Unconfigured Ad

Collapse

Død (?) haleservo

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kristianwest
    • May 2011
    • 1769

Originally posted by ehaga
    Hei,

Jeg har feilsøkt veldig mye på vibrasjoner når du bruker V-bar. Det lønner seg alltid å være systematisk.

Det er helt riktig som du har gjort med å kjøre heliet uten blader i benk. Gutta som kan dette kan si deg hvor problemet ditt ut fra spektrum analysen. Jeg var ikke ekspert på å tyde spektrum grafen, men du kan evt. dumpen en post på vstabi.info.

Jeg slet med å finne vibrasjonene på en Logo400 som jeg hadde bygget om til Mod 0.7 drev. Etter veldig mye feilsøking kom jeg frem til at hoveddrevet var litt skevt. Jeg kokte det i 5 min, og la det i press (glassplate og en gryte). Dette løste problemet mitt.
    En benktest i full speed og med vibrasjonsanalysen på er nok ikke dumt, nei. Jeg kjørte ikke full speed i går kveld, og jeg kunne ikke se noe unormalt da.

Koking av hoveddrev må jeg eventuelt gjøre mens jeg er alene hjemme. Ellers blir jeg sendt rett til utredning
    Kristian Westgård
    Nittedal

Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50

Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
    — Neil Armstrong

Comment

• jotto
      • Jul 2007
      • 3060

En benktest forteller ikke hele sannheten. Det kommer helt an på kilden til vibrasjon. Noen typer vibrasjoner oppstår bare når disken er under en viss belastning, og da må man hovre for å teste det. Du bør også kjøre på samme headspeed som du har når du flyr, siden du kan ha resonansproblemer på akkurat din headspeed.

Det er selvsagt ingenting i veien for å starte med å teste på benken. Eller rettere sagt - gjør det på et gulvteppe slik at du ikke blir lurt av vibrasjoner mot gulvet.

Aller først ville jeg ha testet å hovre med høyere headspeed. Lav headspeed og harde dempere kan i seg selv som sagt forårsake oscillering.
      Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening

Anything worth doing is worth overdoing!

Comment

• kristianwest
        • May 2011
        • 1769

Originally posted by jotto

Aller først ville jeg ha testet å hovre med høyere headspeed. Lav headspeed og harde dempere kan i seg selv som sagt forårsake oscillering.
        Blir demperne harde når de blir gamle? Eller er det rett og slett forskjell på dem?

Jeg ser det står 60O bak 550-demperne jeg finner på f.eks. Elefun. Hva betyr det?

Lurer på om jeg bestiller ny mainshaft og nye dempere først som sist. Kanskje ny spindel også..?!
        Kristian Westgård
        Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• jotto
          • Jul 2007
          • 3060

Originally posted by kristianwest
          Blir demperne harde når de blir gamle? Eller er det rett og slett forskjell på dem?

Jeg ser det står 60O bak 550-demperne jeg finner på f.eks. Elefun. Hva betyr det?

Lurer på om jeg bestiller ny mainshaft og nye dempere først som sist. Kanskje ny spindel også..?!
          Dempere blir slitte, men ikke hardere. Dempere har derimot forskjellig hardhet der 60O angir hardheten. Hvis man har høy headspeed, så vil man ha harde dempere for å få mere respons og lengre levetid på demperne. Har man lav headspeed, vil man ha myke dempere for å unngå oscillering.

Comment

• Brumm
            • Apr 2008
            • 1816

Dempere blir slitte, men ikke hardere. Dempere har derimot forskjellig hardhet der 60O angir hardheten. Hvis man har høy headspeed, så vil man ha harde dempere for å få mere respons og lengre levetid på demperne. Har man lav headspeed, vil man ha myke dempere for å unngå oscillering.
            Flystil er også avgjørende for valg av dempere.. Flyr man hard 3D er det vanlig å ha hardere dempere som gjør helikopteret mer kontant.. Til sportsflygning bruker man litt mykere dempere..
            Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
            T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• jotto
              • Jul 2007
              • 3060

Jeg driver forresten og jakter vibrasjoner selv for tiden. 500'ern min har alltid hatt vel mye vibrasjoner. Når det blir kaldt, så reagerer V-Baren mere på det enn når det er varmt. Siden jeg ikke har tenkt å gå i hi i vinter, er det på tide å gjøre noe med dem

Comment

• kristianwest
                • May 2011
                • 1769

I så fall må jo jeg ha steinharde dempere!

Jeg skal snurre opp etterpå. Jeg oppdaget jo at autorotasjonsdrevet sto litt skeivt på hoveddrevet - det har jeg rettet på og hjula går smoooooth rundt nå. Kombinert med høyere headspeed og justering av gain håper jeg å se store forbedringer.

Hvis ikke det hjelper, blir det vibrasjonstest på benk - og så evt ny hvovedstang (fritt oversatt), nye dempere og ny spindel. I den rekkefølgen.
                Kristian Westgård
                Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• kristianwest
                  • May 2011
                  • 1769

Jeg driver forresten og jakter vibrasjoner selv for tiden. 500'ern min har alltid hatt vel mye vibrasjoner. Når det blir kaldt, så reagerer V-Baren mere på det enn når det er varmt. Siden jeg ikke har tenkt å gå i hi i vinter, er det på tide å gjøre noe med dem
                  Interessting. Jeg har også en 500 - som til alt overmål er flygedyktig - som var plaget av vibreringer. Den har riktig nok BeastX, men uansett: jeg satte opp hodet på nytt, fra bunn til topp - så nøyaktig jeg klarte (beasten har ikke elektronisk finjustering sånn som vbar) og justerte til slutt de tre potmeterne på gyroen etter boka. Det var som natt og dag. Nå flyr den perfekt! Bytta ingen deler, bare nytt oppsett.

Det er sånt som får en til å tenke at det ikke er helt håpløst - selv om jeg får en rød L på ryggen til helga
                  Kristian Westgård
                  Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• jotto
                    • Jul 2007
                    • 3060

Det er sånt som får en til å tenke at det ikke er helt håpløst - selv om jeg får en rød L på ryggen til helga
                    Klubben din har visst kjøpt inn en kilometer av denne for å strekke rundt stripa også:

Click image for larger version

Name:	468257_703a558406a0244530a7c54eefd0b9e6.jpg
Views:	1
Size:	24.2 KB
ID:	582676

Comment

• kristianwest
                      • May 2011
                      • 1769

Hehe! Det holder ikke med en kilometer! Der kommer de til å gå på en smell

Uansett: Nye prøveflyginger. Cyclic-vibrasjonene er borte! Gone. Det var betraktelig bedre enn i går fra starten, men etter å ha justert gain endte jeg på 90. Og det ser ut til å være i nærheten av supert.

Problemet er fortsatt halen. Den danser som en indianer i regntida. Bevegelsen er i horisontal retning. Å justere gain hjelper noe, og det er minst dansing på 74, så der står den nå. Men det er ikke mulig å fly med maskina ennå. Skal google litt og spise middag samtidig.

Det er jammen bra jeg ikke legger alt dette ut på nettet, men holder det for meg selv. Folk hadde jo trodd jeg var gal....

Forresten: Tror jeg først skal sjekke om haleslideren er i riktig utgangsposisjon. Den bør vel være så nær midten som mulig.
                      Last edited by kristianwest; 13-10-11, 16:23.
                      Kristian Westgård
                      Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• kesundt
                        • Jun 2008
                        • 284

Problemet er fortsatt halen. Den danser som en indianer i regntida. Bevegelsen er i horisontal retning. Å justere gain hjelper noe, og det er minst dansing på 74, så der står den nå. Men det er ikke mulig å fly med maskina ennå. Skal google litt og spise middag samtidig.
                        Forresten: Tror jeg først skal sjekke om haleslideren er i riktig utgangsposisjon. Den bør vel være så nær midten som mulig.
                        Du nevnte tidligere at du hadde sjekekt feathering shaft og funnet det OK. Symptomene du har var helt identiske på min Trex700 (m/Align 3G).
                        Haledansen var forårsaket av feathering shaft. Det var veeldig vanskelig å oppdage dette. Først etter at jeg viste det var feathering shaft kunne jeg detektere problemet ved å rulle på en glassplate o.l.
                        Bytte feathering shaft... er min refleksjon når blar igjennom sagaen.

/Knut
                        TREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
                        Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
                        GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
                        Realflight G45 simulator
                        Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htm

Comment

• Brumm
                          • Apr 2008
                          • 1816

Har du klart å fremprovosere rask logring ved å skru opp gainen? Den gamle tommelfingerreglen om at du skal skru opp til den logrer og så litt ned igjen, gjelder fortsatt..
                          Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
                          T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 Pro

Comment

• kristianwest
                            • May 2011
                            • 1769

Originally posted by Brumm
                            Har du klart å fremprovosere rask logring ved å skru opp gainen? Den gamle tommelfingerreglen om at du skal skru opp til den logrer og så litt ned igjen, gjelder fortsatt..
                            Ja - i alle fall skrudde jeg gain opp så mye at den logret mer. Skrudde så ned igjen til den logret mindre, og enda lenger ned til den igjen logret mer. Det som forvirret meg litt er at det ikke er oppførsel som med en vanlig gyro. Der er det jo som regel sånn at for høy gain blir til ocileringer, mens for lav gain fører til drifting.
                            Nå får jeg ocileringer uansett, om det er for lav eller for høy gain. Men det er kanskje normalt?
                            Jeg endte i alle fall på 74, det så ut til å gi minst dansing.

Nå har jeg satt opp halen fra starten av - inkludert justering av linkroden. Den var alt for kort. I v-bar-oppsettet hadde jeg 105 på venstre endepunkt, og bare 56 på høyre. Nå har jeg justert det slik at jeg har 84 på begge - det stemmer bedre med bruksanvisningen, og høres i grunn mer logisk ut også.

Denne %&# høsten fører jo til at jeg ikke får testflydd mer i dag! Grrrr!

Kesundt: Jeg leste hele tråden din om halen som slo ut. Husker den godt! En av de mer lærerike Men jeg trodde det var mer voldsomme utslag, at halen plutselig slapp, og ikke ocilering? Men ja - jeg holder absolutt muligheten åpen for at det kan være noe mekanisk feil a la skjevheter som fører til dette. Jeg skal testfly først en gang til, med justert haleoppsett før jeg gjør noe mer.
                            Kristian Westgård
                            Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

• arhennie
                              • Mar 2008
                              • 4316

Oscillering er ikke det samme som logring Kristian. Om du skrur opp til du merker det vi kaller oscillering så vil du garantert skjønne hva det er når det intreffer
                              Å bytte mast og spindel er billig. Det hadde nok jeg gjort for å få en eventuell slik feil ut av verden. Det er alltid greit å kunne redusere antall mulige feil. Blir det ikke bedre har du mast og spindel i reserve. Kommer alltids godt med
                              arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
                              http://hadelandmfk.no/
                              www.henniehobby.no/arne

Comment

• kristianwest
                                • May 2011
                                • 1769

Ohh. Der kan du se. Om fire år har jeg bachelor i rc heli!

Den logrer mer og mer i alle fall over 80 gain. Jeg skrudde den derimot ikke helt opp fordi det ikke forekom meg som noen løsning.

Mast og spindel er allerede bestilt. Nye dempere også. Men nå skal jeg prøvefly først etter justeringene i dag. Litt usikker på hvor viktig det er, men jeg leste en tråd om det samme på HeliFreak. Der ble det påstått at det var viktig å komme seg innenfor rederanseverdiene på vbar-oppsettet.

Jeg vet ikke om det er en troverdig påstand - men det høres jo fornuftig ut og har planer om å finne ut om det hjelper
                                Kristian Westgård
                                Nittedal

— Neil Armstrong

Comment

Working...