Originally posted by Tipstall
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Elektrifisering av Phil Kraft sin Super Fli, et klassisk akro monoplan
Collapse
X
-
Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
-
-
Servo plassert bakerst i radiorommet med nitromotor.
Oversiden av kroppen er vakuumformet (sannsynligvis) ABS-plast og under den er en kassekropp av balsa. Derfor er det ganske trangt i høyden til servoer. Balanserorservoen og stagene stikker unødvendig mye opp i kroppen, men jeg tror ikke jeg skal forandre noe på det; bare glatte ut rynker i krympeplasten med med strykejernet. Det tar nok tid å lette kroppen og bytte til elektromotor. Hadde vel egentlig regnet med å være ferdig nå, men har ikke fått motoren enda.
Når motor er montert og batteri på plass - det er ikke plass til å flytte batteriet for å justere tyngdepunktet - kan jeg se hvor servoene til høyde- og side-ror må monteres for å få tyngdepuntet på rett plass. Tror jeg må skjære hull i balsaflaket som utgjør oversiden av kassekroppen for å plass til servoer og stag.Last edited by Biplan; 12-01-12, 09:11.Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Comment
-
Så er motoren kommet og jeg måtte bare prøvemontere den med det samme. Vekta mi viser 110 gram, 5 gram mindre enn oppgitt. Ellers har alt som kommer fra HobbyKing vært overvektige.
Den passer selvfølgelig ikke til M4 innslagsmutterne som sitter på baksiden av motorspantet fra før. Såpass flaks hadde jeg ikke, nei
Bruker gummidempere med M4 fester mellom motor og motorspant, de demper vibrasjoner som ellers ville blitt overført direkte til flykroppen. Kroppen og vingen er rene gitarkassa som forsterker lyden selv fra en elektromotor.
Denne motoren var nok ikke et godt valg til elektrifisering; den er veldig kort så et langt og potensiellt ustødig motorfeste må lages. Motoren må flyttes 46 mm fram i tillegg til gummidemperne som er 11 mm lange.
Her er Donkey ST3508 (øverst) sammenlignet med AXI 2820/10, som jeg egentlig hadde tenkt å bruke.
Det ser ikke ut til at ett eneste av de gamle motorfestene kan brukes direkte; motoren kommer ikke i senter.
Må også tenke på nedover- og høyre-trekk. Er det bygget inn noen trekkretning i motorspantet, mon tro? Måling med vinkelhake og sikting ga ikke noe entydig svar. Cowling og spinner er egenlig noe herk - noe jeg ikke har erfaring med fra tidligere bygging. Leste en artikkel - i MI, tror jeg det var - for lenge siden om hvordan man enklest kan få spinneren sentrert og riktig side- og nedover-trekk på motoren samtidig. Får lete etter den, tror jeg.Last edited by Biplan; 12-01-12, 09:11.Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Comment
-
Dette er jo bare en kosejobb!
Kunne tenkt meg et sånt prosjekt selv i vinter, ikke baaare 3D flyging som er morsomt. Lykke til!ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%
Comment
-
Du skrev du måtte flytte den 46mm frem. anbefaler du lager en boks i ca 2mm kryssfiner ut fra firewall. Evntuellt lag et tilsvarende hull i firewall som boksen passer inn i, dermed kan du finjustere lengden og side/nedtrekk på motoren før du limer den fast. forkant av boksen har en ny "firewall" som bør være litt større enn motorfeste. Bakkant av boksen er åpen og sidene er perforert for kjøleluft. Inne i boksen blir det plass til Regulator eller litt av batteriet
Fest motoren til boksen med små treskruer så ved uhell er det de som blir revet ut av festene, (kontrolert bruddanvisning)Last edited by farmann; 02-09-11, 10:20.
Comment
-
Originally posted by farmann View Postanbefaler du lager en boks i ca 2mm kryssfiner ut fra firewall.
Motorbukk i støpt plast har fungert fint på Chocker D I og egenproduserte aluminiumstrekanter har fungert helt utmerket på SimenStick Motor mount - RC Groups
Har en idé om hvordan jeg kan lage en enkel, justerbar aluminiumsspacer. Mener at jeg skal klare å bruke minst ett av de eksisterende festene og enda få propellakslingen i senter av hullet i cowlingen.
Gummidemperne vil bli montert nærmest motoren for at bevegelsen på prop og spinner skal bli minst mulig.Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Comment
-
Originally posted by farmann View PostInne i boksen (dvs. motorfestet) blir det plass til regulator.
Elektromotoren er så mye lettere enn firetakteren som har sittet der før at det blir en utfordring å få tyngdepunktet langt nok fram uten å legge i bly. Regulatoren har jeg tenkt å plassere helt foran i cowlingen, under motoren; der var det skåret ut et passende firkantet hull til firetakteren.
Ja, regulatoren veier bare 42 gram, men vektarmen (fra tyngdepunktet) blir nesten dobbelt så lang. Skal ikke se bort fra at jeg må bruke den tunge aluspinneren også.Last edited by Biplan; 02-09-11, 17:58.Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Comment
-
Last edited by Biplan; 03-09-11, 06:23.Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Comment
-
Motoren så litt halvferdig ut, lagde en egen post (MFN) ModellflyNytt.noTom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Comment
-
Mal til motorfeste
Motorfestet blir kanskje en boks likevel - trenger vekt i nesa.
Mal til motorfestet tegnet opp på kartong - det er lett å jobbe med og forandre på. Sannsynligvis lar jeg den nederste siden på boksen stå åpen slik at jeg kommer til de tre skruene som holder boksen til motorspantet. Velger å bøye festelabbene innover mot senter i stedet for å la veggene gå skrått innover og labbene utover. Tror det blir mest stødig på den måten.Last edited by Biplan; 12-01-12, 09:10.Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Comment
-
Etter å ha sett bakkroppen på Legionaire (Nieuport 17) funderer jeg på å lage helt ny nedre bakkropp til Super Fli etter modell av den.
Originally posted by farmann View Post[ATTACH=CONFIG]48505[/ATTACH]Tom Roy (57), Vingtor RC Klubb, Asker Modell Klubb, Flystua
Begynte med R/C i 1973, kun elektro fra 2007, flyr alt fra trainere til innendørs akro og halvskala fra WW I og nyere
Comment
Comment