Unconfigured Ad

Collapse

Elektrisk Fliton Extra 330S (45-60 size)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esmel
    • Dec 2004
    • 2830

Da var en stk. hs-635 til sideroret og to stk. hs-545BB til høyderorene kjøpt inn Nå begynner det jammen å ligne på noe. Montering av motor i dag og så er det stort sett bare å vente til en får råd til to bruktbare balanserorsservoer...
    Kjøpte også litt diverse som propell, karbon overføringer til høyderorene + litt til.

Detta er gøy!
    Attached Files
    Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• canuck
      • Sep 2005
      • 110

Da ser det ut som at du er godt på vei!

Jeg har motor og UBEC, men venter på ESC, motormount og servoer i posten når som helst. Tracking sier at det er levert inn til tollbehandling i Norge så da gjenstår det bare å se når sakene dukker opp.

Hva slags motormount skal du bruke Esmel? Jeg skal bruke standard AXI radial mount men trenger da lange skruer og kanskje litt PVC plastrør som spacer mellom firewall og motor.

Are
      Are Barstad

Comment

• esmel
        • Dec 2004
        • 2830

hehe bruker det som var med jeg veit du (blir som sagt fuel på meg nå i førsteomgang)

Setter på noen slike gummiforinger så kanskje det ikke blir så mye vibrasjoner overført til flyet, samt at jeg har kjøpt ei 10x10mm balsalist jeg splitter så jeg får noen trekantlister jeg kan bruke å forsterke motorfeste med.

Regner med at det blir hs-635 på balanserorene også... sterke og forholdsvis raske. Da har jeg servoer jeg kan bruke i senere prosjekter også. IMPX på Lillehammer har forresten veldig greie priser på servoer for tiden

Kan hende jeg går for en eller annen li-xx løsning til strømforskyning=Sparer noen gram (men også det er avhengig av størrelsen på lommeboka fremover..)

Det blir litt KISS for å få det i lufta så raskt som mulig nå i starten så får jeg prøve å kjøpe inn gadgets litt utover våren...
        Espen Melby

:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

Comment

• canuck
          • Sep 2005
          • 110

Da er vingene ferdige med 2 stk HS-5475HB digitale servoer. All hardware her er stock.

Esmel: Ja, jeg burde jo husket at du skulle bruke fuel. Servoene du brukte burde holde ja! Jeg brukte også gummiforinger.

Are
          Attached Files
          Last edited by canuck; 27-12-05, 21:50.
          Are Barstad

Comment

• canuck
            • Sep 2005
            • 110

Motoren er nå montert. Jeg brukte 6mm threaded rod, muttere og lock-tite.

Dette veier ikke mye og er veldig solid.
            Attached Files
            Are Barstad

Comment

• esmel
              • Dec 2004
              • 2830

Kjøpte en pakke med dubro rorhorn i tillegg jeg(de grå). Skal si det ble utslag... Her ligger alt til rette for litt morro etter hvert

Prøvde å starte den hersens røykhosteren både i går og i dag...uten hell...skulle hatt elektro gitt... (var ikke mange forsøkene jeg rakk/gadd pga. snø og generell kuldefølelse i fingrene...) Det meste er ihvertfall i orden nå.

Hva slags propell putter du på? Vet du noe om hvor mye det er snakk om i statisk drakraft og rpm enda? Putta på en 15x6 APC og regner med at det gjør nytta til litt ymse bruk.

Putta forresten på hs-635HB på balanserorene også. Ser ut til å fungere veldig bra.
              Espen Melby

Comment

• canuck
                • Sep 2005
                • 110

Originally posted by esmel
                Hva slags propell putter du på? Vet du noe om hvor mye det er snakk om i statisk drakraft og rpm enda? Putta på en 15x6 APC og regner med at det gjør nytta til litt ymse bruk.
                Jeg kjøpte en 16x10E (elektro). Jeg har hørt at 17x10 virker best men jeg har ikke fått tak i en enda.

Men så vidt jeg vet brukes lengre propeller for elektro enn det man bruker for glow. Utover det har jeg ikke greie på det.

Motoren min har ikkw blitt kjørt med batterier enda. Jeg har ikke tenkt å fly Extra'en før til våren og tenkte jeg kjøper batteriene da siden de er nesten å betrakte som 'ferskvare'.

Extra'en min er nå ferdig og bare venter på vær og batterier - pluss litt lodding og ledninger.
                Are Barstad

Comment

• esmel
                  • Dec 2004
                  • 2830

Hva syntes du om settet egentlig?

Jeg syntes det var greit nok å få istand. Men det største savnet er:
                  1) Manualen kunne vært bedre.
                  2) Skruene til vingene er ikke veldig lette å få skrudd i...
                  3) Feste av det lokket over tank/batterirom kunne vært gjort på forhånd. Ikke at det tar så lang tid å pønske ut noe, men det er jo litt unødvendig.

Syntes jeg fikk en del for penga jeg Og hvis det flyr like bra som de sier rundt om så er jo det bra det også
                  Espen Melby

Comment

• canuck
                    • Sep 2005
                    • 110

Dette er faktisk mitt første sett bortsett fra en liten innendørs EPP modell.

Ja, manualen var litt 'tynn'...

Hardware var ikke samme som i manualen

Men hvis man har bygget før burde ikke dette være et problem.

Ellers er jeg enig i dine punkter.

Konklusjon:

Det var en veldig rimelig modell og jeg føler at jeg fikk mer enn det jeg betalte for

Det gjenstår å se hvordan den flyr men jeg har bare hørt gode kommentarer...

Jeg skal til Texas om 3 uker og til Singapore om 5 uker. Kanskje jeg får billigere batterier på et av de stedene slik at jeg kan prøvefly fra isen - og ikke vente helt til våren!
                    Are Barstad

Comment

• esmel
                      • Dec 2004
                      • 2830

Sparker liv igjen i denne tråden da tilfeldighetene ville at flyet canuk monterte skulle havne i min kjeller. Flyet er fortsatt uflydd. Lader, balanserer og ymse med kontakter ligger klart og venter på Flightpower 6s3700mah pakka som er på vei i posten. Takk til Technoflight for veldig bra service!

Regner med å gjøre unna jomfrutur til uka, men først blir det en tur på posten og en runde med loddebolten. Eneste som står igjen ut over dette er festing av esc, resten er stort sett unnagjort. Fliton Extraen har jeg jo hatt før så det vet jeg flyr bra, oppsettet er jo også utprøvd av andre og ser ut til å fungere kjempefint. Det som gjenstår å finne ut er litt data vedrørende flytider, statisk thrust og hastighet med ulike propeller.

Har forøvrig solgt unna alt av bråkemotorer så nå ser det ut til at fremtiden, for min del, kun vil dreie seg om watt, volt og til nød 95blyfri

Er det noen av dere som har prøvd axi 4130/16 i lignende modeller?
                      Espen Melby

Comment

• esmel
                        • Dec 2004
                        • 2830

I dag bikket jeg et to siffret antall turer med extraen, feirer det med en grandiosa

Oppsettet er som sagt en AXI 4130/16, Jeti 77 OPTO og ei 6s 3700mAh Flightpower Evo20 pakke. Flyet skal veie et sted rundt 2.6 kg. APC 17x10E

Flytid: Loffa rundt i harrier (ca. 50-60% throttel) + noen laaange vertikaler i helga. Putta på 2900mah etter ca. 10minutter. I dag ble det for det meste diverse looper og anna mer vanlig acro-flyging. Putta på 2500mAh etter 9 minutter. Jeg har nå timeren på 9 minutter og flyr som regel minst et minutt ekstra og har enda ikke puttet på mer enn ca.2900mAh, så jeg har med andre ord litt å gå på.

Flyfarten er grei men for de som skal fly program, f.eks IMAC el, med et slikt oppsett så tror jeg at jeg ville prøvd å få tak i en 16x12 eller lignende for å slippe å måtte dytte venstrestikka så langt frem, for å få opp farten litt. Dette oppsettet er helt ideelt for et 3D oppsett, med mer en nok(!) power til å trekke ut av hover ol.

Med unntak av et par ting så oppfører flyet seg eksemplarisk. Det positive er f.eks en dønn stabil i Harrier, når en først får opp nesa så er det ingen wing-rocking. Det samme gjelder f.eks elevator.
                        Det negative er servoene til halen og høyderoret spesielt. De er rett og slett for trege med de utslagene det her er snakk om, det tar for lang tid fra ytterstilling til ytterstilling. Rolling circle med mye balanserrorsutslag blir bare feil fordi jeg ikke får nok siderorsutslag raskt nok. Det virker liksom som den bare kommer halveis innen jeg skulle hatt sideror andre veien... Flyr med det jeg har enn så lenge men etter hvert er planen å sette på to høyderorsservoer (den originale overføringen er benyttet og er ikke presis nok, rorene beveger seg ulikt under belastning og dersom jeg prøver å ta mindre looper i god fart så vil den vri seg (nei de er ikke så små at jeg staller vingen). I lavere fart fungerer det greit nok. Skal dra strikken helt ut ila. våren og sette inn en HS6965 på sideroret, da har jeg ikke det å skylde på i hvert fall.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med oppsettet, med unntak av de nevnte punktene. Drivverket og selve flyet er det i hvert fall ingen ting å utsette på.

KE og inverted foregår uten korreksjoner, litt uvant å ikke måtte gi nedror inverted men tror det blir bra når jeg først vender meg til det. (ja, den er på grensa til å være baktung men den er fin og snill å fly. Mulig jeg setter på en alu spinner for å få litt "bling" og vekt i snuta.
                        Espen Melby

Comment

Working...