Unconfigured Ad

Collapse

Top Flite P-51D Mustang (1:5)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jan_Petter
    • Jan 2006
    • 900

    #61
    Tilpassing av flaps

    Så skal 2 maler klippes ut fra tegningen og limes på sidene av flapsen. Dette for å lage den riktige avrundingen av flapsenes forkant.

    Bakkanten av vingen må pusses til en konkav form. Frem med saga og dermed ble kosteskaftet mitt 10 cm kortere. Men jeg fikk en perfekt pussekloss for dette formålet. Mye pusling og prøving her, for å få det til å bli helt riktig, men nå passer flapsenes forkant til vingenes bakkant som hånd i hanske.

    Mye arbeid med disse flapsene, men jeg håper det er verdt innsatsen. Har allerede begynt å fantasere om min Old Crow, der den etter et vellykket tokt er på vei inn i en lang finale, med flapsene fully down, og de aftenrøde solstrålene spiller i den grasiøse aluminiumskroppen...

    Nei, fydda. Tilbake til pusseklossen, må jo ha flaps på begge sider!
    Attached Files
    http://www.phoenix-rc.org/
    http://www.glamdalrck.net
    http://www.scalewarbird.org/
    ---------------------------------------------------
    Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

    Comment

    • Jan_Petter
      • Jan 2006
      • 900

      #62
      I dag ble flapsene på venstre side ferdig, og vingen begynner endelig å nærme seg ferdigstillelse. Jeg tok ikke sjansen på å kappe dybden på flapsene etter tegningene. Jeg har derfor med hensikt latt de være en del for dype.

      Så det var bare å legge rettholten på vingen, og sikte den inn slik at den fluktet med balanseroret og vingeroten. En rask blyantstrek, og jeg kunne enkelt skjære flapsene til perfekt dybde. Dermed ble det minimalt med pussing og etterarbeid for å få vingens bakkant rett.

      Det betyr at jeg kan ta helg med god samvittighet. Neste uke er jeg redd jeg kommer til å bli veldig kroppsfiksert
      Attached Files
      http://www.phoenix-rc.org/
      http://www.glamdalrck.net
      http://www.scalewarbird.org/
      ---------------------------------------------------
      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

      Comment

      • arvid
        • Nov 2006
        • 1547

        #63
        dette er bra! men...ta helga? kan du ikke begynne på kroppen imorgen?

        Comment

        • arvid
          • Nov 2006
          • 1547

          #64
          det siste ordet skulle være en smiley, men den funka ikke. he he.
          arvid.

          Comment

          • Jan_Petter
            • Jan 2006
            • 900

            #65
            Byggepause i 2 dager !

            Helgen er satt av til kone og barn, og kanskje en flytur eller tre
            http://www.phoenix-rc.org/
            http://www.glamdalrck.net
            http://www.scalewarbird.org/
            ---------------------------------------------------
            Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

            Comment

            • tyor
              • Mar 2005
              • 9757

              #66
              Det er viktig å ta fri en dag i ny og ne så man ikke går lei Ser virkelig bra ut dette Jan Petter, Gleder meg til å se videre på byggingen av kroppen.
              Tom Nohr
              Tennisveien 9
              2450 Rena

              Frsky taranis 9+
              Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
              Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
              + diverse små ting

              Comment

              • Jan_Petter
                • Jan 2006
                • 900

                #67
                Body-building

                Da er neste fase i Mustangprosjektet i gang, og kroppen er i ferd med å ta form på byggebordet. Det viser seg at også kroppen skal bygges opp-ned, men først skal kroppssidene bygges. Hver kroppsside består av 6 die-cut elementer som limes sammen til ett stort stykke.

                Her var ikke passformen helt 100%, så det ble nødvendig å tilpasse ganske mye for å få det pent. Etter at alle delen var justert og tilpasset, var det om å gjøre å lime sammen sidene slik at de ble helt rette. Jeg løste dette ved å tape fast de øverste delene på hver kropsside med maskeringstape til en rettholt. På denne måten ble utgangspunktet for hver side helt rett.

                Kroppssidene er på dette tidspunktet helt like, men må merkes ”høyre” og ”venstre” av hensyn til den videre byggingen. Hale og vingesadel forsterkes med 3 stk die-cut finèrstykker som limes på hver kroppsside. Bunnplaten limes sammen av 2 stk die-cut finèrplater og festes nøyaktig til tegningen. (Siden kroppenbygges opp ned, blir dette cockpitgulvet)

                Jeg har også limt sammen 3 kroppsspant, og i morgen skal de første bitene av kroppspuslespillet settes sammen. Men, først skal kroppssider og spant ligge i press natten over.
                Attached Files
                http://www.phoenix-rc.org/
                http://www.glamdalrck.net
                http://www.scalewarbird.org/
                ---------------------------------------------------
                Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                Comment

                • Jan_Petter
                  • Jan 2006
                  • 900

                  #68
                  Hei hvor det går!

                  Flere av kroppsspantene lamineres med kryssfinèrforsterkninger, før de limes til bunnplaten. Det første spantet limes loddrett til bunnplaten. Deretter limes venstre kroppsside til dette spantet samt enda et spant. Alt i én limoperasjon. Her hadde det vært en stor fordel med 2 ekstra hender

                  Spant nummer 3 limes på plass før den høyre kroppssiden festes. Som dere ser blir det god plass til batteriet ombord.

                  Vingefestet av kryssfinèr limes inn og forsterkes med glassfiberduk og epoxy. Deretter forsterkes spantene ved å lime inn 3kant lister av balsa mot kroppssider og bunn.

                  Det begynner allerede å ligne en Mustang, om enn litt kantete
                  Attached Files
                  http://www.phoenix-rc.org/
                  http://www.glamdalrck.net
                  http://www.scalewarbird.org/
                  ---------------------------------------------------
                  Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                  Comment

                  • Jan_Petter
                    • Jan 2006
                    • 900

                    #69
                    Mens vi venter på haleretract

                    Neste del av kroppen fordrer at Robarts opptrekkbare halehjul er på plass. Det er det ikke, men det er på vei i posten. Så mens jeg venter på postmannen har jeg gjort ferdig halepartiet.

                    Her manglet høyderoret. Etter at sideror, flaps og balanseror er laget etter omtrent samme oppskrift, var det pedagogisk riktig av Top Flite å vente med høyderoret til etter at kroppen var bygd. Greit med en liten pause fra dette litt ensformige arbeidet.

                    Men nå måtte jeg altså forskuttere høyderoret likevel, kan jo ikke kaste bort en byggekveld

                    Byggemetoden er den samme som for balanseror og flaps, så ytterligere kommentarer er i grunnen overflødig.

                    I morgen blir det installasjon av halehjul, dvs hvis postmannen dukker opp…

                    ------------------------------------------------------------------------
                    PS: Godt å være tilbake i det konstruktive hjørnet av forumet
                    Attached Files
                    http://www.phoenix-rc.org/
                    http://www.glamdalrck.net
                    http://www.scalewarbird.org/
                    ---------------------------------------------------
                    Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                    Comment

                    • arvid
                      • Nov 2006
                      • 1547

                      #70
                      som vanlig.............. kjempefint innlegg og jeg følger interesert med.
                      arvid.

                      Comment

                      • Jan_Petter
                        • Jan 2006
                        • 900

                        #71
                        Haleretract

                        Godt å høre at du følger med Arvid, gir ekstra inspirasjon det

                        Så har postmannen vært på besøk, og arbeidet med kroppen kan fortsette uten avbrudd.

                        Robarts haleretract skal festes til et kroppsspant, før hele montasjen limes inn i kroppen. Retracten festes til 2 hardvedlister med 4 skruer. Hardvedlistene limes til spantet. For å sikre riktig plassering anbefales det at listene limes til spantet mens retracten sitter på plass.

                        Min gode gamle avbiter måtte bite i gresset, når jeg forsøkte å klippe av skruene på baksiden av listene. Så måtte baufila frem likevel.

                        Som dere ser av bildene klarte jeg det kunststykke å lime inn hele montasjen bak-frem Ikke spør hvorfor eller hvordan…. Men det hadde jo blitt en meget spesiell Mustang

                        Etter litt lystbetont banning, ble spantet spantet skjært ut og snudd. Godt det bare var festet med 30 minutters epoxy

                        Deretter ble reseten av kroppsspantene i bakre del av kroppen limt inn. Spantene var ganske tricky å lime inn. Grunnen er at spantene er ovale, og kroppssidene er tykke og stive. Svært vanskelig å forme kroppen etter spantene og holde det fast, rett og iht tegningen mens limet tørker. Men jeg tror resultatet ble brukbart.

                        Lufttanken ble så installert, det samme er gjennomføringshylser for push-rods og strømper til pull-pull til halehjulet.

                        Så ble det altså litt mer Mustang i dag også.
                        Attached Files
                        http://www.phoenix-rc.org/
                        http://www.glamdalrck.net
                        http://www.scalewarbird.org/
                        ---------------------------------------------------
                        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                        Comment

                        • torgust
                          • Aug 2005
                          • 842

                          #72
                          Originally posted by Jan_Petter
                          Neste del av kroppen fordrer at Robarts opptrekkbare halehjul er på plass. Det er det ikke, men det er på vei i posten. Så mens jeg venter på postmannen har jeg gjort ferdig halepartiet.

                          Her manglet høyderoret. Etter at sideror, flaps og balanseror er laget etter omtrent samme oppskrift, var det pedagogisk riktig av Top Flite å vente med høyderoret til etter at kroppen var bygd. Greit med en liten pause fra dette litt ensformige arbeidet.

                          Men nå måtte jeg altså forskuttere høyderoret likevel, kan jo ikke kaste bort en byggekveld

                          Byggemetoden er den samme som for balanseror og flaps, så ytterligere kommentarer er i grunnen overflødig.

                          I morgen blir det installasjon av halehjul, dvs hvis postmannen dukker opp…

                          ------------------------------------------------------------------------
                          PS: Godt å være tilbake i det konstruktive hjørnet av forumet
                          Hei

                          så innlegget ditt på RCU ang LADO retracts. Ikke hørt noe enda heller?

                          Jeg er også skuffet om dette skulle vise seg å ikke være "på ordentlig" likevel.

                          Har nettopp kjøpt tegninger, cowlinger, canopy og robart retracts til en 1/5 Beechcraft B55 Baron som jeg skal scrath-bygge og hadde tenkte å bruke LADO til retract.
                          Mvh
                          Torbjørn Gustafson
                          www.trmfk.no



                          Will fly for food

                          Comment

                          • Jan_Petter
                            • Jan 2006
                            • 900

                            #73
                            Hei torgust

                            Har dessverre ikke hørt et pip fra LADO. La derfor ut en "etterlysning" på RCU, men det er stille der også. Tror det er klokest å vente og se om dette produktet virkelig eksisterer og funker slik det er ment.

                            Synd, for det virket veldig lovende, og jeg kunne godt tenkt meg å kastet ut både slanger, ventiler og lufttank.

                            Lykke til med Baronen
                            http://www.phoenix-rc.org/
                            http://www.glamdalrck.net
                            http://www.scalewarbird.org/
                            ---------------------------------------------------
                            Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                            Comment

                            • obelix
                              • Mar 2004
                              • 471

                              #74
                              Kjempehyggelig tråd dette her blir jo inspirert til å fortsette på mine prosjekter oxo hehe.. Jeg hadde/har en mustang med retract med doble luker osv og retract halejul men en Utrolig flau og nesten for dum tabbe glemte jeg å balansere modellen før jomfrutur endte tragisk video: http://www.modellfly.us/hmk/video/060625Skokland.html
                              Men men sånn er det 2006 var ikke mitt beste år hehe. gleder meg til å se sluttresultatet ditt mustang er og vil være for meg den flotteste warbirden som er..

                              Så lykke til Jan petter dette blir Nydelig
                              Oi en perfekt landing

                              Comment

                              • Jan_Petter
                                • Jan 2006
                                • 900

                                #75
                                Grusom video!!

                                Det var ikke spes gøy å se Mustangen din få en sånn tragisk skjebne! Betyr det at CG var altfor langt bak?? Så jo ikke kontrollerbar ut i det hele tatt?

                                Kan jeg spørre hva slags motor du knuste, og hvilken mekanisme du brukte på Inner og Outer Doors?

                                Håper 2007 blir bedre for din del, og at ikke samme skjebne rammer meg
                                http://www.phoenix-rc.org/
                                http://www.glamdalrck.net
                                http://www.scalewarbird.org/
                                ---------------------------------------------------
                                Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                                Comment

                                Working...