Unconfigured Ad

Collapse

Børsteløst...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Flue
    • Oct 2003
    • 902

Ja nå ble det klart Takk!! (det med 1C og sånt) :P

Men hvis det står at ett batteri er på f.eks. 500mA, så er vel det det samme som 500mAh? Hva er forskjellen liksom

Jeg forstår det at milliAmpere er 1/1000 av èn Ampere og at "h" står for houer (time)...
    Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
    er der ingen der kender dem.

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Hvis det står på et batteri at det er 500mA så er det egentlig slurv... Vet det står 700mA på ditt nye LiPo. Det helt korrekte hadde vært 700mAh. Ikke rart du blir forvirra!
      700mAh: du kan trekke ut 700mA i en time, eller 70mA i 10 timer, eller 7A (7000mA) i 6 minutter (1/10 time) før det teoretisk skal være tomt. Teoretisk selvfølgelig... Høyere strøm og indre motstand betyr at en del av energien i batteriet går over til varme... verre jo hardere du belaster batteriet. Osv...
      Som du skjønner er det mye teori, og ikke alltid så lett å koble det direkte til praksis under alle forhold.
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Flue
        • Oct 2003
        • 902

Jeg...tror jeg begynner å kjønne...

Comment

• Flue
          • Oct 2003
          • 902

Holder på med å lade LiPo'en nå, den har ladet i over 1 time.
          Jeg satte den på 700mah, 7,4v Li-Ion og ba den om å lade med 0,4A. Til å beggynne med ladet den med ca. 0,4A, men nå har den selv gått ned til 0,1A-0,2A. Er det normalt? Batteriet er helt kaldt, det er laderen også.

PS. den har puttet inn ca. 330mah nå.

Comment

• Flue
            • Oct 2003
            • 902

Og enda ett spørsmål

Laderen er nå ferdig med å lade, men den ladet bare ca. 447mah, skal det være slik under de første gangene, var det litt igjen på det fra før av, eller bare er det noe gale?

Det er ikke så ofte den fyller batteriene like mye som det står det skal være, men de er ofte brukte.

Comment

• Superstar40
              • Dec 2002
              • 1667

Det er ingen grunn til å lade den på lavere ladestyrke en 1C som for ditt vedkommende er 0,7 A. Grunnen til at den lader med med redusert styrke på slutten er at teknologien krever dette for et optimalt ladet batteri. Batteriene kommer med "halv tank" da Li-po celler ikke må underskride et gitt nivå.

Ingen grunn til bekymring, men jeg er litt usikker på om Li-on lader er det mest heldige for Li-po batterier.
              Espen Kvien
              Gruppeleder F3A
              Vingtor RC Club
              f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Flue
                • Oct 2003
                • 902

Ingen grunn til bekymring, men jeg er litt usikker på om Li-on lader er det mest heldige for Li-po batterier.
                Produsenten sier jeg kan lade begge deler på samme program, jeg må bare velge 3,7v per celle og ikke 3,6.

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Superstar40 har rett, batteriet ditt var halvfullt som nytt og er nå fullt og klar til bruk. Ja, intelligente ladere lader veldig lite på slutten. Litt av "intelligensen" ligger i at dem leverer riktig strøm hele tiden.
                  Virker også riktig det med å sette spenninga til 3,7Volt. Blaing i manual sier meg også at det fins enkelte gamle ThunderPower LiPo som bare skal ha 3,6 Volt...
                  Tenk litt på at du ikke skal kjøre motorer lenge for fullt innendørs.. Dem blir fortere varme da...
                  Tut og kjør/fly

Comment

• Flue
                    • Oct 2003
                    • 902

Da tror jeg det blir litt mindre spørsmål fra meg ...Med mindre jeg oppdager att noe ikke virker

Originally posted by joo
                    Tut og kjør/fly
                    Skulle ønske jeg kunne det, nå er det sol fra skyfri himmel (nesten skyfri hvertfall...) men det blåser nesten 10m/s og i morgen er det meld opp i 17m/s

Comment

• Superstar40
                      • Dec 2002
                      • 1667

og snø også eller var det litt lenger nord på den kanten av landet l Men sommer'n kommer nok til dere også.

Har selv gått og verket i flere dager da det har vært vindfult rundt hovedstaden også.
                      Espen Kvien
                      Gruppeleder F3A
                      Vingtor RC Club
                      f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Flue
                        • Oct 2003
                        • 902

Snøen var (heldigvis) lenger nord ja.
                        Her har det vert nyyyydeelig flyver for ca. 1-2 uker siden men nå som jeg har reparert flyet blåser det kraftig, og det er sol ute, men bluttselig kommer det kraftige regnbyger, så er det sol igjen osv.

Comment

• Niklas
                          • Sep 2003
                          • 899

Jaja, du har visst samme problem som meg du. endelig skolefri, og nå er det så hvidt litt kvitfarge ute .

Comment

• Mossie69
                            • Apr 2002
                            • 684

Flue,

laderen du bruker lader ut fra spenningen på pakken. For LiPo er det helt avgjørende at man ikke overskrider maks-spenningen, da ødelegges nemlig cellene.

Den kapasiteten du leser på laderen kan være den riktige, men mest sannsynlig er den høyere enn det som gikk inn i batteriet. Laderen måler hele tiden strømmen som leveres til batteriet, og ved å summere opp hvor mye strøm som er levert over hvor mye tid kan man beregne antall mAh. Dessuten, det tallet produsenten oppgir for sine celler er ikke det "riktige". Det er et gjennomsnitt av alle de han har målt. Det betyr at noen celler er mindre og noen større enn det som er oppgitt.

I tillegg kommer det som allerede er nevnt om hvor du startet ladingen. Tenk deg at du skal fylle en 10-liters bøtte med vann. Hvis bøtten er tom når du starter så kan du fylle i 10 liter, men startet du med en skvett i bunnen så klarer du bare putte på mindre enn det.

Det laderen gjør i praksis er å ta gjennomsnitt-strømmen i en kort tidsblokk (kanskje hvert tiendels sekund) i hele perioden den lader. Siden tidsblokken er konstant så finner den bidraget fra hver tidsblokk med å multiplisere med tidsblokk/1 time. Som eksempel, hvis tidsblokken er 1/10 sekund, så utgjør det 0,1 / 3600 = 0,0000278 timer. Dvs at bidraget fra hver tidsblokk er gjennomsnittstrømmen multiplisert med 0,0000278. Når du så legger sammen disse bidragene etterhvert som ladingen går sin gang får du kapasiteten. Denne regneopresjonen er en integrasjon.

Grunnen til at denne kapasiteten er høyere enn det batteriet sitter igjen med er at noe av strømmen går med til å skape varme pga. intern motstand i batteriet. Selv om cellen ikke kjennes varm ut så forsvinner noe likevel.

En liten kommentar til slutt. Selv om det Gert (Vingemutteren) sier nok er riktig så er det der en skummel fremgangsmåte. Jeg vet at mange bruker C10 som en indikasjon på 1/10 C, men det er veldig lett å forvirre det med 10C. Å putte på divisjonstegnet slik at det blir C/10 burde være standard, da er det ikke til å ta feil av. For Lithium-celler er det forskjellen på liv og død (i det minste for cellen selv).
                            Anders Valland
                            Trondheim

Comment

• Flue
                              • Oct 2003
                              • 902

Kan jeg regne med 15 min.+ flytid?

Regulatoren min kutter på 5v (tror jeg). Er det trygt å vente til den kutter, eller må jeg slutte når jeg merker det begynner å bli lite igjen?

Hvordan kutter den? Stopper den proppelen brått, eller sakte?

Tror foresten jeg prøver en tur i dag, selv om det blåser ca. 7m/s

Heldigvis ser det ut til at den kraftige vinden som har herjet i det siste roer seg litt på onsdag

Comment

• joo
                                MFN Skribent
                                • Nov 2002
                                • 6936

Har ikke dataene på ICS-100 her, men den KAN gå så dypt som 4,2 Volt før den kutter..? Har aldri opplevd at motorene stopper helt på GWS-regulatorer siden jeg alltid lander når jeg merker at det blir dårligere futt i motoren. Slutt av når du merker det er lite, lad opp og se hvor mye du lader inn på batteriet. Nu får du etter hvert litt feeling med hva du tar ut og putter inn i pakka.

Comment

Working...