C 800kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826 Pull : 1500~2900g

- TURNIGY Sentry 60amp Speed Controller

- HXT D9 G2 4100mAh 4S 15-25C Lipoly Pack

Typisk over motorisert oppsett for garantert rå 3D (920g):

- HXT 50-55A 400kv Brushless Outrunner (Eq.4120/1 Pull : 1900~4000gr

- TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller

- ZIPPY-H 3300mAh 6S1P 20-30C Lipoly Pack

Comment

• bad scientist
                                • Oct 2006
                                • 1506

Originally posted by jab
                                Slengte sammen to typiske elektro oppsett for akrobat i 2 - 3kg klassen for vekt sammenligning.

Økonomisk og lett (647g):

- TR 35-48-C 800kv Brushless Outrunner Eq: AXi 2826 Pull : 1500~2900g

- TURNIGY Sentry 60amp Speed Controller

- HXT D9 G2 4100mAh 4S 15-25C Lipoly Pack

Typisk over motorisert oppsett for garantert rå 3D (920g):

- HXT 50-55A 400kv Brushless Outrunner (Eq.4120/1 Pull : 1900~4000gr

- TURNIGY Plush 80A w/ UBEC Speed Controller

- ZIPPY-H 3300mAh 6S1P 20-30C Lipoly Pack
                                http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6419

på det siste oppsettet kan man, rent vektmessig like gjerne slenge på en ekstra os 46fx, og fortsatt veie mindre
                                Last edited by bad scientist; 25-01-08, 21:38. Reason: typo

Steinar B Johansen
                                Lillehammer mfk

Comment

Working...