Unconfigured Ad

Collapse

Top Flite P-51D Mustang (1:5)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stall
    • Apr 2004
    • 276

    #151
    Om det ikke ble såååå pent lærte du utvilsomt mye av det ?
    Syns du bygger resten riktig så bra.
    'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

    Ørjan Rapp

    Comment

    • Jan_Petter
      • Jan 2006
      • 900

      #152
      Erfaringer...

      Joda Stall, jeg har lært en del, blant annet:

      - Engangsflasker med loddemunnstykke (Type Butan mix) gir marginalt med varme når så store flater skal loddes. (Messing leder varme godt, også vekk fra loddepunktet.
      - Metallklemmer, tvinger og skrustikke bidrar kraftig til "varmetapet" og er uegnet for å holde loddestykkene fast når man ikke har skikkelig loddeflamme.
      - 0,5mm messing vrir seg ganske mye under varmebehandling, særlig når de ikke kan settes fast i en skrustikke.
      -Kun ved å legge hele potta på primusen, og deretter gå på med loddeflamme, var det mulig å nå smeltepunkt for sølvlodden når hele potta var montert.
      -Test dummyen 100% før man begynner å lodde. Det er mye enklere å gjøre nødvendige endringer før man har startet selve loddingen.
      - Ikke tro at resultatet blir i nærheten av det du hadde i hodet før du begynte
      - Det tar 3 ganger lengre tid en antatt.
      - Dremel er ikke verdens beste verktøy for sliping av messing...

      Men, for å være helt ærlig, hadde jeg funnet en stock muffler som hadde passet, hadde jeg mer enn gjerne stått over alle disse erfaringene.

      Men takk for trøsten åkke som
      Last edited by Jan_Petter; 21-03-07, 09:05.
      http://www.phoenix-rc.org/
      http://www.glamdalrck.net
      http://www.scalewarbird.org/
      ---------------------------------------------------
      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

      Comment

      • Turbotruls
        • Aug 2004
        • 57

        #153
        Gå på clas olhson og kjøp deg en tube med autosol...gnikk autosolen inn og hent frem dremmelen og poler i vei... funker..
        Frode Lundgren

        Comment

        • Jan_Petter
          • Jan 2006
          • 900

          #154
          "- Dremel er ikke verdens beste verktøy for sliping av messing..."

          Sliping, ikke polering

          Alltid litt omkant i alle skjøter som må slipes ned, og her var Dremelen for veik. Må avsted å låne skikkelig smergelskive.
          http://www.phoenix-rc.org/
          http://www.glamdalrck.net
          http://www.scalewarbird.org/
          ---------------------------------------------------
          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

          Comment

          • Thinnthinn
            • Sep 2002
            • 1172

            #155
            Nå har jeg bare lyn-titta inn på de siste sidene her, men detta så jo spennende ut!
            Jeg gjorde meg opp noen tanker da..

            1. Jeg har laget ei sånn potte en gang før (en eliptisk paulsen-potte..), og den så ut som vrengt hai til slutt. Et par lag med varmebestandig matt svart lakk så ble den på kanten til vakker ;o)

            2. Hvordan blir det med kjøling på den motoren?? Potta fungerer nå som en vegg rett bak motoren, og stopper ganske effektivt luftgjennomstrømning forbi sylinderen..

            Lykke til uansett!
            Audun Thinn
            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

            Comment

            • Stall
              • Apr 2004
              • 276

              #156
              - Ikke tro at resultatet blir i nærheten av det du hadde i hodet før du begynte
              - Det tar 3 ganger lengre tid en antatt.
              Er altså ikke bare jeg som har det slik
              'Airspeed, altitude and brains. Two of these three are always necessary to complete a safe flight'.

              Ørjan Rapp

              Comment

              • Eureka
                Forhandler
                • Aug 2002
                • 764

                #157
                Originally posted by Thinnthinn
                2. Hvordan blir det med kjøling på den motoren?? Potta fungerer nå som en vegg rett bak motoren, og stopper ganske effektivt luftgjennomstrømning forbi sylinderen..
                Med mindre man lager ordentlig ducting vil luftstrømmen uansett bare gå forbi sylinderen og ikke inn mellom kjøleribbene.

                Kjell Aa

                Comment

                • Jan_Petter
                  • Jan 2006
                  • 900

                  #158
                  Jeg har grublet en god del på dette med kjøling. Igjen en avveining mellom skala look og "funksjonalitet.

                  Jeg vet ikke hvor mye kjøling denne motoren trenger, men jeg har nå laget et "luftinntak" under spinneren, slik den originale Mustangen også har. Jeg har laget inntaket en del større enn det som er skala, for om mulig sikre tilstrekkelig kjøling. Utblåsning vil bli en relativt stor slisse i bakkant av cowlingen, rett under potta. I tillegg må jeg ta ut et hull til tennplugg og plugghette. (Jeg vet at utblåsningen må være større enn inntak) Men, om det jeg har gjort er nok, aner jeg simpelthen ikke. . .

                  En annen ting jeg lurer på er avstanden mellom potta og FW, den er nå ikke mer en 0,5cm på det smaleste. Kanskje FW tar fyr
                  http://www.phoenix-rc.org/
                  http://www.glamdalrck.net
                  http://www.scalewarbird.org/
                  ---------------------------------------------------
                  Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                  Comment

                  • arvid
                    • Nov 2006
                    • 1547

                    #159
                    ikke bekymre deg for det jan petter. Firewall vil ikke ta fyr visst det er 5mm luft mellom. det skulle være rikelig. I hvertfall iht mine tidligere erfaringer.
                    Stå på
                    arvid

                    Comment

                    • Eureka
                      Forhandler
                      • Aug 2002
                      • 764

                      #160
                      Originally posted by Jan_Petter
                      Jeg vet ikke hvor mye kjøling denne motoren trenger, men jeg har nå laget et "luftinntak" under spinneren, slik den originale Mustangen også har. Jeg har laget inntaket en del større enn det som er skala, for om mulig sikre tilstrekkelig kjøling. Utblåsning vil bli en relativt stor slisse i bakkant av cowlingen, rett under potta. I tillegg må jeg ta ut et hull til tennplugg og plugghette. (Jeg vet at utblåsningen må være større enn inntak) Men, om det jeg har gjort er nok, aner jeg simpelthen ikke. . .

                      En annen ting jeg lurer på er avstanden mellom potta og FW, den er nå ikke mer en 0,5cm på det smaleste. Kanskje FW tar fyr
                      Hvis du hadde fått til en kanal bakover til oljekjøleråpningen så hadde du jo alskens kjøling.
                      Jeg tror neppe det er far for at firewallen tar fyr, men du kan jo legge på et lag tynn aluminiumsfolie som ekstra forsikring. Den reflekterer varmen.

                      Kjell Aa

                      Comment

                      • Jan_Petter
                        • Jan 2006
                        • 900

                        #161
                        Målet mitt har først og fremst være å sikre størst mulig volum på potta, samtidig som den skal ha plass under cowling. Dette har selvfølgelig medført noen andre utfordringer... Jeg må blant annet finne ny plass til bensinfylleventil, luftfyllingsventil, og kill-switch...

                        Aluminiumstape er allerede innkjøpt for å brannsikre FW, tror også at det skal gå bra

                        Lage duct til oljekjøleråpningen var en god idè, regner med du mener duct fra luftinntaket til sylinder...??
                        Last edited by Jan_Petter; 22-03-07, 11:25.
                        http://www.phoenix-rc.org/
                        http://www.glamdalrck.net
                        http://www.scalewarbird.org/
                        ---------------------------------------------------
                        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                        Comment

                        • Jan_Petter
                          • Jan 2006
                          • 900

                          #162
                          It's a dirty job...

                          ...men, det må gjøres.

                          Etter å ha ladet opp med modellflyshow på Reinsvoll i går, ble dagen i dag satt av til en av de minst inspirerende jobbene ved modellflybyggingen, nemlig hengsling…

                          Sakte, men sikkert kom da de 26 hengslene på plass i balanseror, flaps, høyde- og sideror. I tillegg har jeg montert scoopen, dvs luftinntaket under kroppen.

                          Fikk også tid til å lage fairingen mellom vinge og kropp på flyets underside. Og, jeg håper virkelig at han som har forfattet byggeveiledningen og som stadig skriver "just blend in", faktisk vet hva dette uttrykket innebærer!

                          For å ”blende-in” krever utrolig mye pussing, liming og sparkling for å få det pent.

                          Men, deilig å kunne sitte på terrassen å bygge fly igjen, en smak av sommer!

                          Ble ikke en gang tid til å fly en tur med Stryker’n…
                          Attached Files
                          http://www.phoenix-rc.org/
                          http://www.glamdalrck.net
                          http://www.scalewarbird.org/
                          ---------------------------------------------------
                          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                          Comment

                          • Jan_Petter
                            • Jan 2006
                            • 900

                            #163
                            Etter dagens arbeidsøkt, gjenstår montering av servoer i vingen, samt å tilpasse hovedunderstell og understellsdører.

                            Deretter noen dager med sandpapir, før glassingen kan begynne.
                            Attached Files
                            http://www.phoenix-rc.org/
                            http://www.glamdalrck.net
                            http://www.scalewarbird.org/
                            ---------------------------------------------------
                            Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                            Comment

                            • arvid
                              • Nov 2006
                              • 1547

                              #164
                              nå begynner det jo virkelig og ligne på no. aldeles nydelig mustang
                              arvid

                              Comment

                              • Jan_Petter
                                • Jan 2006
                                • 900

                                #165
                                Hei Arvid

                                Jepp, det kommer seg.

                                Har i det lengste utsatt installasjon av hovedunderstell og hjuldører. Venter på sekvensventil for styring av inner/outer doors, men har fått karbondørene fra Aerotech.

                                Skal bli litt å pusle med er jeg redd
                                http://www.phoenix-rc.org/
                                http://www.glamdalrck.net
                                http://www.scalewarbird.org/
                                ---------------------------------------------------
                                Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                                Comment

                                Working...