Announcement

Collapse
No announcement yet.

ESC og motor tok fyr.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ESC og motor tok fyr.

    Hei,

    Dette er kanskje ett banalt spørsmål for noen men jeg er ny innenfor LIPO og ønsker å få ett par ting bekreftet.

    Jeg har en EF Extra 60" med følgende oppsett:
    EMAX esc 100A (diger jævel)
    Minicars c422018 motor (tåler 55A)

    Jeg har kjørt med både 5Celler og 4Celler Hyperion batteri og funnet ut at 5Cellers ga mest valuta for penga.
    Batteriet på 5Celler ble ett: 5s 5000mAh - 25C - Hyperion G3 CX

    Jeg fikk deretter tips om å kjøpe batteri fra Hobby King, jeg kjøpte der 5 stk Turnigy nano-tech 5000mah 5S 35~70C Lipo Pac.

    Jeg mottok disse pakkene, har ladet dem og alt ser ok ut. Jeg putter en pakke i flyet og skal samtidig måle litt hvor mye motoren drar av strøm. Ampermeteret viser 43A. Så sier det poff og motor og ESC brenner etter 1.45min på full gass (på bakken).

    Butikken hvor jeg handlet dette mener at denne brannen skyldes at disse nanotech batteriene har gitt for mye strøm. Og at jeg ikke får noe erstatning. ESC og motor er 1måned gammel.

    Etter en lang forklaring her så er egentlig spørsmålet mitt som følger:
    35-70C er vel det batteriet kan levere på konstant vs peak? Det vil jo aldri gå mere strøm fra batteriet enn det regulatoren drar, og siden ampermeteret viste 43A så er man jo langt under halvparten av hva regulatoren tåler, og 12A under det motoren klarer.

    Min påstand er at det må ha hvert noe feil på motor eller regulator fra starten av? Men kan godt hende jeg tar feil siden LIPO er nytt for meg.

    på forhånd takk for den som gidder å ytre sin mening

  • #2
    Full gass i nesten to minutter ganske lenge, så de kan ha blitt for varmt for esc'en og motor uansett selvom du var under grensen, særlig hvis de ikke fikk den kjølingen de ville fått om flyet hadde vært i luften.

    Comment


    • #3
      Du har ett poeng der, men deres påstand om at batteri gir for mye strøm er tynn eller?

      ett 35-70C er jo hvor mye MAKS belastning ett batteri kan klare, ikke hvor mye strøm det leverer... ett batteri leverer jo ikke mer strøm enn det som regulatoren ber om.

      Comment


      • #4
        Men hvis flyet står stille, med full gass i to minutter. Blir det vel for varmt, uansett hvor mye eller lite strøm batteriet leverer. Hadde en liknende opplevelse da jeg teste et fly hjemme. Var ikke mange sekundene før batteriet var godt og varmt. Da motoren gikk uten kjøling.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • #5
          Originally posted by matst View Post
          Du har ett poeng der, men deres påstand om at batteri gir for mye strøm er tynn eller?

          ett 35-70C er jo hvor mye MAKS belastning ett batteri kan klare, ikke hvor mye strøm det leverer... ett batteri leverer jo ikke mer strøm enn det som regulatoren ber om.
          Hvis du fikk 43A på full gass så er det absolutt ikke Nano batteriene som er årsaken. Da både Nano og Hyperion batteriet kan levere mer enn 100A, er det jo tydelig at det er motoren som er begrensningen i oppsettet, og dermed vil ikke et batteri med høyere C verdi gi mer strøm.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Kyrre View Post
            Hvis du fikk 43A på full gass så er det absolutt ikke Nano batteriene som er årsaken. Da både Nano og Hyperion batteriet kan levere mer enn 100A, er det jo tydelig at det er motoren som er begrensningen i oppsettet, og dermed vil ikke et batteri med høyere C verdi gi mer strøm.
            Takk det jeg ville høre... hvor vidt jeg har driti meg ut på å la det stå på bakken får jeg diskutere med dem

            Comment


            • #7
              Strømmen du trekker spiller ingen rolle - det du må sjekke er effekten som omsettes i motoren!

              Motoren er spesifisert til 852Watt måler du et strømforbruk på 43A så betyr det at den maksimale batterispenningen er 3.96V/celle
              Kjører du et moderne batteri (nanotech) som holder en mye høyere spenning under belastning så kan du risikere at du har kjørt motoren med en effekt som ligger over det motoren er designet for. Husk at motor effekten er oppgitt ved god kjøling, har du ingen eller dårlig kjøling så kan fort denne grensen synke med 20-30%!!

              Har motoren gått med for høy effekt og dermed gått varm, ender dette fort opp med at vikling lakken brenner av og får du kortslutter ESC'en osv......

              5 celler på denne motoren med et "tradisjonelt" batteri er i øvre grense - et nanotech/hyperion batteri vil ikke gjøre dette bedre.
              Last edited by Quadrocopter; 12-09-12, 22:33.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Quadrocopter View Post
                Strømmen du trekker spiller ingen rolle - det du må sjekke er effekten som omsettes i motoren!

                Motoren er spesifisert til 852Watt måler du et strømforbruk på 43A så betyr det at den maksimale batterispenningen er 3.96V
                Kjører du et moderne batteri (nanotech) som holder en mye høyere spenning under belastning så kan du risikere at du har kjørt motoren med en effekt som ligger over det motoren er designet for. Husk at motor effekten er oppgitt ved god kjøling, har du ingen eller dårlig kjøling så kan fort denne grensen synke med 20-30%!!

                Har motoren gått med for høy effekt og dermed gått varm, ender dette fort opp med at vikling lakken brenner av og får du kortslutter ESC'en osv......

                5 celler på denne motoren med et "tradisjonelt" batteri er i øvre grense - et nanotech/hyperion batteri vil ikke gjøre dette bedre.
                så egentlig burde jeg ha en motor som tåler mer watt?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by matst View Post
                  så egentlig burde jeg ha en motor som tåler mer watt?
                  ja, uten tvil, virket ekstremt lite forøvrig, på så stor modell, jeg har over 2000watt på 1.5m yak, og 870watt på funcub

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by andersand View Post
                    ja, uten tvil, virket ekstremt lite forøvrig, på så stor modell, jeg har over 2000watt på 1.5m yak, og 870watt på funcub
                    tok bare det butikken anbefalte jeg

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by andersand View Post

                      ja, uten tvil, virket ekstremt lite forøvrig, på så stor modell, jeg har over 2000watt på 1.5m yak, og 870watt på funcub
                      En EF Extra 60" veier vel +/- tre kilo flyklar?

                      For 3D-flyging ville jeg beregnet 350 watt per kilo. Da kommer jeg ut med en motor på 1050 watt som utganspunkt.
                      Så kan man sikkert putte på enda heftigere motor om man ønsker, men 2000w høres uansett ut som overkill på denne modellen.
                      Kristian Westgård
                      Nittedal

                      Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50


                      Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
                      — Neil Armstrong

                      Comment


                      • #12
                        Sa ikke han trengte 2KW, men det er uten tvil gøy! Vi har 5? like funcubs med altfor stor motor, og det er gjennganger at motoren flyr avgårde uten flyet... såkalt landing uten motor/kraft som en så fint kallte det...

                        Røft regna hadde han 800-903W på 5s på 43A da som er ganske bra, Om Han faktisk hadde flydd med det, hadde nok motoren holdt mange mange flighter før noe gikk åt skogen siden man aldri får ha full gass så lenge i praksis.

                        Rask googleing sier forøvrig at motoren bør tåle 850w, så du var strengtatt innenfor på spec, så statiske testen din kverka den vel p.g.a. varme.

                        liker denne, finnes også buddycode til den så du får den for 33-34USD

                        Attention Required! | Cloudflare

                        15x8 - 18.5V / 1165W / 64.2A / 4.85kg thrust

                        dvs du kan bruke både ESC du har, og batteriene du har, og alt annet du har, bare ny motor + propell
                        Last edited by andersand; 12-09-12, 18:32.

                        Comment


                        • #13
                          Jeg vil bare ha noe som funker

                          jeg er ny, vil ut å fly....

                          Comment


                          • #14
                            Hva med denne motoren:
                            NTM Prop Drive 50-50 580KV / 2000W

                            og denne ESC'n:
                            Turnigy dlux 100A SBEC Brushless Speed Controller w/Data Logging

                            Comment


                            • #15
                              om escen din funker, trenger du ikke ny, men om du skal ha ny esc, kjøp heller Hobbyking YEP 100A (2~6S) SBEC Brushless Speed Controller du finner buddycode på den så den koster 30USD

                              Comment

                              Working...
                              X