Announcement

Collapse
No announcement yet.

Elektrifisering av Phil Kraft sin Super Fli, et klassisk akro monoplan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Tipstall View Post
    Om den gamle staben viser seg vanskelig å rette skikkelig opp, kan det jo være et alternativ å bygge opp en ny med klassiske "siksak" ribber, fremfor å bruke "hel plank".
    Ja, har tenkt i den banen, men skjære ut midten av flaket og lime inn ribber; da får jeg bort mesteparten av lakserolja også. Vil gjerne ha staben for seg på byggebordet for den operasjonen, men siste fjerdedelen av limet er veldig gjenstridig. Prøver å ikke skade det som er igjen av kroppen bak der.
    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

    Comment


    • #17
      Originally posted by Biplan View Post
      Nei, denne skal flys på en modellflyplass - risikerer ikke å sette den i en tretopp.
      Du har rett! Alt for mange trær på Bogstad. Dårlig erfaring i dag også.
      Vennlig Hilsen
      Arne Husby

      Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

      Comment


      • #18
        Click image for larger version

Name:	Servo_landingGear.JPG
Views:	2
Size:	159.5 KB
ID:	581724
        Servo plassert bakerst i radiorommet med nitromotor.

        Oversiden av kroppen er vakuumformet (sannsynligvis) ABS-plast og under den er en kassekropp av balsa. Derfor er det ganske trangt i høyden til servoer. Balanserorservoen og stagene stikker unødvendig mye opp i kroppen, men jeg tror ikke jeg skal forandre noe på det; bare glatte ut rynker i krympeplasten med med strykejernet. Det tar nok tid å lette kroppen og bytte til elektromotor. Hadde vel egentlig regnet med å være ferdig nå, men har ikke fått motoren enda.

        Når motor er montert og batteri på plass - det er ikke plass til å flytte batteriet for å justere tyngdepunktet - kan jeg se hvor servoene til høyde- og side-ror må monteres for å få tyngdepuntet på rett plass. Tror jeg må skjære hull i balsaflaket som utgjør oversiden av kassekroppen for å plass til servoer og stag.
        Last edited by Biplan; 12-01-12, 09:11.
        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

        Comment


        • #19
          Click image for larger version

Name:	Donkey_rubbermount.JPG
Views:	1
Size:	164.7 KB
ID:	581908
          Så er motoren kommet og jeg måtte bare prøvemontere den med det samme. Vekta mi viser 110 gram, 5 gram mindre enn oppgitt. Ellers har alt som kommer fra HobbyKing vært overvektige.

          Click image for larger version

Name:	M4_inpres_nuts.JPG
Views:	1
Size:	156.7 KB
ID:	581909
          Den passer selvfølgelig ikke til M4 innslagsmutterne som sitter på baksiden av motorspantet fra før. Såpass flaks hadde jeg ikke, nei

          Click image for larger version

Name:	Rubber_mounts_close.JPG
Views:	1
Size:	164.6 KB
ID:	581910
          Bruker gummidempere med M4 fester mellom motor og motorspant, de demper vibrasjoner som ellers ville blitt overført direkte til flykroppen. Kroppen og vingen er rene gitarkassa som forsterker lyden selv fra en elektromotor.

          Click image for larger version

Name:	Motor_short.JPG
Views:	1
Size:	160.6 KB
ID:	581911
          Denne motoren var nok ikke et godt valg til elektrifisering; den er veldig kort så et langt og potensiellt ustødig motorfeste må lages. Motoren må flyttes 46 mm fram i tillegg til gummidemperne som er 11 mm lange.

          Click image for larger version

Name:	AXI_Donkey.JPG
Views:	1
Size:	164.4 KB
ID:	581912
          Her er Donkey ST3508 (øverst) sammenlignet med AXI 2820/10, som jeg egentlig hadde tenkt å bruke.

          Click image for larger version

Name:	Motor_off_center3.JPG
Views:	1
Size:	156.8 KB
ID:	581913
          Det ser ikke ut til at ett eneste av de gamle motorfestene kan brukes direkte; motoren kommer ikke i senter.

          Må også tenke på nedover- og høyre-trekk. Er det bygget inn noen trekkretning i motorspantet, mon tro? Måling med vinkelhake og sikting ga ikke noe entydig svar. Cowling og spinner er egenlig noe herk - noe jeg ikke har erfaring med fra tidligere bygging. Leste en artikkel - i MI, tror jeg det var - for lenge siden om hvordan man enklest kan få spinneren sentrert og riktig side- og nedover-trekk på motoren samtidig. Får lete etter den, tror jeg.
          Last edited by Biplan; 12-01-12, 09:11.
          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

          Comment


          • #20
            Dette er jo bare en kosejobb!

            Kunne tenkt meg et sånt prosjekt selv i vinter, ikke baaare 3D flyging som er morsomt. Lykke til!
            ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

            Comment


            • #21
              Du skrev du måtte flytte den 46mm frem. anbefaler du lager en boks i ca 2mm kryssfiner ut fra firewall. Evntuellt lag et tilsvarende hull i firewall som boksen passer inn i, dermed kan du finjustere lengden og side/nedtrekk på motoren før du limer den fast. forkant av boksen har en ny "firewall" som bør være litt større enn motorfeste. Bakkant av boksen er åpen og sidene er perforert for kjøleluft. Inne i boksen blir det plass til Regulator eller litt av batteriet
              Fest motoren til boksen med små treskruer så ved uhell er det de som blir revet ut av festene, (kontrolert bruddanvisning)
              Last edited by farmann; 02-09-11, 10:20.

              Comment


              • #22
                Originally posted by farmann View Post
                anbefaler du lager en boks i ca 2mm kryssfiner ut fra firewall.
                Har sett at elektromotorfestet i ferdigfly er laget på den måten, men jeg er ikke overbevist at det hverken er best eller mest holdbart. Motoren ser ut til å løsne etterhvert fordi kryssfineren komprimeres under bruk. Treskruer som trekkes i ved bruk stoler jeg ikke på til såpass stor motor (300W); de løsner fort nok på 90W motor på innendørsmodeller.

                Motorbukk i støpt plast har fungert fint på Chocker D I og egenproduserte aluminiumstrekanter har fungert helt utmerket på SimenStick Motor mount - RC Groups

                Har en idé om hvordan jeg kan lage en enkel, justerbar aluminiumsspacer. Mener at jeg skal klare å bruke minst ett av de eksisterende festene og enda få propellakslingen i senter av hullet i cowlingen.

                Gummidemperne vil bli montert nærmest motoren for at bevegelsen på prop og spinner skal bli minst mulig.
                Last edited by Biplan; 04-09-11, 00:59. Reason: la til forklarende tekst
                Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                Comment


                • #23
                  Originally posted by farmann View Post
                  Inne i boksen (dvs. motorfestet) blir det plass til regulator.
                  Takk for godt tips, men...
                  Elektromotoren er så mye lettere enn firetakteren som har sittet der før at det blir en utfordring å få tyngdepunktet langt nok fram uten å legge i bly. Regulatoren har jeg tenkt å plassere helt foran i cowlingen, under motoren; der var det skåret ut et passende firkantet hull til firetakteren.

                  Ja, regulatoren veier bare 42 gram, men vektarmen (fra tyngdepunktet) blir nesten dobbelt så lang. Skal ikke se bort fra at jeg må bruke den tunge aluspinneren også.
                  Last edited by Biplan; 02-09-11, 17:58.
                  Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                  Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                  Comment


                  • #24
                    Fant video av full size Super Fli fra en oppvisning i 1980.



                    Delvis grønn og rosa himmel avslører at videoen er tatt opp med ettrørs farge-kamera, analogt selvfølgelig.
                    Last edited by Biplan; 03-09-11, 06:23.
                    Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                    Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                    Comment


                    • #25
                      Hei
                      Du har rett i det med sikkert feste av motoren, men jeg liker at det ryker der jeg vil men det er selvfølgelig vanskelig å dimensjonere det riktig
                      Se bare på fly hvor vingen er festet med nylonskruer, de ryker ALDRI kun festene

                      Comment


                      • #26
                        Motoren så litt halvferdig ut, lagde en egen post (MFN) ModellflyNytt.no
                        Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                        Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                        Comment


                        • #27
                          Mal til motorfeste

                          Click image for larger version

Name:	Template.JPG
Views:	1
Size:	161.1 KB
ID:	581945
                          Motorfestet blir kanskje en boks likevel - trenger vekt i nesa.

                          Mal til motorfestet tegnet opp på kartong - det er lett å jobbe med og forandre på. Sannsynligvis lar jeg den nederste siden på boksen stå åpen slik at jeg kommer til de tre skruene som holder boksen til motorspantet. Velger å bøye festelabbene innover mot senter i stedet for å la veggene gå skrått innover og labbene utover. Tror det blir mest stødig på den måten.
                          Last edited by Biplan; 12-01-12, 09:10.
                          Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                          Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                          Comment


                          • #28
                            Etter å ha sett bakkroppen på Legionaire (Nieuport 17) funderer jeg på å lage helt ny nedre bakkropp til Super Fli etter modell av den.
                            Originally posted by farmann View Post
                            [ATTACH=CONFIG]48505[/ATTACH]
                            Har ikke tegningen til Super Fli så jeg må bruke de gamle delene som mal.
                            Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
                            Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere

                            Comment

                            Working...
                            X