Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Hobbyen er full av kompromisser, selv har jeg en cub med glow totakt.......
Men i SE-5A'n min var det ikke aktuelt med noe annet enn firtakter
Har ingen bensinmotorer, kun glow. Mens sitter stadig og titter på Saito bensinmotorer på nett.
Blir nok en slik en etterhvert.....
En diger ME109 hadde vært moro, den ser bare så slem ut.
Er din ferdig til WBW Kwik.?
Selvsagt er den ferdig til WBW !!!
2013, altså. Det er utrolig mye jobb på et sånt fly, Alf. Du må regne et par år på noe slikt.
Men det kan jo hende den er flybar i "primer". Vi får se? Skal være i Kongsberg i sommer, så
dersom madammen ikke ødelegger sommerferien med allt for mye huslige syssler, så blir det
forhåpentligvis byggd endel. For å si det mildt.
Det kan jo være bare flaks om man får en sådan motor til å gå reint.Eller ikke.
Da har jeg i såfall hatt flaks.
Men nå på tur nr 44 hadde jeg følgende opplevelse; Det var endel cross-vind, og da får jeg litt problemer. Den kom ned i ett stykke, men nedslaget ble noget hardt. Og så stoppet motoren. Det har aldri skjedd før.
Når jeg startet den opp igjen gikk den bare på en sylinder, og hugget av og til til på begge.
Jeg tenkte at siden dette skjedde, må det jo være noe mekanisk? Her går motoren som en klokke intill jeg har en litt hard landing?
Merkelig. Jeg har gjort følgende;
-Prøvd en annen tenngsboks med tennplugg-heter som virker bra på XYZ-53 bokser,
-Gått over alle ventil-åpninger og justert ventil-gap.
-Sjekket, og det ser ut for at alle ventiler åpner og stenger.
-Tatt av ene eksosen slik at jeg kommer til H-nåla, og gått tilbake til standard justeringer, og justert derfra.
Det har blitt mye bedre etter justeringer, men den liker ikke de siste rpm'ene, og jeg får bare 6000 rpm, i stedet for 6400 som jeg hadde før. Det er veldig vanskelig å finne en bra setting for L-og H nåla.
Jeg bruker den samme Bel-Ray olja som for zenoah, 1:50. I stedet for standard syntetisk olje 1:20 som det står i manualen.
Nå skal det sies at før siste flight kom det med litt "vanlig olje" også..... og Tor Willy sier han fikk problemer etter å gått over til en annen olje. Han måtte "vaske" innmaten i forgassern, og gå tilbake til opprinnelig olje. Husker ikke hva slags olje han bruker, og hvilket blandingsforhold. Hans Saito har også gått bra. ( Har vanskelig for å forstå hvordan oljetypen skal påvirke om motorn går på en eller to sylindre, egentlig.)
Så nå går den sånn noenlunde på bakken, men jeg er nervøs for hvordan den vil oppføre seg i lufta.
Enten er det noe mekanisk, ellers så må jeg også "vaske" forgassern. Eller to tenningsbokser har samme problem på Saiton, men ikke på XYZ'en.
Tror jeg skal åpne tanken og sjekke hvordan det ser ut. Kanskje noe skjedde der.
Vaillyen er klargjort. Byttet en flapsservo fra Fut 9202 til Fut 3305 etter landing på isen på et hjul. Da går nylon-tenner.
Ja, og fikset lekasjen i Vailly-understellet; Sprøytet silicon spray inn i sytemet etter råd fra Trond. Det ble potte tett.
Da er Corsair'en frisk igjen. Jeg gjorde som Tor Willy sa. Plukket fra hverandre forgassern. Tørket og vasket. Blåste i alle hull.
Satte sammen, og voila, den er som en unghest igjen.
Som sagt; Jeg bruker Bel Ray H1R totakts racing olje 1:50.
Det kan kanskje nevnes at prinsippet i forgasseren er nesten helt lik en vanlig Walbro.
-Samme pumpesystem.
-Samme ventil med membran mot lufttrykk.
Men, i stedet for et spjell, er det altså ei tønne som åpner for luft. Midt i tønna er det ei nål, som dras ut og sikkert gir mer og mer bensin, jo mere tønna vris på.
Det betyr at man ikke har en fast L-innstilling og H-innstilling, men at forgassern liksom skrur ut L-dyseåpning mere og mere (ikke bare luft), jo mere gass.
Så, jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det er et problem her.
Ellers så er monterings hull likt med standard walbro. Man kunne montert en vanlig Walbro, og prøvd, men jeg gidder ikke. Da blir nemlig throttle armen 90 grader feil.
Forbereder Flaterud. Corsair er under reperasjon. Derav de hvite områdene rundt hale-finna. Ny legg er på vei fra Robart.
Håper den kommer i tide.En noget hard landing sist helg.....
Og , for de som er veldig opptatt av størrelsen på korset på Vailly....er nå pusset bort.
Så da blir det å male på et nytt, denne gang forhåpentligvis i riktig størrelse.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment