Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggetråd: The World Models Sky Link 100cc (Cessna lookalike) fra Elefun

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Byggetråd: The World Models Sky Link 100cc (Cessna lookalike) fra Elefun

    Jeg pleier å ha et vinterprosjekt som jeg jobber litt med i ledige stunder og koser meg med. Slik ble Eurosporten såpass omfattende som den ble, og slik ble også Hangar 9 Cessna'en kanskje Norges mest utstyrte Cessna med 14 kanaler i bruk! H9 Cessna'en lever herrens glade dager i nord, nærmere bestemt Harstad, hvor den blir flydd alt for lite av den nye eieren Per Odd Sjøvold.

    Det er jo ikke noen hemmelighet at jeg har et svakt punkt for Cessna'er. Det er vel heller ikke noen hemmelighet at jeg liker STORE modellfly. De kan vel strengt tatt aldri bli store nok! Så når jeg så at The World Models kommer med en 3,6 meter Cessna lookalike (sansynligvis et lisensspørsmål) i ARF, OG at denne skulle komme i sortimentet hos Elefun, ja da gikk det en mail til de med en gang!

    Nå som modellflyhengeren min også er på plass er det mulig for meg å få transportert rundt ett slikt beist. Håper bare jeg får den ut og inn i kjelleren!!!

    Handelen er gjort og mitt vinterprosjekt blir denne!



    Nøkkeldata:


    Modellen bli satt opp med en helt ny motormodell fra RCGF. En boxer twin på 111ccm. Motoren er ikke kommet på markedet enda så det er ikke alle data som er klar, men jeg har fått ett bilde:



    Dersom det blir plass i modellen monterer jeg canistere på den.



    Paralellt med denne byggetråden her vil det bli publisert en blog på hang.no. Pga tekniske begrensninger kan det være mer informasjon, større bilder, vedlegg og slikt der som jeg ikke får lastet opp her, så det kan være greit å følge med der eller begge steder dersom du er spesielt interessert.

    Monteringsveiledningen ligger der for nedlastning.
    Last edited by andersh; 20-10-10, 00:11.
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

  • #2
    Okei... i dag fikk jeg pakker.... STORE pakker... hva har jeg begitt meg ut på...

    Etter lett ombygning av inredningen i bilen fikk jeg faktisk begge pakkene inn i bilen, men DET var bare såvidt.




    Etter å ha tatt bort deler av baksetet og så lagt pasasjersetet ned bakover... MYE.. gikk endelig den lengste inn!


    Fikk kassene inn i hobbykjelleren med et nødskrik!! Jeg har en 90 graders gang med 2 dører som alt må gjennom og det var jaggu på håret at den lengste gikk inn. Håper modellen ikke blir like stor som kassene... Vel i hus!!




    Kasse nr 2 som inneholder vinger, stab, sideror, decaler, og manual.



    Da var alt i hus, pakket ut og det ser virkelig BRA ut! Jeg har kjøpt noen ARF'er før, og jeg har også hatt modeller fra TWM tidligere. Det som overrasker meg med en gang er totalt fravær av rynker på betrekning. Jeg pleier å måtte gå over alt med strykejern, men her ser det rett og slett strøkent ut. Så hva er da målet med dag 1??? Jo selvsagt - en liten mockup montering!!!! Menne... har jeg plass til det?? Joda... etter litt mikking gikk jaggu det også, så jeg gir dere det "nesten" komplette bildet!!!



    Det er litt vanskelig å få inntrykk av størrelsen på bilde, men jeg kan love dere, dette er svære greier!

    Det ser ut som det mangler litt småtteri i settet, blant annet cowling, glass, samt noen smådeler, men det ordner seg nok kjenner jeg Elefun rett. Dette er en modell som Elefun skal ha på lager fremover og jeg vet at de har en ny modell på vei inn.

    Noen ting man legger merke til:
    • Det er trukket taustumper ut i vingetuppene til å trekke ledningene til lysanlegget gjennom med.
    • Alle rorflater kommer ferdig hengslet!
    • Døren i kroppen på venstre siden kommer ferdig hengslet og kan åpnes.
    • Det er søkkanes svært!


    More to come!
    Last edited by andersh; 20-10-10, 00:08.
    Anders Hauge

    www.hang.no - Norges nye HANG-side!

    www.JetsOfBergen.no
    rc.andersh.com

    Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
    Byggeblog FPV SailCam Easyglider
    Byggeblog for Eurosporten
    Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

    There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

    Comment


    • #3
      Morsom lesning! Dette skal bli gøy å følge med på.
      ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%

      Comment


      • #4
        denna gleder jeg meg til og følge med på også. er en smule cessna fan sjøl

        Comment


        • #5
          Haha se der ja! Beist...! Denne der så utolig fin ut. Tøft med så stor Cessna da... Ja, artig lesing og jeg gleder meg stort til å følge monteringen!
          All you need is love

          Comment


          • #6
            hoho... den der hadde jeg aldri i verden fått ned i kjellern..
            Sliter mer enn nok med Edge'n =)

            Men rått ja! Og lag skikkelig skala, men alskens lys og duppedingser.
            Og gi beskjed før maiden
            Last edited by xilian; 20-10-10, 13:40.
            Tom I. Arntsen

            Comment


            • #7
              Hei Anders.
              Dette blir gøy og følge med på, liker stilen din i andre blogger så kjør på (",)

              Svein
              Mvh
              Svein K

              Comment


              • #8
                Romslige greier - passer sikkert fint inn i hengeren du har "rappa" fra Statoil stasjonen på hjørnet

                Fant bygge veiledning på nettet for de som er interessert i å lese denslags po...o.
                Last edited by Quadrocopter; 21-10-10, 15:00. Reason: Gashs eegd ghs s osv

                Comment


                • #9
                  Okei! Da har vi kommet litt lenger, jeg planlegger lysene! Det er laget til i vingene for lys på tuppene, samt at det er laget til for lys på toppen av sideroret. Dette er ikke bare laget til, men det er trekt tau for å få gjennom ledninger osv. Supert arbeid! Men på min forrige Cessna var det også lys i hekken, samt at det på den var landingslys på vingen. Jeg har sjekket litt og det rette på denne modellen blir å ha 2 landingslys i cowlingen like under propellen. Slik som dette:



                  I tillegg hadde den andre et hvitt lys helt bakerst på flykroppen, under sideroret. Dette har jeg sjekket enda en gang siden det ikke er lagt opp til dette i kitet, og det ser absolutt ut for at dette er skala, så jeg tror jeg må få det med. Som man feks ser på dette bildet:



                  Du ser ikke selve lyspæren, men du ser tydelig lyset på bakken.

                  Så da er plasseringene avgjort. Jeg har sett litt rundt og etter suksessen med lysene på min forrige Cessna kommer jeg til å gå for det samme opplegget. Video av den modellen med lys finnes her:

                  Komplett video i HD
                  Komplett video i SD

                  Testvideo av lys og starter

                  Den forrige Cessna'en min har fått litt spalteplass på sidene til Electrodynamics, så jeg har fått en liten rabatt på lysene til denne modellen som takk for markedsføringsmateriellet sist. På den nye modellen kommer jeg til å tripple styrken. Jeg monterer 3 dioder av samme type på hvert sted for å få opp intensiteten ytterligere, pga størrelsen på modellen. Lysene på den forrige var allerede godt synlig selv på Fagernes i fullt dagslys, så dette tror jeg skal bli VELDIG bra!

                  Lysene er bestilt!

                  Jeg har fått beskjed fra Elefun om at distributøren faktisk har glemt å sende en kartong. Modellen kommer ikke i 2 pakker, men 3! Den siste pakken er på vei min vei snart og inneholder alle de savnede delene. Jeg har også hørt at motoren er underveis, så dermed begynner det snart å bli komplett!

                  Det er avklart at det er greit med plass til å få montert inn canistere, så det blir det også.

                  Jeg har lang og god erfaring med Hyperion sine digitale servoer, så jeg monterer Hyperion DS20UMD "round baut". Disse trekker 13,8kg, og holder 23,4kg. Det må holde i bøttevis på denne typen modell.
                  Last edited by andersh; 27-10-10, 00:22.
                  Anders Hauge

                  www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                  www.JetsOfBergen.no
                  rc.andersh.com

                  Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                  Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                  Byggeblog for Eurosporten
                  Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                  There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by andersh View Post
                    Den forrige Cessna'en min har fått litt spalteplass på sidene til Electrodynamics, så jeg har fått en liten rabatt på lysene til denne modellen som takk for markedsføringsmateriellet sist. På den nye modellen kommer jeg til å tripple styrken. Jeg monterer 3 dioder av samme type på hvert sted for å få opp intensiteten ytterligere, pga størrelsen på modellen. Lysene på den forrige var allerede godt synlig selv på Fagernes i fullt dagslys, så dette tror jeg skal bli VELDIG bra!
                    Hva med å legge en liten bryter som slår av 1 eller 2 av de tre LED'ene slik at du kan få kraftig lys i dagslys men skal du fly i grålysningen/natt så kan du vippe over bryteren og dermed dempes lysene slik at de ikke blir for dominerende i svakt/lite lys

                    Bure være enkelt å implementere.

                    Comment


                    • #11
                      Jeg kommer til å bruke Dimension Engeneering sin "DeLight" lyskontroller for å styre lysene. Jeg har hatt en slik liggende en stund.



                      Med denne kan jeg programmere alt hva jeg måtte ha lyst på av funksjoner og dill. Den kontrolleren har totalt 8 kanaler, 4 som er helt 100% programmerbare i styrke, plus 2 som er av/på og 2 som er alltid på. De som er programmerbare kan feks. programmeres til å lyse konstant på 60% og blinke til 100% på intervaller. Eller de kan programmeres til å være av på posisjon 1, 60% på posisjon 2 og 100% på posisjon 3, på en bryter.

                      Jeg må måle litt før jeg kobler opp alt. Lysene trekker inntil 100mA pr. lys, og hver proporsjonale port på kontrolleren tåler 250mA. Dermed må jeg måle litt og se hvor mye lysene faktisk trekker. Lysene på hekken og landingslyset kan stå på en 2AMP av/på kanal, mens det kan hende jeg bruker 2 kontrollere for å styre resten.

                      Uniten programmeres med et lite program i PC'en og oppdateres på en USB port. For 30USD (plus USB kit som man kun kjøper 1 gang) er dette et KUPP for alle som bruker lys!
                      Last edited by andersh; 27-10-10, 00:40.
                      Anders Hauge

                      www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                      www.JetsOfBergen.no
                      rc.andersh.com

                      Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                      Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                      Byggeblog for Eurosporten
                      Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                      There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                      Comment


                      • #12
                        Da er det på tide med en liten oppdatering igjen. Jeg har gjort ferdig vingene, bortsett fra lys som jeg ikke har fått enda. Kvaliteten i settet er veldig bra, det er grove deler og det er vel også første gang jeg har sett rorhorn med kulelager! Dette er kun originaldeler fra settet:


                        Horn til å skru på servoene, samt til å skru med på skruen som utgjør rorhornet på rorflatene.


                        På plass på de 4 servoene som skal inn i vingene.


                        Servoene skrues fast i slike brett som følger med. De er støpt i hard plast, og er lakket hvite på baksiden.

                        Jeg har måttet frese ut hullet litt sideveis for at hornet skal gå klart, men dersom man bruker store rorhorn som følger med servoen treffer nok det bedre i hullene.


                        Her er overføringene som følger med i settet. De korteste er for balanseror.

                        Her er det verd å merke seg en ting. For at de skal passe i lengden må de skrues VELDIG langt inn linkene. Det betyr at det blir en del jonking med dette og på over halvparten løsnet gjengestangen fra carbonstangen. Gjengestangen går IKKE helt gjennom, men er limt inn i hver ende med en eller annen litt seig lim som overhodet ikke funker. Jeg har slitt ut begge sider og limt de inn på nytt med CA. Da får du også muligheten til å slime inn litt dypere så du ikke trenger å skru linkene så veldig langt inn på gjengene.


                        Ferdig på vingen.

                        De har også tatt seg bryet med å levere med noen "kåper" som man trer inn på skruen og skrur fast slik at det hele ser litt lækrere ut. Det er tilsvarende kåpe uten hull på oppsiden. Når de først gjorde det så undres jeg hvorfor de ikke er hvite som vingen, men men. Det er bedre enn at bare skruen står ut gjennom der. Selve overføringene blir også ganske synlige, samt at det er samme type opplegg på flaps. Det betyr at det ikke er mulig å lage til et opplegg hvor servoen står 180 grader på linken, og dermed blir lasten på servoen høy når man bruker flaps.

                        Ellers må jeg si at kvaliteten på settet så lang må være den høyeste jeg har sett. Det er veldig forseggjort med god hardware, og en pose for hvert steg. Feks. er ikke alle like deler i 1 pose for hele settet, men det er en pose for vingene, og feks. en pose for sideror med akkurat de delene man trenger der, fordi om det er de samme delene.

                        Sideroret er også ferdig så nå gjenstår kun stabbene så er servoene til rorflater på plass.

                        More to come!
                        Anders Hauge

                        www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                        www.JetsOfBergen.no
                        rc.andersh.com

                        Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                        Byggeblog for Eurosporten
                        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                        There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                        Comment


                        • #13
                          På fredag fikk jeg mail fra Elefun om at de hadde fått inn delene jeg manglet til modellen, samt at jeg bestemte meg for å endre litt på planene rundt servoer. Jeg spurte pent om de kunne sende sevoene som brev så jeg kunne få gjort ferdig rorflatene i helgen, og resten som pakke. Selvsagt - ingen problem. Lørdag formiddag lå servoene i postkassa, og jeg kunne kose meg litt seeeeint lørdag natt med å gjøre ferdig alle rorflater. DET er service, Elefun!! Takker så mye for det!!!

                          På grunn av måten overføringene til flapsene er lagt opp, uten mulighet for å fjerne 100% flaps last fra servoen, har jeg byttet til Hitec 7955TG servoer (24kg) på flaps, og siden Elefun var tom for Hyperion servoene jeg skulle bruke på resten har jeg dermed flytta Hyperion DS20UMD servoene fra flaps til høyderor, og så har jeg kjøpt 2 stk Hitec HS-965 som da blir styring på neselegg og throttle. Da er det samme DS20UMD på balanseror, sideror, høyderor. Hitec HS-965 servoen er forøvrig en som Elefun har en spesielt bra pris på akkurat nå (369,-, nesten halv pris) da de har kjøpt inn et stort parti.

                          Jeg har også bestemt meg for å gå for en SmartFly PowerSystem Competition 12 Plus til strøm. Denne gir 7,5 AMP kontinuerlig, og 15 AMP peak, samt at den fører strømmen utenom mottakeren, regulerer en ren og pen strøm til mottakeren, øke puls spenningen til servoer for å motvirke kompatibilitetsproblemer mellom mottakere og servoer, utligner evt. problemer pga lange servokabler, samt at den har innebygget optisk cut-off til tenningsanlegget. Alt hva man trenger i en slik type modell i 1 "dings". Det er meget mulig at dette er overkill og at jeg fint kunne kjørt alt rett gjennom mottakeren slik jeg gjør i feks. Eurosporten, men jeg velger å kjøre et slikt opplegg rett og slett fordi modellen er såpass stor, og fordi det er liten/ingen erfaringsbase på denne modellen. Eurosport er tross alt flydd av tusenvis, og mange andre hadde kjørt direkte opplegg i den før meg.

                          Motor, headere, canistere, siste eske med deler til kit'et, SmartFly, og en pin/flag strømbryter er sendt fra Elefun på fredag og kommer nok tirsdag til meg.

                          På tirsdag er det medlemsmøte i Bergen Modellflyklubb og jeg har bestemt meg for å ta med modellen der så folk får se galskapen. Dermed har jeg i dag jobbet litt med å få modellen på hjul. Hjulene ser litt kjip ut siden jeg ikke har hjulkåper, men det er nå uansett godt å få den på beina!! Dette er forørvig første gang jeg har en modell med blaute gummihjul, luft og ventiler i hjulene!

                          I et tappert forsøk på å få frem størrelsen har jeg lagt 14MZ'n min på bordet ved siden av hjulet. Bordet er et stort stuebord, og sofaen er en STOR 3-seter.


                          Jeg forsøkte å fylle inni nesa med stasj for å holde den nede når jeg monterte halen, men jeg hadde ikke nok bly og A123 battericeller... så jeg har surra fast brannslukkeren i neseleggen... da stod den...

                          Understellet var greit å montere. Det er 3 skruer på hver legg som klemmer den fast i en slags tre-gaffel inni modellen. Det er litt vanskelig å forklare, jeg forstod det ikke helt selv med en gang så så på det, men det ser ut som det funker. Jeg må muligens ut med leggene for å få modellen ut og inn, men det ser ut til å være overkommelig. Det beste hadde vært å slippe med kun en av de (den nærmest døra i kroppen), men vi får se. Tirsdag skal Jarle hjelpe meg å få den ut så da ser vi åssen det må gjøres. Når cowlingen kommer på blir den litt lenger, men jeg tror jeg får et greit inntrykk av det på tirsdag. For ordens skyld - stabbene må selvsagt av, men det er laget til for det. 1 skrue ut av røret på ene siden så er de av.






                          Døren i kroppen som er ferdig laget til for å åpnes. Den er kun noen magneter som holder den igjen så jeg tror jeg skal lage til en enkel låsemekanisme så den ikke suges opp i luften.

                          Når pakken kommer fortsetter arbeidet, stay tuned!!!

                          PS: Dette er en kjellerleilighet som jeg bruker til hobbyrom/kontor i stedet for å leie den ut, derfor er det kjøkken, bad og alt mulig her nede.. Jeg bor ikke her med fly på stuebordet, fordi om kjerringen sikkert vil si jeg bor her nede...
                          Last edited by andersh; 01-11-10, 00:22.
                          Anders Hauge

                          www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                          www.JetsOfBergen.no
                          rc.andersh.com

                          Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                          Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                          Byggeblog for Eurosporten
                          Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                          There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                          Comment


                          • #14
                            Da har modellen vært på tur til medlemsmøte i BMFK. Den gikk ufattelig nok ut døren med understellet på, men konklusjonen er vel at det aldri hadde gått dersom sideroret og cowlingen var på. Jeg må nok av med iallefall 1 understell. Time will show. Pakken med motor, manglende deler, SmartFly og annet snadder er sortert i dag og kommer til postkontoret mitt i morgen (onsdag).

                            Modellen montert sammen på medlemsmøte i BMFK i kveld:



                            Foreløpig regnskap for komplett modell:


                            (På hang.no er dette litt lettere å lese)

                            Dette er hva jeg har oversikt over nå. Det vil komme litt mva på lysene, propell, kanskje en lyskontroller til, evt.andre ting som må til for å få modellen helt ferdig. Regnskapet oppdateres etterhvert.
                            Last edited by andersh; 04-11-10, 01:34.
                            Anders Hauge

                            www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                            www.JetsOfBergen.no
                            rc.andersh.com

                            Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                            Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                            Byggeblog for Eurosporten
                            Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                            There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                            Comment


                            • #15
                              Nå begynner det å ligne noe!!!

                              I dag kom den siste kassen og jeg har fått på hjulkåpene. Jeg har også tapet på cowlingen og vinduene for å få et bilde av den. Det er mye småsnadder i settet som skal på plass, vesentlig mer enn jeg hadde trodd på forhånd. Deksel hvor understellet kommer opp i kroppen, struts med deksler i begge ender, utrolig flotte glassfiber antenner på taket, piloter, "3-dimensjonalt" instrumentpanel, luft åpninger under cowlingen... og mer...

                              Her er ett lite bilde etter monteringen i dag. Når jeg ser på den nå får jeg litt av den gode gamle Cessna feelingen... there is love...

                              Anders Hauge

                              www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                              www.JetsOfBergen.no
                              rc.andersh.com

                              Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                              Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                              Byggeblog for Eurosporten
                              Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                              There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                              Comment

                              Working...
                              X