Unconfigured Ad

Collapse

Hva skal jeg kjøpe?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poker
    • Oct 2006
    • 3

    #1

    Hva skal jeg kjøpe?

    Hei, jeg skal kjøpe mitt første fly og har sett på disse pakkene:
    (har satt en limit på 1500.-)

    -WingDragon sportster (brapris)
    -Cessna 182 fra artech (brapris)
    -J-3 CUB (elefun)

    Noen flere forslag?
    Hva tror dere er best å starte med?
  • hanza
    • Jun 2006
    • 160

    #2
    av de tre ville jeg satsett på cessnaen som bynnerfly..
    MC 22s
    Toplight standard
    Tragi 603 custum
    Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
    Raptor 50v2. Os hyper
    Seb-art katana 30
    taxi 2400 on floats. roto 35vi
    extreme composite Otop 3D. Os 140rx
    Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
    C-arf Superextra 3,1. 3w 150
    _____________________________
    Hans-Are Jenssen

    Comment

    • poker
      • Oct 2006
      • 3

      #3
      ok, var den jeg tenkte på jeg å, men leser at det er flere her på forumet som er missfornøyd med den..?

      Comment

      • Litespeed
        • Jun 2005
        • 1064

        #4
        Mitt forslag er GWS Slow Stick et saktegående fly som flyr bra , selv i litt vind også lærer man seg stikke trening med gass og sideror/høyderor.

        Kan anbefales.....
        Øyvind

        www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

        Comment

        • Torstein
          • Nov 2005
          • 344

          #5
          Jeg og mange andre har meget gode erfaringer med GWS estarter (http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...&kategoriID=13) som førstefly. Det er meget lett å reparere (igjen og igjen og igjen ...) og flyr meget bra. Elefun ser utsolgt ut, men IMPX har det nok.

          Flyet kan flys meget sakte, og er stabilt i luften. Du kan benytte det både med haleror og balanseror. Slowsticken kan i utgangspunktet bare benytte haleror.

          J-3 Cub'en ligner mistenkelig på guttungens CCLee-utgave. Jeg har flydd den sammen med ham, og den er av en eller annen grunn relativt ustabil under take off, men ok deretter. Antar dette skyldes at modellen krever noe fart, samtidig som motoren ikke akkurat er overdimensjonert. Kontrollen er odde med høyde på høyre stikka og sving på venstre. Motoren skrur du av og på med en bryter - ikke veldig enkel å beregne landingsposisjon med. Flyet er nok mer robust enn eStarteren.

          Seilfly ville jeg nok ventet med til fly nr to ...


          Torstein
          Last edited by Torstein; 13-10-06, 06:50.

          Comment

          • Gisle
            • Dec 2005
            • 575

            #6
            E-starteren er kanon, men dessverre vil du ikke få tak i den før ca etter jul sies det. Noe med blyinnhold og greier som gjør at butikkene ikke får tak i på en stund.
            Er du en ny på dette så er det jo en mulighet å kjøpe denne som Elefun nå har fått inn igjen.
            http://www.elefun.no/webshop/aspx/pr...21&prod=Cessna 182 (4CH) Komplett&kategoriID=16
            Har ikke prøvde det selv, men det er billig, stilig og har balanseror. Reservedeler finnes også. Synes det er like greit å gå på balanseror med en gang og lærer å håndtere stikkene slik de kommer å være for ettertid.

            Vi en ha et annet alternativ kan Smallsize hjelpe deg med en Cub som er komplett og har "autopilot", mao flyet har selvopprettende egenskaper innebygd.

            Lykke til

            Mvh
            Gisle
            Gisle Ranum
            Trondheim
            "If your motor is running you can turn with the air rudder. If your motor is not running...it doesn't matter"

            Comment

            • Torstein
              • Nov 2005
              • 344

              #7
              Originally posted by Gisle
              E-starteren er kanon, men dessverre vil du ikke få tak i den før ca etter jul sies det. Noe med blyinnhold ...
              BLYINNHOLD??? Vet du noe mer om dette Gisle?


              /Torstein

              Comment

              • BT.
                • Oct 2005
                • 80

                #8
                Jeg ville satset på en wing dragon.. lærte selv å fly med denne og den tåler nesten alt... har også hatt en estarter og den tåler ikke noe i forhold.. Wing dragon har en mjuk plast kropp som du nesten kan stå å hoppe oppå uten at den tar skade av de.. og reserve delene er billige... elefun har godt utvalg i reservedeler... Flyet er også meget enkelt å flyge og med propellen bak vingen slipper du å knekke den så ofte...

                Comment

                • spitmk16
                  • Oct 2005
                  • 1367

                  #9
                  Originally posted by poker
                  Hei, jeg skal kjøpe mitt første fly og har sett på disse pakkene:
                  (har satt en limit på 1500.-)

                  -WingDragon sportster (brapris)
                  -Cessna 182 fra artech (brapris)
                  -J-3 CUB (elefun)

                  Noen flere forslag?
                  Hva tror dere er best å starte med?
                  cessna 182 er ikke ett nybegynnerfly

                  Jeg begynte med det, og det var ikke suksess

                  For å si det slik, ta heller å spar litt og kjøp ordenlig utstyr med en gang. Kjøp ordenlige servoer og utstyr og da kan du bare bytte fly (langt billigere i lengden)
                  Begynte å fly i 2005 år. Eier av Formosa 2, Outrage G5 og Trex 450 Sport og noen billige innefly. Holder på kun med EL, og det vil jeg fortsette med. Fortsatt mye å lære i denne fantastiske hobbyen.

                  Comment

                  • purple
                    • Nov 2004
                    • 298

                    #10
                    Originally posted by BT.
                    Jeg ville satset på en wing dragon.. lærte selv å fly med denne og den tåler nesten alt... har også hatt en estarter og den tåler ikke noe i forhold.. Wing dragon har en mjuk plast kropp som du nesten kan stå å hoppe oppå uten at den tar skade av de.. og reserve delene er billige... elefun har godt utvalg i reservedeler... Flyet er også meget enkelt å flyge og med propellen bak vingen slipper du å knekke den så ofte...
                    Helt enig. wingDragon er det jeg lærte meg å fly på. Det gikk helt fint uten hjelp. Men jeg beggynte ikke med Sportsern, angrer litt på det.
                    Cheers,
                    Tore, Alta

                    Comment

                    • bengtern
                      • Oct 2005
                      • 313

                      #11
                      Originally posted by Torstein
                      BLYINNHOLD??? Vet du noe mer om dette Gisle?


                      /Torstein
                      Dette skyldes det nye RoHS-direktivet som ble innført 1. juli for elektronikkprodusenter. Frem til da har det vært lov å bruke blant annet bly i loddetinn. Forkortelsen RoHS står for omtrent Reduction of certain Hazardous Substances og skal spare miljøet for en del skumle stoffer, derblant bly. Problemet er bare at alle alternativene til blyholdig loddetinn er dyre og krever mye mer varme. Komponentene må dermed tåle enda større påkjenning under lodding og det blir også mye mer vrakproduksjon. Har sett flere fly som kommer med et RoHS-merke på nå i det siste. Nå er det jo sjeldent noe som skal loddes i selve flyet, men radioutstyret derimot.
                      -----------
                      Bengt

                      Comment

                      • JanFredrik
                        • Sep 2006
                        • 491

                        #12
                        Originally posted by poker
                        ok, var den jeg tenkte på jeg å, men leser at det er flere her på forumet som er missfornøyd med den..?
                        Har cessnaen selv, har flydd tilsammen 1 time, har røket 3 fartsregulatorer, og servoene synger på siste verset. Og hovedvingen knakk i luften!
                        Jan Fredrik Bjordal
                        www.JetsOfBergen.no

                        This is my Eurosport. There are many like it, but this one is mine.

                        Comment

                        • Torstein
                          • Nov 2005
                          • 344

                          #13
                          Originally posted by bengtern
                          Dette skyldes det nye RoHS-direktivet som ble innført 1. juli for elektronikkprodusenter.
                          Takk for svar bengtern! Men, hvis det er slik det henger sammen burde det være fullt mulig å selge slope glider versjonen?


                          Hilsen
                          Torstein

                          Comment

                          • Vampyro
                            • Sep 2006
                            • 93

                            #14
                            Jeg har og hørt at E-starteren er så populær i Europa at de ikke klarer å lage nok til å dekke etterspørselen.
                            Pål Hodne

                            Comment

                            • poker
                              • Oct 2006
                              • 3

                              #15
                              Tusen takk for svar! Tror jeg går for den WingDragon jeg.
                              Det ser litt pinglete ut, men det får gå!
                              Må vel lære seg me dette og kjøpe bensinfly!

                              Comment

                              Working...