Unconfigured Ad

Collapse

60'' Extremeflight edge fra Autopartner

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • havard.j
    • Jan 2007
    • 974

Hvis noen er int. i 4s oppsett kan jeg anbefale MOTROLFLY DM-3620-750 fra
    Motrolfly Motors Den er perfekt for 4s. Har denne i 59" Slick, bare 230g. Med 15x8 Xoar og 4s drar den 98A og yter 1400W. Motoren er bare lunken etter 7min. Jeg bruker CC 100A ESC, og her er det plug and play.

‪Kanal von Joesmith285‬‏ - YouTube
    Last edited by havard.j; 20-07-11, 13:47.
    EF 60" Edge. Torque.
    EF 91" Extra. Hacker Q80-8M
    3DHS 92" Edge. Hacker Q80-8M
    CARF/Skygate Viper. Merlin 200XBL
    Multiplex FunCub XL on floats.
    Jeti DS-16

Comment

• arhennie
      • Mar 2008
      • 4316

Originally posted by Bjørnar V
      Jeg har god erfaring med superlett 3s oppsett i 48" fra EF. Er så lett å floaty at jeg flyr den uten problem i innendørshall. Plenty med power til vertikal med det oppsettet. Overdim på esc og gode 45c batt gjør det hele problemfritt. Ønsker å få til superlett oppsett på 60" og. Skal flyes innendørs den og
      Superlett oppsett er ok det. Men det er ikke sikkert det å gå ned på ant celler er løsningen. Men det må du regne på selv. Men som sagt over. Lavere spenning krever mer strøm. Motoren du nevnte tåler max 55A om jeg husker rett. På 4S blir det 814W. Så om det er nok for deg så selvsagt ok også for meg

Med fare for å være hoven igjen. (Det er fortsatt ikke meningen å være det) Vet du hva wattimer (Wh) er? Kilowattimer (kWh) er sikkert mer kjent jfr strømregningen. Det er da det samme som 1000 wattimer. (h er engelsk for hour istedet for t for timer).
      Wattimer er benevningen for energi. Eller effekt over tid. 1 Wh er altså 1W i en time. Eller 0,5W i 2 timer.
      På batteriene i flyene har du et antall amperetimer Ah påstemplet. Spenningen i volt (V) ganget med Ah blir Wh. [V*Ah=Wh]
      Så om du går opp på antall celler kan du gå ned på batteriytelse og beholde samme flytid. Dvs. Dersom du velger en motor med lavere kv for å beholde samme turtall på f.eks 6S istedet for 4S.

Motorer, ledninger, ESC og batterier blir alle tyngre når strømmen går opp.

Som nevnt er dette for å forsøke å forklare. Er noe uklart så spør gjerne
      Last edited by arhennie; 20-07-11, 14:06.
      arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
      http://hadelandmfk.no/
      www.henniehobby.no/arne

Comment

• arhennie
        • Mar 2008
        • 4316

Hva nå da? Greide jeg å få dere enda mer grinete på meg, eller var dette ok forklaringer slik du ba om Anders?
        For om mitt forsøk på å hjelpe kun er til irritasjon så er det enkelt for meg å slette denne og de tre-fire foregående postene mine.
        arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• Guest

#64 Unapproved
          Originally posted by arhennie
          Det var ikke meningen å være hoven. Og hvis du vil ha hjelp/svar så skal du få det. Men hvordan skal man hjelpe da? Når du/dere ikke vil blir forklart tall og enkle formler eller oppsett av ESC. Det er bare ”det skal hvirke” osv. Det er som regel en grunn til at ting brenner opp. Ofte pga at ting er feil dimensjonert.

I ditt tilfelle Anders kan det godt være det er årsaker som jeg ikke fatter. Men for å ta det konkrete spørsmålet om 6S kontra 5S. Et lite eksempel:
          Du har valgt en prop av en viss dimensjon. Diameter og pitch. Denne skal snurre X antall omdreininger. Denne belastningen krever en hviss effekt for å få til. La oss si 1500W som et eksempel.
          En belastning på 1500W og 6S oppsett vil trekke ca 67,5 A
          Går du ned til 5S vil samme belastning trekke ca 81 A
          Tilsvarende på 4S vil trekke ca 101,5 A

Har du nå en motor og/eller ESC som tåler maks 65A så ville den sikkert klare seg på et 6S oppsett. Men som du ser av tallene vil den slite jo lavere ned på antall celler du går.

Disse formlene er svært enkle og sette seg inn om man bare gidder. Det er sikkert mye annet du har måtte sette deg inn i denne hobbyen tidligere. Og dette er sikkert ikke noe værre.
          Nå klarer vi ikke regne oss frem til nøyaktig hvor mye effekt vi vil trenge. Men formlene kan brukes til å skjønne hva som skjer. Og hva man kan gjøre for å oppnå endringer osv....

PS!
          For de som måtte tro det.
          Batteri og ESC dytter ikke på strøm. Det er motoren som trekker strøm. Batterier og ESC må være dimensjonert til å tåle strømmen motoren vil trekke. Vet mange misforstår nettopp dette.
          Ok Arne. Jeg skjønner faktisk mere nå. Tusen takk
          Jeg lever i grenseland skjønner jeg med 80amp. Men tok en ny prøvetur etter å ha flyttet esc rett bak luftinntaket,
          og det hjalp mye. Nå fikk jeg flydd ei hel batteripakke selv om jeg var noe reservert.

Helt til slutt skulle jeg bare ta en takeoff og en landing, da løsnet det jaggu en magnet i motoren igjen...................sukk.

Arne, beklager det jeg skrev, og jeg tar hjerne i mot hjelp til å måle strømtrekket selv om den nå funker(bortsett fra motoren da)

Comment

• Guest

#65 Unapproved
            Originally posted by arhennie
            Hva nå da? Greide jeg å få dere enda mer grinete på meg, eller var dette ok forklaringer slik du ba om Anders?
            For om mitt forsøk på å hjelpe kun er til irritasjon så er det enkelt for meg å slette denne og de tre-fire foregående postene mine.
            Dette fungerte bra. Jeg lærte en god del her Var ikke klar over at 5s antagelig trenger større esc enn 6s.
            Men burde jo skjønt det da 4s-videoen har 100amp

Tusen takk for oppklaringer.

Comment

• arhennie
              • Mar 2008
              • 4316

Originally posted by anders e
              Ok Arne. Jeg skjønner faktisk mere nå. Tusen takk
              Jeg lever i grenseland skjønner jeg med 80amp. Men tok en ny prøvetur etter å ha flyttet esc rett bak luftinntaket,
              og det hjalp mye. Nå fikk jeg flydd ei hel batteripakke selv om jeg var noe reservert.

Helt til slutt skulle jeg bare ta en takeoff og en landing, da løsnet det jaggu en magnet i motoren igjen...................sukk.

Arne, beklager det jeg skrev, og jeg tar hjerne i mot hjelp til å måle strømtrekket selv om den nå funker(bortsett fra motoren da)
              Det er bra Om du er i grenseland eller ikke ser vi til helgen når vi får målt. Men at bedre kjøling hjelper høres i allefall lovende ut. Magnetene som løsner vil jeg tro bare handler om dårlig kvalitet på motor. Slett ikke uvanlig på Turnigy og motorer type china crap. Din motor aner jeg ikke noe om skal være billig eller kvalitetets segmentet.

At jeg klarte å lære bort noe er fint. Det blir lettere å forstå om en kutter ut masse detaljer og starter med enkle grunnprinsipper.
              arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• Guest

#67 Unapproved
                Ja jeg må ha det inn enklest mulig da det har skjedd mye med huet mitt siste årene

Comment

• Bjørnar V
                  • Mar 2011
                  • 388

Som jeg sa så har jeg alltid overdim på esc. Har flydd endel elektro jeg og etter å ha slitt ut et par arrowind motorer gikk jeg over til hacker og har aldri hatt problemer. Disse yter mye mer enn oppgitt og tåler mye!! Med den flytiden jeg sikter på, ca 6min, så kan det være vektbesparelse å hente med et 4s oppsett kontra 6s. A30 i 48" kjører jeg på grensa og det har fungert flott i et år. Mye pga kvaliteten i hacker motoren.
                  AW Extra 260 42% - 3W 170xi b2
                  EF Extra 300 91" - DA-60-Carbon pipe
                  EF Edge 540 48" - Hacker A30-14L
                  RC-F RC352 48" - Hacker A30-28S

+++

Comment

• arhennie
                    • Mar 2008
                    • 4316

Originally posted by anders e
                    Dette fungerte bra. Jeg lærte en god del her Var ikke klar over at 5s antagelig trenger større esc enn 6s.
                    Men burde jo skjønt det da 4s-videoen har 100amp

Tusen takk for oppklaringer.
                    Bare husk at å skifte til 6S i seg selv ikke er nok. På din modell vil du i såfall trekke enda mer strøm pga at propellen vil gå enda fortere rundt ikke sant. Om strømtrekket da blir for høyt må du kompensere med å sette på mindre propell eller motor med mindre kv tall.
                    arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• arhennie
                      • Mar 2008
                      • 4316

Originally posted by Bjørnar V
                      Som jeg sa så har jeg alltid overdim på esc. Har flydd endel elektro jeg og etter å ha slitt ut et par arrowind motorer gikk jeg over til hacker og har aldri hatt problemer. Disse yter mye mer enn oppgitt og tåler mye!! Med den flytiden jeg sikter på, ca 6min, så kan det være vektbesparelse å hente med et 4s oppsett kontra 6s. A30 i 48" kjører jeg på grensa og det har fungert flott i et år. Mye pga kvaliteten i hacker motoren.
                      Så lenge du vet hva du driver med så er det jo ingen problem. Brenner du opp noe så har det vært en kalkulert risiko så da er det jo greit
                      arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• gnistjeger
                        • Sep 2009
                        • 1169

På hjemmesiden til Asker Modellklubb under "Teknisk - Elektromotorer " finnes det enkle forklaringer på strøm/effekt, og hvordan man kan gå frem for å finne riktig motor i forhold til fly-vekten. Det er ikke bare Ohm's lov som leder frem til svaret.... For øvrig er infoen skrevet av Per Nilsen som jeg vil kalle en "guru" på dette område

Velkommen til Asker Modellklubb
                        Rune Haugen
                        // Asker Modellklubb // IMAC Norge //
                        // Jeti DS-16 // Futaba 7C // 3W Votec 322 - 2,7m// EF Laser 60" // EF Extra 300 78" //
                        // Dji Naza F550 // 2 stk Pilot Extra 330 2,7m // Krill Sukhoi 29 2,6m (R.I.P) //
                        // http://www.youtube.com/user/gnistjeger //

" It's all 100% electric ! "

Comment

• arhennie
                          • Mar 2008
                          • 4316

Den var fin den artikkelen på Asker sine sider. Og som Per og anbefaler der så er det veldig nyttig å se hva produsentene anbefaler. Det er hva jeg gjør. De mer proffe produsentene har lagt ned en del jobb oi å sjekke hva som er bra. Finner man ikke noe på en bestemt modell kan man finne en tilsvarende modell og bruke som utgangspunkt. Utstyret er kostbart så man ønsker jo å kjøpe inn bare en gang.

Mange av modellene er ofte designet rundt de anbefalte oppsettene. Derfor tar jeg det som utgangspunkt. Da har man bedre sjans for å treffe riktig på cg. Man vet motor vil passe under cowling. Verst er det om en velger for lang motor. Man får og gode indikasjoner på propellstørrelser og turtall som vil passe flyet. Men ofte ønsker jeg å kjøpe andre fabrikater av ESC og motor. Da kan man sammenlikne data og finne som som tilsvarer.

Ofte er et fly anbefalt med et spesielt batterioppsett. Men jeg vil kanskje bruke noe annet, om ikke annet fordi jeg kanskje har batterier liggende jeg ønsker å kunne bruke. Da er det nyttig å kunne regne litt frem og tilbake for å finne alternative motorer osv.

Så blir man kanskje anbefalt at man kan prøve større propeller, eller batterier med flere celler fordi da får du "psyk vertikal" osv. Da er det greit å være klar over at man risikerer og overbelaste og potensielt ta livet av utstyret. Da kan det være greit å måle litt for å se om man har noe å gå på. Samt å bruke litt enkel teori til å vite hvordan man kan komme rundt eventuelle problemer. Det er ikke nødvendigvis så enkelt med en gang. Men etterhvert får man litt erfaring, parametrene blir mer kjente og så blir det etterhvert enklere
                          arhennie

www.henniehobby.no/arne

Comment

• Bjørnar V
                            • Mar 2011
                            • 388

60" Edgen landet på 1.92kg flyklar tørrvekt, minus batteri. Rimelig lett fly i den størrelsen

+++

Comment

• Bjørnar V
                              • Mar 2011
                              • 388

Click image for larger version

Name:	10.JPG
Views:	1
Size:	69.7 KB
ID:	580171Click image for larger version

Name:	11.JPG
Size:	127.8 KB
ID:	580172Click image for larger version

Name:	12.JPG
Size:	64.4 KB
ID:	580173

+++

Comment

• Guest

#75 Unapproved
                                Hoi

Jeg trenger sårt en ny canopy. Er det noen som har skrotet en edge som jeg kan få kjøpe canopyen av??
                                Jeg betaler selvsagt helt ok for den.

Nå ser det ut til at den blir i orden igjen så da skal jeg få flydd den litt mere

Comment

Working...