DA er det veldig lenge siden forrige oppdatering, men det betyr ikke at det ikke har skjedd noe. Jeg har vel egentlig ikke gjort så mye akkurat gjennom julen, men jeg har jobbet ujevnt og trutt gjennom hele desember. Det første som skjedde var at jeg fikk tilbake headerne som var modifisert på Smien Mekaniske på Askøy. Den ene siden gikk greit, mens den andre var så tynn at han slet litt, men fikk det til tilslutt...
Her er headerne:

En ting jeg ikke hadde planlagt i detalj var om utløpene til pottene skulle komme ut i cowlingen, eller akkurat på innsiden av flykroppen. Jeg hadde nok valgt cowlingen om jeg kunne, men det ble alternativet. Planen var hele tiden å ha for stort hull i firewallen slik at luft kunne trekke bakover og kjøle ned pottene, så det passet greit med noen litt store hull slik at jeg kunne tre inn potten med utløpet den veien, og så vri den på plass.
Pottene skal helst ikke berøre treverk direkte siden de blir litt varme. Den beste isolasjonen er vanlig fuelslange (silikon). Dermed limte jeg på silikonslange på alle 4 berøringspunkter i firewallen. De ble først lim på med sort Tec7 men den limen satt faktisk ikke. Forsøkte deretter med CA og den satt mye bedre.

I motsatt ende måtte jeg lime på noen pinner for å få støtte til pottene. Jeg valgte å tre slangen innpå carbonpinner som deretter ble stripset og limt på plass. Da unngikk jeg hele problematikken med at silionslange og lim ikke er venner.
Laget meg 4 slike pinner:

Og limte de på plass på denne måten:

Laget støtter oppe og nede:

Og så var det bare å få pottene på plass:

Det var et hull i spantet like bak pottene, dette ble dekket til med en balsaplate. I tillegg slipte jeg opp litt rom slik at det er luft rundt potten på alle kanter. Til slutt dekket jeg over hele rommet med en plate slik at pottene ligger isolert i helt eget rom:

Og slik ser det ut fra fronten:

Det fulgte med flyet noen kopper som skal skrues fast på cowlingen for å slippe ut luft. Jeg bestemte meg for å montere disse like under pottene på bakre halvdel slik at luften som passerer motoren også kjøler pottene litt før den går ut:

Her er headerne:

En ting jeg ikke hadde planlagt i detalj var om utløpene til pottene skulle komme ut i cowlingen, eller akkurat på innsiden av flykroppen. Jeg hadde nok valgt cowlingen om jeg kunne, men det ble alternativet. Planen var hele tiden å ha for stort hull i firewallen slik at luft kunne trekke bakover og kjøle ned pottene, så det passet greit med noen litt store hull slik at jeg kunne tre inn potten med utløpet den veien, og så vri den på plass.
Pottene skal helst ikke berøre treverk direkte siden de blir litt varme. Den beste isolasjonen er vanlig fuelslange (silikon). Dermed limte jeg på silikonslange på alle 4 berøringspunkter i firewallen. De ble først lim på med sort Tec7 men den limen satt faktisk ikke. Forsøkte deretter med CA og den satt mye bedre.

I motsatt ende måtte jeg lime på noen pinner for å få støtte til pottene. Jeg valgte å tre slangen innpå carbonpinner som deretter ble stripset og limt på plass. Da unngikk jeg hele problematikken med at silionslange og lim ikke er venner.
Laget meg 4 slike pinner:

Og limte de på plass på denne måten:

Laget støtter oppe og nede:

Og så var det bare å få pottene på plass:

Det var et hull i spantet like bak pottene, dette ble dekket til med en balsaplate. I tillegg slipte jeg opp litt rom slik at det er luft rundt potten på alle kanter. Til slutt dekket jeg over hele rommet med en plate slik at pottene ligger isolert i helt eget rom:

Og slik ser det ut fra fronten:

Det fulgte med flyet noen kopper som skal skrues fast på cowlingen for å slippe ut luft. Jeg bestemte meg for å montere disse like under pottene på bakre halvdel slik at luften som passerer motoren også kjøler pottene litt før den går ut:

Comment