Announcement

Collapse
No announcement yet.

H9 46% Ultimate

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Det er ikke akkurat så mange som skriver noe på denne tråden uansett, så litt avsporing går helt greit. For meg.
    Det ble 12 x 10 minutter idag også, du verden så fort tida går når jeg flyr dette flyet.
    Kanskje jeg skal begynne å trene på et Imac program. Siden disse pottene bråker mindre enn de jeg hadde på Extraen, og Rolf Meum syntes at lyden på Extraen var helt akseptabel, så kunne det vært gøy å fått med seg et Imac stevne.

    Vi får se.
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment


    • #47
      jeg har også lovet å bli med på et imac stevne

      Comment


      • #48
        hmm...

        Jaja, så er det tid for å reise på jobb igjen, og Ultimate`n blei ikke ferdig Mangler bend og canistere enda, men bortsett fra det er det meste på plass. Gårsdagen gikk med til å lage roroverføringer og ledningsnett. Stor takk til Jojo for at jeg nå har det peneste ledningsnettet jeg har sett i noe modellfly Monterte mekanisk killer i dag, og klarte ikke å dy meg, så nå er det klart for røyk og gitt... Etter anbefalinger fra Knut Erik så har jeg limt inn en del forsterkninger på motordomen.

        Det som står igjen er stort sett å montere hjul og hjulkåper, bend og canistere, og å justere innfallsvinkelen på øvervingen. Pluss noe småplukk da....

        Regner med at pottene er på plass når jeg kommer hjem om 14 dager, så da er håp om maiden i løpet av mai Og det trengs, for det er vel F.F.F.-samling i juni???

        Snakkes
        Arild Hagabråten

        www.vfkm.no

        Comment


        • #49
          Da har jeg passert 80 flyturer med Ultimaten, og nå har det skjedd litt med flyet.

          Motorboxen har gått opp i liminga, og alle festene til cowlingen har løsnet. Torpedoveggen har også løsnet i overkant.

          Så da har jeg brukt en dag på å fixe dette, litt mer enn en service. Har limt fast alt sammen, og det ser bra ut nå. Har montert sammen hele stasen igjen, demonterte hele frontpartiet for å komme til i alle kroker med lim. Vibrasjon er tydligvis en dårlig venn av treverket. Har måtte stramme betrekningen flere ganger og ene høyderoret har nå av en eller annen grunn begynnt å ta borti stabben. Her må jeg løsne betrekningen, og høvle vekk noen millimeter, og så trekke igjen. Eneste forklaringen er at treverket har vokst, for det er ingen skjevheter i roret. Samtidig høres det usannsynlig ut at noe har vokst, men jeg har ikke peiling på hvorfor dette plutselig har skjedd.

          Søndag blir det nye flyturer, for da skal det slutte å regne.
          Knut Erik
          But it flies, so who cares??
          www.torqueroller.com
          Steikje galen
          www.skalamodellflyklubb.no
          www.teamflyingcircus.com

          Comment


          • #50
            Originally posted by Eagle View Post
            ...snipp...Samtidig høres det usannsynlig ut at noe har vokst, men jeg har ikke peiling på hvorfor dette plutselig har skjedd.

            Søndag blir det nye flyturer, for da skal det slutte å regne.
            Du vet når du henger så gæli mye etter proppellen som du gjør renner alt blodet ned i beina. Og i ditt tilfeller er det halen. Og du vet hva som skjer når blod pumpes inn i ett lem? hoho

            80 turer er grusomt mange turer....
            Jo Grini
            http://vimeo.com/jojoen
            http://www.youtube.com/jojoenno
            http://www.jojoen.no/

            Comment


            • #51
              Spørs nok om det er sevja som har rent ned i halen ja.
              80 turer er ikke så mye. Ikke alle turene er like lange. På en annen modell jeg hadde, logga jeg hver enkelt tur i en bok, dato-temp-hvem-hvor. Da hadde jeg 330 turer på 15 minutter hver. 1 motorstopp på alle de turene er ikke værst.

              Regner med at du har en god del turer med Extraen etterhvert oxo, Jo?

              Det som er rart er at de 10 minuttene som timeren på radioen er satt på, går j....... fort. Det er det mange som har kommentert. Og det er alltid like kjedelig å måtte lande og fylle opp tanken igjen, når jeg først er kommet så godt igang.
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #52
                Originally posted by Eagle View Post
                Spørs nok om det er sevja som har rent ned i halen ja.
                80 turer er ikke så mye. Ikke alle turene er like lange. På en annen modell jeg hadde, logga jeg hver enkelt tur i en bok, dato-temp-hvem-hvor. Da hadde jeg 330 turer på 15 minutter hver. 1 motorstopp på alle de turene er ikke værst.

                Regner med at du har en god del turer med Extraen etterhvert oxo, Jo?

                Det som er rart er at de 10 minuttene som timeren på radioen er satt på, går j....... fort. Det er det mange som har kommentert. Og det er alltid like kjedelig å måtte lande og fylle opp tanken igjen, når jeg først er kommet så godt igang.

                Har du ikke plass til en større tank? Eventuelt 2 tanker!
                En skikkelig flymaskin du har fått deg , men synd med de limfugene som gikk opp!

                Mvh OJ
                Olav Jørgensen
                Low & fast

                Comment


                • #53
                  Jeg bruker en tank som rommer 1 liter. Når jeg har flydd 10 minutter, er det 30% bensin igjen på tanken. Så jeg kan sikkert fly lenger, men liker ikke "tanken" på å gå tom, spesielt i hover.
                  Limfugene er/var ikke noe problem. Har lest på andre forum at de bør forsterkes. Dette har jeg gjort ved å lime inn bjørke lister i alle fuger, samt skrudd disse fast.

                  Fuglen er fin den, beste fly jeg har hatt, kan ikke sammenliges med "vanlige" fly. En stor Ultimate fra Exclusive kommer til å bli bestillt så fort jeg har økonomi og hobbyrom til det. Satser på samme oppsett i den modellen.

                  Når er din flyklar da?
                  Knut Erik
                  But it flies, so who cares??
                  www.torqueroller.com
                  Steikje galen
                  www.skalamodellflyklubb.no
                  www.teamflyingcircus.com

                  Comment


                  • #54
                    Originally posted by Eagle View Post
                    Jeg bruker en tank som rommer 1 liter. Når jeg har flydd 10 minutter, er det 30% bensin igjen på tanken. Så jeg kan sikkert fly lenger, men liker ikke "tanken" på å gå tom, spesielt i hover.
                    Limfugene er/var ikke noe problem. Har lest på andre forum at de bør forsterkes. Dette har jeg gjort ved å lime inn bjørke lister i alle fuger, samt skrudd disse fast.

                    Fuglen er fin den, beste fly jeg har hatt, kan ikke sammenliges med "vanlige" fly. En stor Ultimate fra Exclusive kommer til å bli bestillt så fort jeg har økonomi og hobbyrom til det. Satser på samme oppsett i den modellen.

                    Når er din flyklar da?
                    Tror ikke jeg får flydd den før neste sommer. Skal ha den klar i løpet neste vinter, har teori eksamener i ATPL til desember og en del flyving(fullsize) ved siden av teorien også, så tiden strekker bare ikke til akkurat nå. Den hadde vært flyklar allerede den om jeg ikke drev med skole ved siden av jobben! Er helt supert byggesett, du kan glede deg om du bestiller noe derfra.

                    Mvh OJ
                    Olav Jørgensen
                    Low & fast

                    Comment


                    • #55
                      Originally posted by Eagle View Post
                      snipp...

                      Regner med at du har en god del turer med Extraen etterhvert oxo, Jo?

                      snipp....

                      Nå var jeg så "dum" at jeg ikke målte hvor den brukte etter proppellskifte og gikk tom.... Tilbake til den gamle og forbruket gikk ned... Medførte litt ekstraarbeid, samt endel andre problemer som har gjort at den har stått litt til tider. I tillegg har konkurransesesongen begynnt og da måtte den få være hjemme ett par helger. Men har vel en 20-35 turer på den tror jeg.

                      Har laget dekaler til Arild sin Ultimate. Gjett hva det skal stå....
                      Jo Grini
                      http://vimeo.com/jojoen
                      http://www.youtube.com/jojoenno
                      http://www.jojoen.no/

                      Comment


                      • #56
                        Yes Yes Yes

                        Da var Arildmate`n endelig ferdig Benda brukte nesten 5 uker på den lille turen fra tyskland, men endte ferden på Fagernes på fredag! JIPPI!!! 17.Mai-feiring blei elegant dytta ut av hukommelsen, og jeg sneik meg inn i byggelokalet til klubben mens oppmerksomheten var retta mot barnetoget som gikk forbi! Motor, bend og canistere blei montert, og cowling tilpassa, så ramla tank og throttleservo på plass før det var tid for den obligatoriske familiemiddagen hos gamlingene...

                        Så det som sto igjen i dag var å balansere modellen, montere hjul og hjulkåper pluss litt småtteri. ( som vanlig var det mye mer enn jeg trudde ) CG var forresten dead on sånn jeg hadde tenkt å plassere batteriene

                        Takk til Jojo som blei med på innspurten, sjøl om han egentlig skulle ut å fly!

                        Så hvis været vil blir det jomfrutur i morra, og gjett om jeg gleder meg!

                        Snakkes
                        Arild Hagabråten

                        www.vfkm.no

                        Comment


                        • #57
                          Jaggu fikk jeg ikke prøve jeg og )) Nesten så en vart hekta. Modellen din er snill som ett lam og tracker pent og rolig. Det er svært, men nesten så vi ikke merket de kastene på 4-5m/s vind (så bare hvor mye man driftet "for sent" etter en øvelse). Pottene dine var nok verdt å vente på. Syntes det nesten ble elektro det her på tomgang... (mobb mobb).
                          Bøttevis med bilder her:
                          http://www.workflow.as/jogrini/diary...te/page_01.htm
                          Attached Files
                          Jo Grini
                          http://vimeo.com/jojoen
                          http://www.youtube.com/jojoenno
                          http://www.jojoen.no/

                          Comment


                          • #58
                            Endelig!

                            Så var det gjort Den gule fare har vært i lufta!!

                            Jeg og Jojo pakka sakene å dro på Klanten ganske tidlig i dag. Værmeldinga fra i går lovte ikke all verden, men denne gangen tok dem feil til vår fordel Det var ikke mange varmegradene å skryte av, men sola var framme sammen med noe vind.

                            Jeg liker egentlig ikke å fly i vind, ivertfall ikke jomfrutur, men etter en tur til trådstarters rike for en mnd. siden lærte jeg at det ikke er så skummelt likevel De gutta flyr jo så lenge bilene står i ro!!! Hehe...

                            Monterte doningen og sjekka at jeg ikke hadde glømt noe, alt var i orden, men jeg var litt spent så jeg lot Jojo fly en tur med Extra`n mens jeg sugde i meg et par rødmix...

                            Så var det min tur! Måtte flippe noen ganger før det blei liv, motoren gikk bare på choke og etter litt sjekking fant jeg ut at begge nålene sto nesten i bånn! Etter litt justering blei det fart i sakene, men min nyinnkjøpte Vess 32B viste seg å være i tyngste laget. Bytta til Menz 32-10 og da fikk jeg 5200 rpm. Ikke optimalt, men greit nok til jomfrutur!

                            Opp i lufta bar det, og det er bare en ting å si: Fy F... for et fly!!! Skal ikke skryte på meg at det var tidenes råeste jomfrutur, men det føltes HELT RIKTIG!!! Og det holder for meg! Roller, looper, immelmann og stallturn gikk som en drøm, men snaprollene syns jeg var litt slappe... Må nok se litt på det... Men så kom det morsomste: Landing! Sikt på stripa, dra av litt throttle, kom ned og sett alle tre hjula på bakken, i gangfart! Helt rått

                            Det blei bare to turer i dag, men jeg er overbevist om at vi skal bli gode kompiser i løpet av sommer`n!

                            Snakkes
                            Arild Hagabråten

                            www.vfkm.no

                            Comment


                            • #59
                              hva slags motor bruker du?DA-150?
                              hvordan syns du det er med effekt?

                              Comment


                              • #60
                                Det er DA 150 ja, med 3W Canistere. Som sagt så fikk jeg ikke mer enn 5200 rpm med den propellen jeg hadde i går, men det var likevel vertikalt drag så langt jeg ville Så med en riktig propell blir det nok krefter i massevis!
                                Arild Hagabråten

                                www.vfkm.no

                                Comment

                                Working...
                                X