Unconfigured Ad
Collapse
Død (?) haleservo
Collapse
X
-
Kristian Westgård
Nittedal
Rave ENV / JR Vibe E12 SG Ito / JR NEX E8 / JR Vibe 50
Pilots take no special joy in walking. Pilots like flying.
— Neil Armstrong
-
En benktest forteller ikke hele sannheten. Det kommer helt an på kilden til vibrasjon. Noen typer vibrasjoner oppstår bare når disken er under en viss belastning, og da må man hovre for å teste det. Du bør også kjøre på samme headspeed som du har når du flyr, siden du kan ha resonansproblemer på akkurat din headspeed.
Det er selvsagt ingenting i veien for å starte med å teste på benken. Eller rettere sagt - gjør det på et gulvteppe slik at du ikke blir lurt av vibrasjoner mot gulvet.
Aller først ville jeg ha testet å hovre med høyere headspeed. Lav headspeed og harde dempere kan i seg selv som sagt forårsake oscillering.Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening
Anything worth doing is worth overdoing!Comment
-
Jeg ser det står 60O bak 550-demperne jeg finner på f.eks. Elefun. Hva betyr det?
Lurer på om jeg bestiller ny mainshaft og nye dempere først som sist. Kanskje ny spindel også..?!Kristian Westgård
Nittedal
— Neil Armstrong
Comment
-
Dempere blir slitte, men ikke hardere. Dempere har derimot forskjellig hardhet der 60O angir hardheten. Hvis man har høy headspeed, så vil man ha harde dempere for å få mere respons og lengre levetid på demperne. Har man lav headspeed, vil man ha myke dempere for å unngå oscillering.Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening
-
Dempere blir slitte, men ikke hardere. Dempere har derimot forskjellig hardhet der 60O angir hardheten. Hvis man har høy headspeed, så vil man ha harde dempere for å få mere respons og lengre levetid på demperne. Har man lav headspeed, vil man ha myke dempere for å unngå oscillering.Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 ProComment
-
Jeg driver forresten og jakter vibrasjoner selv for tiden. 500'ern min har alltid hatt vel mye vibrasjoner. Når det blir kaldt, så reagerer V-Baren mere på det enn når det er varmt. Siden jeg ikke har tenkt å gå i hi i vinter, er det på tide å gjøre noe med demGreverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening
-
I så fall må jo jeg ha steinharde dempere!
Jeg skal snurre opp etterpå. Jeg oppdaget jo at autorotasjonsdrevet sto litt skeivt på hoveddrevet - det har jeg rettet på og hjula går smoooooth rundt nå. Kombinert med høyere headspeed og justering av gain håper jeg å se store forbedringer.
Hvis ikke det hjelper, blir det vibrasjonstest på benk - og så evt ny hvovedstang (fritt oversatt), nye dempere og ny spindel. I den rekkefølgen.Kristian Westgård
Nittedal
— Neil Armstrong
Comment
-
Det er sånt som får en til å tenke at det ikke er helt håpløst - selv om jeg får en rød L på ryggen til helgaKristian Westgård
Nittedal
— Neil Armstrong
Comment
-
Greverud Helikopter-, Whisky- og Kaffeforening
-
Hehe! Det holder ikke med en kilometer! Der kommer de til å gå på en smell
Uansett: Nye prøveflyginger. Cyclic-vibrasjonene er borte! Gone. Det var betraktelig bedre enn i går fra starten, men etter å ha justert gain endte jeg på 90. Og det ser ut til å være i nærheten av supert.
Problemet er fortsatt halen. Den danser som en indianer i regntida. Bevegelsen er i horisontal retning. Å justere gain hjelper noe, og det er minst dansing på 74, så der står den nå. Men det er ikke mulig å fly med maskina ennå. Skal google litt og spise middag samtidig.
Det er jammen bra jeg ikke legger alt dette ut på nettet, men holder det for meg selv. Folk hadde jo trodd jeg var gal....
Forresten: Tror jeg først skal sjekke om haleslideren er i riktig utgangsposisjon. Den bør vel være så nær midten som mulig.Last edited by kristianwest; 13-10-11, 16:23.Kristian Westgård
Nittedal
— Neil Armstrong
Comment
-
Problemet er fortsatt halen. Den danser som en indianer i regntida. Bevegelsen er i horisontal retning. Å justere gain hjelper noe, og det er minst dansing på 74, så der står den nå. Men det er ikke mulig å fly med maskina ennå. Skal google litt og spise middag samtidig.
Forresten: Tror jeg først skal sjekke om haleslideren er i riktig utgangsposisjon. Den bør vel være så nær midten som mulig.
Haledansen var forårsaket av feathering shaft. Det var veeldig vanskelig å oppdage dette. Først etter at jeg viste det var feathering shaft kunne jeg detektere problemet ved å rulle på en glassplate o.l.
Bytte feathering shaft... er min refleksjon når blar igjennom sagaen.
/KnutTREX250 Super Combo + TREX450 Pro V2 + TREX700N 3G FBL + OS91HZ-R + Hattori pipe + E-Flite Blade MCPX v2
Futaba Radio 10CP, FASST RS617FS Receiver + FASST R6008HS receiver + Spectrum 6E
GoPro Hero2 + 5,8GHz FPV equipment
Realflight G45 simulator
Webside: http://kestral.no/Knut/RC/RC.htmComment
-
Har du klart å fremprovosere rask logring ved å skru opp gainen? Den gamle tommelfingerreglen om at du skal skru opp til den logrer og så litt ned igjen, gjelder fortsatt..Logo 700 Xxtreme Vbar 5.3 Pro
T-Rex 700N DFC Vbar 5.3 Pro
T-Rex 500 DFC Vbar 5.3 ProComment
-
Nå får jeg ocileringer uansett, om det er for lav eller for høy gain. Men det er kanskje normalt?
Jeg endte i alle fall på 74, det så ut til å gi minst dansing.
Nå har jeg satt opp halen fra starten av - inkludert justering av linkroden. Den var alt for kort. I v-bar-oppsettet hadde jeg 105 på venstre endepunkt, og bare 56 på høyre. Nå har jeg justert det slik at jeg har 84 på begge - det stemmer bedre med bruksanvisningen, og høres i grunn mer logisk ut også.
Denne %&# høsten fører jo til at jeg ikke får testflydd mer i dag! Grrrr!
Kesundt: Jeg leste hele tråden din om halen som slo ut. Husker den godt! En av de mer lærerikeMen jeg trodde det var mer voldsomme utslag, at halen plutselig slapp, og ikke ocilering? Men ja - jeg holder absolutt muligheten åpen for at det kan være noe mekanisk feil a la skjevheter som fører til dette. Jeg skal testfly først en gang til, med justert haleoppsett før jeg gjør noe mer.
Kristian Westgård
Nittedal
— Neil Armstrong
Comment
-
Oscillering er ikke det samme som logring Kristian. Om du skrur opp til du merker det vi kaller oscillering så vil du garantert skjønne hva det er når det intreffer
Å bytte mast og spindel er billig. Det hadde nok jeg gjort for å få en eventuell slik feil ut av verden. Det er alltid greit å kunne redusere antall mulige feil. Blir det ikke bedre har du mast og spindel i reserve. Kommer alltids godt medarhennie
MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
http://hadelandmfk.no/
www.henniehobby.no/arneComment
-
Ohh. Der kan du se. Om fire år har jeg bachelor i rc heli!
Den logrer mer og mer i alle fall over 80 gain. Jeg skrudde den derimot ikke helt opp fordi det ikke forekom meg som noen løsning.
Mast og spindel er allerede bestilt. Nye dempere også. Men nå skal jeg prøvefly først etter justeringene i dag. Litt usikker på hvor viktig det er, men jeg leste en tråd om det samme på HeliFreak. Der ble det påstått at det var viktig å komme seg innenfor rederanseverdiene på vbar-oppsettet.
Jeg vet ikke om det er en troverdig påstand - men det høres jo fornuftig ut og har planer om å finne ut om det hjelperKristian Westgård
Nittedal
— Neil Armstrong
Comment
Forum Bottome ADS
Collapse
Comment