Announcement

Collapse
No announcement yet.

SebArt Sebach 342 - 30E: motor/esc/bat konfigurasjon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Reklamer på Kontronik'en
    i mellomtiden så kjøper du deg en "billig" Kina ESC fra HobbyWing!
    HobbyWing Platinum 60A PRO ESC [Platinum-60A-PRO] - USD*54.00
    eller
    HobbyWing Platinum 80A PRO ESC [Platinum-80A-PRO] - USD*67.00

    Har flydd Sebarten min med A30-12XL (første utgave) og en Turnigy PLUSH ESC i alle år uten problemer - HobbyWing ESC'en er vesentlig bedre enn PLUSH'en, derfor jeg anbefaler den.

    Får du en ny tilbake fra Kontronik på garanti så selger du den

    Som nevnt tidligere så har jeg veldig lite tiltro til "smarte" ESC'er som skal "finne ut av" konfigurasjoner i AUTO mode.
    Det eneste som fungerer er en manuell gjennomgang.
    Last edited by Quadrocopter; 11-03-12, 21:19.

    Comment


    • #32
      Originally posted by Quadrocopter View Post
      Reklamer på Kontronik'en
      i mellomtiden så kjøper du deg en "billig" Kina ESC fra HobbyWing! Har flydd Sebarten min med A30-12XL (første utgave) og en Turnigy PLUSH ESC i alle år uten problemer - HobbyWing ESC'en er vesentlig bedre enn PLUSH'en, derfor jeg anbefaler den.
      .
      Utfordringn var at jeg på fredag også kjøpte et nytt Graupner 4s2,2Ah 45C batteri for å ha totalt 3 stk til denne modellen, 725kr) hos Thorbjørn&Kåre samme sted som jeg kjøpte Koby (ESC'n) men dette hadde annen type ballanserings kontkat en det jeg bruker. Så jeg har jo egentlig også brent inne med et flonka nytt batteri jeg ikke får brukt (main kontakten bytter jeg jo uansett til XT60) som jeg benytter over alt på modellene mine så langt.

      * har via mail i kveld spurt om det er mulig å få levert tilbake dette og kjøpe en ny koby. Men som du skriver Mr Q. får jeg jo liksom ikke helt tiltroen til denne modell/type ESC når man allerede har sett dem gå opp i røyk!

      * Hva tror du om garanti (ESC ble kjøprt Juni-11) men første gang testet på fredagen 9.3.2012 de reklamerer jo at veldig god "service aperat og kune oppfølging" fra Kontroniks side... (tja, weben dems er jo tysk selv om de har noen sider på enkelsk men mange linker peker tilbake på de tyske sidene... (tja...)

      Ellers er jo løsningen som du skriver, kjøpe en "billig utgave", hva med en ...CC Phoenix ICE 75 - elefun.no - Radiostyrt hobby

      Denne kunne jo eks benyttes videre i et elektrifisering prosjekt jeg har "Kyshyo Calmoto 40 sport lavvinge utgaven" der jeg i noen uker hadde planer om å benytte denne pakken som vist her (total pris 2K), Elefun .40-55 size elektropakke økonomi - elefun.no - Radiostyrt hobby da kunne jeg jo benyttet denne ESC for å sjekke Sebarten også.

      Vel hvilke oppsett har du på din Sebach ? Under testing lørdag syntes jeg 560w, dro så mye at den virklig måtte holdes igjen, så kanskje jeg skulle "gjøre den snillere ved å kun benytte 3S eller annen propell... Erfaringen innen fly, selv om jeg har 10år i luften er jo 2 stk trainere og det som vist i signaturen...
      Audun Johnsrud
      Nittedal - HMFK

      * Flyr divserse planker og noen visper.
      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

      Comment


      • #33
        Originally posted by kristianwest View Post
        Har som sagt en 50A esc liggende her. Merke RC Experience, kjøpt på SmallSize. Du kan gjerne overta den, om du vil.
        Har pratet med "T&K" og skal sende inn Koby'n til tyskland en av de første dagene, så spørsdet hvor mange uker det tar før det kommer en en erstattning tilbake pga de mener dette er en garanti sak. Skal sjekke opp det med "skruene" motoren er fested med for å være ekstra siker, men det er veldig interessant og "teste" på nytt med en ESC som ikke koster formuen, så jeg takker for tilbudet. (Prates privat om saken).
        Audun Johnsrud
        Nittedal - HMFK

        * Flyr divserse planker og noen visper.
        En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

        Comment


        • #34
          Originally posted by AudunJ View Post
          Utfordringn var at jeg på fredag også kjøpte et nytt Graupner 4s2,2Ah 45C batteri for å ha totalt 3 stk til denne modellen, 725kr) hos Thorbjørn&Kåre samme sted som jeg kjøpte Koby (ESC'n) men dette hadde annen type ballanserings kontkat en det jeg bruker. Så jeg har jo egentlig også brent inne med et flonka nytt batteri jeg ikke får brukt (main kontakten bytter jeg jo uansett til XT60) som jeg benytter over alt på modellene mine så langt.
          Du får alltid tak i en balansering overgang til dette batteriet så det burdet ikke være noe problem eller bortkastede penger!

          * har via mail i kveld spurt om det er mulig å få levert tilbake dette og kjøpe en ny koby. Men som du skriver Mr Q. får jeg jo liksom ikke helt tiltroen til denne modell/type ESC når man allerede har sett dem gå opp i røyk!

          * Hva tror du om garanti (ESC ble kjøprt Juni-11) men første gang testet på fredagen 9.3.2012 de reklamerer jo at veldig god "service aperat og kune oppfølging" fra Kontroniks side... (tja, weben dems er jo tysk selv om de har noen sider på enkelsk men mange linker peker tilbake på de tyske sidene... (tja...)
          Ser at du har fått svar allerede fra T&K - de reklamere jo sterkt på webben at det lønner seg å kjøpe fra dem for da får du norsk garanti/kjøpslov.
          Ut i fra dette så skal du ha 3års reklamasjons rett på dette produktet

          Ellers er jo løsningen som du skriver, kjøpe en "billig utgave", hva med en ...CC Phoenix ICE 75 - elefun.no - Radiostyrt hobby

          Denne kunne jo eks benyttes videre i et elektrifisering prosjekt jeg har "Kyshyo Calmoto 40 sport lavvinge utgaven" der jeg i noen uker hadde planer om å benytte denne pakken som vist her (total pris 2K), Elefun .40-55 size elektropakke økonomi - elefun.no - Radiostyrt hobby da kunne jeg jo benyttet denne ESC for å sjekke Sebarten også.
          Sikkert en grei ESC det men prisen er noe høyere enn fra HobbyWing - fordelen er at har de den på lager så har du ESC'en i morgen

          Vel hvilke oppsett har du på din Sebach ? Under testing lørdag syntes jeg 560w, dro så mye at den virklig måtte holdes igjen, så kanskje jeg skulle "gjøre den snillere ved å kun benytte 3S eller annen propell... Erfaringen innen fly, selv om jeg har 10år i luften er jo 2 stk trainere og det som vist i signaturen...
          Måtte ned i kjelleren å sjekke - sa vel at jeg hadde en A30-12XL tidligere men det riktige er en A30-10XL
          På denne motoren henger det en APC 15x8E og det hele blir drevet av et 3celle 3300mA/25-30C HK batteri.
          ESC'en jeg bruker er en Turnigy PLUSH 80A (overkill men det var det jeg hadde i hylla da jeg satt sammen modellen)
          A30-10XL skal tåle en 650W men med 15x8 trekker jeg rundt 750W (maks)
          Motor/prop kombinasjonen er langt over spesifikasjonene til Hacker men i.h.t. Sebart så var det ingen problemer å bruke dette - noe som stemte veldig bra med min erfaring.
          Last edited by Quadrocopter; 12-03-12, 13:17.

          Comment


          • #35
            Her er vel en adapter kabel som funker mot batteriet ditt hvis du har en JST balanseringsplugg i laderen
            HobbyKing R/C Hobby Store : Male JST-XH <-> Female Kokam 4S 10cm (5pcs/bag)
            Click image for larger version

Name:	101a-104b-4s(1).jpg
Views:	1
Size:	85.3 KB
ID:	586672
            den finnes også for andre celle antall

            Graupner = Kokam
            Last edited by Quadrocopter; 12-03-12, 13:36.

            Comment


            • #36
              Test kjørte Hacker'n med en billig ESC (50A) i stedet for KOBY 55+ fra Kontroiks, ble prøvd på både 3S og 4S batterier (desverre ikke full ladet), så de hadde begge ca 3,8V pr C.

              3S, her fikk jeg 18A og 179w på max stikke
              4s, her fikk jeg 30A og 412w på max stikke

              Men det som lover bedre, er at motoren gikk SILKEMYKT, i oppstart i forhold til ved bruk av Kontroniks'en, som HAKKET noe forferdelig om man ikke veldig bestemt ga litt hart pådrag med en gang for så og redusere ned til "tomgang". Problemet slikt jeg ser det er at KOBY virker veldig dårlig ved RMP 0 til - 50+, men derfra er alt også silkemykt. Neste sjekk er å full lade disse batteriene og se om jeg får tilsvarene 615w på toppladet 4S som ved bruk av KOBYn.

              Med andre ord, så langt kan jeg ikke se det var noe galt med motoren i seg selv...
              Audun Johnsrud
              Nittedal - HMFK

              * Flyr divserse planker og noen visper.
              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

              Comment


              • #37
                Det høres bra ut!

                Jeg tror du fint kan fly med den escen.

                Ellers kan du jo se på denne: HobbyKing R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 60amp Speed Controller
                Den er faktisk også på lager...

                Dette er også et godt alternativ: http://www.flying-hobby.com/shop/hobbywing-platinum-60a-pro-esc-p-4685.html]HobbyWing Platinum 60A PRO ESC [Platinum-60A-PRO] - USD 54.00 : Flying-Hobby.com, Have a nice flying experience everyday![/url]
                Kristian Westgård
                Nittedal

                Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                — Neil Armstrong

                Comment


                • #38
                  Ettersom 15. er lønnings dag, ble det i dag bestilt en CC ICE 75 + USB kit osv fra Elefun, sammen med litt annet små stasj til et glow converterings prosjekt.

                  Etter noen dager kom CC ICE75 ESC i posten, men syntes denne var litt "stor" å monter inn i forhold til KOBY 55'n som brant opp, men venter nå på at Thorbjørn &co får inn nye Kobyer på lager i uke 13-14, så denne er nå avklart blir byttet på garanti osv så den saken er over.

                  I mellom tiden bygger jeg videre på Calomoto'r og setter ICE'n inn der sammen med motor osv..
                  Last edited by AudunJ; 24-03-12, 22:41.
                  Audun Johnsrud
                  Nittedal - HMFK

                  * Flyr divserse planker og noen visper.
                  En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by Quadrocopter View Post
                    Ser at du har fått svar allerede fra T&K - de reklamere jo sterkt på webben at det lønner seg å kjøpe fra dem for da får du norsk garanti/kjøpslov.
                    Ut i fra dette så skal du ha 3års reklamasjons rett på dette produktet
                    Bare en liten korrigering.

                    Når det er snakk om salg mellom bedrift og privat, er det forbrukerkjøpsloven som gjelder, ikke kjøpsloven.

                    I tillegg er det enten to eller fem års reklamasjonsfrist, ikke tre. En ESC vil vel typisk ha fem år, da den er ment å vare vesentlig lengre enn to år.
                    Ørjan Pettersen
                    Trenger du hjelp til oppsett av helikopter i Tromsø, bare ta kontakt.

                    Comment


                    • #40
                      Testing av forskjellige ESC mot Hacker A30 XL 12 V2

                      Etter å ha venetet på retur av garantisaken på min defekte Kolby 55+ ESC fra Kontoroniks, har jeg blitt lei av å vente. Pratet med Torbjørn & co første uka i mai og da var svaret at dette kunne ta uker ettersom de ikke hadde noe "tracking" info på varer de hadde inne på service.

                      Så i dag etter litt varanda testing av 2 forskjellige ESC som begge viser seg og virke ok, så det bekrefter at det nok ikke finnes noen feil på Hacker A30 XL 12 V2 motoren som noen tidligere i tråden har antydet ettersom "kobly'n brant opp under konfigurasjon ved testing."

                      Men litt merklig oppsevasjoner rundt disse 2 esc'ne: *Begge er testet med det samme NanoTech 2200 45C 4S-batteriet)
                      * CC ICE 75 (opp til 8S 5A BEC) Helt ny.
                      * RC Experince XP-50A for plain (opp til 5s, 3A BEC) (billig gammel som jeg arvet fra noen som kjøpte den på fra SmallSize)

                      Test 1: (CC ICE75)
                      Full thotle ble kjørt en kort sund, men pga cut-of = hard var satt til 3,4v og batteriene er helt nye "kun 3 cirklinger) kuttet denne veldig fort, så det ble ikke mange sekunder på full gass men hadde da tidligere kjørt flere sekvenser med "mer og mer pådrag".
                      * Slut verdiene ble som vist i graven under: ca 40amp og 559watt.

                      Test 2: XP-50A (kina kvalitet)
                      Ved full throtle målte jeg med et Turnygi watt meter (mellom bat-Esc) max load på 30,9A => 428watt.

                      Det store spørsmålet ?
                      * Hva er grunnen til at eks 2 forskjellige ESC "gir så forskjell" i effekt, det var også merkbart forskjell å holde fast selve flytet og det er jo en diferance på over 125watt mer når man bruker 75a ESC eller er det slikt at CC kun er så mye bedre kvalitet ?

                      Click image for larger version

Name:	hacker_A30_CC-ice75_maxload_559w.jpg
Views:	1
Size:	60.1 KB
ID:	588445
                      CC ICE75 ESC mot hacker A30-XL12V2 (14x7) 4S-NanoTech 2200mAh.


                      Vel ettersom jeg måte strømmen til 40A i dag, har jeg nå bestilt en CC ICE50A ESC som vel kommer til uka, og da blir nok denne satt inn i flyet og vi har maiden til pinse. (håper jeg)

                      Men ettersom modellen, som er rundt 1,3kg, uten batteri nå får rundt 500+ wat, antat jeg at den skulle virke middels godt om 3D planke.
                      I mellom tiden får jeg fortsette på min andre elektro prosjekt med CC75Ice,, les mer i tråd: (MFN) ModellflyNytt.no
                      Audun Johnsrud
                      Nittedal - HMFK

                      * Flyr divserse planker og noen visper.
                      En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by AudunJ View Post
                        .......Det store spørsmålet ?
                        * Hva er grunnen til at eks 2 forskjellige ESC "gir så forskjell" i effekt, det var også merkbart forskjell å holde fast selve flytet og det er jo en diferance på over 125watt mer når man bruker 75a ESC eller er det slikt at CC kun er så mye bedre kvalitet ?......
                        Brukte du samme wattmeter i begge testene?
                        Har du kalibret ESC'ene slik at de utnytter 0-100% throttle maksimalt?

                        Forskjell i virkningsgrad mellom billig ting og mer kvalitet kan være stor - det er dette man betaler for.
                        Bruk av billig MOS-FET'er med høy indre motstand, dårlig timing etc med fører at mye av effekten som skal overføres til motoren forsvinner som varme i ESC'en.

                        Men 20-25% mer høres litt vel mye ut - så sjekk at du måler med samme utstyr og at ESC'en er kalibrert/satt opp riktig.

                        Comment


                        • #42
                          Ny CC ICE 50A er montert.

                          Ny esc (CC ICE-50A) er montert i flyet og det gjenstår kun litt "små" plukk så er det klart for maiden senere i dag..
                          Click image for larger version

Name:	IMAG1569.jpg
Views:	1
Size:	68.3 KB
ID:	588471

                          * Venter fortsatt på at Kontronik skal levere tilbake en ny KOBY55 ESC på garantien av den som brant opp under installsajon. (en gang i mars12)...
                          Audun Johnsrud
                          Nittedal - HMFK

                          * Flyr divserse planker og noen visper.
                          En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                          Comment


                          • #43
                            Maiden 20.mai 2012

                            Etter en lang natt med montering av utstyr, RX og batteri tilpassinger, ble det 20.mai gjennomført maiden.

                            I litt ustabil vind (svak) ble det gjennomført første test flyvning og var veldig spent ettersom dette er første gang jeg flyr en modell med halehjul.
                            Sebashen tok av etter bare noen meter og det virket som flyet rett og slett var utstyrt med "en negativ gravitasjons kraft" for du verden for lett denne ville opp i luften..

                            Med CG plassert i midt stilling (11cm) syntes jeg nok det hadde en tildens til å ville ha "nesen opp", så kanskje jeg neste gang skal legge dette litt mer frem. I følge manualen skal det være 10,5cm for acroflyvning, mens 11,5 for full 3D.

                            Med 2200mAh 4s batteri benyttet jeg på første runde kun 630mAh, men så var dette en kort og rolig sekvens på 5min air time.

                            Men da jeg skulle lande, var den en del teknik som ikke er fult innøvd. Med mine andre ParkZone modeller pleier jeg stort sett å få inn for landing fra ca 10m og kun seile ned på stipa og er farten litt høy bremser jeg denne ned med å "litt snuten opp" en kort sekvens, noen meter over bakken.

                            * Opplevde reltativ "lang innflyvning" da den virklig ikke vil ned, og kom ned i fin hastighet og var rett ved siden av meg på stipa da flyet var i ca 1m over bakken (brukt 50% av lengden) men hastigheten stoppet relativt fort opp til slutt å flyet falt plusselig ned de siste 50cm mot bakken, som resulterte i en liten skade på skroget ved den bakre delen av hjul festets pga dette fikk en litt kraftig dytt. Men enkel reperasjon er dette ok igjen.

                            Flaps setting ?
                            * Er det noen fordel å aktivere "flaps" funksjon, eks normal = 0%, mid = 10% land=20% Erfaringer med mixing jeg da burte ha mot elevasjons (ned-dykk) for å ikke oppleve at snuten hever seg for mye ?

                            Hva er den beste innflyvnings taktiken for en slik maskin ?
                            * Burte man satse på seile ned på stipa, eller skal man ha litt "gass" og heler fly inn med høy-snute og heller prøve å miste høyde pga lav fart. Men da kommer vel hale hjulet til å ta bakken førtst med det resultatet at fronten "bumper" litt hart i bakken ?

                            Noe bilde fra dagen...
                            Click image for larger version

Name:	Hobby_20120520_075.JPG
Views:	2
Size:	184.7 KB
ID:	588553Click image for larger version

Name:	Sebash_20mai.jpg
Views:	2
Size:	106.2 KB
ID:	588554


                            *
                            Audun Johnsrud
                            Nittedal - HMFK

                            * Flyr divserse planker og noen visper.
                            En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                            Comment


                            • #44
                              Sebart Sebash 30E (maiden)

                              For å avslutte denne tråden, syntes jeg det hører med noen ord om hvordan flyet ble til slutt når det var ferdig og fått noen uker i lufta.
                              Etter en litt "ubehaglig" feil plassering av batteriet på maiden, (bommet totalt på CG) og fikk et så utrolig haletungt fly at det nærmest var flaks at flyet overlevde landingen, selv om det ble skader understellet pga den siste høydemeteren under landing ble et fall mot moder jord.
                              -- Etter noen kvelder med reperasjon og forsterking av skroget, har jeg nå hatt rundt 20 turer med modellen og den er utrolig morsom for en som fra før er vant til ParkZone modeler.

                              Har også testet ut modellen med en 3akse gyro, (FY-30A) mye omtalt i annen tråd () men modellen er faktisk lettere å fly "live" uten overstyring og man klarer ganske enkelt å få denne inn i knife-edge osv uten slike helpemider.

                              Click image for larger version

Name:	DSC_6665.jpg
Views:	1
Size:	31.2 KB
ID:	591393Click image for larger version

Name:	DSC_7035.jpg
Views:	1
Size:	91.7 KB
ID:	591394

                              Eneste som er litt skuffende med oppsettet mitt, 14x7, 4s2200 og en CC ice50 esc, er at flytiden blir rundt 6 minuter, ved 60% forbruk av batteriet.
                              Så jeg er oppsummert veldig fornøyd med flyet og ser fram til mange turer i luften med denne, måtte bare lykken være med meg videre...
                              Audun Johnsrud
                              Nittedal - HMFK

                              * Flyr divserse planker og noen visper.
                              En vellykket flytur er alltid en flytur nærmere neste kræsj.

                              Comment

                              Working...
                              X