Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uravitch 206 cm OV-10 Bronco

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sundtair
    replied
    Fantastisk info, gøy å se hva du får til. Drømmer om å bygge en q400 med Widerøe logo. men noen år til tror jeg. Må tegne tegningen først, og lære å tegne har litt fra maintenance manualen til q400

    Leave a comment:


  • tahustvedt
    replied
    Forskjellig rotasjonsretning er i hovedsak en fordel dersom ene motoren skulle stoppe i lufta. Da er det best at den nedovergående siden av propellen er nærmest rkoppen. Jeg pleier gjøre det som er skalariktig da det er usannsynlig å oppleve motorstopp med elektro. Bronco skal ha kontraroterende.

    56-cm skal være ok. Man bør uansett rekkeviddeteste. På Broncoen blir det mye mer da vingen er diger.

    Leave a comment:


  • ingeb
    replied
    Originally posted by tahustvedt View Post
    Du mister ikke muligheten for kontraroterende. Eneste du gjør i praksis er å forlenge motorledningene, som gir mer ledningsvekt. Motorledningene bør også ikke ligge sammen med servoledningene ut i vingene, som vanlig med motorledninger. Eneste ulempen er den ekstra vekten av ledningene, og kanskje mindre kjøling til ESC hvis alternativet er at de ligger i luftstrømmen i cowling.

    Hvis du bruker spennings-cut off så er det enda viktigere å kjøre de med samme batterikilde, men jeg bruker ikke cut off i mine store fly da det er for sent når batteriet er tømt så mye.
    No er ikkje eg begynt på prosjektet mitt endå, men det kan nå vere greit å fiske litt rundt om saker og ting slik at en er litt forberett.

    Har du noko erfaring med forskjellig rotsjonsretning på motorane? og fordelane med det? ser enkeltte har det.

    Når det gjeld en ESC og ett batteri, så skjønar eg problematikken rundt det med forskjell som kan oppstå på einskilde batteripakkar, så de er sikkert lurt.

    Ledningsplaseringa til motor og servoer til vingen er vel nokk at en plaserer med litt avstand slik som 5-6 cm avstand?

    Leave a comment:


  • tahustvedt
    replied
    Du mister ikke muligheten for kontraroterende. Eneste du gjør i praksis er å forlenge motorledningene, som gir mer ledningsvekt. Motorledningene bør også ikke ligge sammen med servoledningene ut i vingene, som vanlig med motorledninger. Eneste ulempen er den ekstra vekten av ledningene, og kanskje mindre kjøling til ESC hvis alternativet er at de ligger i luftstrømmen i cowling.

    Hvis du bruker spennings-cut off så er det enda viktigere å kjøre de med samme batterikilde, men jeg bruker ikke cut off i mine store fly da det er for sent når batteriet er tømt så mye.

    Leave a comment:


  • ingeb
    replied
    Originally posted by tahustvedt View Post
    ESC skal ligge i kroppen og trekke strøm fra felles batteri. Motorledninger skal gå ut til motorene gjennom vingene, slik at batteriledninger inn til ESC blir så korte som mulig. Jeg liker ikke å dele det opp i to da det kan gi litt forskjellig spenning til hver motor, særlig mot slutten av flyturen. Det blir også mye enklere å sette i geng med bare ett batterikoblingspunkt. Har kjøpt 80A Hobbywing ESC for 6S batteri. Regner med opp til 60 A strømtrekk. Det blir telemetri på strømtrekket og forbrukt kapasitet.
    Kansje eg skal gå for samme løsning på min Twin Otter også ? tenkte først seperate ESC og batteri i kvar nacelle... men no vart eg usikker.
    Då forsvinner vel muligheten for kontraroterende på eine motoren...eller er det nokon fordeler eller bakdeler med det? har du noko tips om det evt.?

    Leave a comment:


  • tahustvedt
    replied
    ESC skal ligge i kroppen og trekke strøm fra felles batteri. Motorledninger skal gå ut til motorene gjennom vingene, slik at batteriledninger inn til ESC blir så korte som mulig. Jeg liker ikke å dele det opp i to da det kan gi litt forskjellig spenning til hver motor, særlig mot slutten av flyturen. Det blir også mye enklere å sette i geng med bare ett batterikoblingspunkt. Har kjøpt 80A Hobbywing ESC for 6S batteri. Regner med opp til 60 A strømtrekk. Det blir telemetri på strømtrekket og forbrukt kapasitet.

    Leave a comment:


  • Sundtair
    replied
    Kjempekult fly, kjøleluft via eksosen hørte bra ut . Hvordan blir motor, speedcontroler og batterier koblet? blir det samlet i hver sin halebom/ motor nacelle?

    Leave a comment:


  • tahustvedt
    replied
    Noen må holde forumet i live.

    Har kutta bort endene av fillet-ene på cowlingene og skal slipe innsiden av profilen så det passer så bra som mulig. Den er printet helt hul med to 0,4 mm omriss, så veggen er ca 0,8 mm.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • tahustvedt
    replied
    Cowlingene festes med fire treblokker. Det kommer kjølekanal i firewall når jeg har fått motorene og vet hvordan de skal festes. Jeg skal la kjøleluften gå ut gjennom eksosrøret.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • tahustvedt
    replied
    Understellet er ferdig. Oljestøtdempere.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • tahustvedt
    replied
    Liming av festeblokker for cowling.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • tahustvedt
    replied
    Vingetipper er ferdige, limt og pusset. Vingene er nå også ferdig trekt. Jeg har designet cowlinger og de ble ganske bra, men jeg må justere litt for at de skal passe perfekt så jeg printer neste testprint nå.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • tahustvedt
    replied
    Lagde triangellister for å dekke oversiden og undersiden av rorene på vingen siden jeg skal 3D-printe ror. Lagde også hengsler i glassfiber som skrur fast til vingen og kan fjernes senere ved behov. JEg kan trekke vingen når jeg har printet ferdig vingetippene og sjekket passform på alt.

    Jeg har tenkt å drive flaps med én servo i midten og 6 mm vevd karbonfiberrør som momentrør ut tiil alle rorene. Det vil bli en pinnekobling mellom vingedelene.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • tahustvedt
    replied
    Ferdig med å pusse vingene nå. Skal lage 3D-printbare balanseror og flaps, så jeg må scanne profilen og begynne på designet nå.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • tahustvedt
    replied
    Utrolig hva lakk gjør med litt amatørsveisinger.

    Vingene blir sikkert ferdigbygd senere i dag. Jeg måte lage endespantene til sentervingen av 4mm kryssfinér selv da designet ikke er laget for å være delbar, så det manglet spanter. Fatter ikke hvordan de kunne designe en sånn modell uten delbar vinge.
    Attached Files

    Leave a comment:

Working...
X