Unconfigured Ad

Collapse

Heli for nybegynner

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • svar
    • Feb 2008
    • 39

Heli for nybegynner

Heisann

Jeg har lyst til å prøve meg på heli, men jeg går surr i utvalget.
    Hvilke typer heli egner seg for nybegynner?

Jeg har tenkt å starte med et elektro som bruker vanlig radio som kan brukes på andre modeller (ikke slike alt i ett sett)

• retlaw
    • Jan 2007
    • 896

Mann for som regel det mann betaler for, så jeg må spørre hva slags budsjett har du??
    Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• svar
      • Feb 2008
      • 39

tja godt spørsmål.
      ca 3000kr +radio.

Comment

• Tarpoon
        • Jan 2008
        • 335

Smallsize har et bra heli her; Blade 400 3D RTF. Hvis jeg ikke tar helt feil ble den fløyet på modellflymessen i Ekeberghallen i dag. Det koster 4000, med en 6-kanals Spektrum DX.

Følg med på linken her på forumet: http://www.modellflynytt.no/showthre...468#post166468
        Last edited by Tarpoon; 10-02-08, 22:40. Reason: url
        Trond Nilsen

Comment

• Mademan
          • Apr 2007
          • 1086

Originally posted by Tarpoon
          Smallsize har et bra heli her; Blade 400 3D RTF. Hvis jeg ikke tar helt feil ble den fløyet på modellflymessen i Ekeberghallen i dag. Det koster 4000, med en 6-kanals Spektrum DX.

Følg med på linken her på forumet: http://www.modellflynytt.no/showthre...468#post166468

Stemmer!
          Ganske bra heli for den prisen, og fin radio og!
          Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• svar
            • Feb 2008
            • 39

Er den radion "smeltet sammen" med helikopteret, eller kan det brukes i andre modeller senere?

Comment

• ar0ma
              • Dec 2007
              • 144

Sender og mottaker kan brukes på andre modeller. Men husk at mottakeren er en micromottaker og burde bare brukes på "parkflyers". Begrensningen ligger på max rekkevidde og antall kanaler.
              Mvh
              Arthur Olaisen

Don't forget the Loctite, Bob

Comment

• retlaw
                • Jan 2007
                • 896

Originally posted by ar0ma
                Sender og mottaker kan brukes på andre modeller. Men husk at mottakeren er en micromottaker og burde bare brukes på "parkflyers". Begrensningen ligger på max rekkevidde og antall kanaler.
                Regner med at du mente å si at det er radioen som er laget for parkflyers. DX6 har ikke fult like god rekkevide som DX7 og er lagd for å fly inntil 500m avstand. Mottaker bare føler signalet og er passivt, men DX6 bruker kun en mottaker mens DX7 bruker to mottaker for å få fultrekkevide.

Sjelden mann flyr en 450 size helkopter lengere enn 100m unna så den holder massevis til små modeller.
                Last edited by retlaw; 12-02-08, 00:51.
                Bedre å spørre en gang for mye enn en styrt for mye

walter@retlaw.no

Comment

• -GAS-
                  • Jun 2007
                  • 1323

Originally posted by retlaw
                  Regner med at du mente å si at det er radioen som er laget for parkflyers. DX6 har ikke fult like god rekkevide som DX7 og er lagd for å fly inntil 500m avstand. Mottaker bare føler signalet og er passivt, men DX6 bruker kun en mottaker mens DX7 bruker to mottaker for å få fultrekkevide.

Sjelden mann flyr en 450 size helkopter lengere enn 100m unna så den holder massevis til små modeller.
                  Dette er radioen som følger med http://www.spektrumrc.com/Products/D...ProdID=SPM6600

Dette er da full range DSM2 som da betyr at det kun er valg av mottaker som begrenser rekkevidden. Den gamle DX6 radioen er short range, dette er DX6i
                  Christen
                  http://jetsofnorway.com/

Comment

• svar
                    • Feb 2008
                    • 39

Takker for infoen, kom over dette, er det noe å satse på eller er det bare jall?

Jeg har heller aldri hørt om spectrum radioer (hørt om futaba, hitech osv), men er det et kvalitetsmerke?

Comment

• -GAS-
                      • Jun 2007
                      • 1323

Originally posted by svar
                      Takker for infoen, kom over dette, er det noe å satse på eller er det bare jall?

Jeg har heller aldri hørt om spectrum radioer (hørt om futaba, hitech osv), men er det et kvalitetsmerke?
                      Spektrum er et bra merke, på lik linje med Futaba. JR som er en av de store, står bak innmaten i radioen. Må nevnes at jeg har Spektrum DX7 og er strålende fornøyd, som mange andre.

Jeg hadde forøvrig styrt glatt unna det helikopteret du linker til, mitt råd er: bruk litt lenger tid og spar opp litt mere penger (hvis det er pengene som stopper) Kjøp deg noe skikkelige greier med en gang, dette er ikke tull altså Du får en mye større glede med denne hobbyen hvis du kjøper kvalitet. Denne http://shop.smallsize.no/product_inf...oducts_id=5463 som det er linket til før her, er det vi kan anbefale en nybegynner. Seriøs butikk, helien har billige deler, blir levert med skikkelig radioutstyr som du kan bruke i noe annet senere. Spranget fra denne til noe bedre blir dobbling i pris, Feks. en T-rex 500

Hvis tolmodigheten din er kort ville jeg kjøpt en billig kontraroterende, og heller spart penger til noe bedre senere
                      Christen
                      http://jetsofnorway.com/

Comment

• Mademan
                        • Apr 2007
                        • 1086

Spektrum er kjent men det der så ut som jalla ja..heller en blade 400 / belt CP da
                        Go Lower! Lower.... To Low!

Comment

• svar
                          • Feb 2008
                          • 39

Takk for infoen
                          Regnet med at den på qxl var jalla, så jeg holder meg unna.
                          Ok men da er radioen grei ihvertfall +at den kan brukes videre så lenge mottager og servoer dimensjoneres rikig.

Skal vell sies at fra før har jeg et slik mini inneheli, det er ikke lett og fly, men det har vell noe med at gass(rpm) og høyde er på samme og når den først er i luften går den automatisk fremover.

Men på den modellen dere linker til: hva mere trengs for å komme igang?
                          -gyro?
                          -treningsunderstell?
                          ol
                          Last edited by svar; 12-02-08, 14:43.

Comment

• Tarpoon
                            • Jan 2008
                            • 335

Det skulle vel bare være treningsunderstell og en god dose googling for å bli kjent med helikopteret
                            RTF betyr jo Ready To Fly, så da er det i teorien bare å lade batteriet og sette igang, men som sagt, søk på nettet for å finne tips til oppsett før første tur. Bla. bladbalansering.
                            Trond Nilsen

Comment

• ar0ma
                              • Dec 2007
                              • 144

Originally posted by svar
                              Men på den modellen dere linker til: hva mere trengs for å komme igang?
                              -gyro?
                              -treningsunderstell?
                              ol

En Simulator er å anbefale. Sjekk ut forumets nybegynnerguide:
                              http://www.modellflynytt.no/showthre...t=16427&page=2
                              og Glossary Of Terms, postet av retlaw på side 1.
                              Mvh
                              Arthur Olaisen

Don't forget the Loctite, Bob

Comment

Working...