Unconfigured Ad

Collapse

BT 69" MkXIV Spitfire

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lpriis
    • Jan 2005
    • 534

Originally posted by Rolf Meum
    Hei Lars Petter.
    The big show er den engelske tittelen og den heter le grande cirque eller noe sånt på fransk. Pierre Closterman fløy i det frie franske luftforsvaret under RAF.
    mvh Rolf
    Hei Rolf

Ja da må den boka inn i samlingen har du fått anledning til å hilst på Birger Tidemand og lest boka hans..ikke rart en får slik respekt av innsatsen til disse kara
    Lars Petter Nesse

Votec 322 40% 3W170cs
    Extra 330 40% 3W212cs

Comment

• Lumbajack
      • May 2002
      • 635

Hei Olav og Lars Petter,

Jeg har vært så heldig å fly ganske mange av veteranfly, både propell og jet.
      Jeg har fløyet Spitfiren fra Bodø i nord til Italia i sør, Polen i øst til Irland i vest. Det er en helt spesiell følelse hver eneste gang. En ting som slår meg hver gang er hvordan Spitten aldri lar være å imponere meg. Den har en harmoni og føyelihet som er ganske unik. "pakka er komplett". Man kan ta for seg hver rorfunksjon eller hver enkelt egenskap og finne små kommentarer, men når det settes sammen kommer "the Spitfire magic" frem. En annen ting som kanskje høres litt "corney" eller sentimentalt ut er at du er veldig klar over at du alene har et levende stykke historie i hendene. La meg forklare litt, MH 434 (som var på Klanten) er fortsatt den mest orginale spitten som flyr. Den er kreditert med flere tyske fly på samvittigheten, og det er en spesiell følelse å fly den over kanalen fra England til nord Frankrike. Om ikke annet gir det en voldsom respekt for de som gjorde det for over 60 år siden. Det har også ført til at jeg har truffet veldig mange flygere fra krigen, Engelske,tyske, amerikanske, norske, Tjekkiske,Polske,japanske, autralske osv.
      Mange av dem har skrevet bøker som jeg leste i filler i ungdommen, som Pierre Closterman som skrev Luftens ørner.
      Det jeg sier er at det å fly en Spit er så uendelig mye mer enn selve "rattingen", selv om den i seg selv er fenomenal.
      mvh Rolf
      Det du sier her er vel det de fleste av oss flyentusiaster har inntrykk av etter å ha hørt piloter snakke om sine opplevelser av Spitten....og det er fint for oss som ganske sikkert ikke vil få oppleve Spitfire på den måten.

...og omtale Spitfire i slike ordelag som dine er hverken corny eller sentimentalt. Selv om det er Hurricane som er kredittert med mest nedskutte fly så er det Spitfire som ble selve symbolet for den Britiske motstanden i slaget om England. Jeg vil tro at siluetten av en Spit er det mest assosierte symbolet for WWII nest etter hake-korset og står for hver sin motpol hva gjelder følelser og asosiasjoner.
      Bare navnet er en geni-strek av dimensjoner..."Supermarine Spitfire"

Kunne bablet i timesvis om dette...men det skal jeg ikke gjøre

Flott og ha deg med på "laget" Rolf. Kom gjerne med noen historier fra "the airshow circut" og dine opplevelser av forskjellige flytyper. Tror helt sikkert jeg snakker for de fleste her

High Flight

Oh! I have slipped the surly bonds of earth
      And danced the skies on laughter-silvered wings;
      Sunward I've climbed, and joined the tumbling mirth
      Of sun-split clouds - and done a hundred things

You have not dreamed of - wheeled and soared and swung
      High in the sunlit silence. Hov'ring there
      I've chased the shouting wind along, and flung
      My eager craft through footless halls of air.

Up, up the long delirious, burning blue,
      I've topped the windswept heights with easy grace
      Where never lark, or even eagle flew -
      And, while with silent lifting mind I've trod
      The high unsurpassed sanctity of space,
      Put out my hand and touched the face of God.

-- Pilot Officer John Gillespie Magee
      Mvh

Olav Lund

Comment

• ERJ
        • Aug 2007
        • 935

HAHHH!!! Hva dere sansynligvis ikke har opplevd er NORSKE Spit'er i aksjon!
        Husker en episode spesielt under "avskjeden" med Forcen når tre stykker kom i close
        formasjon fresende forbi Skattøra Sjøflystasjon med en femtimeter høy vannsøyle
        etter hvert fly! Det var tider for en guttunge det...Virkelig synd dere ikke har fått
        oppleve sånt...Og - dette er ikke ert, men tvers gjennom ærlig ment!

Mvh Einar - fyttikatta hvor gammel jeg har blitt...Og takk for at dere gjenskaper slike
        eksemplarer fra luftfartens "glansalder" som flotte modeller!
        Last edited by ERJ; 10-01-08, 10:51. Reason: Tok av...

Comment

• Rolf Meum
          • Dec 2005
          • 83

Hei Arvid,

Det er ikke jeg som lager Catalina. Skulle gjerne hatt en og fløyet på Eikern, men får dessverre ikke tid til alt.

mvh Rolf

Comment

• Thinnthinn
            • Sep 2002
            • 1172

Å få sitte på med en hadde holdt leeenge for meg
            Et annet syn jeg gjerne skulle sett var da min kjære farfar tyvlånte en Spit og dro under Svinesundbrua for å feire at farmor sa ja til giftemål... Dæ hadde vøri noe..

Ikke rart man har flydilla!
            Audun Thinn
            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

Comment

• Jan_Petter
              • Jan 2006
              • 900

Beklager å føre denne tråden enda lenger av sporet....

Men det meste kan som kjent kjøpes for penger!

Baksete"tur" med P-51 er faktisk fullt mulig Ikke spit akkurat da, men sikkert like adrenalinfylt

PS: Legg merke til den flotte Mustangen den flyr i formasjon med
              http://www.phoenix-rc.org/
              http://www.glamdalrck.net
              http://www.scalewarbird.org/
              ---------------------------------------------------
              Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

Comment

• Rolf Meum
                • Dec 2005
                • 83

Hei Lars Petter,

Ja jeg traff han da jeg var på Torp med en Spit mk XVI for noen år siden. Da fikk han faktisk en forklaring på hvorfor mkXVI ( det er en mkIX med en amerikansk bygget Merlin 66 versjon som heter Merlin 266. Identisk motor men med amerikanske gjenger og bolter/skruer. For ikke å skape logistikk problemer ble de flyene designert mkXVI.) har en tilsynelatende mye hardere gange enn mkIX. Når jeg forklarte han hvorfor fikk han seg en liten latter. De hadde ikke lyst å fly mkXVI pga den "harde" motor gangen under krigen, men som han fant ut var helt uberettiget. Noen av dere som vet hvorfor?
                Det er en bitteliten quis og svar kommer om ikke lenge!
                mvh Rolf

Comment

• Lumbajack
                  • May 2002
                  • 635

Kan det ha noe med at Packard Merlin 266 gikk på høyere octane-tall og dermed tålte høyere manifoldtrykk?
                  Kan det ha noe med mannssjovinisme og gjøre? Var det ikke uskolerte amerikanske damer som lagde 266. 266 viste seg vel og være en bedre motor også med høyere tolleranser på komponentene. Tror produksjonen til amerikanerene hadde en mye større grad av maskinering. Engelsmennene hos R&R dreiv vel med mer 'håndarbeid' og fnøys vel av "american broads"
                  Mvh

Olav Lund

Comment

• Rolf Meum
                    • Dec 2005
                    • 83

Hei Olav,

Merlin 66 og Packard Merlin 266 kunne begge gå på 150 oktan!!! fuel. Med spesielle tennplugger kunne de begge ha +25 i boost eller 80"(tommer) manifold pressure. Ytelsen kom da opp i overkant av 2000 hk, men levetiden på motoren ble betraktlig redusert.
                    Grunnen til at 266 har en hardere eller skarpere lyd er regelrett eksosrørene. På Merlin 66 er det fishtail eksosrør, som gir en litt mykere lyd, mens 266 kom med runde rør ganske likt de som sitter på Mustangen men med litt større diameter. Spitfire MH434 har en Merlin 66 men har runde eksosrør og lyder likt som en 266. Det er hvordan den varme eksosen treffer den kalde luften rundt som er forskjellen.

mvh Rolf

Comment

• spitfire
                      Moderator
                      • Apr 2006
                      • 467

Hei Olav,

Merlin 66 og Packard Merlin 266 kunne begge gå på 150 oktan!!! fuel. Med spesielle tennplugger kunne de begge ha +25 i boost eller 80"(tommer) manifold pressure. Ytelsen kom da opp i overkant av 2000 hk, men levetiden på motoren ble betraktlig redusert.
                      Grunnen til at 266 har en hardere eller skarpere lyd er regelrett eksosrørene. På Merlin 66 er det fishtail eksosrør, som gir en litt mykere lyd, mens 266 kom med runde rør ganske likt de som sitter på Mustangen men med litt større diameter. Spitfire MH434 har en Merlin 66 men har runde eksosrør og lyder likt som en 266. Det er hvordan den varme eksosen treffer den kalde luften rundt som er forskjellen.

mvh Rolf
                      Ja,ja.. man blir klokere og klokere for hver dag som går. Har lagt merke til at de forskellige mk. har forskellige manifoiler. Har vært et par ganger på Duxford, jeg hører iallfall forskell på Merlin og Griffon. Bygde en mk.xiv 1:6 skala med en Saito 180, der laget jeg et funktionibelt custom eksosanlegg til "Griffon".... lyden ble hardere kontra den orginale saitopotta, -red. uten noen sammenligning forøvrig. -men jeg kan si at 180`n har bra med "boost" i 1:6 XIV..
                      Bygger nå en Yellow Airkraft mk XIV 1:5.
                      Se byggetråd på www.scalewarbird.org
                      Attached Files
                      John Arne Sagøy
                      Scale Warbirds of Norway
                      Trønderbataljonen
                      www.scalewarbird.org
                      No guts, no glory

Comment

• Stian
                        • Jan 2006
                        • 484

det er ikke hver dag man støter borti en ekte spitfirepilot! Er det mulig å melde seg på kurs??

Jeg har hatt en liten pause på mkXIV da jeg venter på lufttank, glassfiberduk etc.

Derfor har jeg gått igang å sette inn ny motor i mkIX.

Ikke så mye som gjenstår nå, bare å lodde og skru fast cowling

Lager også en antenne så jeg får antennen ut av kroppen og med to retninger
                        Attached Files

Comment

• Stian
                          • Jan 2006
                          • 484

Ett bilde av antennen.
                          Attached Files

Comment

• Lumbajack
                            • May 2002
                            • 635

...Grunnen til at 266 har en hardere eller skarpere lyd er regelrett eksosrørene. På Merlin 66 er det fishtail eksosrør, som gir en litt mykere lyd, mens 266 kom med runde rør ganske likt de som sitter på Mustangen men med litt større diameter...

mvh Rolf
                            ...eksosrørene du...utrolig! Skulle tro at utforminga av enden på et 30cm langt eksosrør ikke hadde noen nevneverdig innvirkning på lyden, spesielt når du har 1650 cui til å generere lyden. Skjønner jo at når Fast and Furious-wannabes kan stappe hue inn i sluttdemperen på bilen, kan ha en viss innvirkning på lyden.
                            Men den kjøper jeg. Beklager at vi "søler" til tråden din Stian. Har fulgt prosjektene din på RCSB
                            Mvh

Olav Lund

Comment

• Stian
                              • Jan 2006
                              • 484

Det går da greit, det er ikke hver dag man hører fra en ekte Spitfireflyger

Jeg er igang med pneumatikken..
                              Attached Files

Comment

• Stian
                                • Jan 2006
                                • 484

Jeg har fått gang på en del ting etter å ha holdt på med mkIX og seilflyet mitt og både retract til hovedhjul og halehju er på plass. Halen er på plass, noe pussing på side-finnen måtte til

Så har jeg glasset det meste med ett lag. Har fremdeles litt igjen på flaps og datapluggen jeg har brukt til å koble servoer i vingen gir ikke kontakt så det må ordnes før jeg kan kle vingen under og glasse.

Har også laget dørene til halehjulet.

Dørene til hovedhjulene må jeg gjøre på ny, da de krummer feil.

Comment

Working...