Unconfigured Ad

Collapse

Top Flite P-51D Mustang (1:5)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • spitfire
    Moderator
    • Apr 2006
    • 467

    #271
    motorvalg

    Originally posted by Jan_Petter
    Får tenke litt mer på det med motorvalg. Hadde jo håpet på Moki'n som gjorde at jeg slapp å lage for mye åpninger i cowlingen. Men, det er jo en ubetinget fordel at motoren er til å stole på...

    Skal teste litt mer før jeg avskriver Moki'n, uansett greit å finne ut hva som egentlig skjedde.
    Har du en motor du kan stole på så blir flightene mange og livet blir så uproblematisk, hvorvitt et modellflygerliv er uproblematisk............
    Vet av flere som "prøver" å bruke Moki, men enden på visa blir til at de skifter motor til slutt. Vil nødig si noe vondt om Moki, men slik er det bare....
    Jeg har ikke så mye og lang erfaring med bensinmotorer, men noe snapper man opp etter hvert. Dette kan oppfattes svært subjektivt, men av bensinmotorer sverger jeg til Zenoha og DA. Selv har jeg begge motorene i fly, -helt problemfritt. Flere som flyr med zenoha, sier disse må være noe av det mest driftsikre som finnes, særlig de med magnettenning.
    Jeg ville vurdert en DA 50 eller en zenoha 38 i Mustangen..
    For å si noe om kreftene til Zenoha 38, så anbefaler Yellow Aircraft denne i 1/5 skala Spitfiren! Ellers så er DA 50 et sikkerstikk...
    Bilder; motorinstallasjon og igår 21 juni på Mære (Innherred)
    Attached Files
    Last edited by spitfire; 22-06-08, 09:19.
    John Arne Sagøy
    Scale Warbirds of Norway
    Trønderbataljonen
    www.scalewarbird.org
    No guts, no glory

    Comment

    • Jan_Petter
      • Jan 2006
      • 900

      #272
      Det var en imponerende flight-line du hadde bilde av der.

      Har stort sett bare gode erfaringer med min DA50, så det heller nok mot et motorbytte. (Selv om DA50 m/Pitts potte bråker mye mer enn Moki'n med hjemmesnekra potte.)

      Har plukket fra hverandre vingen i dag, og høyre vingehalvdel er flatbrød. Selv om hovedbjelken er like hel, tar jeg ikke sjansen på å reparere den. Sannsynligvis raskere å tilpasse RTC vingen, som forhåpentligvis kommer med UPS til uka.

      PS: Har du laget motorfeste og dempere selv, eller er det kjøpt et lurt sted?
      Last edited by Jan_Petter; 22-06-08, 14:12.
      http://www.phoenix-rc.org/
      http://www.glamdalrck.net
      http://www.scalewarbird.org/
      ---------------------------------------------------
      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

      Comment

      • spitfire
        Moderator
        • Apr 2006
        • 467

        #273
        Orginale DA standoff er montert på ei 6mm alu.plate som jeg snekra selv. Gummidemperne er ifra 3W (Geir Flesche), de er montert i 6 mm. aluplata. Så dreide jeg til 22 mm alu.aksling som standoff bak til firewall. Det hele er festet meg lange 6mm bolter fra over gummidempere til innslagsmuttere og nylockmuttere til slutt bak firewall.
        Hele konstruksjonenen er dønn stabil, har nå sikkert 60-70 flighter med oppsettet, ingen problemer. Må kansje etter hvert skifte ut gummidemperne, men de holder sikkert 60-70 flighter til.
        Jeg flyr Mustangen med ei Bisson pittsstyle 3 kammer, overraskende stille, egentlig ei potte for en Moki 45, men fungerer utmerket. Mister sikkert litt effekt men har mer enn nok. Bruker både Meizlic ca 6000 rpm og Biela 5500 rpm. 22/10. ...Plenty krefter....!
        Bildene er ifra Innherred modellflyklubb sitt stevne nå i helga, vi var 3 mann ifra Trmfk. skalagruppa som dro opp til dem i går lørdag.
        John Arne Sagøy
        Scale Warbirds of Norway
        Trønderbataljonen
        www.scalewarbird.org
        No guts, no glory

        Comment

        • Jan_Petter
          • Jan 2006
          • 900

          #274
          Da har jeg forhørt meg litt rundt, både innelands og utenlands, og erfaringene med Moki 45 virker mildt sagt nedslående.

          Mange synes å ha problemer med å få den til å gå stabilt, og flere har byttet den ut med andre motorer da de rett og slett i tør stole på den. Så, da blir det vel noe annet på meg også. . .

          RTC vingen kom i posten i går, og den passer overraskende bra til vingefairingene på min kit-built Mustang. Det som ikke er bra er at de har snudd festemetoden 180 grader. Det betyr litt ekstra arbeid å flytte innfestingen av vingebolter, dowels, etc.

          En annen positiv overraskelse er at TF har byttet ut mye av plasten med glassfiber. Så nå er cowling og scoop i bra kvalitet også.

          Satser på å bruke noen regnværsdager i ferien til å få kråka på beina igjen. Har ikke tenkt å la meg avspise med 20 sekunder flytid på et slikt prosjekt
          Last edited by Jan_Petter; 26-06-08, 11:42.
          http://www.phoenix-rc.org/
          http://www.glamdalrck.net
          http://www.scalewarbird.org/
          ---------------------------------------------------
          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

          Comment

          • Warbirdpilot
            Administrator
            • Sep 2004
            • 2878

            #275
            Det høres bra ut Jan Petter, ser frem til å se mustangen i lufta om ikke lenge over Maarud
            - Håvard Glad Andreassen
            - YouTube.com/Warbirdpilot
            - facebook.com/warbirdpilot

            Comment

            • Jan_Petter
              • Jan 2006
              • 900

              #276
              Jepp Håvard, det er planen
              http://www.phoenix-rc.org/
              http://www.glamdalrck.net
              http://www.scalewarbird.org/
              ---------------------------------------------------
              Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

              Comment

              • Jwken
                • Nov 2007
                • 38

                #277
                når kan vi forvente å se mustangen på beina igjen Jan petter? begynner å bli en stund siden den gikk ned?
                har nå noe flygende greier

                Comment

                • Jan_Petter
                  • Jan 2006
                  • 900

                  #278
                  Det er jeg neimen ikke sikker på..., men, den nye vingen er i hvert fall snart klar.

                  Jeg har speilvendt vingefestene, "glasset" vingen, overført alle panellinjer og trukket den med FliteMetal, "gravert" nagler og montert alle servoene. Det som gjenstår med vingen er å montere ror/flaps/understell, samt lakkering av invasjonsstriper og nasjonalitetsmerker.

                  Så er det "bare" å smekke inn en ny motor, så skulle den være klar for ny jomfrutur.

                  Problemet er vel bare at jaktsesongen er i full gang, så skog, fjell og hunder får derfor det meste av oppmerksomheten nå om dagen.
                  http://www.phoenix-rc.org/
                  http://www.glamdalrck.net
                  http://www.scalewarbird.org/
                  ---------------------------------------------------
                  Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                  Comment

                  Working...