Announcement

Collapse
No announcement yet.

Byggetråd: Mikado Logo 500 3D

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Det ble kjørt en forholdsvis intensiv (sverte?-)"kampanje" av brukere på enkelte amerikanske forum. Denne "kampanjen" gikk ut på at noen opplevde å strippe drevene sine med .5 drevet og motorplata i plast. Til syvende og sist var det vel tilsynelatende brukerfeil det aller meste av det, noe som kom gradvis mer og mer frem etter hvert... For å imøtekomme denne kritikken (fortjent eller ei) valgte mikado å sende med 0.7 drevet i tillegg.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

    Comment


    • Originally posted by Mathias View Post
      Er det vanlig å få to maingears med i kitet? Selv fikk jeg et Mod 0.7 og et Mod 0.5.
      Riktig som Espen sier. Det var noen få tilfeller av ødelagte 0,5-gear på Logo 500 (3D) i starten. De fleste tilfellene viste seg å være forårsaket av kombinasjonen høy power, utilstrekkelig stabilitet i motorfestet og(/eller) unøyaktig tilpasning av drevene. Mikado svarte på dette med å inkludere 0,7 drev og motorfeste i metall (i Logo 500 3D kit'ene) fra tidlig i høst.

      Mikado har i etterkant tatt frem en komponent for ytterligere forsterkning av av motorfeste/drev i form av en opplagring som hindrer selv de minste bevegelser i motoraksling/pinjong - også ved svært høy belastning. En versjon for 5 mm motoraksling (MI04134) har vært ute en god stund (se bilde). Mikado lanserte nylig en 6 mm utgave av samme opplagringen, til tross for at problemet har vist seg svært vanskelig å provosere frem på motorer med 6 mm aksling. Årsaken er rett og slett at slike motorer er 'stivere' i utgangspunktet og ikke 'gir etter' i samme grad som motorer med tynnere aksling ved høye kraftpådrag.
      Attached Files
      Last edited by TFlight; 27-12-07, 15:44.
      Jørgen Dahl
      Innehaver av www.technoflight.no
      fra 2006 til 2008...

      Comment


      • OK, etter noen problemer med noen deler som ikke hadde bra nok passform, så har nå Logo'en tatt form. Løsningen ble å file de ned noen millimeter. Klarte selvfølgelig også å ødelegge et lager. Dette er nå bestilt sammen med opplagring for 5mm-aksling (klarte ikke dy meg ).

        Noen spørsmål:

        -Hvilken bag skal "dekalene" som skal legges over paddlerne ligge? Finner de ikke. Begynner å lure på om Mikado har glemt å legge de med kitet. Eller skal det gjøres på noen annen måte? Tape?

        -Vil batteriet (EVO30 4500mAh) passe inn under opplagringen for 5mm-aksling?

        -Hvor lett skal flybar-husken gå? Synes den går litt tregt, men det vil sansynligvis bli litt lettere når jeg har fått satt inn det ene av de to 4x10x4-lagrene som jeg klarte å ødelegge.

        -Jeg byttet ut skruene som Lorents anbefalte skulle byttes ut i flybar-husken. De ble erstattet av noen M2x8-skruer fra en Synergy N9.

        -Understellet ble festet med noen M3x20 nylonskruer som ble kuttet ned til passe lengde (M3x10).

        -Det manglet også noen M2,5x20 som skal gå igjennom "kuleballene" og linkene til boomstrutsene og inn i ramma.

        -Kjøpte flybar til T-Rex 600 (440mm), da mange på HF anbefalte det for mer cyclic-respons. Byttet den ikke ut, da orginal flybar var akkurat like lang.

        -Ekstra harde dempere ble også installert.

        -Når jeg først åpnet kitet, så var det svære hull på to av deleposene, det krevde litt sortering.

        -Canopyen har ikke montert gummiknoter, borrelås eller dekaler, da denne mest sansynlig skal lakkeres.

        -Hva er rotordiameteren på 500 3D'en med 550mm-blader?

        Bilder kommer om ikke så alt for lenge.

        Så da håper jeg at noen kan ta seg tid til å svare på noen av spørsmålene mine.

        Takk.
        Last edited by Mathias; 28-12-07, 12:55.
        Mathias
        Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

        Comment


        • Originally posted by Mathias View Post
          OK, etter noen problemer med noen deler som ikke hadde bra nok passform, så har nå Logo'en tatt form. Løsningen ble å file de ned noen millimeter. Klarte selvfølgelig også å ødelegge et lager. Dette er nå bestilt sammen med opplagring for 5mm-aksling (klarte ikke dy meg ).

          Noen spørsmål:

          1 -Hvilken bag skal "dekalene" som skal legges over paddlerne ligge? Finner de ikke. Begynner å lure på om Mikado har glemt å legge de med kitet. Eller skal det gjøres på noen annen måte? Tape?

          2 -Vil batteriet (EVO30 4500mAh) passe inn under opplagringen for 5mm-aksling?

          3 -Hvor lett skal flybar-husken gå? Synes den går litt tregt, men det vil sansynligvis bli litt lettere når jeg har fått satt inn det ene av de to 4x10x4-lagrene som jeg klarte å ødelegge.

          4 -Jeg byttet ut skruene som Lorents anbefalte skulle byttes ut i flybar-husken. De ble erstattet av noen M2x8-skruer fra en Synergy N9.

          5 -Understellet ble festet med noen M3x20 nylonskruer som ble kuttet ned til passe lengde (M3x10).

          6 -Det manglet også noen M2,5x20 som skal gå igjennom "kuleballene" og linkene til boomstrutsene og inn i ramma.

          7 -Kjøpte flybar til T-Rex 600 (440mm), da mange på HF anbefalte det for mer cyclic-respons. Byttet den ikke ut, da orginal flybar var akkurat like lang.

          8 -Ekstra harde dempere ble også installert.

          9 -Når jeg først åpnet kitet, så var det svære hull på to av deleposene, det krevde litt sortering.

          10 -Canopyen har ikke montert gummiknoter, borrelås eller dekaler, da denne mest sansynlig skal lakkeres.

          Bilder kommer om ikke så alt for lenge.

          Så da håper jeg at noen kan ta seg tid til å svare på noen av spørsmålene mine.

          Takk.
          1. "Tapen" til padlerene skal være stiftet fast til decalarket. Husker jeg leita litt etter de selv...
          2. Her har kanskje Jørgen svar?
          3. Den skal gå lett. Det er fort gjort å klemme sammen tingene litt hardt oppi der. Da vil selve vugga kunne gnisse mot toppen på hub'n, så vidt jeg kan se.
          4. Bra. Selv har jeg ikke hatt problemer med disse skruene på mine to kit.
          5. Bra. Jeg lærer aldri.. har på ny montert understellet med metallskruer (men skal bytte de så snart jeg får sommlet meg til den lokale sjappa..)
          6. Se pkt. 9
          7. Hvorfor anbefaler folk ting som åpenbart ikke fører til noen gevinst... Jo mer jeg kikker på internasjonale forum jo mer skeptisk blir jeg... Fulgte nøye med i starten for å få et utgangspunkt vedrørende oppsett men så mistet jeg rett og slett lysta...det ble for mye synsing og fikse løsninger på problemer som enda ikke hadde oppstått (jeg hater problematisering!).
          8. Bra.
          9. Hvor var det du bestilte fra? Jeg hadde kommet til å henvende meg til selger og be om en forklaring.. Det høres ikke ut som Mikado å levere settene slik...! Er det noen som har vært å plukket deler av kitet ditt??
          10. Bilde av min canopy kommer også.. Ble ikke riktig så snasent og fargerikt som jeg hadde tenkt meg men det blir i hvert fall litt kontrast mot snø og skyer, i motsetning til en helt hvit canopy. Skylder det hele på at dette er min første canopylakkering

          Hvilke deler var det som ikke hadde god nok passform?
          Espen Melby

          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

          Comment


          • Originally posted by Mathias View Post
            -Vil batteriet (EVO30 4500mAh) passe inn under opplagringen for 5mm-aksling?
            EVO30 4500 6S passer fint, selv med opplagringen montert. (opplagringen bygger bare noen få millimeter under pinjongen.)

            Originally posted by Mathias View Post
            ...det manglet også noen M2,5x20 som skal gå igjennom "kuleballene" og linkene til boomstrutsene og inn i ramma.

            ...når jeg først åpnet kitet, så var det svære hull på to av deleposene, det krevde litt sortering.
            Originally posted by esmel View Post
            9. Hvor var det du bestilte fra? Jeg hadde kommet til å henvende meg til selger og be om en forklaring.. Det høres ikke ut som Mikado å levere settene slik...! Er det noen som har vært å plukket deler av kitet ditt?
            Helt riktig Espen. Mikado leverer alle deleposer merket og forseglet. Deleposer med "hull" tyder kun på en ting: De har vært åpnet etter at kit'et forlot Mikado....

            mvh
            Jørgen Dahl
            Innehaver av www.technoflight.no
            fra 2006 til 2008...

            Comment


            • Originally posted by esmel View Post
              1. "Tapen" til padlerene skal være stiftet fast til decalarket. Husker jeg leita litt etter de selv...

              3. Den skal gå lett. Det er fort gjort å klemme sammen tingene litt hardt oppi der. Da vil selve vugga kunne gnisse mot toppen på hub'n, så vidt jeg kan se.

              6. Se pkt. 9

              9. Hvor var det du bestilte fra? Jeg hadde kommet til å henvende meg til selger og be om en forklaring.. Det høres ikke ut som Mikado å levere settene slik...! Er det noen som har vært å plukket deler av kitet ditt??

              10. Bilde av min canopy kommer også.. Ble ikke riktig så snasent og fargerikt som jeg hadde tenkt meg men det blir i hvert fall litt kontrast mot snø og skyer, i motsetning til en helt hvit canopy. Skylder det hele på at dette er min første canopylakkering

              11. Hvilke deler var det som ikke hadde god nok passform?
              3. Regner med at treghetene vil forsvinne litt mer når det ene kulelageret er satt inn - treghetene vil vel også forsvinne etter at det er brukt litt. Men så er det hva som defineres som treghet, da...

              6/9. Jeg bestilte fra EspritModel. Har meget gode erfaringer med de så langt. Først var jeg litt skeptisk til å bestille noe så stort i fra USA, men prisen ble ganske mye lavere enn fra Norge pga. lav kurs. Skal ta kontakt med de, men må finne ut av hva som mangler - (1.) som dekaler. Du får se på bildene som kommer straks. Selv kan jeg ikke se at det er noe som er stiftet fast.

              11. Litt vanskelig å forklare... Det er den delen som er inn i flybar-huska. Den som man skal presse et 4x10x4 kulelager inn på hver side. "Stangen som stikker ut fra denne delen var litt for lang på den ene siden slik at den tok borti skruen som holdt kuleballen (i tillegg hadde jeg skrudd skruen for langt inn). Den var uansett ca. 1-1,5mm lenger på den andre siden. Flybar-husken hadde også en liten bøy.
              Mathias
              Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

              Comment


              • Bilder...

                Nå får dere sett om det er dekaler til paddlerne. Selv ser jeg ingenting.

                Si i fra hvis dere ser noe feil.
                Attached Files
                Last edited by Mathias; 28-12-07, 17:56.
                Mathias
                Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                Comment


                • Bilder...

                  Ny modell... Alikado Lo-Rex 450 3D V2.

                  Legg merke til hvordan jeg har festet boomstrutsene - med en M3-skrue, og ikke M2,5 med kuleball.
                  Attached Files
                  Mathias
                  Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                  Comment


                  • Jeg har ikke logo selv, men på alle mine modeller prøver jeg å ikke forsterke festene til canopy, boomstruts og understell.
                    Dette fordi det er større sjans for å ødelegge festet i ramma ved en kræsj...
                    Mvh
                    Bjørn Tore Espevik

                    Team Visa...

                    Comment


                    • Dette kan også være en grunn til at ting går tregt - se bilde. Denne delen skal sitte andre veien.

                      Er det stiftemerke på decalarket..?
                      Attached Files
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • Se der, ja. Passet på med falkeøyne å sette den riktig, men så måtte jeg ta den av. Ble vel feil da jeg satte den på i gjen tenker jeg...

                        Nei, kan ikke se at det er noe stiftemerke på dekalarket. Kan heller ikke skjønne at det skal være "tape" nok for to paddlere.
                        Last edited by Mathias; 29-12-07, 21:48.
                        Mathias
                        Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                        Comment


                        • Originally posted by Mathias View Post
                          3. Regner med at treghetene vil forsvinne litt mer når det ene kulelageret er satt inn - treghetene vil vel også forsvinne etter at det er brukt litt. Men så er det hva som defineres som treghet, da...

                          6/9. Jeg bestilte fra EspritModel. Har meget gode erfaringer med de så langt. Først var jeg litt skeptisk til å bestille noe så stort i fra USA, men prisen ble ganske mye lavere enn fra Norge pga. lav kurs. Skal ta kontakt med de, men må finne ut av hva som mangler - (1.) som dekaler. Du får se på bildene som kommer straks. Selv kan jeg ikke se at det er noe som er stiftet fast.

                          11. Litt vanskelig å forklare... Det er den delen som er inn i flybar-huska. Den som man skal presse et 4x10x4 kulelager inn på hver side. "Stangen som stikker ut fra denne delen var litt for lang på den ene siden slik at den tok borti skruen som holdt kuleballen (i tillegg hadde jeg skrudd skruen for langt inn). Den var uansett ca. 1-1,5mm lenger på den andre siden. Flybar-husken hadde også en liten bøy.
                          Er det del nr. 939 (se eksplosjonstegninga i manualen) du mener?

                          Handler jo selv litt fra esprit og har inntrykk av at de er ok å ha med å gjøre.

                          Er vel også enig med Heliman, det kan være greit at billige ting knekker/spretter av enn at noe dyrt brytes i stykker.

                          Her er forøvrig noen bilder av canopyen etter litt amatørmessig lakkering hehe

                          Edit: La til bilde av "betrekkingen" til paddlerene.
                          Attached Files
                          Last edited by esmel; 28-12-07, 18:52.
                          Espen Melby

                          :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                          Comment


                          • Ja, det er det.

                            EM har jeg som sagt meget gode erfaringer med - regner med at de vil ordne opp i dette.

                            Ja, enig i at det er lurt å ha billige deler som går av/ødelegges i stedet for at ramma blir ødelagt. Hadde jo som sagt ikke skruer som passet i kuleballen (heter det kuleball?), så dette var måten som det måtte gjøres på.

                            Trodde det var en Stratus jeg så i det sekundet jeg åpnet bildet ditt. Synes det ble bra, jeg - metallic og greier også...

                            Takk for bildet av dekalene. Snudde hele eska og alle poser på trynet, til og med søppelbøtta uten å finne noe.

                            Hva er rotordiameteren med 550mm-blader?

                            En ting jeg synes er litt rart er at når man vil ha et heli satt opp for 3D-flyging, så vil man ha et relativt høyt høydepunkt. Vi har jo sett hva disse tyske mesterverkene kan utrette i lufta, men vil ikke det være et lavt tyngdepunkt når batteriet er festet slik det er? - På bunnen av ramma.
                            Mathias
                            Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                            Comment


                            • Det er vel ikke så stor tvil om at høyt tyngdepunkt er en fordel. Når det er sagt så sitter jo alt av øvrig elektornikk i Logoen montert over bommen... Logoene sies vel å være blandt de kjappeste på cyclic så vidt jeg har fått med meg (om det stemmer får andre si da jeg ikke har noen preferanser) så det kan ikke være så ille selv med batteriet montert inni ramma. Noe av det jeg liker best er egentlig batteriplasseringa. Du skal fly det rimelig rett ned i bakken og gjerne treffe noe hard for å ta knekken på batteriet.

                              Når det gjelder rotordiameter så blir vel regnestykket 550 x 2 + 140mm (bladholdere+hub) = 124cm

                              Må bestille en del deler så jeg får satt i stand igjen reservelogoen, vurderer da å kjøpe halebommen og beltet til 600 DX samt evnt. avstiverene til bommen som hører til 600 DX. Deretter blir det 6s 5000 og evt. prøve noen 600 blader. På sikt bytter jeg ut hodet til L600 også. Bytter evt. ut resterende for å få en ren 600 3D dersom jeg går over til 10s ila. våren/sommeren. Det burde bli ganske interessant med samme rotordiameter som Trex600 og en del gram mindre vekt. Når det er sagt kan det jo hende 550 og 6s er den optimale løsningen men det får tiden vise.
                              Espen Melby

                              :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                              Comment


                              • Nå er det like før jeg gir opp... Klarer ikke å få vekk tregheten i "stabilizer control bridge". Har fått vekk tregheten i flybar-huska der flybaren tipper, men "sidelengs" vil det altså ikke. Har prøvd så å si alt, men det vil ikke bli like smooth som det er i byggevideoene til Finless.

                                Noen som vet?

                                Godt nyttår!
                                Mathias
                                Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8

                                Comment

                                Working...
                                X