Unconfigured Ad

Collapse

ESM 50cc Corsair med Saito FG57 Boxer

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nitro
    • Sep 2003
    • 376

    #76
    Hobbyen er full av kompromisser, selv har jeg en cub med glow totakt.......
    Men i SE-5A'n min var det ikke aktuelt med noe annet enn firtakter
    Har ingen bensinmotorer, kun glow. Mens sitter stadig og titter på Saito bensinmotorer på nett.
    Blir nok en slik en etterhvert.....

    Comment

    • affa
      Administrator
      • Jul 2002
      • 5877

      #77
      Originally posted by Wulf
      4 takter er absolutt det grommeste, men en sagmotor med gear kan også gå an
      Kan i beste fall kalles selvforsvar...

      mvh
      Alf
      ____________________________
      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

      Comment

      • kwik
        • Oct 2010
        • 1212

        #78
        Originally posted by affa
        Kan i beste fall kalles selvforsvar...

        mvh
        Alf
        HAHA !!!! Ja, jeg finner ikke noe annet enn en Gearet BMF 80 totakt for en 1/4 skala 109.

        Allt annet stikker utafor. Skal man ha en sylinder stikkende ut.....eller totaktslyd ?
        Da tar jeg totakt. Mitt høyeste ønske er en

        Firetakts 80cc Bensin 60 graders V- motor med gear, der en hul aksling går mellom sylindrene.

        Den ville gått inn i en 1/4 skala 109. ( Og gjett hva den hule akslingen skal brukes til.....)

        Nitro, jeg handlet Saito her;
        Last edited by kwik; 24-03-12, 08:53.
        Dont expect, inspect.
        Fun Police everywhere!

        Comment

        • KRE
          • Aug 2005
          • 128

          #79
          jeg har FG-57 i min Zero,den går helt perfekt.har kjørt 5 liter bensin igjennom den til nå
          Knut

          Comment

          • affa
            Administrator
            • Jul 2002
            • 5877

            #80
            Du er tilgitt Kwik

            mvh
            Alf
            ____________________________
            Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

            Comment

            • affa
              Administrator
              • Jul 2002
              • 5877

              #81
              Og mange fly som er trangsnuta som ikke har andre alternativer.

              En diger ME109 hadde vært moro, den ser bare så slem ut.

              Er din ferdig til WBW Kwik.?

              mvh
              Alf
              ____________________________
              Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

              Comment

              • kwik
                • Oct 2010
                • 1212

                #82
                Originally posted by affa
                En diger ME109 hadde vært moro, den ser bare så slem ut.
                Er din ferdig til WBW Kwik.?
                Selvsagt er den ferdig til WBW !!!

                2013, altså. Det er utrolig mye jobb på et sånt fly, Alf. Du må regne et par år på noe slikt.

                Men det kan jo hende den er flybar i "primer". Vi får se? Skal være i Kongsberg i sommer, så
                dersom madammen ikke ødelegger sommerferien med allt for mye huslige syssler, så blir det
                forhåpentligvis byggd endel. For å si det mildt.
                Dont expect, inspect.
                Fun Police everywhere!

                Comment

                • affa
                  Administrator
                  • Jul 2002
                  • 5877

                  #83
                  Som kjent liker jeg jo å holde presset oppe på de som bygger spennende maskiner

                  mvh
                  Alf
                  ____________________________
                  Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                  Comment

                  • Wulf
                    • Jun 2007
                    • 2055

                    #84
                    Originally posted by affa
                    Som kjent liker jeg jo å holde presset oppe på de som bygger spennende maskiner

                    mvh
                    Alf
                    Jeg har ikke noe spennende tydligvis
                    Balsa

                    Comment

                    • affa
                      Administrator
                      • Jul 2002
                      • 5877

                      #85
                      Med det presset du har på firemotors så trenger du vel ikke mer trykk?

                      mvh
                      Alf
                      ____________________________
                      Alf Wilhelm Hansen www.flygal.no

                      Comment

                      • kwik
                        • Oct 2010
                        • 1212

                        #86
                        He he !!!! Dette er morro ! Press er alltid positivt etter min mening. Gutter yter alltid best under press.

                        Alf, du kan jo følge med på 109 her;

                        Scalewarbirds of Norway

                        Pussig nok er det naboen til dette forumet nå.
                        Dont expect, inspect.
                        Fun Police everywhere!

                        Comment

                        • kwik
                          • Oct 2010
                          • 1212

                          #87
                          Originally posted by KRE
                          jeg har FG-57 i min Zero,den går helt perfekt.har kjørt 5 liter bensin igjennom den til nå
                          Hva slags fly har du plassert FG-57'en i? Det finnes jo et par forskjellige zeroer. Er det CMP ?

                          Du har vel justert ventiler en gang da, etter 5 liter?
                          Last edited by kwik; 26-03-12, 22:15.
                          Dont expect, inspect.
                          Fun Police everywhere!

                          Comment

                          • kwik
                            • Oct 2010
                            • 1212

                            #88
                            Angående diskusjon om Saitos bensin-motorer.

                            Det kan jo være bare flaks om man får en sådan motor til å gå reint.Eller ikke.

                            Da har jeg i såfall hatt flaks.

                            Men nå på tur nr 44 hadde jeg følgende opplevelse; Det var endel cross-vind, og da får jeg litt problemer. Den kom ned i ett stykke, men nedslaget ble noget hardt. Og så stoppet motoren. Det har aldri skjedd før.

                            Når jeg startet den opp igjen gikk den bare på en sylinder, og hugget av og til til på begge.

                            Jeg tenkte at siden dette skjedde, må det jo være noe mekanisk? Her går motoren som en klokke intill jeg har en litt hard landing?

                            Merkelig. Jeg har gjort følgende;

                            -Prøvd en annen tenngsboks med tennplugg-heter som virker bra på XYZ-53 bokser,
                            -Gått over alle ventil-åpninger og justert ventil-gap.
                            -Sjekket, og det ser ut for at alle ventiler åpner og stenger.

                            -Tatt av ene eksosen slik at jeg kommer til H-nåla, og gått tilbake til standard justeringer, og justert derfra.
                            Det har blitt mye bedre etter justeringer, men den liker ikke de siste rpm'ene, og jeg får bare 6000 rpm, i stedet for 6400 som jeg hadde før. Det er veldig vanskelig å finne en bra setting for L-og H nåla.

                            Jeg bruker den samme Bel-Ray olja som for zenoah, 1:50. I stedet for standard syntetisk olje 1:20 som det står i manualen.

                            Nå skal det sies at før siste flight kom det med litt "vanlig olje" også..... og Tor Willy sier han fikk problemer etter å gått over til en annen olje. Han måtte "vaske" innmaten i forgassern, og gå tilbake til opprinnelig olje. Husker ikke hva slags olje han bruker, og hvilket blandingsforhold. Hans Saito har også gått bra. ( Har vanskelig for å forstå hvordan oljetypen skal påvirke om motorn går på en eller to sylindre, egentlig.)

                            Så nå går den sånn noenlunde på bakken, men jeg er nervøs for hvordan den vil oppføre seg i lufta.

                            Enten er det noe mekanisk, ellers så må jeg også "vaske" forgassern. Eller to tenningsbokser har samme problem på Saiton, men ikke på XYZ'en.

                            Tror jeg skal åpne tanken og sjekke hvordan det ser ut. Kanskje noe skjedde der.

                            Vaillyen er klargjort. Byttet en flapsservo fra Fut 9202 til Fut 3305 etter landing på isen på et hjul. Da går nylon-tenner.

                            Ja, og fikset lekasjen i Vailly-understellet; Sprøytet silicon spray inn i sytemet etter råd fra Trond. Det ble potte tett.
                            Last edited by kwik; 08-05-12, 07:06.
                            Dont expect, inspect.
                            Fun Police everywhere!

                            Comment

                            • kwik
                              • Oct 2010
                              • 1212

                              #89
                              Da er Corsair'en frisk igjen. Jeg gjorde som Tor Willy sa. Plukket fra hverandre forgassern. Tørket og vasket. Blåste i alle hull.

                              Satte sammen, og voila, den er som en unghest igjen.

                              Som sagt; Jeg bruker Bel Ray H1R totakts racing olje 1:50.

                              Det kan kanskje nevnes at prinsippet i forgasseren er nesten helt lik en vanlig Walbro.

                              -Samme pumpesystem.

                              -Samme ventil med membran mot lufttrykk.

                              Men, i stedet for et spjell, er det altså ei tønne som åpner for luft. Midt i tønna er det ei nål, som dras ut og sikkert gir mer og mer bensin, jo mere tønna vris på.

                              Det betyr at man ikke har en fast L-innstilling og H-innstilling, men at forgassern liksom skrur ut L-dyseåpning mere og mere (ikke bare luft), jo mere gass.

                              Så, jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er et problem her.

                              Ellers så er monterings hull likt med standard walbro. Man kunne montert en vanlig Walbro, og prøvd, men jeg gidder ikke. Da blir nemlig throttle armen 90 grader feil.
                              Last edited by kwik; 14-05-12, 17:23.
                              Dont expect, inspect.
                              Fun Police everywhere!

                              Comment

                              • kwik
                                • Oct 2010
                                • 1212

                                #90
                                Forbereder Flaterud. Corsair er under reperasjon. Derav de hvite områdene rundt hale-finna. Ny legg er på vei fra Robart.

                                Håper den kommer i tide.En noget hard landing sist helg.....

                                Og , for de som er veldig opptatt av størrelsen på korset på Vailly....er nå pusset bort.
                                Så da blir det å male på et nytt, denne gang forhåpentligvis i riktig størrelse.

                                Click image for larger version

Name:	DSC00013.jpg
Views:	1
Size:	93.6 KB
ID:	588611
                                Last edited by kwik; 23-05-12, 21:14.
                                Dont expect, inspect.
                                Fun Police everywhere!

                                Comment

                                Working...