Announcement

Collapse
No announcement yet.

BT 69" MkXIV Spitfire

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Kjempefint fly og meget fin stripe. En spit gjør seg på gress, det skal være sikkert.

    Comment


    • #62
      År og dag siden sist!

      Var oppe på stripen idag og prøvde den på gresset og med litt ekstra høyderorvandring gikk det aldeles strålende!

      Tidligere har den ikke engang rikket på seg før den gikk på nesa, så jeg er rimelig glad!

      Jeg har bygd om batteriluken og kuttet av toppen av cowlingen, jeg må bare lage en festeanordning til batterier, cowl og cockpitdør så er jeg klar til jomfruflukt!

      satser på helgen

      Comment


      • #63
        I går ble det jomfrutur med mkXIV Etter ti mnd på hylla, mange bortforklaringer og lite lyst kom dagen!

        Alt gikk strålende, opplevde noe throttletøys like etter letting, men det forsvant.

        Den er nok en smule nesetung, jeg måtte trimme opp og i sving måtte jeg gi høyderor (mer enn normalt) for å holde høyden.

        Det beste av alt var at jeg satte to landinger uten å gå på nesa Den første var noe uryddig, da jeg flippet en bryter og gikk over til mer vandring på høyderoret (for å ha mer å gi for å hindre at den går på nesa). Den andre ble finere og satt silkemykt, akkurat nok til å sette fart på hjulene Uvant å se en spitfire i denne størrelsen trille et stykke på stripen uten throttle uten å gå på nesa!

        Nå har jeg funnet klistremerker fra England med rundeller og bokstaver og gleder meg til å få de på! og kanoner må jeg lage

        God toppfart var det også!

        Vidunderlig!

        Stian
        Attached Files
        Last edited by Stian; 06-06-09, 13:04.

        Comment


        • #64
          Gi meg en liten advarsel først neste gang Stian så skal jeg ta med kameraCanonen...
          Grattis med vel overstått jomfrutur!
          ----------------
          Haldor
          ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

          Comment


          • #65
            Nei men Haldor! Er det liv i deg?? Haha..Trodde du hadde lagt opp...

            Tipper det blir tur opp etter fire på Søndag..

            Håper Petter er klar med slep også!

            Comment


            • #66
              Lagt opp nei, på ingen måte Bare ikke spesielt aktiv akkurat nå...
              Nok å ta seg til i heimen, en del fullsize blir det jo og sånn går nå dagene...

              Prøver å stikke innom en tur i morgen!
              ----------------
              Haldor
              ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

              Comment


              • #67
                Etpar bilder
                Attached Files

                Comment


                • #68
                  Flere bilder. Nå med rundeller og bokstaver og gul fremkant på vingen
                  Takk Haldor!
                  Attached Files

                  Comment


                  • #69
                    Dette er jo en riktig lekkerbisken, synes griffonspittene er de fineste, ..de har den lange "nasen".
                    Ser den er i skala 1:6,4 hva ble vekta på den, og hvordan føles landingene? -Hadde en ESM Mk.XIV den var litt "tricky" på bakken..
                    -Er litt spent nå , for Yellow`n er snart klar for maiden flight...!
                    Last edited by spitfire; 24-07-09, 21:51.
                    John Arne Sagøy
                    Scale Warbirds of Norway
                    Trønderbataljonen
                    www.scalewarbird.org
                    No guts, no glory

                    Comment


                    • #70
                      Ikke mett nei...MERE Stian...

                      Originally posted by Stian View Post
                      Flere bilder. Nå med rundeller og bokstaver og gul fremkant på vingen
                      Takk Haldor!
                      Forstår det slik at du har elektro som fremdrift..? - Eller har jeg nødlandet
                      igjen... Okkesom... Om du har el. går det og bruke skalapropell eller blir
                      efekten borte som på tradisjonell fuel/bensindrift..?

                      Mvh Einar - mere Stian, den er bare sååh lekker den doningen din!

                      Comment


                      • #71
                        Takktakk!

                        Det er elektro ja, det skal funke fint med skala propell også, men erfaringen fra mkIX tilsier at det skal være mye vinkel og lavt turtall skal det bli effektivt. Da trenger jeg en motor som er god for kanskje fire ganger så mye effekt som jeg egentlig trenger og som har veldig lav Kv. Det blir noe av det samme som de gjorde på originalen, de giret den ned til 2800 omdreininger, det hadde gått fint å ikke bruke giret og redusere vinkelen på bladet istedenfor, men det er ikke effektivt... Med en så stor motor og tung propell på en lang nese, måtte jeg nok satt batteriet bak piloten.... Og med denne modellens ønske om å gå på nesa hadde den ikke vart lenge... Så jeg har hengt skalaen på veggen

                        Den veier 5,5kg. Vingen løfter det helt greit, den flyr finere enn mk1 jeg bygde først i samme størrelse (4kg). Noe tricky på bakken, men den ekstra vekten hjelper på det og.

                        1/5 er tyngre enn min og enda enklere å håndtere på bakken og jeg lurer på om Yellow har jukset litt og vinklet bena litt fremover...

                        BTW: etter 6min på full throttle hadde jeg brukt 1000 av 3700mAh..

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by Stian View Post
                          Takktakk!

                          Det er elektro ja, det skal funke fint med skala propell også, men erfaringen fra mkIX tilsier at det skal være mye vinkel og lavt turtall skal det bli effektivt. Da trenger jeg en motor som er god for kanskje fire ganger så mye effekt som jeg egentlig trenger og som har veldig lav Kv. Det blir noe av det samme som de gjorde på originalen, de giret den ned til 2800 omdreininger, det hadde gått fint å ikke bruke giret og redusere vinkelen på bladet istedenfor, men det er ikke effektivt... Med en så stor motor og tung propell på en lang nese, måtte jeg nok satt batteriet bak piloten.... Og med denne modellens ønske om å gå på nesa hadde den ikke vart lenge... Så jeg har hengt skalaen på veggen

                          Den veier 5,5kg. Vingen løfter det helt greit, den flyr finere enn mk1 jeg bygde først i samme størrelse (4kg). Noe tricky på bakken, men den ekstra vekten hjelper på det og.

                          1/5 er tyngre enn min og enda enklere å håndtere på bakken og jeg lurer på om Yellow har jukset litt og vinklet bena litt fremover...

                          BTW: etter 6min på full throttle hadde jeg brukt 1000 av 3700mAh..
                          Jada,jada..., ikke Yellow Aircraft, men jeg har nok jukset litt og vinklet hovedleggene ca.20mm forover målt på hjulnav, -du skjønner jeg er litt for godt kjent med problematikken med taxing, take off og landing av spitfire. og med en dyr Mejzlik karbonproppell der foran kan noseover`n bli litt kostbar i lengden.....
                          Men du skal vite at det bare er "kjennere" som ser det...! --og man tar vekk mye av disse "tricky`e" tendensene..
                          John Arne Sagøy
                          Scale Warbirds of Norway
                          Trønderbataljonen
                          www.scalewarbird.org
                          No guts, no glory

                          Comment


                          • #73
                            Haha! Så det er du som har jukset?

                            Har du forsøkt spit i denne størrelsen før? Min erfaring er at det går ganske bra, min 83" mkIX Neset over kun en gang og det var en skikkelig drittlanding.. Klarte nesten å ta av uten høyderor..

                            På 69" har jeg programmert inn mer vandring på høyderor og må gi absolutt alt for å få den i lufta, regn med at det er hårete i starten!

                            Men det er jo en del av det å være spitfire-entusiast!

                            Stian
                            Last edited by Stian; 06-08-09, 21:23.

                            Comment


                            • #74
                              No...LANGT klokere!

                              Originally posted by Stian View Post
                              Takktakk!

                              Det er elektro ja, det skal funke fint med skala propell også, men erfaringen fra mkIX tilsier at det skal være mye vinkel og lavt turtall skal det bli effektivt. Da trenger jeg en motor som er god for kanskje fire ganger så mye effekt som jeg egentlig trenger og som har veldig lav Kv. Det blir noe av det samme som de gjorde på originalen, de giret den ned til 2800 omdreininger, det hadde gått fint å ikke bruke giret og redusere vinkelen på bladet istedenfor, men det er ikke effektivt... Med en så stor motor og tung propell på en lang nese, måtte jeg nok satt batteriet bak piloten.... Og med denne modellens ønske om å gå på nesa hadde den ikke vart lenge... Så jeg har hengt skalaen på veggen

                              Den veier 5,5kg. Vingen løfter det helt greit, den flyr finere enn mk1 jeg bygde først i samme størrelse (4kg). Noe tricky på bakken, men den ekstra vekten hjelper på det og.

                              1/5 er tyngre enn min og enda enklere å håndtere på bakken og jeg lurer på om Yellow har jukset litt og vinklet bena litt fremover...

                              BTW: etter 6min på full throttle hadde jeg brukt 1000 av 3700mAh..

                              Takk skal du ha! - Dette er både greit og meget opplysende for en
                              ufaglært!

                              Mvh Einar - der fikk jeg ennå litt mere lærdom..

                              Comment

                              Working...
                              X