Unconfigured Ad

Collapse

Top Flite P-51D Mustang (1:5)

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jan_Petter
    • Jan 2006
    • 900

    #1

    Top Flite P-51D Mustang (1:5)

    Top Flites P-51D Mustang (1:5) kommer i tre utgaver. ARF, ARC eller som en pappeske fylt til randen av balsa og finèr. Jeg var bevisstløs i gjerningsøyeblikket, og valgte sistnevnte løsning. Det er vel også årsaken til at den har stått og godgjort seg i 5 måneder, før jeg nå tok mot til meg og sprettet lokket.

    Etter 2 dager med rydding av hobbyrom og byggebord, innkjøp av lim, knivblader, sandpapir, er jeg nå klar til å ta fatt på vinterveden. Jeg har inspisert og sortert materialene, og de ser ut til å holde høy kvalitet, noe som jeg er vant med fra Top Flite. 4 tegninger, 2 kropp og 2 vinge som må limes sammen. Byggebeskrivelsen er standard TF, dvs rikt illustrert step-by-step, med noen gåter gjemt her og der.

    En av de tingene jeg ikke liker med TFs byggesett, er den konsekvente bruken av ”simpel” plastikk til cowl, fairings, luftinntak, etc. Det finnes masse aftermarket glassfiber til de fleste TF modeller, så de burde snart ta et hint.

    Skal forsøke å legge ut bilder og erfaringsinfo etterhvert som arbeidet forhåpentligvis skrider frem. Kommer sikkert til å trenge masse hjelp i løpet av vinteren, ikke minst med motivasjonen

    Legger ut noen bilder av eskens innhold til skrekk og advarsel !!
    Attached Files
    http://www.phoenix-rc.org/
    http://www.glamdalrck.net
    http://www.scalewarbird.org/
    ---------------------------------------------------
    Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first
  • TapZ
    • Oct 2005
    • 711

    #2
    Spennende. Lykke til med byggingen, håper du legger ut mange bilder underveis. En ting jeg la merke til: byggebeskrivelsen er KLIN lik byggebeskrivelsen til Great Planes' ultimate 40 jeg driver med.
    Har GP og TF noen "connections"?
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim

    Comment

    • Isak
      • Apr 2004
      • 680

      #3
      Oi sann.. ser man det. Dette settet har jeg personlig løftet og vurdert opptil flere ganger hos min lokale hobbybutikk gjennom flere år uten noen gang å gå til skritte å kjøpe noe. Så dette er jeg veldig spent på å høre hvor det går. Legg ut masse bilder og beskrivelse etterhvert som prosjektet skrider frem..

      Ellers så kan jeg innrømme at det er vel pågangsmotet som får mest juling på slike prosjekt, i allefall for min del. Jeg sliter litt med mitt flissett og tar også imot pågangsmot-oppfriskere !!

      Lykke til i allefall - du skal ha for å give deg på flissett ! hehe
      Runar Isaksen
      risaksen@bluezone.no

      Comment

      • Outlaw
        • Feb 2006
        • 348

        #4
        Hobbykonsern

        Hei-
        Great Planes og Top Flite er deler av samme kjempekonsern, nemlig Hobbico, Inc. Sitat fra hjemmesiden http://www.hobbico.com/:

        "HOBBICO is the largest retail and wholesale distributor of radio-control hobby products in the world. Hobbico consists of 4 basic divisions: Tower Hobbies, Great Planes Model Distributors, Hobbico Product, and Hobbico Administration. Each division has a different focus and excellent job opportunities exist in each one. Hobbico employs more than 600 people in these different divisions."
        Også andre store merkenavn som Futaba og OS inngår mer eller mindre i dette hobby-konsernet.

        Neststørst i bransjen er svjv Horizon Hobbies i USA, med kjente merkenavn som Hangar 9, JR og Saito "i stallen". Begge konsern har sine hovedkontorer i området ved Chicago.
        mvh
        Richard B.

        Comment

        • Jan_Petter
          • Jan 2006
          • 900

          #5
          Takk for moralsk støtte, det trengs

          Jeg har fulgt med på Ultimate tråden din Frank, og byggeveiledningene er helt klart bygget over samme lest. (Som bekreftet av Richard B.)

          Er forresten litt misunnelig på deg som er på oppløpet med din modell, men limtørka er da endelig i gang her
          http://www.phoenix-rc.org/
          http://www.glamdalrck.net
          http://www.scalewarbird.org/
          ---------------------------------------------------
          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

          Comment

          • Jan_Petter
            • Jan 2006
            • 900

            #6
            Oppvarming

            Som oppvarming foreslår Top Flite å starte med halen. Det vil si stab, fin og rudder. Etter at tegningen er påført kontaktpapir og tapet fast på byggebordet er det bare å finne frem de nødvendige flisene.

            Som det fremgår av bildene under så bygges både stab, rudder og vinge ved hjelp av såkalte ”Jig Tabs”. (Samme som Great Planes Ultimate så jeg) Dette gjør mye enklere å få vinge og stab helt rett, samt at eventuell wash in- eller out er automatisk bygget inn. Ulempen er at elementene bygges opp fra byggebordet. En må derfor være svært nøyaktig med sentrering av Leading Edge (LE) og Trailing Edge (TE) etc, da dette ikke kan legges flatt på bordet. ”Jig Tabs” må selvfølgelig fjernes når strukturen er etablert og sidene skal trekkes.

            Første overraskelese kom med TE på stab’n. Her stemte ikke materialene med hverken tegning eller byggebeskrivelse. Dimensjonen var noen mm større enn oppgitt. Ingen krise, men det gjør det litt vanskeligere å bygge rett på tegningen, som nå ikke lenger stemmer. Men, solid ser det i hvertfall ut til å bli.

            Stab’n er nå klar til å trekkes med 3/32” (2,4mm) !! balsaflak, som først limes sammen til ferdige flak ved hjelp av trelim (hurtigtørkende). Siden skolebøkene forsvant for lenge siden (Ref TapZ), og siden Ibsen-året er over, benytter jeg meg i stedet av ”de 4 store” som ballast.

            Det går saaaakte framover. . .
            Attached Files
            Last edited by Jan_Petter; 16-01-07, 21:46.
            http://www.phoenix-rc.org/
            http://www.glamdalrck.net
            http://www.scalewarbird.org/
            ---------------------------------------------------
            Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

            Comment

            • TapZ
              • Oct 2005
              • 711

              #7
              Ser bra ut. Hva er de tekniske dataene på modellen, og har du planlagt motorkraft enda?
              Frank Thingelstad
              2050 Jessheim

              Comment

              • Jan_Petter
                • Jan 2006
                • 900

                #8
                Heisann

                Jeg har drodlet frem og tilbake lenge med hensyn på valg av motor. Jeg har foreløpig kun bestemt meg for at det blir bensin, og det heller mot en Moki 45. Mer om den på :http://www.rc-flight.com/

                SPECIFICATIONS
                Stock Number: TOPA0400
                Wingspan: 84.5 in (2140 mm)
                Wing Area: 1245 sq in (80.3 dm2)
                Weight (w/radio): 17.5-19 lb (7940-8620 g)
                Wing Loading: 32-35 oz/sq ft (98-107 g/dm2)
                Fuselage Length: 73.5 in (1865 mm)
                Requires: 2.1-2.8 cu in (35-45 cc) glow engine or 2.5-4.2 cu in (41-70 cc) gasoline engine, 6-7 channel radio w/10 servos
                http://www.phoenix-rc.org/
                http://www.glamdalrck.net
                http://www.scalewarbird.org/
                ---------------------------------------------------
                Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                Comment

                • spitfire
                  Moderator
                  • Apr 2006
                  • 467

                  #9
                  Moki 45 er et bra alternativ, går vel for den jeg også.
                  Etter prøving av 45 i motorcowlingen så er den som passer best så langt.
                  Hvis pris ikke hadde noe betydning så hadde jeg gått for en Moki 50 firtakt, den passet uten tvil bedre.
                  Jeg vil også prosjektere et eksosanlegg som matcher 45`n. Vil da prøve å legge et røranlegg som stikker ut i medfølgende eksosmanifoil.-(se bildet)
                  Ellers vil jeg nevne at vingen er fix ferdig med sierra retrackt.
                  Ror og overføringer er ferdig i halen,-- begynner nå å monterer servoer i kroppen.
                  Vurderer å legge invasjonsstriper da dette vil gjøre modellen mere visuell i lufta.
                  Det er enklere med en ARF, men da må jeg jo legge litt jobb i "modding".
                  Er det greit at jeg henger meg på din tråd med mitt arf-prosjekt......?
                  Noen spørsmål:- Overføringer i kroppen, er det medsent 2,5mm pianotråd som pushroder?
                  -Har du vurdert pull-pull på sideror?

                  Måtte bare legge ved noen bilder av BB-Doll samt en "lowpass".
                  Attached Files
                  Last edited by spitfire; 17-01-07, 14:37.
                  John Arne Sagøy
                  Scale Warbirds of Norway
                  Trønderbataljonen
                  www.scalewarbird.org
                  No guts, no glory

                  Comment

                  • Jan_Petter
                    • Jan 2006
                    • 900

                    #10
                    Sleng deg med John, bare hyggelig! The more the merrier, og Mustang er Mustang.

                    Joda det følger med en haug med 2,5mm pianotråder og strømper. Må innrømme at jeg ikke har kommet så langt at jeg har begynt å planlegge roroverføringer ennå. Men, jeg har ikke så veldig stor sans for så lange (og tunge)pianotråder. Så vidt jeg husker så er styringen av Robarts halehjul basert på pull-pull. Går kanskje an å kjøre pull-pull på hele sulamitten? Må kikke litt nærmere på det tror jeg.

                    Blir spennende å se eksosløsningene dine, du må poste bilder etter hvert!!!

                    Dagens dykk i flishaugen har resultert i planking av stab’n. 4 flak med balsa limes på, èn for èn. Undersiden først. Best resultat fikk jeg ved først å lime hoveddelene med hvitlim under press av poser med sand.

                    Når undersiden var trukket fuktet jeg fremre del av flaket (overlapp) med vann, slik at det lettere kunne formes etter stabens krummede forkant. Forkanten festet jeg til slutt med medium CA. Her gjelder det å passe på, for vann fungerer langt på vei som akselrator CA-lim.

                    Deretter grovpussing med sandpapir. Bare resten igjen…

                    PS: Balsastøv og spon kan umulig være bra for helsa???
                    Attached Files
                    http://www.phoenix-rc.org/
                    http://www.glamdalrck.net
                    http://www.scalewarbird.org/
                    ---------------------------------------------------
                    Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                    Comment

                    • Jan_Petter
                      • Jan 2006
                      • 900

                      #11
                      Halefinnen

                      Another small step for man.

                      I dag er det halefinnen som har havnet på byggebordet. Den bygges etter samme teknikk som stab. Dvs spant med ”jig tabs” som festest loddrett på tegningen. Fremkant og bakkant limes til spantene.

                      Mustangen har originalt såkalte ”trim tabs” på side og høyderor. Dette kan bygges inn for mer skalalikhet. Siden TFs byggesett uansett er en ”stand-off” / sport scale modell, velger jeg denne gangen å hoppe over disse detaljene. (KISS)

                      Det er fortsatt ingen merkbar endring i haugen med balsa…
                      Attached Files
                      http://www.phoenix-rc.org/
                      http://www.glamdalrck.net
                      http://www.scalewarbird.org/
                      ---------------------------------------------------
                      Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                      Comment

                      • Jan_Petter
                        • Jan 2006
                        • 900

                        #12
                        Rudder

                        Rudder leading edge lages ved å lime sammen to die-cut lister, som pusses til riktig fasong. Sentrum av rudder LE merkes med blyant og sideror i balsa limes 90 grader på TE etter blyantstrekene.

                        Ribbene merkes iht tegning. Ribber skjæres til av en list og limes 90 grader på siderorsflaten. Det er selvfølgelig særdeles viktig å få sideroret helt rett. På topp og bunn av sideroret limes balsaklosser på begge sider. Disse formes til ved høvel og pusses ned til de stemmer med tegning av ”cross-section” som vist på tegningene.

                        Dermed er halen ferdig, og jeg kan ta helg.

                        Må jo også titte litt i pappesken som kom på døra i ettermiddag……….
                        Attached Files
                        http://www.phoenix-rc.org/
                        http://www.glamdalrck.net
                        http://www.scalewarbird.org/
                        ---------------------------------------------------
                        Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                        Comment

                        • Jan_Petter
                          • Jan 2006
                          • 900

                          #13
                          Gutta på tur!

                          Vet ikke om du har sett dette bildet John, men her har du gutta på tur i den originale BB Doll. Jeg fant bildet på nettet når jeg søkte etter bildemateriale til Old Crow. Hvis jeg husker riktig så er bildet tatt i Europa (Tyskland?) etter en "ferry flight" med BB Doll, hvor "hooden" forsvant in transit !!!

                          Som du ser, bleke men fattet

                          Edit: Fant kilden nå, mustangmustang.net, og det skjedde 19.mai 2006 på en flight fra England til Berlin, hooden tok farvel over byen Munster i Tyskland.
                          Attached Files
                          Last edited by Jan_Petter; 19-01-07, 21:55.
                          http://www.phoenix-rc.org/
                          http://www.glamdalrck.net
                          http://www.scalewarbird.org/
                          ---------------------------------------------------
                          Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                          Comment

                          • spitfire
                            Moderator
                            • Apr 2006
                            • 467

                            #14
                            Den var rimelig rå, vet de driver å flyr med canopyen åpen, det kan ha skjedd da?
                            Ang, sliding canopy er det noen god løsning på hvordan teknikken med innfesting og bevegelse løses?

                            Jeg vurderer å skifte ut 2,5mm pianotråd som pushroder i kroppen med disse orange ifra protec de går i sin helhet inn i de grå røra som var ferdige monterte hos meg. Stiver av det orangsje røret inn til kroppen bak i halen, da blir det bare 20mm med "fri" pushrod ut til rorhornet. Bruker 2 stk. HI Tec 4245 MG ,ved 6V. har jeg da 2 x 5,5 kg på høyderor,mener det duger! Bygger vel om til pull/pull til sideror.
                            Mangler mottager...... vurderer en Weatronic med innebygget to synthmottagere; http://www.rc-flight.com/catalog/pro...ff0e61df1c8f9c

                            Kommer med noen bilder ifra hobbyrommet.
                            Attached Files
                            John Arne Sagøy
                            Scale Warbirds of Norway
                            Trønderbataljonen
                            www.scalewarbird.org
                            No guts, no glory

                            Comment

                            • Jan_Petter
                              • Jan 2006
                              • 900

                              #15
                              Bedre plass på byggerommet enn meg

                              Tja, vet ikke om de fløy med åpen canopy, men det skjedde visstnok fra tid til annen under WW II at hooden forsvant.

                              Kommer ganske sikkert til å bytte ut pianotråden med noe mer moderne, vurderer din løsning. Hvis du monterer pull-pull, må du fortelle hvordan du gjør det.

                              Når det gjelder sliding canopy finnes det en du kan bestille fra Aerotech, se link : http://www.aerotechmodels.com/P51ACCESS.htm

                              Men, fra en byggetråd på RCU leser jeg følgende om denne:

                              "I spoke with aerotech because I bought thier wheels. I told them I was interested in thier sliding canopy . They said if I have the arf, forget it ! they said the feedback was too much work! I was very disapointed because I am building the DB balsa cockpit kit with a scale pilot!"
                              http://www.phoenix-rc.org/
                              http://www.glamdalrck.net
                              http://www.scalewarbird.org/
                              ---------------------------------------------------
                              Flying is the second greatest thrill known to man, landing is the first

                              Comment

                              Working...