Announcement

Collapse
No announcement yet.

1/2 skala Pitts på plass!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by netroh
    Sikkert ikke, men modeller...

    Du skulle bare vist hvor mange ganger jeg har angret på Pitts'en. Alt for stort med kult er det. Og harry faktoren er helt klar....

    Sikkert vært diskutert i det uendelige. Hvorfor gjelder det modellen og ikke piloten? At modellen kan lånes bort er for meg et lite godt argument. Å det begynner å bli mange modeller å forsikre etter hvert, men kan kun fly en om gangen.
    At det gjelder modellen/luftfartøyet følger av forskriften. Det er en beklagelig situasjon som oppstår når jurister forblir uimotsagt under skriving av forskriften (og dette har skjedd på EU/EASA-nivå, ikke her i Norge).
    Det har sannsynligvis blitt slik fordi det er fartøyet som forårsaker skaden, ikke piloten.
    Vi var for øvrig i ferd med å få lignende tilstander når det gjaldt vedlikeholdskrav/dokumentasjon for store modeller (>20 kilo), men der kom vi i inngrep med LT tidlig nok, og får nok et unntak for modellfly til "sport, rekreasjon og konkurranser") som vi kan håndtere fra forbundets side.
    Det fornuftige hadde nok vært å få forsikret piloten, som jo bare kan føre en modell om gangen, men er redd det toget har gått.
    Mvh Terje Martinsen
    leder Modellflyseksjonen/NLF
    www.modellfly.info

    Comment


    • Har blitt oppfordret av Terje til å definere MTOM (eller MTOW som noen sier).
      I følge alle internasjonale regelverk er MTOM flyets masse/vekt i startklar tilstand. Dvs med fuel, nyttelast og annet som skal være med opp.
      For å ta et eksempel fra egne fly. Jeg hadde et motorfly (ble solgt til Vestfold?) som hadde en egenvekt på 18 kg + fuel 1 liter (0,85 kg). Dermed kunne jeg fly greit under 20 kg selv med et lite videokamera ombord. Nå hadde dette flyet kapasitet til å ta 20 kilo last i tillegg, men uten forsikring kunne jeg ikke tillate meg selv å gjøre det. Jeg måtte altså sette enge begrensninger på nyttelast. Det samme kan man også gjøre for fuelbeholdningen. F.eks. ta av med halve tanker for å kunne ta med annen/mer last/tilfredsstille lover.
      Det omtalte motorflyet mitt hadde også mulighet til å ta et seilfly på ryggen, og dermed blir MTOM motorflyets masse + seilflyets (de blir ett "fartøy"). Motorflyet kunne i tillegg slepe et seilfly, men da har man i motsetning til forrige eksempel to fartøyer med hver sine begrensinger på massen/vekten.
      Håper dette kan bidra til å avklare diskusjonen rundt MTOM.
      Grensen på 20 kg står i allefall klart uansett )

      Comment


      • La Ferte Alais

        Det ligger en del informasjon paa disse sidene.
        datoen for stevnet er siste helgen i Juni hvert aar.
        Dette aaret er datoen 24/25 Juni.

        Milli.
        Per Morten "Milliamp" Strømmen
        \"Gravity Sucks\"

        Comment


        • Link

          Hadde vel vaert greit aa legge ved linken da.

          Modelisme | Imaa-europe

          Milli
          Per Morten "Milliamp" Strømmen
          \"Gravity Sucks\"

          Comment


          • Da ble jeg nr. 11 på listen for forsikrede stor-modeller.
            Det er en interresant diskusjon som foregår her, men jeg må også skyte inn at det er en merkelig praksis å forsikre hver modell og ikke piloten. Det er jo faktisk han/hun som til syvende og sist har det totale ansvaret.

            Og heisann Per Morten! Håper alt er bra i UK (.. de bleke damers land...)
            Tom Erik Smedal
            www.artistic3D.net
            www.photopia.no

            Comment


            • Originally posted by Tom Erik
              Da ble jeg nr. 11 på listen for forsikrede stor-modeller.
              Det er en interresant diskusjon som foregår her, men jeg må også skyte inn at det er en merkelig praksis å forsikre hver modell og ikke piloten. Det er jo faktisk han/hun som til syvende og sist har det totale ansvaret.

              Og heisann Per Morten! Håper alt er bra i UK (.. de bleke damers land...)
              Stor modell = luftfartøy = bil = motorsykkel = motorbåt osv........
              Vi er liksom vant til å tenke på våre fly som noe helt annet enn alle andre gjenstander som beveger seg i viss hastigeht, og dermed er i stand til å forårsake skade.
              Men ellers er jeg enig, jeg skulle gjerne sett at piloten kunne forsikres, men....
              Mvh Terje Martinsen
              leder Modellflyseksjonen/NLF
              www.modellfly.info

              Comment


              • La Ferte Alais

                Hei Tommern!

                Joda her er det full fart! Masse jobb og reising.

                Hadde jo vaert moro om det dukket opp en gjeng i Paris. Helt klart et stevne litt utenom det vanlige.

                Dersom dere har noen spoersmaal osv, har jeg en bekjent i Frankrike som deltar der hvert aar med en diger BearCat.
                Han kjenner til systemet med forsikringer osv for utenlandske deltakere.
                Han heter Wilfried Steinhorst av alle merkelige ting. Ikke veldig Fransk men det er no saa! Han vil vaere behjelpelig med aa svare paa spoersmaal.

                Extraen min er enkel for den har bare Dong dong og ikke ern tung heller, hadde tenkt meg ned der mend den bare for moro skyld. I Jet klassen er det ikke noe krav til stoerrelse forresten dersom noen hadde tenkt paa det.

                Hilsen
                Per Morten
                Per Morten "Milliamp" Strømmen
                \"Gravity Sucks\"

                Comment


                • Har et par spørsmål..

                  Når forsikringen er betalt for en modell og den blir solgt, Gjelder da forsikringen for den som kjøper ?????

                  Min gule bokhylle som egentlig skulle fly rævva av tom og erik og nils og olav. har blitt dønn amerikansk og fått donk donk donk donk motor, så jeg får nøye meg med statisk i år..

                  å et vesentlig spørmål til per volt eller watt strømmen.. (Morn forresten)

                  har de bleke damene sinnsyke pupper????

                  måtte bensinprisene gå ned..
                  Pål S Vindfallet

                  Royal Norwegian Display Factory Pilot....

                  Comment


                  • Sinnsykt Bleke!

                    Sinnsyke er de!!!

                    Jeg vil påstå at de er Sinnsykt Bleke!

                    Itte at je veit no om slekt da! Hørte det av en kompis på jobben som hadde hørt fra en i slekta at sånn varre! Ell no!

                    Morn tebars at forresten!
                    Du får ta turen over å sjekke sjøl da vettu! Har noen realt grove Hængkanter borti nabogrenda! Dåvver tror jeg det heter! Litt fuktig på nersia men du å det lufter på kanten!

                    Snakkes!
                    PS: Det rusler da noe forbi i ny og ne med sinnsyke .... Alt håp er ikke ute, men de snakker så dårlig Norsk! hehe
                    Per Morten "Milliamp" Strømmen
                    \"Gravity Sucks\"

                    Comment


                    • Originally posted by RNDFP
                      Har et par spørsmål..

                      Når forsikringen er betalt for en modell og den blir solgt, Gjelder da forsikringen for den som kjøper ?????
                      ...........
                      Ja, da overføres modellen til ny eier i forsikringsregisteret for resten av året. Overføringen gjør du selv på samme sted som du registrerer modellen.
                      Dersom modellen vrakes, kan forsikringen overføres til ny modell dersom det er minst 3 måneder gjenstående av forsikringsåret.
                      Forsikringsbeviset finner du her:
                      www.modellfly.info/forsikringstormodell/Stormodell_SDOC4702.pdf
                      Mvh Terje Martinsen
                      leder Modellflyseksjonen/NLF
                      www.modellfly.info

                      Comment


                      • Sean Tucker Mayday - FlyingGiants
                        ____________________________
                        Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                        Comment


                        • Godt å lese at Sean Tucker klarte seg. Men, det var jo veldig leit med flyet...
                          Tom Erik Smedal
                          www.artistic3D.net
                          www.photopia.no

                          Comment


                          • http://www.ktbs.com/news/local/25748...?video=YHI&t=a

                            ...yesterday morning at about 10:30 Sean D. Tucker was practicing a routine in Red River Parish, La., when the airplane had a problem, and he had to bail out. Expected to fly the Columbia 400 at the Sun 'n Fun this weekend, at least one early report said Tucker "flew out of the Red River Parish Airport to practice his routine for a weekend air show." The same report identified the crash aircraft as "the Challenger Aerobatic Bi-Plane."
                            According to early reports, Tucker experienced a loss of elevator control not long after takeoff. He was able to establish a climb with trim and troubleshoot for about 10 or 15 minutes. Once the decision was made that a safe landing wasn't possible, he "flew until it was empty," according to Karl Koeppen who was quoted by local news as a spokesman for Tucker. The performer abandoned the airplane at about 8,500 feet over an uninhabited area. Tucker's exit wasn't smooth and he momentarily got hung up on the tail of the airplane but freed himself and landed safely under canopy. The airplane was destroyed when it crashed into a cotton field but nobody on the ground was hurt. The landowner witnessed who witnessed the event said, "I just saw the dust when the plane hit ... and a few miles away I saw him parachute down." Tucker regularly flies a his Challenger biplane. He is scheduled to perform at Sun 'n Fun Thursday through Sunday this week and also is scheduled to debut a new routine in a Columbia 400, demonstrating upset recovery techniques. At our deadline, there was not yet confirmation or cancellation regarding his plans to fly this weekend.



                            Bra Sean klarte seg. Proff som han er, så er siste nytt på www.poweraerobatics.com at Sean D. Tucker gjennomfører helgens planlagte show som planlagt med ett back-up fly.
                            Tom Erik Smedal
                            www.artistic3D.net
                            www.photopia.no

                            Comment


                            • Og mens Sean "ødelegger" sine fly, så er vi straks flyklare med våre Challengere!
                              Den opprinnelige planen var å lakkere begge modellene før påsken. Men, mye jobbing (på jobb...) for oss begge førte til at vi ikke er ferdig med grunnarbeidet før nå. Så, for å spare litt tid og ikke minst gjøre det enklere for seg selv så setter vi begge flyene bort for lakkering. Nils får sin lakkert på mandag av en lokal helt i Larvik og jeg har akkurat kommet hjem fra en kamerat som hjalp meg her i Arendal. Jeg hadde en avtale etter påske med Salte Lakkering, men jeg klarte ikke å vente til over påsken Geir, jeg håper du kan hjelpe meg senere med ett evnt. senere prosjekt.

                              Lakken som er brukt er Lessonal 2K Akryl-lakk og fargen som matcher Oracover`s "Ferrari Rot" heter "Ferrari Rosso 514"
                              Attached Files
                              Tom Erik Smedal
                              www.artistic3D.net
                              www.photopia.no

                              Comment


                              • Nice!!!!!!!
                                Mvh:
                                Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
                                www.folgefonnrc.ning.com

                                MA X-Cell Fury Extreme 90
                                Raptor 90 3D
                                Raptor 50 Titan SE
                                T-Rex500GF
                                T-Rex450SE V1
                                JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

                                Comment

                                Working...
                                X