Kjempekult fly, kjøleluft via eksosen hørte bra ut . Hvordan blir motor, speedcontroler og batterier koblet? blir det samlet i hver sin halebom/ motor nacelle?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Uravitch 206 cm OV-10 Bronco
Collapse
X
-
ESC skal ligge i kroppen og trekke strøm fra felles batteri. Motorledninger skal gå ut til motorene gjennom vingene, slik at batteriledninger inn til ESC blir så korte som mulig. Jeg liker ikke å dele det opp i to da det kan gi litt forskjellig spenning til hver motor, særlig mot slutten av flyturen. Det blir også mye enklere å sette i geng med bare ett batterikoblingspunkt. Har kjøpt 80A Hobbywing ESC for 6S batteri. Regner med opp til 60 A strømtrekk. Det blir telemetri på strømtrekket og forbrukt kapasitet.
- Likes 1
Comment
-
Originally posted by tahustvedt View PostESC skal ligge i kroppen og trekke strøm fra felles batteri. Motorledninger skal gå ut til motorene gjennom vingene, slik at batteriledninger inn til ESC blir så korte som mulig. Jeg liker ikke å dele det opp i to da det kan gi litt forskjellig spenning til hver motor, særlig mot slutten av flyturen. Det blir også mye enklere å sette i geng med bare ett batterikoblingspunkt. Har kjøpt 80A Hobbywing ESC for 6S batteri. Regner med opp til 60 A strømtrekk. Det blir telemetri på strømtrekket og forbrukt kapasitet.
Då forsvinner vel muligheten for kontraroterende på eine motoren...eller er det nokon fordeler eller bakdeler med det? har du noko tips om det evt.?Inge Brautaset
EMHW Christen Eagle II (Red Eagle II) Valach 120
T-rex 600 med skalakropp Funkey AS 350
ESM F8F Bearcat med DLE 30cc
ESM FW190 Saito FA-170R3
Peakmodel Edge 540 med DLE 30cc
Graupner Piper Cherokee med Os 10cc
Aviomodelli VOR 250
Carf Spitfire med 75cc 3W
Phoenix Modell Ka8 3,5m
Simprop Speedcobra
Comment
-
Du mister ikke muligheten for kontraroterende. Eneste du gjør i praksis er å forlenge motorledningene, som gir mer ledningsvekt. Motorledningene bør også ikke ligge sammen med servoledningene ut i vingene, som vanlig med motorledninger. Eneste ulempen er den ekstra vekten av ledningene, og kanskje mindre kjøling til ESC hvis alternativet er at de ligger i luftstrømmen i cowling.
Hvis du bruker spennings-cut off så er det enda viktigere å kjøre de med samme batterikilde, men jeg bruker ikke cut off i mine store fly da det er for sent når batteriet er tømt så mye.
Comment
-
Originally posted by tahustvedt View PostDu mister ikke muligheten for kontraroterende. Eneste du gjør i praksis er å forlenge motorledningene, som gir mer ledningsvekt. Motorledningene bør også ikke ligge sammen med servoledningene ut i vingene, som vanlig med motorledninger. Eneste ulempen er den ekstra vekten av ledningene, og kanskje mindre kjøling til ESC hvis alternativet er at de ligger i luftstrømmen i cowling.
Hvis du bruker spennings-cut off så er det enda viktigere å kjøre de med samme batterikilde, men jeg bruker ikke cut off i mine store fly da det er for sent når batteriet er tømt så mye.
Har du noko erfaring med forskjellig rotsjonsretning på motorane? og fordelane med det? ser enkeltte har det.
Når det gjeld en ESC og ett batteri, så skjønar eg problematikken rundt det med forskjell som kan oppstå på einskilde batteripakkar, så de er sikkert lurt.
Ledningsplaseringa til motor og servoer til vingen er vel nokk at en plaserer med litt avstand slik som 5-6 cm avstand?Inge Brautaset
EMHW Christen Eagle II (Red Eagle II) Valach 120
T-rex 600 med skalakropp Funkey AS 350
ESM F8F Bearcat med DLE 30cc
ESM FW190 Saito FA-170R3
Peakmodel Edge 540 med DLE 30cc
Graupner Piper Cherokee med Os 10cc
Aviomodelli VOR 250
Carf Spitfire med 75cc 3W
Phoenix Modell Ka8 3,5m
Simprop Speedcobra
Comment
-
Forskjellig rotasjonsretning er i hovedsak en fordel dersom ene motoren skulle stoppe i lufta. Da er det best at den nedovergående siden av propellen er nærmest rkoppen. Jeg pleier gjøre det som er skalariktig da det er usannsynlig å oppleve motorstopp med elektro. Bronco skal ha kontraroterende.
56-cm skal være ok. Man bør uansett rekkeviddeteste. På Broncoen blir det mye mer da vingen er diger.
- Likes 1
Comment
-
Fantastisk info, gøy å se hva du får til. Drømmer om å bygge en q400 med Widerøe logo. men noen år til tror jeg. Må tegne tegningen først, og lære å tegne har litt fra maintenance manualen til q400Mvh Andreas
Stevensaero, glede i noen balsaflak.
PCM.at mye glede i litt carbon
Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM
Comment
-
Har begynt så smått å lakke ting. Hjuldørene bøyde seg da de fikk lakk på utsiden. Jeg hadde glemt av det fenomenet. Regner med jeg kan fikse det ved å lakke innsiden også, eller legge de på printerens plate med varme.
Håper de har mer grunning På Europris. De er ikke så flinke til å fylle opp hyllene med lakk når det er tomt der.
- Likes 1
Comment
Comment