Unconfigured Ad
Collapse
Byggetråd: The World Models Sky Link 100cc (Cessna lookalike) fra Elefun
Collapse
X
-
Vanvittig bra monterings tråd anders. Leser trådene på jobb med iPhone. Men får ikke opp bilder med Tlf. Vet du/dere hva som kan være feil?Ronny Andreassen
Sunndal/Vinnu
Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
3DHs 33" EPP
JR 9303 2,4Comment
-
-
Der skriver de vel egentlig hva det går i...
Takker ellers for fine tilbakemeldinger! Godt at noen har glede av arbeidet med å dokumentere det jeg gjør!Last edited by andersh; 08-01-11, 20:05.Anders Hauge
www.hang.no - Norges nye HANG-side!
www.JetsOfBergen.no
rc.andersh.com
Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
Byggeblog FPV SailCam Easyglider
Byggeblog for Eurosporten
Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys
There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....Comment
-
-
Da har jeg kommet til landingslysene. Jeg har hatt litt tanker og planer om disse, og på denne modellen blir det ikke slik som på H9 Cessna'en hvor de står i vingen. På denne skal de være i cowlingen slik det er på alle de "eldre" Cessna forbildene. Har sett på forskjellige bilder av Cessna 182p som er den nærmeste, og valgt plassering deretter. Her er et eksempel:
Og er er lysene som skal på plass i modellen (ene siden):
De er kjøpt fra Electrodynamics sammen med øvrige lys. Her er de montert:
Cowlingen på modellen er som alltid bare et tynt glassfiberskall, så siden lysene skulle være godt nede der cowlingen skråer bakover var det nødvendig å lage til noe housing av noe slag. Jeg ville også forsøke å få til et gradvis "søkk" slik at det ser litt "støpt" ut. Jeg liker myke linjer...Bestemte meg for å starte med noen treklosser som jeg kunne pusse til etter at de var limt på plass. Her er fremgangsmåten jeg brukte.
Sagde meg til passende klosser i furu (av en lekte). Har et slikt hullbor som borer i steg. Kjøpt på Biltema:
Testet først i en plate og fant ut at hele boret gjennom ble perfekt fit for lysene. Satte boret i benkeboremaskin og borret fra begge sider så jeg kom helt gjennom:
Bestemte meg helt for hvor lysene skulle være, målte ut så det ble beint og boret to små hull for å ha noe å styre etter. Fant ut av vinkelen klossene måtte ha for å peke noenlunde forover ved å prøve meg frem med en plate jeg skar og holdt inntil. Så sagde jeg klossen i to med samme vinkel. Tilpasset vinkler på pussemaskinen til jeg var fornøyd.
Deretter pusset jeg glassfiberet litt i cowlingen for å få tak med lim, og limte på med Hysol. Den sitter skikkelig på nesten alt underlag og tåler mye vibrasjoner.
Hysol bruker 10-15 timer på å tørke så i ettermiddag fikk jeg tatt en liten økt hvor jeg først boret de to små hullene opp til ca. 5mm fra fremsiden. Deretter pusset jeg opp hullene med dremel til de var like stor som hullene i klossene. Så pusset jeg litt mer rundt med både dremel og litt for hånd, for å få hullene til å se ut som en del av cowlingen, ikke bare rene skarpe hull. Resultatet ble slik.
Prøvemonterte ett av lysene.
Det var VELDIG snugg fit, så med litt maling så er det såvidt jeg får de inn...Frem med malerkosten for å få de til å se hvite ut. Deretter bar det bare å presse inn lysene. Det var såpass trangt at jeg bare presset de på plass, og dryppet et par dråper med CA inn i sprekken fra baksiden. De kommer ingen vei!
Når cowlingen er på plass på modellen er bakenden på lysene ca. 3-4cm fra headeren på motoren, så jeg bestemte meg for å beskytte de litt med alutape av samme typen som vi bruker når ledninger er litt for nærme eksosen på turbinmodeller. Her er alt klart i cowlingen.
Anders Hauge
www.JetsOfBergen.no
rc.andersh.com
There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....Comment
-
Fikk ikke ha flere enn 15 bilder i ett innlegg, så:
Så til det elektriske. Jeg hadde på forhånd bestemt meg for at jeg ikke ville ha noe utstyr fra mottaker/servoer i nærheten av tenning/plugger. Hvordan skulle jeg så klare dette når ledningene til lysene går rett forbi både tenning, tenningsledninger, og pluggene? Jeg kunne brukt en RC-switch men da ville evt forstyrrelser være kun 1mm fra RX anlegg. Løsningen var enkel. Optisk killswitch til tenningsanlegg. Lysene skal ha mellom 5 og 6v, mye det samme som tenningsanlegg. Jeg har et 3000mAh batteri foran til tenningsanlegget, og to slike diodelys bruker svært lite strøm (ca. 200mA). Enkelt valg. Monterte inn en sender til SmartFly optisk killswitch inne i modellen, og mottakeren foran. Du ser mottakeren på bildet festet på baksiden av føttene til platen med fyllekobling og byter osv. Optisk kabel sørger for helt galvanisk skille med god avstand.
Og her er alt på plass.
Ganske bra fornøyd med resultatet selv iallefall!!
Anders Hauge
www.JetsOfBergen.no
rc.andersh.com
-
Tenkte bare å få slengt ut litt mer informasjon om lyskontrolleren. Den er virkelig utrolig "bang for the buck"!
Jeg bruker Dimension Engeneering sin "DeLight" lyskontroller for å styre lysene (bortsett fra landingslysene som nevnt over). En bitteliten dings på hele 6 gram som har 8 utganger:
Kanal 1,2,3 og 4 er 250mA helt proporsjonale som kan programmeres fritt
Kanal 5 og 6 er 2 ampere programmerbare av eller på
Kanal 7 og 8 er bypass kanaler, eller "alltid på", maks 2 amp.
Dingsen kommer i et starter-sett med USB programmerer som man kobler kontrolleren til, og så i PC'en. Sammen med lys som kan brukes på små modeller koster hele settet 60 USD.
Her er skjermbildet i programmet i Windows som man programmerer alt sammen. Dette viser mitt Cessna program:
Klikk her eller på bildet for stor versjon.
Jeg har lyset på toppen av sideroret på kanal 1. Det fader opp, blinker på toppen, og fader ned igjen. På kanal 2 har jeg lysene i halen, på kanal 3 og 4 har jeg strobene på vingetuppene, og på 4 og 5 har jeg navlys på vingetuppene. Så har jeg satt opp at trigger er på 10% utslag. Da skal lysene slå seg på. Dermed er det vesentlig lavere enn killswitchen til landingslysene som står på samme kanal. Dermed går alle navlys på når jeg flikker bryteren til posisjon 2, mens landingslysene kommer på posisjon 3.
I artikkelen på hang.no kan du laste ned programmet jeg har i kontrolleren.Last edited by andersh; 09-01-11, 01:59.Anders Hauge
www.JetsOfBergen.no
rc.andersh.com
-
Selvsagt, men jeg forplikter meg ikke til noe...Om en eller annen feil oppstår, været ikke er helt i lodd, eller noe annet uforutsett skjer, så kan det hende den ikke flyr. Vi får se når det nærmer seg. Skulle egentlig flydd litt Scorpion i dag, men det har snø-regn-sluddet i hele dag...
Anders Hauge
www.JetsOfBergen.no
rc.andersh.com
-
Må bare glise når jeg ser dette, knallbra utført! Ryddig og pent.
Dette blir knallbra, følger med.Inspirerende.
ALF LØVVOLD ../ ALFLOVVOLD.COM / KRILL YAK55M 33% / KRILL EXTRA330SC 41%
Comment
-
Selvsagt, men jeg forplikter meg ikke til noe...Om en eller annen feil oppstår, været ikke er helt i lodd, eller noe annet uforutsett skjer, så kan det hende den ikke flyr. Vi får se når det nærmer seg. Skulle egentlig flydd litt Scorpion i dag, men det har snø-regn-sluddet i hele dag...
Det er ikke lange biten fra Bergen så hadde vært gøy å sett på. Kanskje noen tilfeldigvis flyr jet der så får jeg sett det og
Interessert i CNC? Join CNC Norge på Facebook
www.skalamodellflyklubb.noComment
-
Det som bestemmer at blandingsforholdet mellom bensin og luft holder seg noenlunde konstant oppover i registeret er plasseringen av de 1-3 små hullene til lavnålskretsen i venturien i forhold til kanten av spjeldet, utformingen av den lille slot'en i spjeldet og vinkelen på spjeldet. Pluss selve utformingen av venturien.
Når da spjeldet og huset slites, vil forholdet forandre seg og blandingen blir feil. Og siden man bare har 2 stk nåler vil det alltid bli feil blandingsforhold i mellomregistert bortsett fra akkurat det turtallet man justerer lavnåla på. Justerer man L-nåla for god tomgang, kan det bli feil i mellomregisteret. Justerer man L-nåla for godt mellomregister kan man risikere at tomgangen blir lidende.
Vil igjen presisere at dette er i værste fall og at man antagelig ikke vil merke noe til dette før motoren har gått mange timer. Poenget er bare at det ikke finnes noen god grunn til og fjerne returfjæra. Det rette er å bare huke den av hvis man ikke vil ha fjærpresset mot servoen.Last edited by andersh; 09-01-11, 14:55.Comment
-
Ok, takk for infoen. Lar akkurat dette ligge litt nå så det ikke blir en fjærtråd...Anders Hauge
www.JetsOfBergen.no
rc.andersh.com
-
Da har vi hatt en fin kveld med Cessna dilling igjen. For å begynne med begynnelsen; jeg vet ikke om jeg har nevnt det før men hjulene er luftfylte og jeg har hatt problemer med at hjulene lekker. 2 av 3 hjul lakk. Jeg tok det opp med Elefun og fikk sporenstreks tilsendt 3 hjul fra et annet sett de hadde (TOPP service som vanlig!) og de kom i dag. Vi blåste luft i det nye nesehjulet og det lakk det også. Da fylte jeg i vasken for å holde det under vann og se hva som egentlig skjer og det lekker rundt en spalte i felgen på ene siden. Felgen er 2-deler, ferdig skrudd sammen når den kommer. Vi tok den fra hverandre og det var ikke noe pakninger eller noe der, så der kunne de nok kanskje ha gjort det litt bedre. Jeg sauset inn dekket og felgen med sort Tec7 (limende fugemasse) og smørte det hele sammen igjen. Nå skal fugemassen få lov å stivne skikkelig, men jeg har tro på at dette nå er løst. Det hovedhjulet som lakk ble byttet med ett av de nye, og det funket som en kule.
På dette tidspunktet var både Ben-Erik og Jan Fredrik kommet på besøk, så det stod ikke på råd når vi skulle finne ut av motoren. Kort prosess ble det også, vi byttet til NGK CM6 plugger og siden gikk den. Hadde tre starter på den og første gangen var akkurat etter boken. Et lite brumm med full choke, så kom den på 2-3 flikk. Påfølgende to starter kom på helholdsvis første og andre flikk. Motoren er dermed friskemeldt. Jeg filmet men gidder ikke lage noen video ut av det siden det tross alt bare er noen neper i grilldress som henger over en motor som går som den skal...
Så var det andre akt av forestillingen "tilpassning av modellflyhenger". Vi fant ut hvordan den skulle stå sist, så i dag var det tid for gjennomføring og tilpassning. Jeg hadde på forhånd shoppet inn detaljene. I sentrum for forestillingen ligger en strekkfisk fra OBS Bygg til like over 200 spenn. Den sørget for at jeg fikk justerbar bukk slik at vi kan finjustere den når den er på plass. Det er veldig trangt med taket, så vi må justere den litt ned, få modellen innpå, og så justere opp til den ligger fint.
Her er noen bilder så dere forstår hva jeg mener.
Okei, litt stort bilde av strekkfisken, men nå har jeg nå engang valgt at alle bildene skal være 600 brede, og dette var stående.
Nå skal jeg bare lage til en liten "krybbe" på denne justerbare støtten slik at nesa på modellen ligger godt. Det er ganske mye vekt på akkurat denne fordi neste støtte er bak hovedleggene. Ser for meg ut som den skal stå fint i hengeren der.
Når jeg ser på værmeldingene for helgen tror jeg det ikke blir noen jomfrutur denne helgen iallefall, så får vi se hvordan det utvikler seg.Last edited by andersh; 13-01-11, 01:18.Anders Hauge
www.JetsOfBergen.no
rc.andersh.com
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment