Unconfigured Ad

Collapse

Elektrisk Fliton Extra 330S (45-60 size)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • canuck
    • Sep 2005
    • 110

Elektrisk Fliton Extra 330S (45-60 size)

Så da fikk jeg endlig flyet jeg bestillte fra Griffin. Det er en Fliton Extra 330S med 1,520mm wingspan. Jeg kommer til å konvertere det til elektrisk. Tor Arne med flere har bidratt til at jeg har lært mye så jeg tenke jeg også kunne dele erfaringer med dere.

Jeg snakker engelsk hjemme hver dag og for det meste på jobben (min kone er Canadisk) og jeg bodde selv nylig i Canada i 20 år så dere får unskylde den dårlige Norsken min!

Her er utstyret jeg kommer til å bruke:

AXI 4130/16
    Batteri er ikke helt bestemt enda men trolig EVO20 5000mah 6s2p
    5 x 5475HB digitale servoer med karbonite tannhjul (2 til høyderor)
    Jeti 77 opto fartsregulator
    JR R900S mottaker
    5v UBEC

Batteri er usikkert. Ikke sikker på om det holder med 2 polyquest 4000mah 3s eller om jeg må ha 4 av de... slik at det blir 6s2p. Eller hvis jeg bruker EVO20 - burde jeg da ha 2 av de eller holder det med ett 5000mah 6s2p? Jeg har mye å lære her! Råd og forslag mottas gjerne... Joo? Tor Arne?

Av det jeg ser i esken anbefaler jeg flyet. Det er rimelig (ca: kr1.600) og har fått et veldig bra rykte.

Her er et bilde av flyet slik det kom:
    Attached Files
    Are Barstad
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Det ser jo veldig bra ut!

Både EVO 20 5000 og PQ 4000 vil nok fungere fint. Du vil trekke rundt 49 A på full gass med PQ 6S på for eksempel 17x10 prop og få ca 3500 g thrust. EVO 20 5000 mAh (6S2P) er et bedre batteri, om litt tyngre. Da vil du antakeligvis trekke ca 52 A på full gass pga litt høyere spenning under belastning og få ca 3700 g thrust. Du trenger kanskje den ekstra vekten av EVO 20 i nesa. Spesielt om du monterer servoer i halen. Det er ikke nødvendig med to stk 5000 mAh EVO 20. Det vil bare gjøre den overvektig.

Jeg bruker et PolyQuest XP 8S 2500 mAh batteri i min nye Velox med 20x11 propeller og AXI 4130/24 (modifisert). Da trekker den litt over 40 A på full gass og jeg skal prøve 20x13 neste gang.
    Last edited by tahustvedt; 03-12-05, 14:38.

Comment

• esmel
      • Dec 2004
      • 2830

Grattis med fint fly, sjekka postkassa mi i dag, men ingen ting der...snufs.. kommer vel over helga da tipper jeg.

Kanskje vi skulle hatt en felles tråd for bygging/montering av denne modellen?
      Jeg kommer sikkert til å lure på en ting eller to tipper jeg...

Men..hmmm... er det ikke slik at det skal følge med to understell til den modellen? Har ihvertfall lest at Fliton har ettersendt litt høyere understell som er mer egnet til elektrifiserte utgaver pga. behov for større propell...
      Last edited by esmel; 03-12-05, 13:52.
      Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• canuck
        • Sep 2005
        • 110

Takk for tipset Tor Arne - da kommer jeg sikkert til å kjøpte EVO'en. Jeg er spent på å se hvordan det batteriet presterer.

Esmel:
        den nye utgaven av Fliton Extra'en kommer nå bare med det høye understellet siden elektro conversion har blitt veldig populært.

Hjulene var for øvrig litt små så jeg kjøpte et par Phoenix hjul pluss Sullivan halehjul og brakett. De originale er sikkert bra nok men kan visstnok bli litt snaue hvis gresset ikke er nyklipt. Halehjulet kjøpte jeg for å få litt bedre fjøring på koblingen til sideroret. Vekt er omtrent det samme.

Hvis du vil bruke denne tråden som en felles tråd er det selfølgelig greit.

Are
        Attached Files
        Are Barstad

Comment

• esmel
          • Dec 2004
          • 2830

den nye utgaven av Fliton Extra'en kommer nå bare med det høye understellet siden elektro conversion har blitt veldig populært.
          Ok, bra.

Hvis du vil bruke denne tråden som en felles tråd er det selfølgelig greit.
          Bra, da sier vi det

Kommer sterkere tilbake når flyet står på stuebordet

Fortsett å kom med tips til deler som bør/kan byttes ut. Lønninga kommer den 15. så da blir det å handle litt... Greit å vite hva mann liksågodt kan kjøpe med en gang.

Løsninger til montering av deksel over tank/batterirom mottas også med takk da jeg har skjønt at det ikke er noen fiks ferdig løsning på det fra produsent, eller har det kommet noe nå?
          Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Går nok en del dager ennå før du får kloa i 6S5000 EVO, de første av 5S er på tur til landet nå. (Ja jeg har bestilt for lenge siden, og får av første levering...)

AXI-motoren kan presses ganske langt i ampere, så lenge du har batteri som tåler strømmene (5000EVO gjør det) har du mye å velge mellom av propellstørrelser for å finne best oppsett. Og best oppsett betyr ikke nødvendigvis å hale max antall watt ut, men å finne det som passer flystilen din Og legge inn litt marginer så hverken motor eller batterier draes helt til grensen.

En fordel ved å kjøpe 2 stk 3S-batterier i stedet er at dem kan brukes til flere fly enn et 6S... Stor motorseiler eller kanskje en 40-size rolig skalamodell. Har 3S3200 som gjør en flott jobb i 3S-oppsettet i en stor motorseiler og som drar rundt en 17x10 i 6S-oppsett i 3D-fly. Som et eksempel bare.

Her har dere mye koselig bygging og får erfaringer å dele med oss. Stå på!
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• canuck
              • Sep 2005
              • 110

Hei Joo!

Jeg visste ikke at de EVO'ene var så nye! Du har et godt poeng iht 3s vs. 6s... Jeg kunne faktisk gjerne tenkt meg en motorseiler... du har ikke en gammel en til salgs? Det hadde vært artig!

Ja, jeg ser at man kan få bursts på 150A av et EVO20. Men hvaslags UBEC greier det uten å brenne opp? Jeg regner med at det er en vei rundt det.

Ulempen med to batterier blir nesten dobbel så lang ladetid. Jeg regner ikke med at Schultze ISL 6-330'en min kan lade to slike batterier samtidig. Vet du noe om det Joo?

En ulempe med EVO20 5000's er også at de er veldig lange og gir mindre muligheter for å justere C of G. Fasongen er kanskje bra for motorseilere. Men jeg skal nok finne plass til det!
              Are Barstad

Comment

• tahustvedt
                • Feb 2004
                • 4601

Det at et batteri tåler 150 A burst betyr ikke at du vil oppleve det. Du trekker bare så mye strøm som du belaster, i ditt tilfelle 40-60 A avhengig at hvilken propeler du velger. Strømtrekket til motoren har ingenting å si for UBEC.

Fleksibiliteten er et pluss. Jeg bruker to stk 4S pakker i mitt fly, og bruker samme batteriene i helikopter, men da som 4S. Jo flere fly man kan bruke med samme batteri, jo billigere blir hobbyen...

Hvis jeg har brukt pakkene mine sammen slik at de har lik spenning så lader jeg pakkene i parallell, altså som 4S 5000 mAh og med en ladestrøm på 5 A. Ellers så lader jeg en og en. Laderutiner er noe man venner seg til.

Comment

• tyor
                  • Mar 2005
                  • 9757

bare litt nysgjerrig Tor Arne. når du har brukt begge pakkene hver for seg. og så skal koble dem sammen til en. lader du da opp begge fult først for at de skal være like ?. har nemmelig tenkt på å gjøre det samme selv da jeg har en axi4120-18 på vei i posten
                  Tom Nohr
                  Tennisveien 9
                  2450 Rena

Frsky taranis 9+
                  Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
                  Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
                  + diverse små ting

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Hvis de har blitt brukt hver for seg så må de lades hver for seg. Etter at begge er ladet opp kan de kobles sammen. Jeg sjekker alltid spenningen før jeg kobler sammen i parallell for lading.

Når mine store batterier er tomme har de en cellespenning på ca 3,68-3,7 V.

Comment

• joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

Dessverre Canuck, har bare en motorseiler og den er jeg så glad i at den ikke blir solgt... XL3200
                      I denne bruker jeg 3S 3200, og siden jeg har to av de batteriene (kjøpt samtidig) hadde jeg samtidig 6S batteripakke til å drive en PJS5000 i en annen 3D-maskin. Dumt å kjøpe dyre batterier som blir oppbrukt på grunn av alder og ikke på grunn av mange cykler.

Du mener vel ESC når du snakker om 150A? Når du kommer opp i store oppsett er det gjerne spenningen som (foreløpig) er begrensningen siden det er vanskelig å få tak i ESC`er som handler med enn 10S LiPo. Men Jeti, Kontronic og Actronic har i alle fall velrenommerte saker. Jeti 75 eller 77 Opto Plus (Tor Arne bruker vel det?) er i følge andre brukere sin omtale gode saker og handler opp til 10S. Skal visstnok være svært god software som ikke bare endrer timingen når man endrer timingen... på den måten at flere parametre blir endret og optimaliserer. UBEC`er som klarer 45 Volt inn får du tak i, blant andre KoolFlight leverer det.

Tor Arne har vel nevnt det viktigste (og riktige) om ladingen. Har du først ladet ut 2 stk 3S-pakker i serie (som 6S) er det bare å lade dem som 6S (fremdeles seriekoblet) mellom flightene mens du er på stripa en dag med flyvær og abstinenser. F.eks Schulse 6-330 klarer å levere de 5 ampererne du ønsker deg opp til 6S nemlig. Og er dem brukt hver for seg skal dem være fulladet før du seriekobler dem igjen som nevnt.
                      Husk å ikke lade dem før dem har fått kjølt seg ned...
                      Så har jeg et råd (basert på egne og mange andres erfaringer): når du kommer hjem etter en deilig dag på stripa så lader du pakkene opp med bare 0,5 - 0,7C som max ladestrøm. Nå er det på tide å sette på balanceren også.

Fordelen med å kjøpe en 6S-pakke er at du klarer deg med en balancer om du absolutt vil ha balancer på ved hver lading. (FlightPower sin største balancer balanserer opptil 6S-pakker) Men er der ingen feil på batteriene velger langt de fleste å balansere "innimellom", ikke hver gang... Ikke for å male fanden på veggen, men det hender pakker er dårlig matched mens andre er så bra at man nesten aldri ser balancerne jobbe under ladingen. En av de aktive flygerne som kjører mange tester for blant andre ThunderPower påstår å ha kjørt over 350 cykler på en pakke uten å få ubalanse selv uten å koble en balancer på gjennom hele livsløpet... Men dette er snakk om tester Tor Arne sier det så godt: Laderutiner er noe man venner seg til. Kan virke omstendig første gangen, men det er gjerne bare siden det er nytt.

Huffda, nå ble det for mye fra meg, få gadgetene på bordet canuck (og få bestilt esmel) så vi får se bilder av herlighetene og høre om byggeprosessen !

PS: Husk å sørge for kjøling både av motoren og batteriene... Kanskje bør dere lage et par luftehuller i motorspantet og evt montere et par lustere i bakkroppen, ducting i front av cowlinga osv. Greit å tenke på før nesa er full av drivkilder
                      Last edited by joo; 04-12-05, 08:26.
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Celtic-Griffin
                        • Oct 2004
                        • 873

FlightPower now supply a 3S Parallel Harness which permits the parallel connection of two identical (and identically charged) 3S EVO packs in a model, allowing them to be placed some distance from each other if necessary - this cable harness also allows the two packs to share a 6S stay balance unit and so be charged together.
                        Ken Bates
                        Never Mind the Label

Comment

• canuck
                          • Sep 2005
                          • 110

Sounds good Ken. I will send you another e-mail and ask you for availability. Looks like I will end up with EVO's, Harness and 6S stay balance unit.

Originally posted by Celtic-Griffin
                          FlightPower now supply a 3S Parallel Harness which permits the parallel connection of two identical (and identically charged) 3S EVO packs in a model, allowing them to be placed some distance from each other if necessary - this cable harness also allows the two packs to share a 6S stay balance unit and so be charged together.
                          Are Barstad

Comment

• canuck
                            • Sep 2005
                            • 110

Halehjulet er da montert. Jeg er veldig glad for at jeg ikke brukte stock hjul. Dette er solid og kommer til å virke bra.
                            Attached Files
                            Are Barstad

Comment

• esmel
                              • Dec 2004
                              • 2830

Huffda, nå ble det for mye fra meg, få gadgetene på bordet canuck (og få bestilt esmel) så vi får se bilder av herlighetene og høre om byggeprosessen !
                              Det er vel strengt tatt bare to måter jeg kan få putta elektro inn i denne modellen: Lotto eller at noen kjøper det til meg...

Skal jeg få det i lufta innen rimelig tid så må jeg nok gå for en klissete 4-takter... Ihvertfall foreløpig. Men det frister ENORMT med elektro. Vi få se hva 2006 bringer med seg. Kanskje jeg er så heldig å få flydd den både med fuel og elektro...
                              Espen Melby

Comment

Working...