Unconfigured Ad

Collapse

Ny byggetråd: Fanta'n

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LN-WNH
    • Dec 2003
    • 426

Bare hyggelig det vet du.
    Flott modell du hadde konstruert, den fløy jo aldeles kjempebra etter det hele gjengen kunne se.
    Blir spennende å lese dine oppsummeringer av flyegenskapene.

Comment

• Warbirdpilot
      Administrator
      • Sep 2004
      • 2878

Hehe,

Når du nevner flyegenskaper så kan jeg si såpass at jeg er nødt til å bytte ut servoene jeg satte i da de ikke fungerte i det hele tatt.

IKKE kjøp Waypoint 38 servoer folkens, de suger skikkelig på sentrering og styrke, er ikke verdt pengene...kjøp heller Waypoint 60 da de fungerer utmerket i forhold..Så jeg er nødt til å sette i waypoint 60 servoer før jeg tør å komme med noen spesifikt..
      Men kan jo si såpass at den fløy veldig sakte og fint og var veldig fin og "mjuk" i pitchplanet...om det er størrelsen/formen på høyderorert eller om det var vingenfemkanten som hadde noe med det å gjøre er jeg ikke sikker på...men den var ihvertfall veldig fin der, sideroret hadde så og si ingen koblinger når jeg fant tyngdepunktets rette plass. flyet hadde også veldig konstant fart gjennom manøvre da det er endel brems i vinge "dingsene".

Åja, selv om dette ikke er noe hovrefly må jeg bare legge til at dette er desidert det enkleste flyet jeg har hatt noen gang å hovre med, bare å peke nesa oppover og der henger den uten nesten noen korrigereringer...

Vel forhåpentligvis vil jeg ha noen nye servoer til neste søndag og da tenkte jeg filme litt også sån at dere kan se hvordan det flyr selv.

.
      - Håvard Glad Andreassen
      - YouTube.com/Warbirdpilot
      - facebook.com/warbirdpilot

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Hørtes spennende ut!

Spesielt at den ikke stupte i gulvet i vertikalene, blir jo veldig anvendelig som acro-leketøy for dem av oss som ikke syntes at hovring er hovedsaken med flyging Må prøve å lure til den Corel-fila di... hvis du ikke har ei .dxf eller .dwg-fil å dele... eller UM begynner å produsere derten!
        Har handla et par av de små 38-servoene til en bitteliten seiler, håper dem duger der... men vet jo at 060`ene er mye for penga!
        Har ledig en Kleppaker med CC10 pålodda, med gammel software som jeg vet funker! Og 20-30 ledige 060`er...

PS: nøyaktig CG er?
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Warbirdpilot
          Administrator
          • Sep 2004
          • 2878

Hei Jarle,

Nei desverre så har jeg ikke dette flyet i autocad format, men jeg har orginalfila som jeg tok utgangspunkt i og du er mer enn velkommen til å bruke den hvis du vil det?

Um kommer nok ikke til å produsere dette flyet men de har den jo på data'n så det er jo sikekrt bare å ringe han så fikser han nok en god deal..

Cg må jeg komme tilbake til da jeg ikke har målt nøyaktig ennå...
          - Håvard Glad Andreassen

Comment

• Warbirdpilot
            Administrator
            • Sep 2004
            • 2878

Da er video'n ferdig

Da har jeg vært å fått tatt litt video av flyet, husk jeg har ikke så mange turer på flyet ennå men tror jeg har fått satt det opp sån nogenlunde...

Video kan lastes ned fra min hjemmeside, se link i signatur...

Enjoy, kom gjerne med innspill...
            - Håvard Glad Andreassen

Comment

• andersh
              • Apr 2003
              • 1734

Skinn og bein... den så jo helt papirfly ut... ekstremt lekkert... Hvor kjøper man Per's motor nå om dagen? Eller kan denne flyes med feks. en liten Hyperion motor, eller kanskje Baby-AXI?
              Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
              rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
              Byggeblog for Eurosporten
              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Warbirdpilot
                Administrator
                • Sep 2004
                • 2878

Hei aNders, glad du likte videoen hehe...ja den flyr veldig fint...

Du kan bruke hva som helst stort sett, tingen er å holde vekta så lav som mulgi som med alt som skal flys innendørs...Det veier cirka 150 gram så da er det bare å bruke en motor som takler dette..

Per har nettopp laget en ny serie med motorer så hvis du vil ha en motor så kan det lønne seg å ta kontakt med han direkte..
                - Håvard Glad Andreassen

Comment

• joo
                  MFN Skribent
                  • Nov 2002
                  • 6936

AXI sin 2204/54 burde passe perfekt. På 2S350.
                  Hvis du ikke får kloa i en av Per sine.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• andersh
                    • Apr 2003
                    • 1734

Har maila med Per i dag så motoren er på vei! UM skjærer ut 2 fly til oss, Per måtte jo selvsagt også ha ett..

Bruker du noe carbon til å stive opp vingen. Synest kanskje jeg ser noe der i bakkant på vingen? Kanskje 3mm flat stav? Noen andre byggetips du vil dele med oss som går i gang med å bygge modellen?
                    Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                    rc.andersh.com

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• Warbirdpilot
                      Administrator
                      • Sep 2004
                      • 2878

Hei Anders,
                      Artig at dere også skal bygge en...Regner med å se byggetråder her på forumet, eller bare noen bilder i denne tråden hadde vært greit.
                      Ja, bruker en 3 mm flatlist i bakkant av vingen og så ble jeg nødt til å stive den opp på undersiden med et par 2mm carbon stenger..Modellen ble mye mer presis da det var litt for mye flex i vingene. Festet de bare i kroppen ved understellet omtrent og ut til der hvor vinge "gjerdene" er festet.

Ellers så var det vel ikke noe spesielt annet jeg kan komme på, veldig rask å sette sammen og de fleste bitene skal passe greit.
                      - Håvard Glad Andreassen

Comment

• andersh
                        • Apr 2003
                        • 1734

Bruker du UHU Poor all-around, eller annen lim?
                        Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                        rc.andersh.com

Comment

• Warbirdpilot
                          Administrator
                          • Sep 2004
                          • 2878

Ja, bruker uhu por til mesteparten av konstruksjonen, og litt lynlim dersom det er noe som skal tørke fort..

En annen ting jeg har kanskje glemt å neven er at jeg var nødt til å gå bort fra tråd og trinse metodikken på balanserorene da min metode ikke fungerte godt nok, det ble for mye slark i bal.rorene, så jeg gikk tilbake til vanlig støtstenger og det har fungert glittrende etter det...Men på høyderoret og sideroret fungerer tråd metoden helt perfekt.
                          - Håvard Glad Andreassen

Comment

• LN-WNH
                            • Dec 2003
                            • 426

Da er ferdig laserskåret depronbiter på plass fra UltraMicro.
                            Det er masse småbiter i settet, så tidsforbruket og nøyaktigheten ved håndskjæring er nesten bare å glemme i forhold til effektiv laser.

Blir nok litt liming i romjula ja.

Svenn Erik sendte også med en CastleCreation ThunderBird9 ESC for å teste mot KE17. Denne kombinasjonen vil gi optimalt lett oppsett hvis det virker.
                            Som kjent har Phoenix 10 ikke funger sammen med denne motoren i 3s oppsett.
                            Håvard bruker 2s lipo for å spare vekt i sin prototype og da går Phoenix10 helt greit.

Det viser seg at ThunderBird9 fungerer helt fint sammen med KE17 (testet i målebenken sammen med PowerAnalyzerPRO) og fordelene med denne i forhold til Hyperion TITAN 10A er
                            - autolipo,
                            - kan kjøres uten noe initialt oppsett fordi default innstillinger fungerer rett fra boksen,
                            - lav vekt i oppsett der vekt i størrelsene 1-2 gram teller.
                            - rimelig i innkjøp

ThunderBird9 har ikke de samme innstillingsmuligheter som sine større søsken, men i den settingen vi her snakker om har det svært lite å si. Eventuelle justeringer, som f.eks. lipoCutOff/Celle kan bekvemt gjøres med CastleLink USB.

Jeg kommer til å lodde motorledningene direkte til ESC for å spare ytterligere vekt og teste mere i praksis når modellen er ferdi klistret sammen.
                            Last edited by LN-WNH; 22-12-06, 08:07.

Comment

• Warbirdpilot
                              Administrator
                              • Sep 2004
                              • 2878

Hei Per, og god Jul forresten hehe,
                              Ja det var morro at han ville brenne ut et par sett til dere, hvis jeg skulle bygd en til ville gått for litt annen løsning på vingen, men kun for å eksperimentere da den nåværende vingen fungerer glimrende den..
                              Kunne tenkt meg en vinge som hadde litt smalere korde med samtidig litt breiere balanseror, i tillegg så ville jeg ha bygd inn aerodynamisk avlastning på balrorene, dvs at ytterst på balrorene skal gå litt inn i vingen...Dette skal i følge folk som har prøvd hjelpe på differensieringen som ofte er et problem på disse små flyene som må ha angrepsvinkel for å fly. Legger ved et eksempel på et fly med slike tabs på vingene...

Hvordan har du tenkt til å gjøre overføringene dine Per?
                              Attached Files
                              - Håvard Glad Andreassen

Comment

• LN-WNH
                                • Dec 2003
                                • 426

Originally posted by flypilot
                                Hvordan har du tenkt til å gjøre overføringene dine Per?
                                neeiiiiiii, jeg hadde vel tenkt å kopiere din løsning jeg.
                                Kanskje lime servohorn i stedet for kullstav på rora for å slippe krypestrømpe?
                                På ail nevnte du at vireløsningen flexet ? slik at det var lettere å bruke konvensjonell løsning så det blir vel til at jeg gjør som vanlig her også.
                                Flott avbildet modell - skulle hatt mulighet til slik lakkering/silketrykk.
                                Det er vel "turbulensdrag" som er tingen for tiden, og en mulig løsning kunne jo også være å legge inn "skråflaps" i vingeforkant,eller deler av denne for å få gunstige sakteflygingsegenskaper "på vei ned" - power til fremdrift er det jo massevis av. Jeg lurte derfor på å lage innfesting av vingen på en slik måte at den ledd kan fjernes for å sette inn alternative løsninger uten å ødelegge for mye. Blir kanskje litt tankearbeid + ribbe + akevitt + + . Går fort til 7.1.

Comment

Working...