Unconfigured Ad

Collapse

Børsteløst...

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vingemutteren
    • Jul 2002
    • 2421

En liten kommentar til slutt. Selv om det Gert (Vingemutteren) sier nok er riktig så er det der en skummel fremgangsmåte. Jeg vet at mange bruker C10 som en indikasjon på 1/10 C, men det er veldig lett å forvirre det med 10C. Å putte på divisjonstegnet slik at det blir C/10 burde være standard, da er det ikke til å ta feil av. For Lithium-celler er det forskjellen på liv og død (i det minste for cellen selv).
    Ett godt poeng Mossie69. Skal gå over til å bruke C/10 fremfor C10 heretter, håper alle andre også tar etter da det blir litt lettere å lære opp nybegynnere om vi alle er enige i grunn beskrivelsene.
    Gert Hildrestrand.
    Limets Venner.
    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Flue
      • Oct 2003
      • 902

Jeg prøvde 3DX'en i går kveld med den nye LiPo pakken. Den flyr faktisk ikke bedre enn med det andre oppsettet, den roller litt fortere (siden batteriet ikke er under vingen lenger), men f.eks. Knife Edge var faktisk nesten umulig å ta siden det bare synker.

Riktignokk er den nye pakken på 7,4v (den gamle var på 8,4), men flyet veier ca. 290g og før var det på 340-350g! Synes dette er litt merkelig, men motoren hørtes svak ut, så kanskje det var ATV eller noe sånt

Forresten, når jeg fløy i går tok jeg en "tail-Tuch" som ble til en litt hard landing og da løsnet karbonrøret som er i kroppen Tror jeg skal bygge ett nytt fly (denne gangen kanskje en dobbeldekker fra foamyfactory.com).
      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
      er der ingen der kender dem.

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Årets nedtur
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Flue
          • Oct 2003
          • 902

Jeg skulle til å prøve igjen for en stund siden, men da hadde vist rorhornet på høyderoret gått av
          Flyet har hatt sine bedre dager og nå holder jeg på med å lime sammen tegningene til 30" Ultimaten fra Foamy Factory.

PS. Motoren vil ikke gå høyere ved hjelp av ATV og STRM, men den høres mye svakere ut enn før

Jeg kommer til å gå med aviser i store deler av ferien (det har jeg gjort mange år nå. de vil ikke ha meg på "vanlige" dager siden jeg slutter for sent på skolen (kl. 14:55) Og jeg har fått meg en annen jobb (han ringer meg når han trenger hjelp).
          SÅ,,,Selv om jeg ikke kjøper, hvertfall ikke med det første, hvilken børsteløs (helst outrunner) motor og reg. vil dere annbefale til slike fly?
          Helst en motor som jeg kan rulere mellom fly som 100% og 75& Vertigo og Edge 540 fra Ultramicro.

Comment

• Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

SÅ,,,Selv om jeg ikke kjøper, hvertfall ikke med det første, hvilken børsteløs (helst outrunner) motor og reg. vil dere annbefale til slike fly?
            Helst en motor som jeg kan rulere mellom fly som 100% og 75& Vertigo og Edge 540 fra Ultramicro.
            Det er du jaggu ikke alene om å lure på!
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Vingemutteren
              • Jul 2002
              • 2421

Originally posted by Vingemutteren
              En liten kommentar til slutt. Selv om det Gert (Vingemutteren) sier nok er riktig så er det der en skummel fremgangsmåte. Jeg vet at mange bruker C10 som en indikasjon på 1/10 C, men det er veldig lett å forvirre det med 10C. Å putte på divisjonstegnet slik at det blir C/10 burde være standard, da er det ikke til å ta feil av. For Lithium-celler er det forskjellen på liv og død (i det minste for cellen selv).
              Ett godt poeng Mossie69. Skal gå over til å bruke C/10 fremfor C10 heretter, håper alle andre også tar etter da det blir litt lettere å lære opp nybegynnere om vi alle er enige i grunn beskrivelsene.
              For den som lurer på hva overlading gjør med lipo celler så er denne video snutten (fant den på Rolf is a Geek andres uploadede videoer) en god forklaring (5mb).
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Mossie69
                • Apr 2002
                • 684

Takk, vingemutter. Meget bra video, med de kommentarene som er lagt til. Det er ikke verre enn med bensin (eller metanol), du må bare huske noen enkle forholdsregler.
                Anders Valland
                Trondheim

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Blir ikke lett å finne EN motor som dekker alle disse flyene.. Men jeg tror jeg ville gått for NIPPO 0808 eller Razor`en som affa bruker i reviewet på Vertigoen for 100% Vertigoen. Affa har påpekt at det blir for mye motor til innendørs bruk med Razor i 75% og Edge! Den går i taket når du pirker på throttle-stikka... NIPPO 0808 er nok et brukbart valg i 75% Vertigoen også hvis du ikke vil gå for lavere vekt og velge f.eks Kleppaker-motoren. Kleppaker`n blir flott i Edge`n! Edge`n flyr også med MicroTex...
                  Altså: Razor og 0808 får alle flyene til å fly, men vekta... Kleppaker`n er bra til de minste, men kanskje litt svak til den store....?

Løsning:
                  -kjøp en fullsize Vertigo og sett inn Razor med gir og Phx-10.
                  -kjøp en 75% Vertigo og sett inn en Kleppaker og Phx-10.
                  -kjøp en Edge og sett inn en Kleppaker eller Microtex og Phx-10.
                  Handle et par dusin LiPo`s, ut/inn og fly og ha det gøy!!!
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Flue
                    • Oct 2003
                    • 902

Hva gjør man hvis pakken begynner å blåse seg opp slik som på videoen?
                    Jeg har den i en stor blomsterkrukke som står rett under brannvarsleren, både ved ladning og oppbevaring!

Comment

• erlend
                      • Apr 2004
                      • 528

Originally posted by Flue
                      Løp!

Du må bare koble av laderen og la det ligge en stund ett sted det ikke gjør skade (ute) og håpe på det beste. Batteriet kan ikke brukes etterpå regner jeg med.
                      Run, live to fly, fly to live, aces high!
                      Erlend Larssen

Comment

• zipzap
                        • Feb 2002
                        • 137

Originally posted by Flue
                        Jeg har den i en stor blomsterkrukke som står rett under brannvarsleren, både ved ladning og oppbevaring!
                        Da kobler du fra og legger batteriet umiddelbart i en bøtte med saltvann og punkterer det med en nål el.l. Hvis batteriet er varmt må det ikke punkteres før det er blitt kaldt igjen.
                        På denne måten tømmer du pakken for energi på en sikker måte.
                        La den ligge i saltoppløsningen til spenningen er 0 volt, så kan du kaste den.

Comment

• Vingemutteren
                          • Jul 2002
                          • 2421

Har du en brannsikker beholder og en bøtte med sand klar ved siden av så har du muligheten til å slukke på en sikker måte ved å helle sand over (selvsagt har du allerede koblet fra laderen). Mener å ha lest at en ikke skal bruke vann til å slukke med bare sand. Etter på så kommer dette med å slippe pakken ned i en bøtte med saltvann for å totalt lade ut pakken (men da er den ødelagt for all fremtid, det kan vere kun en celle som har blåst seg opp og du vil kansje ta den/de som eventuelt er ok ut av pakken før du hiver den ødelagte cellen/e i bøtta m/saltvann).
                          Gert Hildrestrand.
                          Limets Venner.
                          Valdres Flyklubb Modell

Comment

Working...