Unconfigured Ad

Collapse

AeroHawk med Apache-kropp.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tahustvedt
    • Feb 2004
    • 4601

Den flyr bra! Det er nok krefter i massevis og jeg flyr 15-20 minutter. I dag har jeg opplevd hvor vanskelig det er å fly i vind. Har ikke flydd så mye ute før og det kom som en overraskelse at helikopteret reagerte som det gjorde. Jeg fløy frem og tilbake utenfor hangaren vår da det kom noen vindkast. Helikopteret begynte umiddelbart å stige VELDIG kraftig. Jeg reduserte throttle for å komme ned igjen, men det var som om den hang i noe annet enn rotoren. Har aldri flydd med så lavt turtall før. Den ville ikke ned igjen. Det skumle med lavt turtall er at man mister all styringsrespons. Jeg får vel lage et CCPM-rotorsystem snart. Fikk faktisk en CCPM mikser i posten i dag som jeg bestilte fra en fyr i USA. Artig sak!

I dag lagde jeg nye deler til halemotoren. Festerøret er laget av 8x6mm karbonfiberrør som desverre ikke har sentrert hull (har noen opplevd karbonrør med sentrerte hull?). Akslingen er 3mm karbon som jeg har påført rød Zap og pusset for at det skal passe perfekt i lagerene. Jeg stanset ut hullene i motorhuset på jobben og pusset det litt. Det ble ganske bra. Jeg tror den veier ca. 10g. Jeg viklet den med 24 runder 0,3mm tråd i stjernekoling. Håper det ikke er for mange viklinger.
    Attached Files

Comment

• tahustvedt
      • Feb 2004
      • 4601

Var nettopp ute og fløy i hagen igjen. Flytiden føles ekstremt lang! Jeg får ta tida neste gang. Lader nå.

Den ser så vanvittig rå ut i lufta. Jeg må få noen til å ta bilde for meg en gang.

Comment

• tahustvedt
        • Feb 2004
        • 4601

Hadde et fæl kræsj med Apachen i dag mens jeg fløy i lunsjen. Jeg fløy rundt om kring, masse tilskuere og greier, og det gikk veldig bra. Jeg var akkurat gått i hover i ca 1m høyde etter fremover-flyging så stoppet halemotoren... KATASTROFE! Helikopteret begynte selvfølgelig umiddelbart å snurre sinnsykt fort rundt hovedrotoren og deisa så i bakken. Understellet tok det meste av støyten, mens nesa ble skrubbet opp litt og fikk en sprekk i papiret. Ingen vitale deler er skade heldigvis. Det var sinnsykt rått å se på. Jeg flyr nok igjen i kveld etter at jeg har limt på plass understellet og inspisert litt nøyere.

Årsaken? Den ene ledningen på halemotoren hadde vibrert løs.

Comment

• tahustvedt
          • Feb 2004
          • 4601

Det gikk fort å fikse skadene. Litt rød zap og en varm loddebolt så var det gjort.

Jeg var nettopp ute og fløy et fulladet batteri til det lyste i lampa på halen. Det er utrolig, men jeg fløy i hele 23 minutter. Kombinasjonen Lipo og CD-ROM er helt fantastisk. Børsteløs halerotor burde gi et minutt eller to til.

Jeg tror jeg blir nødt til å designe et CCPM helikopter snart.

EDIT:
          Lurer på hva virkningsgraden på denne motoren er...

EDIT2:
          Jeg veide den børsteløse halemotoren i dag. Den veide 12,2g. En forbedring over GWS IPS-motoren med kjøleribbe som jeg bruker i dag. Den veier 19,7g.

Comment

• tahustvedt
            • Feb 2004
            • 4601

Hadde et nytt uhell. Denne gangen i hagen min over gress. Jeg fløy skikkelig fort i en ganske trang åttetallsbane og feilberegnet litt høydetapet i en sving. Ved utgangen av svingen deisa jeg rett i gressplenen... i godt driv fremover. Det var stilig å se på... hele hovedrotoren med hode og blader og stabstang hoppet av masta og tok av på egen hånd. Den fløy i over ti sekunder helt på egen hånd, nådde en høyde på ca. seks meter og landet faktisk seks meter unna kræsjstedet. Utrolig hvor fint den fløy. Kroppen rullet en halv gang rundt i gresset. Plenen er veldig myk og den eneste skaden var understellsleggen, den samme som gikk i går utenfor jobb. Hovedrotoren hoppet av på et punkt hvor den skal gi seg i kræsj, som en slalomski-binding. Det er første gang jeg har fått hovedrotoren til å hoppe av. Jeg limte leggen på igjen og sjekket at det ikke var noen flere skader, så var jeg i lufta igjen etter bare fem minutter.

Comment

• Vingemutteren
              • Jul 2002
              • 2421

Liker å følge med på fremdriften din tahustvedt. Høres mere og mere spennende ut med ett slikt heli (men denne gangen skal jeg holde hodet kaldt, ingen heli handling nå nei. men børsteløst utstyr derimot hadde jo vært kjekt).
              Gert Hildrestrand.
              Limets Venner.
              Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Niklas
                • Sep 2003
                • 899

Tror at Besten klarer å få tak i et par CD-rom motorer så da blir det vel et par vendinger her også ....

Niklas

Comment

• Flue
                  • Oct 2003
                  • 902

CD-ROMer kann du finne på FRETEX, var innom igår og kjøpte to, kostet bare 35,- og 25,-
                  Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                  er der ingen der kender dem.

Comment

• tahustvedt
                    • Feb 2004
                    • 4601

Kobbertråd til viklingene finner du hos www.elfa.se

Søk på kobbertråd så funner du noe som heter "Lackisolerad koppartråd"

Jeg bestilte:
                    0.3mm - 55-173-39
                    0.4mm - 55-174-38
                    0.5mm - 55-175-37

Kulelagrene får du billig på plasser som selger mikroheli-deler. Jeg kjøpte et kulelagersett for AeroHawk fra www.elefun.net . Vanligvis så trenger man 6x3mm kulelager. Hvis man er heldig så har man en CD-ROM motor som bruker 2mm aksling. Da kan man bruke 6x2mm kulelager. Kulelagersettet til mikroheli inneholder begge størrelser.

Comment

• Niklas
                      • Sep 2003
                      • 899

Hvordan lagde du dine motorer?

Comment

• tahustvedt
                        • Feb 2004
                        • 4601

Jeg anbefaler at dere leser mye info før dere begynner på en motor. Det er viktig at man forstår grunprinsippene og hvordan de fungerer før man begynner.

Her er det mange tråder om CD-ROM motorer: http://www.rcgroups.com/forums/forum...sprune=-1&f=13

Her er en annen side med bra info: http://homepages.enterprise.net/jayjay/cdrom_motors.htm

Besøk også trådene til Roy Van Sommeren i dette forumet. Han linker til mye bra info.

Comment

• Niklas
                          • Sep 2003
                          • 899

Finnes det ikke sider på norsk? (er litt blå på engelsk)

Comment

• tahustvedt
                            • Feb 2004
                            • 4601

Aner ikke. Kanskje den hadde vært en ide om MFN fikk en artikkel på dette.

Comment

• Niklas
                              • Sep 2003
                              • 899

God idè. :P

Comment

• tahustvedt
                                • Feb 2004
                                • 4601

Jeg har lyst til å fly med et videokamera om bord. Kanskje et sånt som elefun selger. Kameraet bruker et 9V batteri, men jeg kommer heller til å bygge en spenningsregulator (veldig enkelt) og et 3S 250mAh lipo batteri. Likevel prøvde jeg å fly Apachen med et 9V batteri på 45g, bare for å teste om den klarte å fly tilfredstillende med så my ekstra vekt. Det gikk helt fint. Helikopteret har ingen problem med å løfte 45g og enda litt til.

Jeg tror kameraet veier 10g (?), og en 250mAh lipo pakke veier ~18g.

Påsiden til Elefun står det at kameraet har 380 TV-linjer, men demovideoen deres er bare på 144 linjer. Jeg kjøper ikke noe før jeg får se hvor bra det kan bli. Det samme gjelder alle andre plasser som selger disse kameraene. Videoene er knøttsmå og overkomprimert.

Comment

Working...