Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stryker: Modifisert!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stryker: Modifisert!

    Hei! Jeg lurer på om det er andre enn meg som sysler med kraftige modifiseringer av Strykere?
    Vennligst ta kontakt for utveksling av erfaringer mm...

    Linker opp en liten smakebit
    I hangaren:

    SpeedFire F5B
    X-plane fra www.yuri-models.com
    Hawk F5B
    MiniHawk (2stk)
    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
    UM Stryker Q 180
    FPV Raptor
    EPO Cessna (156cm)

  • #2
    Hei,
    drev en del med modding av stryker for ett par år siden. Heftigste oppsettet jeg endte opp med var Mega 16-15-2 motor med 4.75x4.75 propell (apc), 100 amp regulator og store 3300 (30c) 3S lipo batterier. Strømtrekk på litt over 75 A.
    Jeg moddet også strykeren ved å støpe meg nye finner som er litt lavere (carbon-balsa-Carbon sandwich) og nye ror i samme materialet.
    Flytta servoene utover for å få mindre flutter. Funka knall, gikk rett og slett Fort.


    Leif
    Leif Bjørgo
    Cirrus-RCFK

    Comment


    • #3
      Dette må vel være den ultimate modding av en Stryker.

      Comment


      • #4
        Her oppe i nord er det stort sett tungt moddede Funjeter som gjelder, men strykere går vel ca like fort med like mange kroner/watt ombord.
        Den sykeste funjeten min har en 36mm custom-wind ARC-motor, flyr på 8s2200mah 45c lipo og yter liker over 4KW på full pupp.
        Hastigheten vet jeg ikke sikkert (doppler-beregnet til 312km/t), men dette skal bekreftes på Fagernes-treffet.
        Remi A. Sørensen - 94877903
        Leder i Lofoten RC-Klubb

        Comment


        • #5
          Originally posted by Kyrre View Post
          Dette må vel være den ultimate modding av en Stryker.

          Her var en bedre video med bilde av opplegget og ikke så mye annen lyd:
          Bfight 210
          De Havilland DH 5 skala 1/5 med SC 91
          De Havilland DH 2 skala 1/5,3
          Phoenix RC Club

          Comment


          • #6
            Godt å registere at det er flere med raske foamies! Jeg bruker MEGA motorer i mine raske Strykere samt Castle ICE100 regulatorer. Har en med en MEGA 16/25/2EC som er målt til 225km/t med APC 6.5*6.5 og 4S5000 40C.(den til høyre) Mitt siste prosjekt (til venstre nedenfor) har en spesiallaget 36mm MEGA som jeg tror vil gå styggfort med APC 8*6 og 5S4000 45/90C. Her er et bilde av de 2 glassede Strykerne: Click image for larger version

Name:	IMG_1595.jpg
Views:	1
Size:	87.5 KB
ID:	575692 Flyvekt er hhv 2,0 og 1,8 kg.


            Den Strykeren i post #1 er utstyrt med en Castle 1717 motor, Castle ICE 200 regulator (flyttet ut på den ene vingen) og 3 ThunderPower -batterier (45/90C) seriekoblet til totalt 6S6200. Veier nesten 3 kg!
            Last edited by Arcteryxxx; 05-02-11, 16:15.
            I hangaren:

            SpeedFire F5B
            X-plane fra www.yuri-models.com
            Hawk F5B
            MiniHawk (2stk)
            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
            UM Stryker Q 180
            FPV Raptor
            EPO Cessna (156cm)

            Comment


            • #7
              Originally posted by jeeeeeeright View Post
              Her oppe i nord er det stort sett tungt moddede Funjeter som gjelder, men strykere går vel ca like fort med like mange kroner/watt ombord.
              Den sykeste funjeten min har en 36mm custom-wind ARC-motor, flyr på 8s2200mah 45c lipo og yter liker over 4KW på full pupp.
              Hastigheten vet jeg ikke sikkert (doppler-beregnet til 312km/t), men dette skal bekreftes på Fagernes-treffet.

              Heisann! Denne høres ganske vill ut. Hvor høy KV er det på den ARC'en og hvilken propell bruker du? Hvis du vil ha målt farten på FJ'en så kan du gjøre følgende:

              Bruk et stasjonært videokamera (på en tripod eller bare sett det fra deg på bakken) og gjør flere pass hver vei så nær kameraet du tør. Last opp videoen på YouTube og post linken her så skal vi få en ganske nøyaktig måling av gjennomsnittshastighet (pass hver vei for å kompensere for vind...). Hvis du bruker Castle ICE regulator, EagleTree Logger eller annet som registrerer amp, volt og rpm er det veldig nyttig om du legger ved data fra den aktuelle flighten.

              PS: FJ er mye mer lettdrevet enn Strykeren, men Strykeren har bedre kjøling siden motoren henger på utsiden og har plass til større batterier, motor osv... Det villeste jeg har hørt om til nå yter 190Amp på 10S5000... Jeg bruker denne sammenligningen: Stryker er Corvette, FJ er Porsche 911...

              Fly fast, land safe
              Last edited by Arcteryxxx; 05-02-11, 21:16.
              I hangaren:

              SpeedFire F5B
              X-plane fra www.yuri-models.com
              Hawk F5B
              MiniHawk (2stk)
              3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
              UM Stryker Q 180
              FPV Raptor
              EPO Cessna (156cm)

              Comment


              • #8
                Er den måten gutta på RCGroups har regnet sag fram til 312km/t på...

                Motoren har en KV på 2450, propellen er en Graupner Cam Speed 5x5.
                jeg har ikke telemetri eller logging ombord i flyet pga plassmangel, men statisk så trekker den 142amp i burst, og er oppe i ca 60K rpm.

                Modellen flyr egentlig som en kråke og er komlett umulig å håndstarte på en trygg måte (må bare peke den rett oppover, gi 3/4 gass og slippe den. Øker da på til full gass når hjelperen har fått hodet vekk fra propellen og gambler på at jeg får flyfart før den vender nesa nedover igjen).
                Prøvde meg på strikk / rampe, men flyet er så tungt at jeg river kroken ut av flyet hver eneste gang...
                Har en annen også med bare drøyt 1KW på en HET-motor, og den er morsom å fly, selv om den "bare" gjør 240km/t!
                Den raskeste har jeg bare for å bevise at en isoporklump kan fly fra "ekte" jetmodeller...



                men: 10s5000?!?!?! Er jo for pokker mer enn jeg bruker i en elektrokonvertert 50cc, jo!
                Har du målt hastigheten på denne? Og hva veier den?
                Remi A. Sørensen - 94877903
                Leder i Lofoten RC-Klubb

                Comment


                • #9
                  Originally posted by jeeeeeeright View Post
                  Er den måten gutta på RCGroups har regnet sag fram til 312km/t på...

                  Motoren har en KV på 2450, propellen er en Graupner Cam Speed 5x5.
                  jeg har ikke telemetri eller logging ombord i flyet pga plassmangel, men statisk så trekker den 142amp i burst, og er oppe i ca 60K rpm.

                  Modellen flyr egentlig som en kråke og er komlett umulig å håndstarte på en trygg måte (må bare peke den rett oppover, gi 3/4 gass og slippe den. Øker da på til full gass når hjelperen har fått hodet vekk fra propellen og gambler på at jeg får flyfart før den vender nesa nedover igjen).
                  Prøvde meg på strikk / rampe, men flyet er så tungt at jeg river kroken ut av flyet hver eneste gang...
                  Har en annen også med bare drøyt 1KW på en HET-motor, og den er morsom å fly, selv om den "bare" gjør 240km/t!
                  Den raskeste har jeg bare for å bevise at en isoporklump kan fly fra "ekte" jetmodeller...



                  men: 10s5000?!?!?! Er jo for pokker mer enn jeg bruker i en elektrokonvertert 50cc, jo!
                  Har du målt hastigheten på denne? Og hva veier den?
                  Hei!
                  Jeg tror du vil få større fart med den enorme ARC'en ved å gå ned på antall celler og opp på propellen. Med den hastigheten du nevner (rpm) er propellen langt fra effektiv. Propelltupp i overlydshastighet er rett og slett ikke effektiv fremdrift. 6S og en APC 6,5*6,5 hvis du har ESC som tåler 200A.

                  Den Strykeren jeg nevner er ikke min, men en Internettkompis på RCGroups. Mulig du har hørt om Mopar? Har lært mye av ham. Han har ikke gitt ut noen video av dette monsteret, men gjør vel det om noen skulle ta fra ham den offisielle verdensrekorden han har i dag... (187mph)
                  Click image for larger version

Name:	Moparized.jpg
Views:	1
Size:	87.6 KB
ID:	575734
                  I hangaren:

                  SpeedFire F5B
                  X-plane fra www.yuri-models.com
                  Hawk F5B
                  MiniHawk (2stk)
                  3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                  UM Stryker Q 180
                  FPV Raptor
                  EPO Cessna (156cm)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by jeeeeeeright View Post
                    Er den måten gutta på RCGroups har regnet sag fram til 312km/t på...
                    Jepp. Det foregår slik at man tar video med stasjonært kamera og indikerer lufttemp (viktig!). Pass skal gjøres i motsatt retning og gjennomsnittet vil være offisiell hastighet.
                    Videoen lastes opp på YouTube. Derfra kan man lage en wav-fil av lyden som igjen mates inn i et Doppler-program (Hyperdyne og WaveOScope er mest brukt).

                    Som et eksempel kan du her se skjembildet fra doppler-programmet som viser målingen fra det første passet i videoen:
                    Click image for larger version

Name:	Speed_APC6565.jpg
Views:	1
Size:	78.4 KB
ID:	575759
                    (141mph = 227km/t med MEGA 16/25/2EC, Turnigy 4S5000 40C, APC6.5*6.5, CC ICE100)
                    Dopplerprogrammet viser også rpm på propellen og er veldig nøyaktig. Har kontrollert i forhold til CC ICE-loggen med avvik på max 20rpm)
                    I hangaren:

                    SpeedFire F5B
                    X-plane fra www.yuri-models.com
                    Hawk F5B
                    MiniHawk (2stk)
                    3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                    UM Stryker Q 180
                    FPV Raptor
                    EPO Cessna (156cm)

                    Comment


                    • #11
                      Mopar er i funjet-tråden også!

                      Og en av hensiktene med den funjetten min er at propellen SKAL gå supersonisk. Er en egen lyd da
                      Remi A. Sørensen - 94877903
                      Leder i Lofoten RC-Klubb

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by jeeeeeeright View Post
                        Mopar er i funjet-tråden også!

                        Og en av hensiktene med den funjetten min er at propellen SKAL gå supersonisk. Er en egen lyd da
                        Jepp. Mopar er overalt hvor det er raske foamies som gjelder. Stryker, FJ, RiteWing...you name it! Han har peiling også, for å si det sånn.

                        Jeg skulle gjerne likt å høre hylet fra FJ'en din!!!! Har du en video noe sted?
                        Last edited by Arcteryxxx; 06-02-11, 19:34. Reason: Kan'ke skrive
                        I hangaren:

                        SpeedFire F5B
                        X-plane fra www.yuri-models.com
                        Hawk F5B
                        MiniHawk (2stk)
                        3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                        UM Stryker Q 180
                        FPV Raptor
                        EPO Cessna (156cm)

                        Comment


                        • #13
                          ikke som jeg vil offentliggjøre før Fagernestreffet. Lastet bare opp en wav-fil av 6 passeringer på PM til et par av gutta i funjet-tråden der for å få beregnet hastigheten.
                          I fjor fikk jeg "Raskeste fly" for både propell og elektro med 236km/t. Den skal gruses i år.
                          Last edited by jeeeeeeright; 08-02-11, 18:28. Reason: ikke jeg heller...
                          Remi A. Sørensen - 94877903
                          Leder i Lofoten RC-Klubb

                          Comment


                          • #14
                            Tøft! Skulle gjerne vært der i år men er dessverre i utlandet den helga.
                            Har forresten en god løsning på problemet med bungee-krok som løsner ved launch...
                            For det første må du bygge inn en 5mm CF fra nese til hale. Deretter tilpasser du en vinge-skid slik som du ser på bildet her: RC Groups - View Single Post - Stryker projects: Sleipner and Hägar
                            Den bør festes rett bak midten av batteriet, og den festes best med to hull boret gjennom CFen for spikes på skid'en og epoxy. Spor til å bygge inn CF røret lager du ved å file forsiktig med to baufilblader parallellt. Når du har laget en dyp nok fure fester du CFen løst med noen dråper lim fra limpistol, for deretter å dekke hele stangen med varmt lim og skrape av med et kredittkort e.l.
                            På denne måten launcher jeg min 2 kilos Stryker med bungee fra rampe uten at kroken faller av...
                            I hangaren:

                            SpeedFire F5B
                            X-plane fra www.yuri-models.com
                            Hawk F5B
                            MiniHawk (2stk)
                            3stk PZ Stryker (flygende lecablokker)
                            UM Stryker Q 180
                            FPV Raptor
                            EPO Cessna (156cm)

                            Comment


                            • #15
                              Takk for tipset!
                              Men den tråden din har vel sporet nok av allerede, så det er vel på tide å vende tilbake til Strykere!
                              Remi A. Sørensen - 94877903
                              Leder i Lofoten RC-Klubb

                              Comment

                              Working...
                              X