Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/2 skala Pitts på plass!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Kato
    Tom Erik,

    Et lite tips fra endel års erfaring med 3W;

    Om du ikke har tenkt så; du bør enten snu tenningsanleggene på hodet (dvs felle dem inn i carbon motordomen din opp ned), eller chimse opp og sørge for at du har klaring mellom bunn av tenningsanleggene og carbon motordomen din.

    Dette da det meste av varmeavgivelsen fra 3W tenningsanleggene går igjennom bunnplata. Er det dårlig kjøling der er sjansen for tenningshavari ganske øket.

    mvh
    Ketil Aagesen
    Hei Ketil.

    Er dette noe 3W har funnet ut?
    Jeg har hatt 7 3W motorer opp igjennom årene, og tror jeg har hatt norges mest brukte 150ccm, alle mine fly/motorer har hatt tenningsanleggene monteret på forskjellig måte, på 150ccm var det montert opp ned, men denne er også den eneste jeg har hatt trøbbel med tenningsanlegget på.Da etter 330 turer a 15 min. Jeg maila 3W om akkurat dette spm, som du gir svar på, men iflg de var det urelevant hvordan boksen var monteret. Mulig de har funnet ut noe nytt etterhvert. Kjekt med lang garanti uansett

    Nå har jeg kun turbin motor å tenke på, men det blir vel en bensin igjen med tiden.
    Stå på, gutter.

    Knut Erik Rognes
    Knut Erik
    But it flies, so who cares??
    www.torqueroller.com
    Steikje galen
    www.skalamodellflyklubb.no
    www.teamflyingcircus.com

    Comment


    • Hallo Knut Erik,

      Dette står i manualen (ca side for alle 3W motorene. De foreskriver minst 1/16'' avstand til underlaget. Da pga varme.

      mvh
      Ketil

      Comment


      • Der kan du se. Har aldri hatt manual til mine motorer, kun den siste 106cmm, men den har jeg aldri lest i siden jeg hadde flyet i litt over en mnd, og nesten ikke fløy det.

        Driver og snuser på et prosjekt, der jeg må ha 3W 682ccm motoren. Men denne er jo litt dyr. Men hvis planen går bra, er det nok ikke umulig å ha et prosjekt neste år, med en sånn motor i nesa. Du må gi lyd neste gang du er i Ulsteinvik.

        Mvh Knut Erik.
        Knut Erik
        But it flies, so who cares??
        www.torqueroller.com
        Steikje galen
        www.skalamodellflyklubb.no
        www.teamflyingcircus.com

        Comment


        • Er denne tråden i ferd med og visne hen? Alltid gøy å følge denne tråden ettersom disse tre Pitts`ene tar form, lite updates på den fronten nå.
          Har byggelysten avtatt eller har alt blitt hemmeligstemplet?
          Trist å se at tråden sakte men sikkert blir "off topic" her, finnes vel kategorier for generel motordiskusjon også her vel?!
          Tor Henrik Hernes

          Comment


          • Nei, jeg tror ikke tråden har visnet ennå, selv om snart 15.000 visninger skulle tilsi det nå nærmer seg en slutt. Bygging pågår hos alle og i samme tempo som tidligere. Men, nå som alt tre-arbeidet er på plass så tar det litt lenger tid før man ser de store forandringene, dermed blir det også litt lenger avstand mellom hvert innlegg med spennede bilder.

            For min egen del er motoren på plass og jeg har nå begynt å pakke alt inn i Oracover. Nils og Cato mangler motor, ellers er vi like langt. Nils stryker film og Cato tror holder seg for nesa i ett lakkeringsverksted.

            Planen min var å trekke kroppen forrige uke, men jeg var ikke helt fornøyd med plankingen av bak-kroppen. Det ble for stor glippe mellom canopy og kroppen så jeg reiv likegodt av alt av balsa og planket dette på nytt. Jeg kunne selvfølgelig lagt på noen lag med sparkel, men det blir både bulkete og ekstra vekt. Nå ser det heldigvis bra ut

            Etter at Challenger`n er pakket inn i Oracover så gjenstår det lakkering og noe småtteri før modellen er flyklar.
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment


            • Holder nå på å pusler

              Artig at dere følger med der ute. Det er som Tom Erik skriver liten fremdrift å se på bilder. Bilder skal komme, skal bare gjøre ferdig noe småtterier......

              For min egen del så gjenstår det kun å trekke balanserorene. Grunne til at disse ikke er trukket er manko på deler fra produsenten. Da produsenten ikke gidder å reagere må jeg lage rorhorn i komposit materialet selv. Vanvittig irriterende. Plate til 8 stk rorhorn er ferdig støpt og disse skal skjæres ut. Lurer på om dette er det de kaller bakelitt plate som følger med settet, jeg har laget det i carbon/glassfiber under enormt høyt trykk. 10 lag med 288 grams duk + 2 lag med 220 grams carbon duk har kun blitt 2.5 mm tykt ferdig støpt. Balanserorene til undervingen er ferdig med rorhorn. Balanseror til overvingen ventet på egenproduserte rorhorn.

              Som Tom Erik nevner så mangler jeg motor og det viktigsta av alt. Jeg har ennå ikke fått understell og hjulhåper fra produsenten.

              Mot slutten av uken vil min Pitts være klar til lakkering. Litt mer dope må på først. Hvist jeg får tak i nok da......

              Jobber også med en liten finurlig løsning til........

              Følg med, bilder kommer.

              Comment


              • En liten ting karer, hvor kjøpte dere settene deres?
                Vet de har de hos RC-Flight men vet ikke om jeg vil handle der!
                Er litt sugen på Bellanca`en
                Tor Henrik Hernes

                Comment


                • Det er norske forhandlere av settene fra Exclusive Modellbau, men ettersom de har priset seg så fullstendig vekk så er alle 3 settene bestilt direkte fra produsenten av meg. PM om du vil ha mer informasjon.
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

                  Comment


                  • Originally posted by Tom Erik
                    Kan ikke du først fortelle hvem du er? Innlegget ditt er såpass personrettet at det fortjener en underskrift. Spesielt når jeg ser at over halvparten av dine innlegg reklamerer for RC-Flight!
                    Kanskje jeg er kvalifisert til å svare her:

                    Et byggesett som f.eks Ultimate på 2,15 m koster i Tyskland €750,00
                    Trekk fra tysk moms (16%), pluss på frakt, €50 så lander den i Norge for €696,- Det tilsvarer ca Nkr 5600,- og med 25% moms så er du på kr 7000,-

                    Så skal speditøren ha 250-400 kr og banken skal ha 100-200 kr i diverse gebyrer.

                    Vår pris er på kr 7500,00 for modellen.
                    Jeg er ikke helt enig med den som på står at vi ha priset oss helt vekk.

                    Det er selvfølgelig mulig at vi ikke har fulgt med på Hr Weiershäusers priser i Tyskland, og det skal jeg sjekke omgående, men som en generell regel så viser det seg at ting fra Tyskland koster nokså nøyaktig 10-gangen på det det koster der nede.

                    Kjell Aanvik
                    www.rc-flight.com

                    Comment


                    • Det er ett helt "fair" regnestykke, Kjell. Innlegget fra "Grenander" vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke....

                      Vårt regnestykke ser imidlertid slik ut:

                      2x Challenger = 2870,00 €
                      + UPS frakt
                      + mva
                      + toll
                      + andre tillegg
                      = Pr. fly kr. 14.318,- NOK levert på døra.

                      Etter hva jeg vet så tar RC-Flight kr. 16.900,-
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

                      Comment


                      • Originally posted by Tom Erik
                        Det er ett helt "fair" regnestykke, Kjell. Innlegget fra "Grenander" vet jeg ikke helt hvordan jeg skal tolke....

                        Vårt regnestykke ser imidlertid slik ut:

                        2x Challenger = 2870,00 €
                        + UPS frakt
                        + mva
                        + toll
                        + andre tillegg
                        = Pr. fly kr. 14.318,- NOK levert på døra.

                        Etter hva jeg vet så tar RC-Flight kr. 16.900,-
                        Det er mulig den modellen kostet 1665 € før, nå koster den 1690€.

                        Utfra de tallene du setter opp, så har du enten fått oppgitt for lav momsverdi, eller så har de latt være å ta betalt for frakten.
                        Litt har du nok spart i frakt ved å sende to modeller sammen.

                        Vi som firma må betale frakt fullt ut, og kan ikke risikere at det oppgis for lave verdier ved import.

                        Har du imidlertid betalt toll, da har du blitt lurt.

                        Kjell Aanvik
                        www.rc-flight.com

                        Comment


                        • Ikke at jeg driver noe butikk, men om differansen melllom Rc-Flight og Tom Eriks fly er 2582 kr, så vil jeg jo tro at Rc-Flight skal tjene litt penger på dette også. Det er jo det det handler om, når man driver butikk. Så jeg vil ikke si at det er å overprise en modell.
                          Men i disse dager, så skal jo folk som handler hos forhandlerne helst ha varene til innkjøpspris, og hva skal man da så med butikker??

                          Har selv vurdert å ta inn en modell uten fordyrende mellomledd, som det heter, men da kan man jo oppleve det Cato nå gjør, å måtte vente på diverse deler som ikke kommer. En butikk hadde vel ikke solgt modellen før den var komplett, om de er seriøse iallefall.

                          Knut Erik Rognes.
                          Knut Erik
                          But it flies, so who cares??
                          www.torqueroller.com
                          Steikje galen
                          www.skalamodellflyklubb.no
                          www.teamflyingcircus.com

                          Comment


                          • Hei,

                            Hva er det forhandleren her skal tjene penger på? Har han flyet på lager?, ja da skal han tjene penger. Må forhandler bestille akkurat som man kan gjøre selv, Da synes ikke jeg han driver butikk. I beste fall kan han få ett par hundrelapper i honorar for å bestille den via internett for deg. Har han res. deler på lager? eller må han også bestille det når det er aktuelt. Ser ingen fordeler med å la en forhandler bestille for deg, det eneste som skjer er at det blir dyrere for sluttbruker.

                            Comment


                            • Hold dere til tråden

                              Hei alle sammen...

                              Som med-moderator må jeg be dere om å holde dere til tråden her og ikke skli ut med emner om alt annet en byggetråden for disse flotte pittsene...

                              Dersom dere ønsker en objektiv diskusjon om hva som er riktig av forhandler eller selvimport er dere mer en gjerne velkomne til å starte en egen tråd om dette...
                              - Håvard Glad Andreassen
                              - Warbirds over EVJE 2019 -> https://www.facebook.com/events/1954467698128041/

                              Comment


                              • Føler at denne tråden er så stor, og hvis Tom Erik som startet tråden vil diskutere prisen på disse flotte flyene føler jeg at det må han få lov til. Dette dreier seg fortsatt om alt som har med flyene å gjøre. Greit å være på vakt, men ikke bli for ivrig synes jeg

                                Comment

                                Working...
                                X