Announcement

Collapse
No announcement yet.

AeroHawk med Apache-kropp.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • AeroHawk med Apache-kropp.

    Nå er jeg nesten ferdig med å bygge Apache-kroppen. Den må bare tilpasses ramma til AeroHawk'en litt bedre. Roll-servoen tar borti canopy'en, og hovedtannhjulet subber borti sidene på kroppen. Jeg har heller ikke limt i vinduene.

    Jeg skulle egentlig bruke 3,5mm foamboard til den innvendige ramma men det får jeg bare ikke tak i her. Har fått et rammeverksted til å bestille men det vil ta en stund. I stedet har jeg brukt 3mm balsa med papir pålimt der det trengs ekstra styrke. Det er nok litt tyngre.

    Kroppen kan kjøpes her: MODELtek home Den er egentlig laget for Piccolo, men jeg tilpasser den for AeroHawk. Det er derfor den tar borti servoen og tannhjulet nå. Piccolo har lengre mast.

    Jeg tviler på at den vil fly særlig godt med det 2s1p 1200 E-tec batteriet jeg bruker nå så jeg skal bruke et 3s1p i stedet, og gå over til børsteløs CD-ROM motor senere når jeg får tak i skikkelig regulator. Vil ha enten CC Phoenix 10 eller TMM's nye heli-regulatorer.
    Attached Files

  • #2
    Nå er jeg ferdig med den. Den vil ikke fly ut av bakkeeffekten med det batteriet jeg har nå. Batteriet begynte å bli dårlig før jeg monterte Apache-kroppen så jeg har bestillt en ny 2s og en 3s li-po pakke fra Celtic Griffin.

    Rotorbladene i bildet er noen treblader jeg bestillte fra Canada, halemotoren er en 7,2V IPS motor med en 4025 prop som jeg har lakket svart. Lysdioden på halen er koblet til li-po spenningsvarsleren. Den begynner å lyse ved 6,5V sånn den er satt opp nå, men kan brukes med opp til 10 cellers li-po batterier.

    BTW. Halerotoren er på venstre side på full-size Apache men da denne rotoren roterer "fransk" (som på de aller fleste modeller) så er det mest effektivt å ha halerotoren på høyre side. Jeg kommer sikkert til å prøve å ha den på venstre side og la den blåse mot halen senere...
    Attached Files

    Comment


    • #3
      Stiligt. Fortsett med å legg ut bilder og komentarer etterhvert som prosjektet skrider frem (flyr ikke heli men synest det er spennende å følge med).
      Gert Hildrestrand.
      Limets Venner.
      Valdres Flyklubb Modell

      Famous last words? Hey watch this!

      Comment


      • #4
        I dag kom 3-cellers batteriet. Jeg vil teste senere.

        I går lagde jeg en swashplate-ball ved å borre ut en vanlig kule-link til 3mm og montere den i swashplata med litt pirk og Zap. Nå er swashplata helt stabil i stedet for å vibrere.

        Comment


        • #5
          Den flyr... men den er litt tung så den flyr ikke så lenge. Jeg får krystall til en 35MHz GWS Pico mottager i morgen og da reduserer jeg vekten med 15g. Det burde gi utslag. Nå har jeg en vanlig 4 kanals mottager.

          Jeg kommer til å fly børsteløst om ikke så lenge og da blir det andre boller. Jeg har noen CD-ROM-motorer som jeg skal få prøvd, men det er ikke enkelt å få tak i skikkelige regulatorer. TMM sine heli-regulatorer er fortsatt ikke inne hos Home - El Fly og Castle Creations Phoenix-10 er fortsatt ikke tilgjengelige.

          Comment


          • #6
            Har flydd litt rundt i stua nå. Den er vanskeligere å fly enn en standard AeroHawk. Noe av grunnen til at det føles sånn er kanskje fordi jeg ikke har flydd på et par uker. Motoren blir glovarm, og takler tydeligvis ikke påkjenningen av 3S1P batteriet og den ekstra vekten.

            Jeg kommer nok til å køpe en Phoenix 10 fra 403 Forbidden hvis ikke jeg får tak i TMM-regulatorer fra Ultramicro. Da blir det dobbel tykkelse CD-ROM motor og det burde gjøre susen.

            Comment


            • #7
              Jeg har nå skaffa meg noen CC Phoenix 10 regulatorer og lekt litt. Jeg bygde en motor med 12 viklinger med 0,4mm tråd og prøvde den i helikopteret. Helt sinnsykt med krefter! Den tar av som en rakett hvis jeg vil. Denne motoren sitter i en vanlig AeroHawk nå (vel, vanlig og vanlig) og ikke i Apachen. Motoren er knøttliten. Jeg skal lage en bedre motor for Apachen tenkte jeg.
              Attached Files

              Comment


              • #8
                Jeg lagde nettopp et nytt hus til motoren. Jeg har limt 12 stk. 5x5x1 mm N45 neodymium magneter inni og den er litt sterkere enn den forrige. Det funker bra, har nettopp flydd en tur i hagen. Det eneste jeg har gjort i hagen min før er å klippe plenen.
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Og når kommer videoen med rakett kreftene?
                  Helt sjef å høre og se alt som går for seg med elektro.
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #10
                    Har ikke videokamera. Jeg skal ta med helikopteret på jobb i morgen og veie motoren og helikopteret.

                    Jeg lagde en motor til nå. Det tar bare en time eller to å lage en motor hvis man har deler. Denne tror jeg vil fungere bra i et 3D-fly, men jeg har verken propeller eller fly til å teste med. Den har muligens litt få viklinger til 3D-bruk, 15 viklinger med 0,5mm tråd. Men diameteren på motoren er større enn andre CD-ROM motorer så det er kanskje nok likevel.

                    Synd at det er så få timer i døgnet.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      Jeg kunne vell ikke få "låne" en av motorene dine...?

                      Hvor mye trekker en slik motor?
                      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                      er der ingen der kender dem.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har bare målt strømmen ved opp til halv gass når motoren (og selvfølgelig rotoren) gikk feil vei i helikopteret i går mens jeg testet. Da trakk den ca 2,4A. I dag når jeg fløy gikk jeg aldri over halv gass mer enn et øyeblikk av gangen på 3S E-Tec 1200 lipo. Jeg får ikke målt strøm igjen før jeg får nye kontakter fordi jeg brukte kontaktene fra måle-ledningen min for å koble på motoren.

                        Jeg kune godt har brukt litt flere viklinger i motoren men det er vanskelig å få plass til mer kobber på de bittesmå statorene.


                        Ta en titt på GB | Home hvor de har alle delene man trenger for å bygge motorer. Jeg kommer sikkert til å bestille derfra når de får nye motorhus. Mine motorer har jeg fått fra ødelagte CD-ROM'er som jeg har fått av den lokale databutikken.

                        Comment


                        • #13
                          Her er et eksempel på en børsteløs halemotor til helikopteret som jeg satte sammen. Jeg er ikke sikker på om jeg vil bruke en børsteløs halemotor fordi jeg har lyst til å bruke den andre regulatoren jeg fikk til noe annet. Skulle hatt flere.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #14
                            Motoren jeg flyr med veier 24g, den store veier 23,4g og den lille halemotoren veier 13g.

                            Hele helikopteret med 3s 1200 lipo batteri og motor veier 265g. Til sammenligning veide helikopteret 250g i original stand med 2s 1200 lipo.

                            Jeg hadde akkurat en veldig lang flytur. Trodde aldri den skulle gå tom. Motoren var ikke varm. Dette er sjef! Batteriet var heller ikke varmt så strømtrekket er tydeligvis lavt.

                            Comment


                            • #15
                              Nå har jeg satt sammen Apachen igjen. Jeg monterte den børsteløse motoren i et nytt feste som lot meg montere motoren under helikopteret i stedet for oppå ramma. Dermed fikk jeg litt mer plass til å organisere elektronikken.

                              Jeg har bare prøvd å fly det i ca. et minutt nå i stua mi, og dette var virkelig andre boller! Den er nå en tiger i stedet for en pusekatt, men den bråker som en sinna bavian i et avløpsrør. Kroppen forsterker alle lydene fra drivverket.

                              Her er et bilde av rammen med motorfestet. Jeg lagde festet av 2mm aluminium.
                              Attached Files

                              Comment

                              Working...
                              X