Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uravitch 206 cm OV-10 Bronco

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Kjempekult fly, kjøleluft via eksosen hørte bra ut . Hvordan blir motor, speedcontroler og batterier koblet? blir det samlet i hver sin halebom/ motor nacelle?
    Mvh Andreas
    Stevensaero, glede i noen balsaflak.
    PCM.at mye glede i litt carbon
    Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

    Comment


    • #32
      ESC skal ligge i kroppen og trekke strøm fra felles batteri. Motorledninger skal gå ut til motorene gjennom vingene, slik at batteriledninger inn til ESC blir så korte som mulig. Jeg liker ikke å dele det opp i to da det kan gi litt forskjellig spenning til hver motor, særlig mot slutten av flyturen. Det blir også mye enklere å sette i geng med bare ett batterikoblingspunkt. Har kjøpt 80A Hobbywing ESC for 6S batteri. Regner med opp til 60 A strømtrekk. Det blir telemetri på strømtrekket og forbrukt kapasitet.

      Comment


      • #33
        Originally posted by tahustvedt View Post
        ESC skal ligge i kroppen og trekke strøm fra felles batteri. Motorledninger skal gå ut til motorene gjennom vingene, slik at batteriledninger inn til ESC blir så korte som mulig. Jeg liker ikke å dele det opp i to da det kan gi litt forskjellig spenning til hver motor, særlig mot slutten av flyturen. Det blir også mye enklere å sette i geng med bare ett batterikoblingspunkt. Har kjøpt 80A Hobbywing ESC for 6S batteri. Regner med opp til 60 A strømtrekk. Det blir telemetri på strømtrekket og forbrukt kapasitet.
        Kansje eg skal gå for samme løsning på min Twin Otter også ? tenkte først seperate ESC og batteri i kvar nacelle... men no vart eg usikker.
        Då forsvinner vel muligheten for kontraroterende på eine motoren...eller er det nokon fordeler eller bakdeler med det? har du noko tips om det evt.?
        Inge Brautaset
        EMHW Christen Eagle II (Red Eagle II) Valach 120
        T-rex 600 med skalakropp Funkey AS 350
        ESM F8F Bearcat med DLE 30cc
        ESM FW190 Saito FA-170R3
        Peakmodel Edge 540 med DLE 30cc
        Graupner Piper Cherokee med Os 10cc
        Aviomodelli VOR 250
        Carf Spitfire med 75cc 3W
        Phoenix Modell Ka8 3,5m
        Simprop Speedcobra

        Comment


        • #34
          Du mister ikke muligheten for kontraroterende. Eneste du gjør i praksis er å forlenge motorledningene, som gir mer ledningsvekt. Motorledningene bør også ikke ligge sammen med servoledningene ut i vingene, som vanlig med motorledninger. Eneste ulempen er den ekstra vekten av ledningene, og kanskje mindre kjøling til ESC hvis alternativet er at de ligger i luftstrømmen i cowling.

          Hvis du bruker spennings-cut off så er det enda viktigere å kjøre de med samme batterikilde, men jeg bruker ikke cut off i mine store fly da det er for sent når batteriet er tømt så mye.

          Comment


          • #35
            Originally posted by tahustvedt View Post
            Du mister ikke muligheten for kontraroterende. Eneste du gjør i praksis er å forlenge motorledningene, som gir mer ledningsvekt. Motorledningene bør også ikke ligge sammen med servoledningene ut i vingene, som vanlig med motorledninger. Eneste ulempen er den ekstra vekten av ledningene, og kanskje mindre kjøling til ESC hvis alternativet er at de ligger i luftstrømmen i cowling.

            Hvis du bruker spennings-cut off så er det enda viktigere å kjøre de med samme batterikilde, men jeg bruker ikke cut off i mine store fly da det er for sent når batteriet er tømt så mye.
            No er ikkje eg begynt på prosjektet mitt endå, men det kan nå vere greit å fiske litt rundt om saker og ting slik at en er litt forberett.

            Har du noko erfaring med forskjellig rotsjonsretning på motorane? og fordelane med det? ser enkeltte har det.

            Når det gjeld en ESC og ett batteri, så skjønar eg problematikken rundt det med forskjell som kan oppstå på einskilde batteripakkar, så de er sikkert lurt.

            Ledningsplaseringa til motor og servoer til vingen er vel nokk at en plaserer med litt avstand slik som 5-6 cm avstand?
            Inge Brautaset
            EMHW Christen Eagle II (Red Eagle II) Valach 120
            T-rex 600 med skalakropp Funkey AS 350
            ESM F8F Bearcat med DLE 30cc
            ESM FW190 Saito FA-170R3
            Peakmodel Edge 540 med DLE 30cc
            Graupner Piper Cherokee med Os 10cc
            Aviomodelli VOR 250
            Carf Spitfire med 75cc 3W
            Phoenix Modell Ka8 3,5m
            Simprop Speedcobra

            Comment


            • #36
              Forskjellig rotasjonsretning er i hovedsak en fordel dersom ene motoren skulle stoppe i lufta. Da er det best at den nedovergående siden av propellen er nærmest rkoppen. Jeg pleier gjøre det som er skalariktig da det er usannsynlig å oppleve motorstopp med elektro. Bronco skal ha kontraroterende.

              56-cm skal være ok. Man bør uansett rekkeviddeteste. På Broncoen blir det mye mer da vingen er diger.

              Comment


              • #37
                Fantastisk info, gøy å se hva du får til. Drømmer om å bygge en q400 med Widerøe logo. men noen år til tror jeg. Må tegne tegningen først, og lære å tegne har litt fra maintenance manualen til q400
                Mvh Andreas
                Stevensaero, glede i noen balsaflak.
                PCM.at mye glede i litt carbon
                Mine fly sees under Sundtair sine Hangar ALBUM

                Comment


                • #38
                  Gjorde det enkelt på vingefestet i stedet for å gå for skala-fairing. Vingeboltene skrus inn fra innsiden, via bakluka.
                  Attached Files

                  Comment


                  • #39
                    Målt og borret hull for nacellene også. Det passer og er til og med rett. Målinger diagonalt mellom halebommene gir samme mål, så det er bra. H-stabilisatoren passer til og med mellom V-stabene.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #40
                      Bakkantlistene til høyderor og sideror lagde jeg av ett balsaflak. Jeg delte det 12,7 mm tykke flaket på langs i høyderetningen slik at jeg fikk to bakkantlister. én som blir høyderor og én som blir to sideror.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #41
                        Har hengslet halerorene og laget feste for høyderorservo. Høyderoret er stivt nok til at jeg burde kunne bruke én servo på ene siden.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #42
                          Jeg venter på servoer og motorer før jeg kan gjøre mye, men har drevet litt med hjuldører og understell.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #43
                            Vakkert dette!

                            Comment


                            • #44
                              Har begynt så smått å lakke ting. Hjuldørene bøyde seg da de fikk lakk på utsiden. Jeg hadde glemt av det fenomenet. Regner med jeg kan fikse det ved å lakke innsiden også, eller legge de på printerens plate med varme.

                              Håper de har mer grunning På Europris. De er ikke så flinke til å fylle opp hyllene med lakk når det er tomt der.
                              Attached Files

                              Comment


                              • #45
                                Jeg har nå lakket alle delene grå.
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X