Unconfigured Ad

Collapse

3DHS 3.2 meter 46% AJ Slick - Beta version - Elektrisk

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kaptein Kok
    • Apr 2009
    • 296

3DHS 3.2 meter 46% AJ Slick - Beta version - Elektrisk

Legger ut litt informasjon om hva jeg bygger på nå. Hoved byggetråd ligger på RCGroups.com:

3D Hobby Shop 126" Andrew Jesky Slick ble vist for første gang for et par uker siden på en messe i Toledo. Flyet er designet for 170 - 200cc bensin, men mitt blir elektrisk.

Jeg har fått en av beta utgavene for testing før de blir satt i produksjon. Min har serienummer 002. Andrew Jesky har nummer 001.

Jeg har aldri bygget eller flydd noe større en 2.2 meter, så litt av poenget med at jeg har fått meg en beta utgave er slik at 3DHS kan få tilbakemelding om hva som byr på problemer for en fersking i denne størrelsen.

Fargene er et eget valg og blir ikke en av produksjons fargene. Jeg skal få custom grafikk laget av ADC Vinyl. Det blir noen sjakkmønster i hvitt og carbon.

Inspirasjon til motor kommer fra videoer av Bernd Beschorners Delro Raven på Flight Pass and fra Jockes byggetråd for hans 42% Extra.

Jeg går for mindre batteri en hva Bernd bruker, men litt mer en Jocke. Satser på lik eller over 200cc effekt.

Utstyr:
    Plettenberg Predator 37/6
    RASA 3-blade 28.5x12
    Jeti Spin 300
    6 x Hyperion G3 VX 7s 4200 35C
    2 x Hyperion G3 CX 2s 2500 25C
    13 x Hitec HS-7955TG
    SWB Servo horns
    Bulk 20awg wire og Futaba connectorer for forlengninger
    Futaba R6014FS / 14MZ
    Smart-fly Power Expander Competition 12

Motoren vil kjøres på 14s 12.6Ah for første test. Prop data fra Plettenberg viser at Predator 37 spinner 28.5x12 prop med 6300 RPM med 47 volts input og trekker 308A. Med Hyperion G3 batterier håper jeg å få minst 50V, ca. 6700 RPM og 16kW+.

Motoren monteres inni spinner for maks kjøling og vekt fordeling. 3 blad foldepropell monteres rett på motor.

Jeg kjører 2s LiPo via en Smart-fly Power Expander som gir direkte spenning til servoer og 5V til mottaker.

Legger med bilder fra prosessen. Jeg begynte å montere på lørdag og har nå kun igjen småting før jeg er klar for å montere motor, ESC og batterier. Motor feste blir laget nå av en kammerat, og jeg venter på batterier fra Hyperion i Danmark.

Erling

http://www.hitecrcd.com/servos/show?name=HS-7955TG

Attached Files
  • Kaptein Kok
    • Apr 2009
    • 296

Flere bilder

Litt flere bilder av test montering av vinger, høyderor osv.
    Attached Files
    Last edited by Kaptein Kok; 14-05-09, 02:53.

Comment

• Kaptein Kok
      • Apr 2009
      • 296

Montering

Noen bilder fra montering av servoer osv.
      Attached Files

Comment

• Kaptein Kok
        • Apr 2009
        • 296

Hvis montering og jomfrutur går etter planen så har jeg tenkt å ta dette flyet med når Stavanger RC har åpen dag neste helg.

Comment

• Tom Erik
          • Feb 2004
          • 1601

Tøft fly med fantastisk motoroppsett! Lykke til

Edit: Hvordan blir vekt i forhold til å ha valgt en 200ccm motor?
          Last edited by Tom Erik; 14-05-09, 10:16.
          Tom Erik Smedal
          www.artistic3D.net
          www.photopia.no

Comment

• Kaptein Kok
            • Apr 2009
            • 296

Originally posted by Tom Erik
            Tøft fly med fantastisk motoroppsett! Lykke til

Edit: Hvordan blir vekt i forhold til å ha valgt en 200ccm motor?
            Takk,

Jeg er ikke helt sikker, men en DA200 veier 5 kg + tenning, batteri, tank, pipes, extra servo eller to.. Mine batterier blir 4.7 kg, motor 1.9 kg, ESC 460 gram.

Mitt opsett veier da ca. 7 kg. Om noen vet hva et DA200 opsett veier så fint om dere sier ifra. Det må være inludert pipes for IMAC for en direkte sammenligning RPM messig. Spinner og propell blir nesten likt, men min spinner og propell veier nok mindre en et standard opsett.

Comment

• Tom Erik
              • Feb 2004
              • 1601

Vanvittig oppsett dette. Følger med på RCG, men håper du oppdaterer oss forløpende her også!
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

Comment

• Kaptein Kok
                • Apr 2009
                • 296

Originally posted by Tom Erik
                Vanvittig oppsett dette. Følger med på RCG, men håper du oppdaterer oss forløpende her også!
                Skal prøve. Har ikke gjort noe i dag.

Jeg mangler kun understell før motor, men jeg må sette det på løst for å sette CG. Flyet går ikke ut døra med undestell på...

Jeg venter nå på motorfeste og batterier. Ellers så er Andrew Jesky på Joe Nall med sitt fly, så jeg venter noen kule videoer fra der. Følg med på Flight Pass. Han har og lovet å få tatt et bilde når han hovrer rett ved siden av seg så vi har en størrelse referanse.

Når AJ har funnet beste CG, så skal han måle den ved vingetuppene så jeg kan sette samme CG før jomfrutur. Han skal også sende meg en kopi av hans modell i 14MZ så jeg kan se hvilket opsett han bruker, mikser osv.

Comment

• Kaptein Kok
                  • Apr 2009
                  • 296

Motortest

Testet motor i dag...

Comment

• Kato
                    • Sep 2005
                    • 115

Hei,

Flott og veldig interessant prosjekt.

Motorfestet ; har du laget selv eller kjøpt ?

- laget selv: hvordan?
                    - kjøpt: hvor?

mvh
                    Ketil

Comment

• Kaptein Kok
                      • Apr 2009
                      • 296

Motorfestet er laget av en kammerat. Det er to aluminumsplater med et aluminums rør mellom som er sveiset sammen med 3 grader høyre vinkel. Det er og sveiset på forsterkninger mot bakplata. Dette er laget for å kunne bruke samme motor og feste i en hvilken som helst DA-150/170 konvertering.

Hadde første flytur på mandag, og det ser ut som vinkel er perfekt.

Målte maks 328A med 50.1V under flyturen. Brukte 4.8Ah av 12.6Ah på 5 minutter pluss litt motortesting og taxing. Jeg regner med å kunne fly sikkert 8 minutt, og kanskje 10.

Jeg har ca samme fart vertikalt opp på full gass, som horisontalt på halv gass. Det er det jeg ville ha, så det er ikke noe problem med nok power. Jeg er enda ikke sikker på om 28.5" diameter er nok for 3D på dette flyet. Håper på bra vær for mer testing i helga.

Comment

• Kaptein Kok
                        • Apr 2009
                        • 296

Første tur

Video av første tur er lagt opp:
                        RC Groups - the most active Radio Control model community: electric and fuel rc airplanes,rc helis,rc boats and rc cars. Features discussion forums, blogs, videos and classifieds.

Comment

• Kaptein Kok
                          • Apr 2009
                          • 296

Videoer

http://vimeo.com/5099813

http://vimeo.com/5099984

http://vimeo.com/5098242

http://vimeo.com/5099363

Comment

• Kaptein Kok
                            • Apr 2009
                            • 296

Etter de 3 første turene i fjor er det gjort et par forandringer...

Jeg bruker nå 4 x Hyperion G3 7s 6500 35C for 14s 13Ah.
                            Disse lades med 2 x Revolectrix PL8 på 20 minutt.

Har fått meg henger og fikk tatt en 8-9 turer i helga.

Noen bilder her. Skal legge opp litt video senere....
                            Attached Files

Comment

• Guest

#15 Unapproved
                              Vanvittig tøft fly.

Comment

Working...