Hei,
Dette er kanskje ett banalt spørsmål for noen men jeg er ny innenfor LIPO og ønsker å få ett par ting bekreftet.
Jeg har en EF Extra 60" med følgende oppsett:
EMAX esc 100A (diger jævel)
Minicars c422018 motor (tåler 55A)
Jeg har kjørt med både 5Celler og 4Celler Hyperion batteri og funnet ut at 5Cellers ga mest valuta for penga.
Batteriet på 5Celler ble ett: 5s 5000mAh - 25C - Hyperion G3 CX
Jeg fikk deretter tips om å kjøpe batteri fra Hobby King, jeg kjøpte der 5 stk Turnigy nano-tech 5000mah 5S 35~70C Lipo Pac.
Jeg mottok disse pakkene, har ladet dem og alt ser ok ut. Jeg putter en pakke i flyet og skal samtidig måle litt hvor mye motoren drar av strøm. Ampermeteret viser 43A. Så sier det poff og motor og ESC brenner etter 1.45min på full gass (på bakken).
Butikken hvor jeg handlet dette mener at denne brannen skyldes at disse nanotech batteriene har gitt for mye strøm. Og at jeg ikke får noe erstatning. ESC og motor er 1måned gammel.
Etter en lang forklaring her så er egentlig spørsmålet mitt som følger:
35-70C er vel det batteriet kan levere på konstant vs peak? Det vil jo aldri gå mere strøm fra batteriet enn det regulatoren drar, og siden ampermeteret viste 43A så er man jo langt under halvparten av hva regulatoren tåler, og 12A under det motoren klarer.
Min påstand er at det må ha hvert noe feil på motor eller regulator fra starten av? Men kan godt hende jeg tar feil siden LIPO er nytt for meg.
på forhånd takk for den som gidder å ytre sin mening
Dette er kanskje ett banalt spørsmål for noen men jeg er ny innenfor LIPO og ønsker å få ett par ting bekreftet.
Jeg har en EF Extra 60" med følgende oppsett:
EMAX esc 100A (diger jævel)
Minicars c422018 motor (tåler 55A)
Jeg har kjørt med både 5Celler og 4Celler Hyperion batteri og funnet ut at 5Cellers ga mest valuta for penga.
Batteriet på 5Celler ble ett: 5s 5000mAh - 25C - Hyperion G3 CX
Jeg fikk deretter tips om å kjøpe batteri fra Hobby King, jeg kjøpte der 5 stk Turnigy nano-tech 5000mah 5S 35~70C Lipo Pac.
Jeg mottok disse pakkene, har ladet dem og alt ser ok ut. Jeg putter en pakke i flyet og skal samtidig måle litt hvor mye motoren drar av strøm. Ampermeteret viser 43A. Så sier det poff og motor og ESC brenner etter 1.45min på full gass (på bakken).
Butikken hvor jeg handlet dette mener at denne brannen skyldes at disse nanotech batteriene har gitt for mye strøm. Og at jeg ikke får noe erstatning. ESC og motor er 1måned gammel.
Etter en lang forklaring her så er egentlig spørsmålet mitt som følger:
35-70C er vel det batteriet kan levere på konstant vs peak? Det vil jo aldri gå mere strøm fra batteriet enn det regulatoren drar, og siden ampermeteret viste 43A så er man jo langt under halvparten av hva regulatoren tåler, og 12A under det motoren klarer.
Min påstand er at det må ha hvert noe feil på motor eller regulator fra starten av? Men kan godt hende jeg tar feil siden LIPO er nytt for meg.
på forhånd takk for den som gidder å ytre sin mening
Comment