Announcement

Collapse
No announcement yet.

Weiershäuser Ultimate 1.85 - Erfaringer?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jeg har nå planket ferdig bakre del av kroppen. Kan hende jeg skal planke den bakre "glippa" i tillegg selv om manualen legger opp til det slik det er pr. i dag. Vi får se.

    Plankinga til bakre del av kroppen var ferdig utskjært og trengte kun litt mindre justering. Den bestod av to plater jeg limte sammen på forhånd deretter dampet jeg de over en kjele på ovnen slik at jeg fikk bøyd de. Enkelt samtidig som jeg fikk bøyd balsaen slik jeg ville. De ble så pusset og tilpasset til de var klare til liming. Den første halvdelen brukte jeg hovedsaklig nåler for å feste den med mens den siste halvdelen brukte jeg nesten utelukkende maskeringstape. Under selve liminga var det mer tape enn på bildet under. Maskeringstapen løsnet veldig lett fra limet samtidig som den hadde god nok heft i balsaen til at jeg fikk dratt det skikkelig inntil.

    Alt av spant og lister er nå ferdiglimt.

    Det neste som vil skje er planking av fremre del av kroppen, montering av det øvre vingefestet, tilpassing og montering av canopy (har så vidt startet på det) samt liming av motorkasse. Det siste vil jeg vente med til motoren ligger på bordet sammen med en form for demping. Kommer ikke til å skru denne rett i motorkassa slik som manualen viser... Tviler i så fall på at den blir veldig "snill" å høre på... Selve motorboksen er forøvrig ferdig tilpasset. Er bare litt i tvil på om jeg får brukt opp igjen de hullene som allerede er laget eller om jeg skal få laget ny plate med nye hull. Det vil tiden vise.

    Kom forøvrig over en ny og "rimelig" DA-50 ved en tilfeldighet så gjett hva som skal inn i snuta
    Attached Files
    Last edited by esmel; 03-09-06, 07:33.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • #17
      Hei.
      DA er nok et klokt valg

      Betrekning.
      På min Challenger har jeg brukt oracover scale farben, denne fungerer meget bra.
      Den var fin å jobbe med, har ikke slakket seg i løpet av sesongen, og det at den er lystett gjør jo at flyet blir fint i luften og ikke hjennomsiktig som en del andre betrekninger blir.

      Servoer.
      Jeg har brukt Futaba 9351 på Bal og høyde ror, denne drar 13,4 kg på 6V og den er meget presis, prsen på denne er på samme nivå som de andre toppservoene. Mulig du kan bruke denne på sideror også.
      På sideroret har jeg Fut 9152 20kg, med disse servoene så er du sikker på å ha nok power i servoene i alle fall.

      Strømforsyning
      Jeg har Emcotec DPSI RV og er fornøyd med den.
      Jeg bruker 2x Fromeco 4800 Mah batterier
      Men hva som er best av Powerbox og Emcotec er umulig å si.
      Nils Olav Moe

      Elefun
      www.artistic3d.net
      www.3dpilot.net

      Comment


      • #18
        Takk for tipsene!

        Hvem selger den betrekningen?
        Driver å grubler samt at jeg har lekt meg litt med ulike fargeskjemaer i photoshop. Problemet er at det finnes ganske få bilder av fullsize ultimate, spesielt 10-300 utgaven, på nettet og mange av de som ligger ute har et mindre tiltalende fargeskjema, i hvert fall i mine øyne, så jeg får se hva det blir til. Hvis noen kommer over noen kule fargeskjemaer så si gjerne i fra Det frister egentlig mest med noe skalaaktig men finner jeg ikke bilder av et eksemplar jeg liker så får en heller improvisere litt.

        Bra å få noen anbefalinger på andre servoprodusenter også.
        Pr. i dag så har jeg egentlig bestemt meg for HS-5985MG på høyderorene og balanserorene (pga. pris samt at de gamle HS-5945 har hatt et godt rykte og de to er jo strengt tatt den samme servoen med et lite unntak) og HS-5955TG på sideroret men jeg skal sjekke opp litt futaba og JR servoer før jeg handler. Må nesten ta litt hensyn til pris når alt kommer til alt. Riktignok har jeg ingen planer om å drite på draget og spare meg til fant for å si det slik... Har vel egentlig bestemt meg for en emotec dpsi RV mini 5 og 2 li-xx pakker. Noen som har noen synspunkter på valg av li-ion eller polymer? Tenker 2 x 2S +\-2000mah vil holde til en dag med bra med flyging jeg...eller?
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #19
          Elefun har Oracover, men vet ikke om de har Scale farben.
          Bare send de en mail å spør.
          Nils Olav Moe

          Elefun
          www.artistic3d.net
          www.3dpilot.net

          Comment


          • #20
            Da er jeg snart ferdig med å tilpasse canopyen. Litt mere justering så er den klar til å skrus fast.

            Jeg har igjen å lage/lime på festene til selve plata. På bilde 1 og 2 under ser en hullene til styrepinnene på canopyen. Det første viser hvordan det skal være, det andre viser hvordan det ikke skal være.... på den ene siden var det ene hullet laget for langt ut på det ene spantet. Må legge til at det er den første åpenbare feilen jeg har merket meg så langt.

            Det fulgte ikke med noe til å lage bunn i canopyen med, men jeg brukte noe 3mm balsa jeg hadde liggende til å lage dette. Syntes det ble ganske stivt når jeg hadde limt det så jeg tror det skulle takle en passe stor pilot...

            En annen ting jeg merket meg var at lista som selve canopyen skal skrus fast i ikke var noe spesielt lenger enn den strengt tatt må være (bilde 3 - i hjørnet lengst bort). Etter at jeg var ferdig med å pusse manglet det faktisk ca. en cm. Skal ikke legge skjul på at jeg pusset meg bort litt men det burde jo uansett være litt å gå på... Men men... ikke noe stort problem. Pusser til en kloss å limer inn en eller annen gang før stasen er flyklar.
            Attached Files
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #21
              Dette ser jo veldig bra ut.

              Hva syntes du om byggesettet så langt?
              Nils Olav Moe

              Elefun
              www.artistic3d.net
              www.3dpilot.net

              Comment


              • #22
                Jeg har ikke all verden å sammenligne det med men som den nyfrelste byggeren jeg er så syntes jeg det går veldig greit. Var kanskje ørlitt redd for at jeg hadde tatt meg vann over hodet rett etter at jeg hadde bestilt det men det har vist seg å være en helt bortkastet tanke.

                Jeg har gått over med firkant fil å sørget for at alle sammenføyninger i finer passer fint inn i hverandre. Utover det har alt gått som på skinner. Delene har passet fint i hverandre osv. Jeg holder et øye eller tre med på om det blir rett og foreløpig ser det ut til at det blir det. Det blir helt sikkert en liten jobb mtp. å få vinger og haleror 100% riktig i forhold til hverandre men det går nok bra det også. Alt ligger jo an mot kroppen og kroppen er jo tilsynelatende rett så veldig ille blir nok ikke utgangspunktet.

                Det som helt klart tar lengst tid når det gjelder selve bygginga er kapping og tilpassing av lister. Uansett er det ikke snakk om veldig mye tid i minutter og timer.

                Det som tar tid for min del er all grublinga som ligger til grunn før jeg åpner limtuba og klemmer delene sammen...

                Alt i alt er jeg positivt overrasket over selve settet og innholdet i det.
                Det som ikke er med er overføringer fra servoer ol. Settet inneholder kun det aller nødvendigste for å få selve flyet ferdig. På en måte er det positivt, på en annen måte innebærer det en tur eller to til den lokale hobbysjappa etter litt smådeler og treverk. Til gjengjeld får en det slik en vil ha det, og vet en ikke hvordan en vil ha det så blir en pent nødt til å finne det ut....hehe

                Manualen derimot tror jeg ikke jeg skal omtale med mer enn denne kommentaren: Den er grei å ha å kikke i fordi den er av papir og en kan ta den med på toalettet eller på jobb, men utover det har jeg "fått" mye mer hjelp ved å kikke på et par tre tyske sider som tar for seg denne og 2.15 utgaven. Dette var jeg derimot klar over på forhånd så det er egentlig greit nok. Dette er i seg selv ikke et stort problem siden settet er såpass bra men det hadde jo vært fint om den i hvert fall hadde hatt flere sider enn manualen til E-Flite depron Ultimaten min...liksom.. En del av denne "kritikken" faller også litt på min egen kappe siden jeg ikke er 100% stø i tysk så ha det i bakhodet. Hadde bare bildene i manualen vært av bedre kvalitet så ville mye være gjort. Svart/hvit kopi av bilder blir skjelden helt topp.

                Jeg har som sagt heller ikke funnet noen store mangler i settet. Faktisk ingen små heller...foruten det hullet jeg nevnte i forrige post.

                Jeg gleder meg fryktelig!!! til jomfrutur selv om pulsen sikkert blir passe høy...
                Egentlig gleder jeg meg til hver enkelt gang jeg har bestemt meg for å gjøre noe på flyet... Ser forskjell med en gang liksom. Men nå er det igjen såpass lite på kroppen at jeg har startet å se frem mot å starte med vingene. Håper og regner med at det stort sett er plankekjøring selv om det blir 4 av de..hehe

                Jeg kan helt klart anbefale settet så langt. I tillegg så er ryktet at flyet også skal fly bra så da får en bare smøre seg med tålmodighet (og ekstravakter...) så blir det nok jomfrutur ila. vinteren. Ang. ekstravaker så kan en jo lure på om det er verdt å bruke 20 lapper på noe du må bruke mange timer på å bygge når en kan kjøpe et fly i samme størrelse brukt til halve prisen... Om det er fornuftig får andre avgjøre, jeg for min del skal i hvert fall kose meg med bygginga på sure høstdager i visshet om at jeg kan fly rundt med et fly jeg har bygd selv etter hvert.

                Vel det var mine subjektive kommentarer til bygginga så langt
                Last edited by esmel; 04-09-06, 22:02.
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #23
                  Fine bilder For ett år siden var jeg selv der og nå savner jeg å ha ett tilsvarende balsabyggesett på bordet. Det er ett kjempefint byggesett av en flott flymaskin du har fått deg! Lykke til videre
                  Tom Erik Smedal
                  www.artistic3D.net
                  www.photopia.no

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Tom Erik
                    Fine bilder For ett år siden var jeg selv der og nå savner jeg å ha ett tilsvarende balsabyggesett på bordet. Det er ett kjempefint byggesett av en flott flymaskin du har fått deg! Lykke til videre
                    For å si det slik så kommer jeg nok helt klart til å bygge mer når jeg er ferdig med dette. Vi får håpe at de fortsetter å lage settene sine i mange år fremover Greia er den at jeg bygger litt om kapp med at jr vokser... Håper liksom å være ferdig med bygginga før han starter å traske rundt på to og rive ned ting samt sove mindre om dagen Blir mindre fritid da har jeg hørt hehe Blir nok arf en periode igjen da er jeg redd men det gjør jo heller ikke noe.

                    PS: Blir jo litt "happy" når jeg ser ulike ultimate modeller rundt om på nettet og sammenligner med den jeg har.. De er enten kantete eller så er det ganske store avvik i forhold til de originale flyene, dersom en går de litt etter i sømmene. Føler vel også slik sett at kjøpet ikke var av de dummeste. Det skal sies at de fleste Ultimatene jeg har sett rundt om har hatt små variasjoner. 10-300 ble det laget bare 3 av om jeg ikke husker helt feil og hver av de tror jeg har vært utsatt for modifikasjoner i en eller annen form. Leste et intervjuv med Gordon Price på nettet hvor ikke en gang han har 100% oversikt over hva som er gjort med de enkelte. Det jeg vet er at det surrer rundt en 10-300SK i Finnland. Den største forskjellen på det og mitt er at sideroret ikke er buet i nerkant samt at det sitter et inntak (ser det ut til) på cowlingen på SK modellen.

                    Det som også er litt spesielt med Ultimaten er at balanserorene beveget seg litt sammen med høyderoret. Husker å ha lest noe om antall grader men husker ikke hvor mye. Får se om jeg finner igjen den sia... Den var vist nok for stabil i lengderettningen slik at den ble tung å manøvrere under hardere manøvre...
                    Espen Melby

                    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                    Comment


                    • #25
                      Har benyttet fridagen til litt planking samt at jeg har jobbet litt med canopyen. Det blir vel ikke like jevnt som på en composit modell men alt tatt i betraktning så ble det nok ikke så værst tror jeg.

                      Har også borret hull i understellet til hjulakslingen, mangler å tilpasse hjulkåpene før det er i boks.
                      Attached Files
                      Last edited by esmel; 05-09-06, 14:11.
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #26
                        En liten juleoppdatering:
                        De to nedre vingehalvdelene mangler bare leading edge og litt finpuss før de er ferdige. De øvre vingehalvdelene er påbegynt og jeg håper å få de ferdig før jobb og skole/praksis starter opp igjen på nyåret. Jeg klødde meg litt i hodet og brukte noe tid i forkant i stedet for å rive av meg håret i etterkant av byggingen Vingehalvdel nr. to var gjort på en liten kveld. Supert!

                        Slenger ut noen bilder når dataen er ferdigbehandlet på "sykehuset".
                        Espen Melby

                        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                        Comment


                        • #27
                          Fikk nesten bygget ferdig de øvre vingehalvdelene ila. jula.
                          Står igjen litt før de er ferdige. Må ha meg noe glassfiber å forsterke litt der hvor jeg antagelig kommer til å løfte modellen før jeg legger på de siste balsaflakene på vingen.

                          Tror jeg må tilpasse litt i sammenføyinga mot kroppen og når det er gjort og leading edge er ferdig pusset anser jeg de for å være klare til trekking.

                          Selvfølgelig klarte jeg å kappe det ene vingerøret for kort midt utpå natta så jeg må på utkikk etter noe carbonrør el. Noen som vet hvor jeg får tak i slikt?
                          Attached Files
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment


                          • #28
                            Hei Espen.

                            Default Web Page har endel ting og tang for denne type modeller, inkludert carbon vingerør. Det er et ordentlig firma og ifølge en som har handlet der er det bra.
                            Det finnes sikkert mange andre nærmere, hva med en telefon til produsenten av settet?

                            mvh Rolf

                            Comment


                            • #29
                              Hei Espen,

                              Altzheimer'n slo til igjen, Modelltechnik har også noen carbon vingerør mener jeg. De er mest for F3A modeller, men det er kanskje passende dimensjon for Ultimaten.

                              mvh Rolf

                              Comment


                              • #30
                                Takk for tipsene Rolf!
                                Joda, F3A er nok ikke en dum tanke det. De er egentlig ikke så store i diameter disse rørene. Skal sjekke Troybuiltmodels samt noen lokale smurfer.
                                Espen Melby

                                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                                Comment

                                Working...
                                X