Unconfigured Ad

Collapse

Hjemmelaget sub-mikrohelikopter. 30cm rotor.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Vi har jo pauser. Lunsj til og med.

Jeg var akkurat ute og fløy på en modellflyplass her. Skulle egentlig på en kveldsåpen modellbutikk men han var på stripa så da dro jeg dit jeg og. Hadde tilfeldigvis med helikopteret.

Da jeg kom frem var det to Hirobo 30 size helikoptre der. Jeg hovret litt rundt omkring der og de virket overrasket. Syns glow-helikoptre bråker noe infernalsk!

Senere kom det en fyr med en Vario Silence flybarless. Det er et 60-size elektrohelikopter. DET var saker! Sånn kunne jeg tenke meg.

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Noen som har forslag til navn? Jeg skal legge ut tegninga men må nesten kalle helikopteret for noe lurt noe.

Holder en knapp på "Gnat" foreløpig.

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Tegningen er klar. Den må ikke distribueres i noen annen form enn denne zip filen. zip filen må ikke forandres på og så re-distribueres.

Tegningen kan lastes ned her:

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Bilder fra flyging på Setermoen modellflyplass på fredag.
          Attached Files

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Tror jeg har ramlet av litt... skjønner at det er en del jeg bør slå opp i bøker om flux og jern.....
            Styringen av cyclic med magneter virker ganske så interessant! Hvis du kjenner litt til flynavigasjon så minner opplegget ditt veldig om mating av slot-antenner på VOR. Men jeg har som sagt problemer med flux-vitenen
            Kan du slenge ut et par stikkord om aktuatordrift???
            Er Wes-servoene kjappe nok??
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• tahustvedt
              • Feb 2004
              • 4601

Jeg husker ikke lenger hvordan VOR fungerer men har lært det både på skolen og i forbindelse med fabbrevet.

Her er tre bra artikler som forklarer aktuatorer og hvordan de fungerer:

WES-servoene bruker 0,2 sekunder til fult utslag. De brukes i WES-Technik sitt helikopter.

Comment

• erlend
                • Apr 2004
                • 528

Mener du i flyet eller på VOR-stasjonen Joo?
                Run, live to fly, fly to live, aces high!
                Erlend Larssen

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

Mener på VOR-stasjonen ja, erlend.
                  Men på VOR er jo matingen konstant sinus-formet mens det blir mer kompleks å styre cyclik på en heli Og litt forskjell på type felt som skal produseres.
                  Fine artikler tahustvedt, må skrive dem ut og studere.

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

For å styre cyclic med de aktuatorene jeg har tegnet sendes bare DC til for eksempel the fremre og den bakre aktuatoren. Men med omvendt polaritet slik at den ene dytter og den andre tiltrekker. Når magnetene passerer over spolene så går de enten opp eller ned.

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Skjønner prinsippet tahustvedt, men jeg aner at det hele må ligge med strømmer/felt på selv i nøytral for å holde plata i ro. Og så må det hele styres videre for å gi inputs?

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Jeg regner med at flybar wil sentrere seg selv aerodynamisk. Flybar-paddlene vil være montert med CL litt bak hengslepunktet og da bør de sentrere seg selv. Har opplevd at en swashplate datt fra hverandre på mikrohelikopteret til en kompis og da sentrerte flybar seg. Jeg kræsjet en gang hard med mitt så rotoren hoppet av og da fløy rotoren av seg elv i nesten ti meters høyde. Den fløy fint også. Flybar sentrerte seg selv aerodynamisk da.

I tilfelle den ikke gjør det kan jeg montere en liten fjær.

Comment

• tahustvedt
                          • Feb 2004
                          • 4601

Har dekorert helikopteret. Inspirert av en viss klovnefisk (Nemo).
                          Attached Files

Comment

• joo
                            MFN Skribent
                            • Nov 2002
                            • 6936

Vel.....
                            Min Min Min Min Min Min Min Min Min

Comment

• Superstar40
                              • Dec 2002
                              • 1667

Joo - du har vel blitt gammel nok til å vite at du kan ikke få alt du peker på
                              Espen Kvien
                              Gruppeleder F3A
                              Vingtor RC Club
                              f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• tahustvedt
                                • Feb 2004
                                • 4601

Nå har jeg kjøpt et til brukt Ikarus Piccoboard. Skal prøve å få skjært til en karbonfiber-versjon av helikopteret for å teste om det blir radiostøy om rotorsystemet et bygd opp av karbonfiber i stedet for glassfiber. Jeg kan bruke WES-Technik servoene også denne gangen og kanskje en liten 2S pakke så dette burde bli et superlett helikopter. Ned mot 100 g.

Hvis jeg får tid vel og merke. Har mye prosjekter på gang nå. En GWS A-10 som jeg må lage motor til (har laget en). Har lyst til å skaffe en GWS Formosa også siden en kompis skal kjøpe en E-Starter og jeg vil hjelpe han å kome i gang. Han har flydd elektroseilfly før tror jeg.

Jeg har laget en motor til E-Starteren hans for 2S E-Tec 1200. Den burde dra flyet fint med en 9x4.7 prop. 9x7 er kanskje også en mulighet da den vil fungere mye bedre når den avlastes i fart. Hvis ikke så vil jeg vikle motoren for litt høyere kv for den takler nok litt mer effekt:

24x4 mm stator
                                26 turn 0,4 mm Y
                                12 poles 5x5x1 mm N45
                                25 g
                                0.32 A no load

GWS SF:
                                Propeller - Turtall - Statisk skyvekraft - Spenning - Strøm - Virkningsgrad
                                7060 prop - 5610 rpm - 163 g - 2s / 7.5 V - 3.48 A - 59.67 %
                                8060 prop - 5100 rpm - 202 g - 2s / 7.4 V - 4.05 A - 55.91 %
                                9047 prop - 4830 rpm - 238 g - 2s / 7.4 V - 4.45 A - 54.68 %
                                9070 prop - 3870 rpm - 195 g - 2s / 7.2 V - 5.15 A - 41.42 %
                                1047 prop - 3930 rpm - 269 g - 2s / 7.2 V - 5.15 A - 51.09 %

APC SF:
                                Propeller - Turtall - Statisk skyvekraft - Spenning - Strøm - Virkningsgrad
                                8x3.8 prop - 5550 rpm - 187 g - 2S / 7.4 V - 3.27 A - 58.02 %
                                8x6 prop - 4650 rpm - 131 g - 2s / 7.3 V - 4.35 A - 51.57 %

APC-propellerene fikk jeg ikke til å virke uten voldsomme vibrasjoner. Hullet i propellerene er ikke en gang sentrert.
                                Attached Files

Comment

Working...