Unconfigured Ad

Collapse

Elektrisk Fliton Extra 330S (45-60 size)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • canuck
    • Sep 2005
    • 110

Takk for nok et detaljert svar Joo. Mye bra info og gode råd .

Ja, du hadde rett - jeg mente ESC og ikke UBEC. Så da har jeg en bedre forståelse.

Den glideren ser helt topp ut! Nå er jeg frista... Det blir kanskje ikke noe akkurat nå men jeg tror dere har overbevist meg om at jeg bør kjøpe 2 stk 3s2p batterier og ikke ett 6s2p.

Den Schultze laderen jeg har kan lade to batterier på en gang. Har dere prøvd det på to store lipoer? Men det høres ikke ut som at det er nødvendig allikevel hvis jeg kan lade de i serie (forutsatt av at de har samme spenning).
    Are Barstad

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Da var flyet i hus

...men det er også krabaten på bildet så vi får se om jeg kanskje rekker å skru og lime litt innimellom...
      Attached Files
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• esmel
        • Dec 2004
        • 2830

Noen korte spørsmål:
        1) Beholde de originale CA hengslene? (evnt. bytte til hva?)
        2) Bytte ut pushrod'er med karbon? Hvordan gjøres evnt. dette?
        3) Noen som har noen mål på hvor gjennomføringene til pull-pull til sideroret bør lages?

(noen som tilfeldigvis vet om Eclipse senderen min takler to høyderorsservoer?)

Jeg er kort sagt godt fornøyd med settet så langt, har kun tre ting å utsette:
        1) Manualen selvfølgelig... Men skal nok få ting sammen slik noen lunde alikevell
        2) Den ene styrepinnen til vingen var "borte" dvs. når jeg snudde på vingen så hørte jeg den inni vingen... Fikk utrolig nok lirket den ut igjen, har igjen å lime den fast.
        3) Nummerering / merking av poser med ulikt innhold slik at det hadde vært lettere å vite nøyaktig hva som skal hvor (henger sammen med punkt 1)
        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• canuck
          • Sep 2005
          • 110

Esmel,

Gratulerer med fly i hus! Jeg er desverre ikke den rette til å svare på spørsmålene dine da jeg er ganske så uerfaren selv. Men jeg beholdte i allefall hengslene og sp ikke noen grunn til å bytte de ut.

Jeg kommer til å beholde pushrod'ene.

Mål på gjennomføringer er jeg ikke sikker på. Jeg kommer til å bruke en linjal forå finne ut hvpr exit'ene burde være. Vær bare obs på at du ikke kutter spanter.

Lykke til med prosjektet!
          Are Barstad

Comment

• canuck
            • Sep 2005
            • 110

Jeg kuttet ut et extra air intake nederst på cowlingen der olje cooleren er i virkeligheten. Jeg kommer til å lage en air scoop av balsa på insiden, under motorbukken og to balsa air sccoops på hver side av motorbukken (på insiden av venstre og høyre cowl intake).
            Dette i kombinasjon med hull under skroget bak vingen burde kjøle batterier og ESC'en godt her i vårt friske Norske klima. ESC'en kommer til å bli installert rett i air scoop'en.
            Attached Files
            Are Barstad

Comment

• esmel
              • Dec 2004
              • 2830

Hva brukte du for å kutte i cowlingen, dremmel?
              Espen Melby

Comment

• canuck
                • Sep 2005
                • 110

Originally posted by esmel
                Hva brukte du for å kutte i cowlingen, dremmel?
                Ja, jeg brukte Dremel med cut-off wheel først også brukte jeg et sånt drum bit med sandpapir. Beklager at jeg ikke vet hva de heter på Norsk.

Etter det brukte jeg vanlig fint sandpapir for hånd slik at det ble jevnt. Det ble en hvit kant rundt hullet hvor jeg slipte men jeg brukte en blå CD tusj og nå ser det nesten ut som at hullet var maskinlaget.
                Are Barstad

Comment

• canuck
                  • Sep 2005
                  • 110

Jeg kuttet disse åpningene ut i buken slik at varm luft ikke holder seg inni skroget. Min kone hadde en Campari flaske med plastikk netting som passet helt perfekt.
                  Attached Files
                  Are Barstad

Comment

• Vingemutteren
                    • Jul 2002
                    • 2421

Merk dere ordet "Hadde". Nokså typisk for oss modellflyvere virker det som. Eksempel: Min nabos yngste datter "Hadde" en gang en liten dukke, men nå er hun pilot (dukken altså).
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• esmel
                      • Dec 2004
                      • 2830

Her er forresten bilde av syrepinnen (eller rettere sagt der den skulle vært) som hadde gjemt seg inni vingen. Som sagt ikke noe stor problem.

Funnet noen mål på hvor hullene til overføringene skal være?
                      Attached Files
                      Last edited by esmel; 09-12-05, 00:13.
                      Espen Melby

Comment

• canuck
                        • Sep 2005
                        • 110

La oss håpe at resten av modellen er limt bedre enn styrepinnen din!
                        Are Barstad

Comment

• esmel
                          • Dec 2004
                          • 2830

Jeg har gått over alt jeg har kommet til og kjent om det sitter skikkelig og lagt på en dæsj med lim der jeg har vært i tvil...

Har forøvrig fått gjort det meste på pull-pull systemet til sideroret.
                          Jeg tror jeg kommer til montere to høyderorsservoer. Liker ikke den pinne-overføringen til høyderoret...

Det som står igjen nå er montering av servoer, sette opp høyderoret med to servoer, montere cowling, lage hull til dysenål og topp på motoren i cowlingen samt montere motoren. Det største punktet er å få kjøpt servoene... Det andre går egentlig ganske greit.

Regner med at det blir hs-635hb på sideroret ihvertfall. Hadde tenkt å ha det på høyderoret også men vet ikke om det er nødvendig med en så sterk servo nå som jeg antagelig går for to servoer der. Vurderer hs-525 på balanserorene. Alternativt så blir det hs-635 der også.

Gode forslag til høyderorsservoer mottas med takk. De bør vel gå ganske så likt... Maks 400kr pr. stk
                          Last edited by esmel; 20-12-05, 07:12.
                          Espen Melby

Comment

• canuck
                            • Sep 2005
                            • 110

Da er jeg ferdig med luftehullene for kjøling. Forrige fikk cowlingen et extra hull og jeg lagde to hull i buken så varm luft kan komme ut.

Joo inpirerte meg så voldsomt i dag til å ta ut balsaen og limet så jeg lagde 3 luftehull til men denne gangen i nesa.

Først lagde jeg ett på hver side. Jeg kommer til å montere ESC'en på ene sida og UBEC'en på andre sida. Det er massevis av plass.

Jeg lagde da også et stort 'scoop' under motormounten. Den lufta går direkte på batteriet.

Da regner jeg med at vi er godt forsynt med frisk luft! Får bare håpe batteriet ikke blir for kaldt og mister effekt når jeg flyr på vinteren...

Det første bildet viser hvordan nesa så ut før jeg begynte å ødelegge den...
                            Attached Files
                            Last edited by canuck; 20-12-05, 23:21.
                            Are Barstad

Comment

• Vingemutteren
                              • Jul 2002
                              • 2421

Bare å sette inn en ventil klaff i luftstrømmen til batteripakken det vel. Da har du nok full kontroll på den delen også (samt du får leke litt til med balsaen).
                              Gert Hildrestrand.
                              Limets Venner.
                              Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• joo
                                MFN Skribent
                                • Nov 2002
                                • 6936

Superbt med de ductene, ikke mye "ødelegging av nesa nei.
                                Skal lage ekstra ducting på Cap`en jeg bygger også, garantert mye mer luftstrøm til motoren.
                                LiPo og kulde betyr at man kanskje må lage en liten vintervott å ha rundt dem på kalde dager og sjekke at dem ikke er altfor godt innpakket første gangen (skaffe seg erfaring ).
                                Inspirasjon er bra, ble inspirert sjøl av bildene dine!
                                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...