Unconfigured Ad

Collapse

Hjemmelaget sub-mikrohelikopter. 30cm rotor.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Jeg tror ikke E-Tec 250 cellene tåler mer enn 1,5 A. Jeg kunne sikkert brukt de hvis jeg viklet om motoren og fløy på 4S1P, men halemotoren og servoene bruker jo også litt.

Jeg bestilte faktisk en E-Tec 3S1P 250 mAh pakke fra CG men ved en feiltagelse sendte han meg en 700 pakke i stedet. Meningen var at jeg skulle bruke pakken på kameraet mitt men siden kameraet fungerer bra rett fra helikopterbatteriet så bestemte jeg meg for å beholde 700-pakken til en annen gang, som for eksempel nå.

GWS Pico mottageren min veier 3.6 g i følge Aircraft World. Vet ikke om det er med krystall. Når jeg får det nye mikserkortet vil jeg fjerne plasthuset rundt mottageren og lodde servoledninger rett på mottageren. Helikopteret klarer seg sikkert med kontakter men det er best å gjøre det lettest mulig. En veldig fin ting med denne mottageren er at den kan bygges ut til opp til 8-kanaler med litt lodding.

Jeg har selv lett litt etter bedre alternativer til GWS Pico og den Pentaen ser ju bra ut.

Jeg har kappen GWS propelleren på halen enda mer og motoren blir ikke så fort varm nå. Jeg kan fly i over ett minutt uten problem bare jeg hviler motoren da. Jeg har sendt forespørsel til UltraMicro om de har halemotorer og gir til Helistar på lager. Synd at jeg ikke har funnet noen metode å lage hale motorer selv. Skulle hatt en ødelagt MD-spiller, de har ofte veldig små børsteløse motorer.

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Jeg glemte forresten å nevne at jeg målte strømforbruket med de nye bladene. Ved ca. hover så trekker den 1.7-1.8 A, ved maks throttle trekker den 2.83 A. Ikke verst, og det er veldig mye power! Jeg fløy litt rundt i hangaren på jobb i dag og det er helt utrolig så fint det flyr nå. Jeg hovret helt i ro foran meg selv mens en kompis tok bilde.

Nesten så jeg vurderer å droppe de større paddlene, men de vil gi bedre respons ved lave turtall, og takeoff kan være litt vanskelig på grunn av det. Jeg holder forresten på å ordne så at helikopteret kanskje slippes som kit med karbonfiber-deler, men uten motor. Hadde ikke det vært noe? I så fall vil jeg bygge en til for å finne ut hvilken vikling av Gobrushless motor som er best.

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Konsept-tegning til børsteløs halemotor. Pannekakemotor. Og et stjernemotorkonsept som jeg ikke kommer til å prøve. Det ville i hvertfall gi god kjøling. De ser større ut enn de er, men motorene er bittesmå. Kulelagerene er 6 mm i diameter.

Ideen til pannekakemotoren fikk jeg fra denne geniale mannen: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=233736

Jeg har regnet på det og magnetene burde ikke fly av ved 10000 rpm. Hvis hver magnet veier 0,5 g vil de trekke med en sentrifugalkraft på 2906,8 g. 2,9 Kg. Det er et overdrevet turtall.
        Attached Files

Comment

• LN-WNH
          • Dec 2003
          • 426

Hei
          Har du avbildet egne konstruksjoner?
          Jeg lurer litt på hva som vil skje i den første motoren fordi fluxringen ligger mellom anker og magneter.
          Den neste er svært lik dualdisk Shiller motoren som riktignok er patentert. Jeg har hatt en slik i tankene lenge, men skippet å lage en prototype på grunn av patentet. Men siden såvidt mange på RCgroups er igang med ulike varianter (single disk) så kanskje jeg også må gå igang allikevel

Comment

• tahustvedt
            • Feb 2004
            • 4601

Det er mine egne tegninger ja. Pannekakemotoren er min konstruksjon men det er jo basert på andres ideer og konsepter. Stjernemotoren kom jeg på selv i natt. Jeg har prøvd å tenke meg motorer som er enkle å lage med vanlige verktøy.

Fluxringen på pannekakemotoren er på andre side av magnetene, ikke mellom magnetene og ankeret.

I stjernemotoren er det ingen fluxring, men mutterene på akslingen vil vel fungere som fluxleder. Ringen som ankerene er festet i var tenkt som plastikk eller glassfiber. Dersom den var laget av stål ville det vel bli en sånn "slotless" motor..?

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Jeg regnet forresten feil når jeg regnet sentrifugalkreftene. Det skal være 279,2 g, ikke 2906,8 g.

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

Eksempel på en liten pannekakemotor fra Maxon. Den veier hele 0,32 g.
                Attached Files

Comment

• tahustvedt
                  • Feb 2004
                  • 4601

Det flyr bedre med Kokam 340 mAh pakken. Helikopteret er bortimot perfekt balansert med det lette batteriet og det hovrer nå på rett under halv gass. Strømtrekket er sikkert ~1,6-1,7A i hover.

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Mitt eget rotorsystem som jeg har planer om å teste snart. Jeg har en ide om å lime en jernring under magnetene hvis det blir for grov respons. Magnetene er festet til flybar og elektromagnetene frastøtet/tiltrekker om hverandre for å påvirke cyclic. Dette blir et lett helikopter og jeg kan mest sansynlig ikke lage børsteløs motor fordi jeg må bruke en mottager meg aktuatordrift. Jeg kan lage aktuatordriften selv og bruke konvensjonell mottager og regulatorer på motorene men det blir voldsomt mye vekt (vel, relativt). Aktuatormottageren kan drive den lille halemotoren direkte uten regulator, og har innebygd regulator for hovedmotoren. Om jeg skal bygge dette helikopteret så må jeg skaffe meg en ny radio med mulighet for fleksibel miksing av hale/throttle. Jeg kan heller ikke bruke en gyro, men det tror jeg skal gå bra.

Det er ikke den endelige tegningen, det er et trinn i utviklingen.
                    Attached Files

Comment

• tahustvedt
                      • Feb 2004
                      • 4601

Jeg åpnet en ny pakke fra Aircraft World i dag. Jeg hadde bestilt en helt ny B2C motor til halen og det følger med to GWS 2510 propellere. De andre B2C motorene jeg har prøvd har vært brukt lenge og dette er den første nye jeg prøver. Så langt fungerer det veldig bra. Jeg fløy faktisk rundt i stua i fire minutter i strekk uten at den ble for varm. Problemet er kanskje løst. Kanskje jeg må ta med helikopteret på fotballbanen og ta den helt ut!

Det tror jeg er ganske vanskelig! Tror den blir liten FORT!

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Se hva som også kom i pakken fra AW. Jeg kjøpte to stykk.
                        Attached Files

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

En video til. Her filmer jeg litt bakkekjøring og du kan høre lyden fra rotorbladene.

Comment

• tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

Jeg tok tiden på en flytur med konstant hovring. Hovret i 12 minutter. Ikke så verst med 340mAh batteri. Det trekker ca 1,7 A i hover. Det er målt fra batteriet med alt i gang, hale+movedmotor+radioutstyr.

Ble ganske anspent i fingrene da.

Comment

• tahustvedt
                              • Feb 2004
                              • 4601

Hadde et alvorlig uhell da jeg fløy på jobben i dag. Jeg hovret ca to meter over bakken da tannhjulet på motoren jobbet seg nedover og ut av tennene til hovedtannhjulet. Helikopteret datt rett ned to meter og spratt litt.

Den eneste skaden var at haleskid'en løsnet og de to knekkene foran på hver hovedskid løsnet. Ellers gikk det bra. Jeg fløy igjen fem minutter etterpå etter en sjekk.

før jeg dro på jobbe i dag lagde jeg en canopy i 1 mm balsa. Jeg trekte også om bladene med orange solarfilm.
                              Attached Files

Comment

• Superstar40
                                • Dec 2002
                                • 1667

Kjekk jobb du har dette bør man fremforhandle i lokale lønnsoppgjør - rett til 30 minutters modellhobby hver dag
                                Espen Kvien
                                Gruppeleder F3A
                                Vingtor RC Club
                                f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

Working...