Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Da tok min ESC fyr idag, og trenger nå en ny fartskontroller. Det ikke snak om at det blir Align igjen.
Kommer forsatt til å kjøre 6S og ser etter en ESC som helst tåler å blir kjørt mellom 50-100% i throttel.
Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye
Kontronic Jazz 80-6-10 eller CC HV-85. Jazz'en programmeres enkelt med programmkort, med HV-85'en enda enklere med CC-link og pc.
S
Har tenkt på dem, men tviler på at Castle C. sin HV-85 klarer 60% thorttel i hover. Det hjelper heller ikke at jeg har bestilt meg nytt girsett 188t 13Pinjong for å får mer headspeed i krevne 3D manøvere.
Er stor fornøyd med Jazz 40 på min 450, men jazz80 koster. Andre altarnativer?
Regner med Phoenix-80 er bedre en ESC til mitt formål. Er det ikke slik at flere Amp ESC klarer, så vil throttel kurven bli presset enda lavere og derfor større sjanse for å bremnne ESC. Så hvis det stemmer så blir HV-85 og Phoenix-110 et værre valg eller tar jeg helt feil nå??
Altarnativer:
Castle Creations Phoenix HV-80
Kontrinik Jazz 80-6-18
Om du kjørte Align sin så lavt som 60 så skjønner jeg om den ble varm, men jeg skjønner ikke logikken i at en ESC som tåler mer ampere skal kjøres på lavere thr%. Det er motoren og hvordan den belastes som avgjør hvor mange ampere som dras, det er ikke slik at en større ESC betyr at det går mer strøm fordi man har fått "større rør" som strømmen kan flyte i, du har bare fått tjukkere gods i rørene.
Uansett hvilken ESC du bruker så bør du gire heliet slik at du ligger opp mot maks thr og motorturtall da dette gjør jobben lettere både for motor og ESC.
Da min brant sendte jeg den inn og fikk en ny gratis.....
Masse nyttige funksjoner en kan velge å benytte seg av.
Fin og behagelig soft-start, stor kjøleribbe mm.
Når det er sagt er det jo helt tullete (unnskyld uttrykket det er ikke vondt ment) å fly på 50-60% throttel.
Hvorfor? For å få lavt turtall? For å trekke mindre strøm? Realiteten er at strømtrekket ditt uansett vil tilsvare turtall og rotordiameter samt pitch/cyclic. Det gjelder jo enten du har 50 eller 100% på kurven. Den største ulempen er som det blir nevnt at du får en varm esc som i værste fall tar fyr uansett hvilket navn det står på den.
Med den nevnte regulatoren kan du sette turtallet til noe konstant (i steden for å kalle det 90%). Ved å plotte inn utveksling kan du sette f.eks 2200rpm, eller 1700 for den saks skyld. Så lenge utveksling x Volt klarer å produsere det ønskede turtallet vil den holde det, på samme måte som en governor/limiter på et fuelheli. Jeg har tatt frem kalkulatoren og regnet litt på det slik at når 3V/celle nås så ligger escen å slipper igjennom bortimot 100% av strømmen, mens den kanskje ligger på 80-90% under vanlig flyging/starten av flighten. SPIN boxen viser da en temp på rundt 50-55 grader om jeg ikke husker feil. Vil jeg endre turtall kan jeg endre litt i escen før jeg må til å bytte pinjong.
Til bruk av 600mm blader ville jeg nok anbefale den som er hakket større.
Espen Melby
:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D
Om du kjørte Align sin så lavt som 60 så skjønner jeg om den ble varm, men jeg skjønner ikke logikken i at en ESC som tåler mer ampere skal kjøres på lavere thr%. Det er motoren og hvordan den belastes som avgjør hvor mange ampere som dras, det er ikke slik at en større ESC betyr at det går mer strøm fordi man har fått "større rør" som strømmen kan flyte i, du har bare fått tjukkere gods i rørene.
Uansett hvilken ESC du bruker så bør du gire heliet slik at du ligger opp mot maks thr og motorturtall da dette gjør jobben lettere både for motor og ESC.
Da min brant sendte jeg den inn og fikk en ny gratis.....
Kan hende jeg har misforstått og er nå på tynn is nå. Men slik jeg har forstått det så blir en ESC varmere når den kjører mindre amp i forhold til det arbeids-området den er beregnet på å kjøre.
Eksempel 1.
Helikopteret trekker 50A og ESC`n er på 100A. Da vil den kjøre på 50%
Eksempel 2.
Helikopteret trekker 50A, og denne gangen har vi et ESC på 150A, og vil da kjøre på 33.33%.
Hvem av disse to blir da varmest og har størst sjanse for å brenne opp?
Slik jeg har forstått det så blir eksempel 2 vamest, eller tar jeg feil..
Når det er sagt er det jo helt tullete (unnskyld uttrykket det er ikke vondt ment) å fly på 50-60% throttel.
Hvorfor? For å få lavt turtall? For å trekke mindre strøm? Realiteten er at strømtrekket ditt uansett vil tilsvare turtall og rotordiameter samt pitch/cyclic. Det gjelder jo enten du har 50 eller 100% på kurven. Den største ulempen er som det blir nevnt at du får en varm esc som i værste fall tar fyr uansett hvilket navn det står på den.
Er enig i det du sier.
På normal kurven 0-50-60-70-80. ca.1600rpm i hover
Idle 1 er kurven 88-X-83-X-88, 1850rpm
Idle 2 er kruven 95-X-90-X-95. 2050rpm
Bruker bare normal til bare take-Off / Landinger. Denne gangen hørte jeg at merkelig lyd fra helien og jeg drev med feilsøking hvor jeg ga av og på gass i ca.30 sek med helien på bakken. Det var det som skulle til og resulterete i et lite puff og rød røyk fra helien. Tror jeg rakk å redde batteriet i siste lite da canopyen var av og jeg klarte å dra kontakten fort som F***.
Er egentlig usikker på hvor mye % jeg kjørte ESC på, da det fatallet skjedde. Det hadde vært fint med en ESC som tålte en lavere throttel % slikk at mann slapp å bytte pinjong for var eneste gang mann har lyst til å kose fly på lavt turtall og få mest ut av lipo pakken.
Kan hende jeg har misforstått og er nå på tynn is nå. Men slik jeg har forstått det så blir en ESC varmere når den kjører mindre amp i forhold til det arbeids-området den er beregnet på å kjøre.
Eksempel 1.
Eksempel 2.
Helikopteret trekker 50A, og denne gangen har vi et ESC på 150A, og vil da kjøre på 33.33%.
Hvor mye amp den trekker vil avhenge av turtall, lengden på rotorbladene og pitch/cyclic input, med andre ord hvor stor motstand de yter mot lufta.
Dersom du bruker escen som brems for å få ned turtallet (isteden for å gire om) vil escen bli varm. Escen blir minst varm ved 100% "frislipp" av (g-)amp På et helikopter (som jo har noen lunde konstant turtall ved flate kurver) vil en esc som jobber på 50-70% bli varmere enn en som jobber på 100%.
Dette har forøvrig ingen ting (eller i hvert fall lite) med ampere trekk å gjøre.
Jeg kan sette min regulator til 90% men det betyr ikke at den da vil trekke 90% av f.eks 77amp som er det regulatoren min kan trekke kontinuerlig. 90% kan bety at det trekkes 15 amp ved 0 grader pitch mens det også kan bety at den trekker 80 amp ved 90% dersom en bruker mye pitch.
Dersom du setter regulatoren din til 50% og tror den går kaldere da enn dersom du setter den til 90% tar du feil.
Lurer egentlig fortsatt litt på hvorfor du vil ha den til å gå på 50-60%.
Dette er som det er skrevet tidligere i tråden en svært lite effektiv innstilling. Escen jobber hardt med å regulere fremfor å bare slippe opp og la motor, utveksling, blader og pitch (motostan) jobbe fritt. Får du for høyt turtall med 90% på throttelkurven må du rett og slett endre utveksling ved å bytte drev/pinjong.
Espen Melby
:D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D
Er enig i det du sier.
På normal kurven 0-50-60-70-80. ca.1600rpm i hover
Idle 1 er kurven 88-X-83-X-88, 1850rpm
Idle 2 er kruven 95-X-90-X-95. 2050rpm
Bruker bare normal til bare take-Off / Landinger. Denne gangen hørte jeg at merkelig lyd fra helien og jeg drev med feilsøking hvor jeg ga av og på gass i ca.30 sek med helien på bakken. Det var det som skulle til og resulterete i et lite puff og rød røyk fra helien. Tror jeg rakk å redde batteriet i siste lite da canopyen var av og jeg klarte å dra kontakten fort som F***.
Er egentlig usikker på hvor mye % jeg kjørte ESC på, da det fatallet skjedde. Det hadde vært fint med en ESC som tålte en lavere throttel % slikk at mann slapp å bytte pinjong for var eneste gang mann har lyst til å kose fly på lavt turtall og få mest ut av lipo pakken.
Ok, da ble det litt klarere og du har tilsynelatende forstått problemet med lav throttel % og regulatorer. Beklager om den forrige posten min ble litt for basic / banal / forklaring av ting du allerede vet.
Som jeg skrev i den første posten min kan jeg endre noe på turtallet men ikke så mye som du ønsker. Når det er sagt har jeg aldri sett hensikten med å ha tre ulike throttelinnstillinger, hverken på fuel eller elektro. Ja, du får antagelig litt lengre flytid og du kan sikkert stappe inn en DIGER regulator som tåler 200amp/mye varme og kjøre den på lav throttel prosent men jeg ser ikke at det er nødvendig.
Det du også må tenke på er at med lavere turtall vil du måtte bruke mer pitch for å holde deg i lufta. Dette medfører økt motstand i bladene så jeg ville nok målt med en logger for å se hvor mye det er å hente på det. Om det er lavere respons / snillere flyegenskaper du er ute etter kan du jo bare redusere utslagene.
Espen Melby
Ok, da ble det litt klarere og du har tilsynelatende forstått problemet med lav throttel % og regulatorer. Beklager om den forrige posten min ble litt for basic / banal / forklaring av ting du allerede vet.
Ingen ting å beklage for Espen. Er bare Positivt at du gidder å bruke tid på bekrefte ting slik at det blir mindre grunn til misforståelser. Så mange takk skal du ha. Zillioner takk
Etter mye lesing så har nå valget falt for Jazz 80 6 18. Har lyst på e-multigov og kommer sikkert til å anskaffe meg det om ikke alt for lenge. Er litt usikker på hvordan den funker så litt marginer bør jeg ha..
Eneste som jeg ikke har fått et ordentlig svar på, er om en ESC med større Amp kapasitet tåler bedre varmen forutsatt at amp trekket er likt.
Eneste som jeg ikke har fått et ordentlig svar på, er om en ESC med større Amp kapasitet tåler bedre varmen forutsatt at amp trekket er likt.
En ESC som har større oppgitt kapasitet, vil utvikle mindre varme ved samme strømtrekk. Det er flere/større/bedre transistorer å fordele strømmen på. I tillegg vil kjølekappa være større, og kunne kvitte seg med mer varme.
Eksempel 1.
Eksempel 2.
Ja du har nok misforstått.
Thr % er det det refereres til med %'er ikke strømtrekk, men % av maks mulig thr utslag som vel Espen har forklart. En ESC kan godt ligge langt under sitt maskimale strømtrekk ved 100% throttle, f.eks. om du kjører den uten blader, som et grellt eksempel.
Ingen ESC'er liker for mye varme og det er vel strengt tatt størrelsen på kjøleribbene som er mest avgjørende for hvor mye varme den kan kvitte seg med i dette tilfellet og ikke hva den har som maks kapasitet da du ikke kommer dit uansett om du velger en med mye mer enn du trenger. Produsert varme ved begrensning av thr har lite med maks verdien å gjøre.
Etter mye lesing så har nå valget falt for Jazz 80 6 18. Har lyst på e-multigov og kommer sikkert til å anskaffe meg det om ikke alt for lenge. Er litt usikker på hvordan den funker så litt marginer bør jeg ha..
Trenger du egentlig den gov'en? Jazz ESC'er skal visstnok ha meget gode governorer...
ESC-valg - du kommer ikke til å angre etter hva jeg har hørt. Venter selv på denne for å bruke i min nye Logo.
Last edited by Mathias; 21-01-08, 16:47.
Reason: Skriveleif
Mathias Mikado Logo 700 Xxtreme | Blade 130 X | JR XG8 & Spektrum DX8
Jepp, jeg hadde misforstått som Espen påpekte. Tenkte på regulatoren som en linjær omhs skala som viste seg å ikke stemme. Men da er spørsmålet hva er den direkte årsaken til at ESC`ene brenner opp ved lave thottel kurver?
Originally posted by Mathias
Trenger du egentlig den gov'en? Jazz ESC'er skal visstnok ha meget gode governorer...
ESC-valg - du kommer ikke til å angre etter hva jeg har hørt. Venter selv på denne for å bruke i min nye Logo.
Har selv en Jazz 40-6-18 på min trex som jeg veldig fornøyd med og har tålt det meste jeg har kastet over den. Tålt lave throttel % langt bedre enn Align sine da den forsatt ikke har brent opp
Har på govenor funksjonen som jeg oppfatter som meget stabilt. Ved 3D sliter den litt ved tic-tacs da jeg hører at turtallet tar litt tid for å hente seg opp igjen. Om det skyldes ESC, motoren, for mye pitch eller noe annet er jeg mer usikker på. Samenlignet med align sine govenor(ESC) er den klart overlegen.
Likevel er innebyde govenor, også Kontronik forsatt underlegen i forhold til fullblods govenor da dem ikke måler det faktiske turtallet på bladene. På min trex 600 opplevde jeg med Align sin BEC at halen slipper litt ved tic-tacs.
Du kan lese mer om e-mmuilitgov på aerospire sine hjemmesider. Ingen tegn til noe ustabilt rpm på filmene som er lagt der. Sjekk Lukas Riva fly
Likevel er innebyde govenor, også Kontronik forsatt underlegen i forhold til fullblods govenor da dem ikke måler det faktiske turtallet på bladene. På min trex 600 opplevde jeg med Align sin BEC at halen slipper litt ved tic-tacs.
SPIN regulatorene overvåker turtallet. Har desverre ikke egnet turtallslogger til eagletree loggeren så jeg har ikke fått kontrollert hvor nøyaktig den holder turtallet.
Det at halen slipper kan ha en direkte sammenheng med at turtallet synker i tic-tocs. Det blir rett og slett for lite effekt på halerotoren når turtallet synker til at gyroen klarer å kompensere. Z-powermotoren min bruker ikke lang tid på å hente seg etter harde belastninger/tommelkrøll, aner ikke hvorfor din bruker lang tid på å hente seg igjen.
Selv om du ønsker å ha litt større bruksområde på en og samme utveksling vil jeg nok på det sterkeste oppfordre deg til å sette throttel % slik som det er beskrevet flere steder i denne tråden. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller satt turtallet på 2000 og vært ferdig med det fremfor å fly med 3 vidt forskjellige turtall. Noen ulemper med elektro må det jo også være
Når det gjelder hvorfor de blir så varme ved høyt amp trekk ved lav throttel % får nesten noen andre svare på da jeg ikke føler meg så veldig kompetent på selve oppbyggingen og virkemåten til en esc. Forklaring mottas med takk.
Espen Melby
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment