Heisan!
Helt siden Dakota'n sto ferdig har jeg fundert på nytt prosjekt og kom frem til at jeg hadde lyst til å bygge en modell av Cub'n til en jeg kjenner. Jeg vil ha bensinmotor og litt størrelse på flyet, derfor har jeg laget tegninger i skala 1/3. Problemene med et sånt prosjekt er mange, som dere sikkert skjønner og jeg lurer da på om det i det hele vil la seg gjennomføre? Tanken min er å bygge ei ramme av finer og furulister med forsterkninger av aluminium på oversiden av flyskroget fra halen og frem i motorbukken. Vingene vil også bestå av ei ramme av finer og furu med kraftige vingebjelker etter noelunde samme prinsipp som det man finner på full-size seilfly. Disse rammene vil så bli trekt med depron for å gi de endelige formene på flyet. Et mulig problem med depron og bensinmotor er vibrasjoner. Derfor har jeg tenkt ut at jeg limer med trelim, og legger ei stripe med gaffateip over limskjøten for å få det til å holde. Trelimet gir ei seig og sterk limfuge i depronen, samt at gaffa har en slags læraktig konsistens som jeg håper vil gjøre at "vibrasjonsproblemet" ikke forblir et problem. Når dette så er ferdig tenker jeg å trekke det hele med noe så primitivt som gråpapir. Legger ved noen bilder av tegningene av ramma jeg har tenkt ut. Tegningene av ramma er forøvrig tatt på frihånd, så er ikke nøyaktig med tanke på mål. Kommer også til å legge inn flere forsterkninger i ramma enn hva tegningen viser.Dette kommer hvertfall til å ta tid om jeg begynner, for jeg må sikkert "finne opp kruttet på nytt", men det er bare morro!
Så hva tror dere, lar det seg gjøre, eller bør dette prosjektet skrinlegges før jeg i det store hele begynner å bygge? Ha en super dag folkens!

Comment