Unconfigured Ad

Collapse

Byggetråd: The World Models Sky Link 100cc (Cessna lookalike) fra Elefun

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • andersh
    • Apr 2003
    • 1734

DA er det veldig lenge siden forrige oppdatering, men det betyr ikke at det ikke har skjedd noe. Jeg har vel egentlig ikke gjort så mye akkurat gjennom julen, men jeg har jobbet ujevnt og trutt gjennom hele desember. Det første som skjedde var at jeg fikk tilbake headerne som var modifisert på Smien Mekaniske på Askøy. Den ene siden gikk greit, mens den andre var så tynn at han slet litt, men fikk det til tilslutt...

Her er headerne:

En ting jeg ikke hadde planlagt i detalj var om utløpene til pottene skulle komme ut i cowlingen, eller akkurat på innsiden av flykroppen. Jeg hadde nok valgt cowlingen om jeg kunne, men det ble alternativet. Planen var hele tiden å ha for stort hull i firewallen slik at luft kunne trekke bakover og kjøle ned pottene, så det passet greit med noen litt store hull slik at jeg kunne tre inn potten med utløpet den veien, og så vri den på plass.

Pottene skal helst ikke berøre treverk direkte siden de blir litt varme. Den beste isolasjonen er vanlig fuelslange (silikon). Dermed limte jeg på silikonslange på alle 4 berøringspunkter i firewallen. De ble først lim på med sort Tec7 men den limen satt faktisk ikke. Forsøkte deretter med CA og den satt mye bedre.

I motsatt ende måtte jeg lime på noen pinner for å få støtte til pottene. Jeg valgte å tre slangen innpå carbonpinner som deretter ble stripset og limt på plass. Da unngikk jeg hele problematikken med at silionslange og lim ikke er venner.

Laget meg 4 slike pinner:

Og limte de på plass på denne måten:

Laget støtter oppe og nede:

Og så var det bare å få pottene på plass:

Det var et hull i spantet like bak pottene, dette ble dekket til med en balsaplate. I tillegg slipte jeg opp litt rom slik at det er luft rundt potten på alle kanter. Til slutt dekket jeg over hele rommet med en plate slik at pottene ligger isolert i helt eget rom:

Og slik ser det ut fra fronten:

Det fulgte med flyet noen kopper som skal skrues fast på cowlingen for å slippe ut luft. Jeg bestemte meg for å montere disse like under pottene på bakre halvdel slik at luften som passerer motoren også kjøler pottene litt før den går ut:

Last edited by andersh; 04-01-11, 02:06.
    Anders Hauge

www.hang.no - Norges nye HANG-side!

www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• andersh
      • Apr 2003
      • 1734

Så var turen kommet til resten foran firewallen: Jeg hadde ikke lyst å ha ledninger fra motoren bakover i modellen av hensyn til forstyrrelser, og jeg ville heller ikke ha bensinfyllingen bakover av hensyn til søl. Dermed bestemte jeg meg for å lage til en liten luke i cowlingen for å ha dette skjult fremme. 1000 bilder sier mer enn ord:

Måtte da lime på en liten boks som alt monteres på, og den boksen måtte tåle trykket som må til for å presse innpå fylledingsen til bensin, og den er ganske tung å få på...

Fiks på plass med lading til batteriet (skal lade med 10 amp), bryter til tenningsanlegget, diode som sier om killswitch er aktivert eller ikke, samt bensinfyllingen.

Fermed med lokk og det hele.

Tilslutt var det å koble opp alt sammen til noe som funker. Batteriet på venstre siden av boksen (Hyperion LiFePo4 2-cell 3000mAh), tenninganlegget på innsiden av boksen, samt killswitch på toppen med en sort optisk kabel som går inn til SmartFly brettet inni flyet. Merk at tenningsanlegget IKKE tåler 2-cell LiFePo4 direkte. Toppladet er de batteriene 8,2v og det er for mye. Jeg har koblet innen liten diode i kretsen som trekker ned spenningen med ca. 0,6v. Det gir nominell driftsspenning på 6v som er perfekt. Dioden er ikke mulig å se, den er inn i krympestrømpe på høyre siden av killswitchen.

Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
      rc.andersh.com

There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

Comment

• andersh
        • Apr 2003
        • 1734

Da var alt med motoren klart, så var det bare å få på plass batteri og SmartFly boks inne i modellen.

Jeg hadde bestemt meg for at jeg på en eller annen måte skal ha kontroll på spenningen på disse batteriene. Dermed lagde jeg meg til et lite "panel" hvor jeg koblet batterien til og fra, lader batteriene, og kan sjekke spenningen. Jeg startet med å pille fra hverandre en slik standard spenningsmåler fra E-Sky som Elefun har.

Jeg laget meg til et brett som hadde plass til alt jeg ville ha der, og festet elektronikken fra voltmeteret på midten av platen:

Festet også på 2 trykk knapper fra Biltema, samt Multiplex kontakt holdere, og noen foringer som ledningene skal komme opp gjennom slik som jeg har på flere andre modeller:

Trykk knappene skal være slik at jeg holder nede den ene for å måle batteri 1, og den andre for å måle nr. 2. Tilslutt festet jeg tilbake på plass fronten jeg tok av fra voltmeterboksen til E-Sky, og da så det tilslutt slik ut:

SmartFly boksen er ikke så mye å si om, det var bare å skru fast i 2 furulister, og så limte jeg de inn etterpå:

Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
        rc.andersh.com

Comment

• andersh
          • Apr 2003
          • 1734

Jeg har også fått på plass lyskontrolleren og programmet som ligger i den blir lagt ut her når jeg er helt ferdig med det. Driver fortsatt med litt småjusteringer, spesielt for å få strober og rødt lys på toppen av sideroret til å bli helt som jeg vil.

3 servoer i kroppen er kommet på plass, neselegg, throttle og choke. Armene på forgasseren var nydelig tilpasset til hekksaks, så det er lite som funker i forhold til servoer og overføringer der. Jeg har demontert litt og fjernet fjær både på throttle og choke. Jeg trenger ikke sikkerheten det eventuelt gir da jeg har killswith, samtidig som jeg mener alt for sterke fjærer på forgasseren er en stor del av årsaken til at throttleservoer ryker såpass mye i bensinmodeller.

Her ser du litt av tilpasningene jeg har gjort for å gjøre det hensiktsmessig å bruke vanlige overføringer:

Tank er montert, ingen hokus pokus.

Det som nå gjenstår er:
          • Balansere modellen og deretter plassere batterier til RX. Modellen er grov-balansert og det virker veldig nært der det skal være.
          • Feste/plassere antenner fra mottakeren.
          • Lime inn sidevinduer.
          • Skru fast vindu bak og fremme når alt innvendig er ferdig.
          • Montere landingslys i cowlingen.
          • Få fyr på motoren og se at alt rundt motor, tenning, og potter fungerer som det skal.
          • Feste antennene på taket på modellen.
          • Evt. interiør, men jeg tror det vil vente til etter jomfrutur.
          • Tilpasse innredning i hengeren så jeg får modellen på plass stødig og fint.

Ben-Erik kommer opp i morgen (tirsdag) så vi får båret den ut og fyrt opp motoren. Så skal vi også få den inn i hengeren og lage til det som evt. må til for at modellen skal stå stødig og sikkert inni der.

Skal oppdatere jevnere nå fremover mot jomfrutur. Det er svært lite som gjenstår!!!
          Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
          rc.andersh.com

Comment

• andersh
            • Apr 2003
            • 1734

Da har modellen endelig vært utenfor dørene i dag. Understellet må av for at jeg skal få den ut av kjelleren, men det er en 3 minutters jobb. 3 skruer på hver side så er det av. Veldig enkelt! Satt det på bukk ute og skrudde på hjulene igjen. Siden vi skulle kjøre motor skrudde vi også på vinger og stab. Det skal være viktig å ha på for å utligne torque fra motoren.

Var innom Statoil i dag og kjøpte en grønn kanne med 4t miljøbensin (oljefri). Blandet så inn 2t olje så den fikk ca. 3,5% som er anbefalt for innkjøring. Når den er kjørt noen runder går jeg over på ferdigblandet miljøbensin med 2% olje.

Dro rundt noen runder uten tenningen på for å trekke frem bensin. Kjørte uten cowling så det var lett å se hvordan det lå an. Når bensinen nærmet seg forgasseren var det på med tenninganlegget. Video sier mer enn 1000 bilder:

Jeg har sendt mail til Elefun om saken med link til denne videoen, så ordner det seg nok.

Ellers hadde vi oss noen runder med brainstorming for å se hvordan jeg skal ha modellen i hengeren, og løsningen ble slik:

Så dermed skal jeg bare lage meg til en støtte til lenger fremme, rett bak nesehjulet, så er hengeren klar. Nærmer seg nå....
            Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
            rc.andersh.com

Comment

• Guest

#36 Unapproved
              Bra tråd Anders.
              Er det tenninga som svikter?

Comment

• andersh
                • Apr 2003
                • 1734

Takk for det!

Etter litt dialog med Elefun forsøker vi både tenningsanlegg og nye plugger. Så ser vi om det endrer på noe.

PS: Trenger sårt en 11cm lang M5 skrue (helst med umbrako hode) til spinneren. Har vært innom alt som er av "skruebutikker" i Bergen, men M5 stopper på 8-9cm hos alle. Noen som har noe slikt liggende, eller vet hvor jeg kan få fingrene i en slik? Kan selvsagt forsøke å mikke til noe med gjengestang, men jeg hadde håpet på en skrue...
                Last edited by andersh; 05-01-11, 15:35.
                Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                rc.andersh.com

Comment

• Trulsen
                  • Aug 2006
                  • 3411

Originally posted by andersh
                  PS: Trenger sårt en 11cm lang M5 skrue (helst med umbrako hode) til spinneren. Har vært innom alt som er av "skruebutikker" i Bergen, men M5 stopper på 8-9cm hos alle.
                  Må du ha gjenger hele veien? Om ikke kunne du jo kjøpt to, kappet og sveist de sammen igjen..

Edit: Utrolig flott modell! Er det på Os denne kommer til å fly?

Comment

• andersh
                    • Apr 2003
                    • 1734

Originally posted by Trulsen
                    Må du ha gjenger hele veien? Om ikke kunne du jo kjøpt to, kappet og sveist de sammen igjen..

Edit: Utrolig flott modell! Er det på Os denne kommer til å fly?
                    Jeg er ikke så veldig "sveisen", så jeg har verken kompetanse eller utstyr til denslags. Jeg trenger i utgangspunktet en 11cm lang skrue med gjenger de siste 3cm. Jeg skrev 12cm fordi det som oftest går i slike lengder (partall). 10cm blir for kort.

Ja, denne kommer til å fly på Ulven, med ujevne besøk på Bømoen, og Fagernes i Mars...
                    Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                    rc.andersh.com

Comment

• andersh
                      • Apr 2003
                      • 1734

I går var det tid for balansering. Det er ikke bare bare å få balansert et slikt beist, men det gikk på et vis. En gang da jeg bygget den forrige Cessna'en laget jeg til en 2 "bukker" som jeg siden har brukt til balansering av både stort og smått. Bestemte meg for at de måtte gjøre jobben denne gangen også.

Jeg var alene da jeg holdt på med dette så det var ikke helt enkelt... Fikk modellen opp på bukkene ved å sette den opp på bokser med alle tre hjulene først, deretter vippet jeg vingen opp på ene siden, så på andre. Bukkene er laget slik at det er mye friksjon mot vingene (dørpakning-gummi), og så kan kun modellen vippe noen grader bak eller frem før den stoppes. Dermed kan flyet stå i bukkene uten noe mer støtte mens jeg lenger på saker og ting for å få den i balanse.

Den var litt baktung helt til jeg plasserte batterier og landingslys der jeg tenkte å ha de, da ble den bra. Har laget en liten video av selve balanseringen og bukkene.

Batteriene i modellen er 2 stk Hyperion LiFePo4 2-cell 3000mAh til mottaker og servoer. Lysanlegget er også plugget rett i SmartFly brettet og får strømmen sin derfra slik det er meningen med DeLight kontrollerne. Så har jeg samme type batteri til tenningsanlegg med en liten diode for å ta ned spenningen litt så tenningsanlegget ikke blir ødelagt når batteriet er fullt.
                      Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

Comment

• Quadrocopter
                        Moderator
                        • Aug 2007
                        • 6357

Originally posted by andersh
                        PS: Trenger sårt en 11cm lang M5 skrue (helst med umbrako hode) til spinneren. Har vært innom alt som er av "skruebutikker" i Bergen, men M5 stopper på 8-9cm hos alle. Noen som har noe slikt liggende, eller vet hvor jeg kan få fingrene i en slik? Kan selvsagt forsøke å mikke til noe med gjengestang, men jeg hadde håpet på en skrue...

Har du sjekket med Tingstad

Comment

• andersh
                          • Apr 2003
                          • 1734

I dag gikk jeg til angrep på skrueproblematikken. Jeg har kjøpt en M5 gjengestang som jeg bestemte meg for å lage skrue ut av, så kan gjerne dere være med å vurdere om dere tror det holder...

Tok da altså en M5 gjengestang, skrudde innpå 2 stk låsemutre "bak frem", og skrudde de så langt innpå stangen, som jeg ville ha lengde på skruen. Så skar jeg av stangen med dremel ca. 1cm lenger inne. Deretter herpet jeg gjengene innerst litt med tang (ikke så de var "borte", men bare slik at de ble trege). Tok en rød gjengelås gugge på som tåler høy temperatur, og skrudde begge mutrene ut på den delen som var treg, og kilte mutrene mot hverandre.

Deretter slipte jeg ned hodene på begge mutrene til noe som minnet om et slikt hode som jeg ville ha, og skar inn spor til flatt skrujern i enden. Til slutt kappet jeg av den første cm fordi den blir ganske slitt når man skrur låsemutre på "feil vei". De bruker litt tid på å finne gjengene. Resultatet ble slik:

Alltid litt skeptisk med slikt som skal rotere fort, og vibrere vanvittig mye, men det kjentes veldig bra ut når jeg skrudde den på. Fikk ca. 2cm gjenger i akslingen på motoren, og den satte seg veldig fint når jeg skrudde den til...

Hva tror dere? Tåler det spetakkelet ved å være fremst på en motor?
                          Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

Comment

• Larsern
                            • Sep 2007
                            • 756

Tror nok det holder ja.

Kjempeflott prosjekt! Moro å se litt andre typer stormodeller også.

En ting jeg reagerte litt på er at du har fjernet returfjæra på gassen. Fjæra fungerer som en avstandshylse slik at selve spjeldet skal holde seg i senter av venturien. Jeg ville bare huket av fjæra, og latt den være på plass. Jeg har sett både DA og DLE har advart mot å ta bort fjæra helt.

Comment

• andersh
                              • Apr 2003
                              • 1734

Originally posted by Larsern
                              En ting jeg reagerte litt på er at du har fjernet returfjæra på gassen. Fjæra fungerer som en avstandshylse slik at selve spjeldet skal holde seg i senter av venturien. Jeg ville bare huket av fjæra, og latt den være på plass. Jeg har sett både DA og DLE har advart mot å ta bort fjæra helt.
                              Da jeg tok den bort sjekket jeg at den ikke hadde noen reell funksjon utover at den trakk spjeldet tilbake til tomgang. Såvidt jeg kunne se styrer den ikke spjeldet på noen som helst måte. Det er ikke mulig å flytte pjeldet sidelengs fordi om fjæren er borte. En annen ting er at jeg synest det hele er litt kjipt av produsentene. Jeg kjøper tross alt en modellflymotor, ikke en hekksaks. Jeg synes forgasserrne skulle vært tilpasset både i fjærer og armer slik at de fungerer som en modellflymotor.
                              Anders Hauge

www.JetsOfBergen.no
                              rc.andersh.com

Comment

• Larsern
                                • Sep 2007
                                • 756

Nei det er ikke mulig å flytte spjeldet sidelengs siden det står midt inne i venturien, men uten fjæra vil visstnok spjeldet gnisse mot innsiden av forgasseren og slite til større klaring som igjen fører til slakke og dårligere gange på motoren.
                                Har ikke praktisk erfaring med dette selv da jeg alltid pleier å la fjæra stå der tilkoblet slik som levert. Men tenker at det er en grunn til at DA ikke vil at fjæra fjernes.
                                Klippet direkte fra DA manual:
                                NOTE: Removing the throttle spring will allow the shaft to move and wear due to
                                vibration. This wear/damage will allow air and fuel to enter the engine when in the
                                closed position.

Dette skjer selvfølgelig ikke over natta, men kommer gradvis over tid.

Grunnen til at det sitter hekksaksdeler på modellflymotorene våre er at markedet er så ufattelig lite i forhold til de store produsentene av utstyr og motorverktøy. Ingen produsent vil ta kostnadene det medfører å skreddersy en walbro til sin motor, når det er så mye billigere å prøve noen av de mange typene som allerede finnes.

Comment

Working...